april 29, 2024, 19:47:48 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: 1 ... 10 11 [12] 13 14 ... 21
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Endre's Engine  (Lest 172233 ganger)
Endre D
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 1323
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #330 på: mars 02, 2008, 20:35:48 pm »

Velvel, inte mycket action her nei. Mens jeg venter på inspirasjon til å gjøre nok en mockup for å få vendehøyden på plass fikk jeg nok et anfall av mitt stadig tilbakevendende plukke-ting-i-biter syndrom.. Denne gangen var det fordeleren det gikk ut over. Det hadde forsåvidt også en hensikt, da jeg måtte finne ut hvilke fjærer som sitter i denne.

Optisk pickup;


Etter litt knoting kom jeg ned til fjærene;


Denne fordeleren er satt opp med en tostegs kurve med en blå og en grønn fjær. Jeg kommer nok til å bytte til et grå/grå oppsett da det er  dette de fleste bruker på "våre" motorer - og som oftest anbefales. Noen som har tips om hvor jeg kan få tak i to grå fjærer? Aircooled.net selger kun til dem som har kjøpt fordeleren der..
Loggført



"When the Boogeyman goes to bed, he checks his closet for Chuck Norris"

Røten bay - be gone!
Torgeir
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 768
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil WWW
« Svar #331 på: mars 02, 2008, 20:52:03 pm »

Her har de i alle fall noen Endre..

http://www.jegs.com/p/Mallory/753306/10002/-1

http://www.amazon.com/Mallory-29015-Advance-Curve-Change/dp/B000BWANDG

http://performanceparts.com/part.php?partID=48322
« Siste redigering: mars 02, 2008, 20:55:49 pm av Torgeir » Loggført



Åffer dådå? Åffer senkar dom på restoviset?
Endre D
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 1323
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #332 på: mars 02, 2008, 21:01:20 pm »


Ja mye hele sett å få tak i, men det kan jo være kjekt å ha alikavæl..  Osteaktig
Loggført



"When the Boogeyman goes to bed, he checks his closet for Chuck Norris"

Røten bay - be gone!
Endre D
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 1323
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #333 på: mars 03, 2008, 14:34:58 pm »

Planlegger litt rundt kutting av de lange sylindrene til rett vendehøyde her..
Ser for meg følgende fremgangsmåte; Måle vendehøyden med hver av de korte sylindrene i blokka (stemplene stikker da ut av sylindrene), så legge til den avstanden som skal til for å få zero deck + ønsket vendehøyde. Deretter få kuttet de lange sylindrene til eksakt lengde på alle 4.
Riktig fremgangsmåte, eller andre forslag?
Loggført



"When the Boogeyman goes to bed, he checks his closet for Chuck Norris"

Røten bay - be gone!
Trond Dahl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 4526
Bosted: Sandnes


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #334 på: mars 03, 2008, 14:51:06 pm »

Sett på de lange, mål vendehøyden, så ser du jo hvor mye du må kappe ned for å oppnå ønsket vendehøyde?
Loggført

Street car 10.67/206kmt@Kjula 2014
Race car 9.49/236kmt@SCC 2017




"It seems that perfection is reached not when there is nothing left to add, but when there is nothing left to take away"
Endre D
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 1323
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #335 på: mars 03, 2008, 15:00:27 pm »

Sett på de lange, mål vendehøyden, så ser du jo hvor mye du må kappe ned for å oppnå ønsket vendehøyde?

Problemet med den metoden er at jeg ikke har kurant verktøy til å måle såpass dypt med.. Har du?
Loggført



"When the Boogeyman goes to bed, he checks his closet for Chuck Norris"

Røten bay - be gone!
Trond Dahl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 4526
Bosted: Sandnes


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #336 på: mars 03, 2008, 15:18:34 pm »

Sett på de lange, mål vendehøyden, så ser du jo hvor mye du må kappe ned for å oppnå ønsket vendehøyde?

Problemet med den metoden er at jeg ikke har kurant verktøy til å måle såpass dypt med.. Har du?

Har ikke du superfancy digitalt skyvelær da?
Loggført

Street car 10.67/206kmt@Kjula 2014
Race car 9.49/236kmt@SCC 2017




"It seems that perfection is reached not when there is nothing left to add, but when there is nothing left to take away"
Endre D
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 1323
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #337 på: mars 06, 2008, 15:44:58 pm »

Etterlengtet leveranse i dag; Når gjenging av blokka er gjort er den ferdig og "good to go"  Glad

Loggført



"When the Boogeyman goes to bed, he checks his closet for Chuck Norris"

Røten bay - be gone!
Endre D
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 1323
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #338 på: mars 13, 2008, 15:28:18 pm »

Ok, måling av vendehøyde for kutting av sylindre er planlagt for kvelden. Blir ikke helt klok på hva som er optimal løsning her.. De fleste anbefaler at sylindrene kuttes til nøyaktig vendehøyde, mens noen kutter til 0 deck og bruker kobbershims i toppen. Hva er evt fordeler og ulemper med å bruke shims, utover at man da kan forandre vendehøyden senere? Bruker man evt noe tetningsguff i toppen eller forsegler det som det er?
Loggført



"When the Boogeyman goes to bed, he checks his closet for Chuck Norris"

Røten bay - be gone!
Sonic
Supermedlem
*****
Innlegg: 1903
Bosted:


Vis profil

« Svar #339 på: mars 13, 2008, 16:07:27 pm »

Hei Endre
Får jo alltid noen med andre ideer  her men la gå ;
Jeg kutter cylindrene til den lengden som gir meg rett vendehøyde ,
er imot shims om det kan unngås , (poenget med lange cyl).
Kobbershims i toppen ,eller i bunn, er sikkert greit , har aldri brukt det . Legger en rettholdt på toppen , ser at de er 100 % i samme høyde over blokk. Lapper deretter inn cyl i toppen slik du sliper ventiler . Dette krever at toppene også er kontrollert m.h.t. dybde og planhet .. Har ikke hatt lekasje eller problemer med dette .(greiest før du mont. pinneboltene !!)

Har ikke kjørt NOS med dette , vet ikke helt hvordan det stiller seg da..
Turbo har gått fint .. Dette gjør iallefall jeg
Mvh   
Loggført
Endre D
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 1323
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #340 på: mars 14, 2008, 09:27:40 am »

Ok, man lærer stadig noe nytt her..
dennne gangen at man ikke bare kan måle vendehøyde sånn uten videre med lange sylindre  Tvilende . Det som er problemet er at den nedre sleeven på sylinderen (altså den som går inn i blokka) er så lang at anleggsflaten på sylinderenm ikke engang kommer inntil blokka. Altså kanten i ringen på dette bildet skal ned til blokka, men kommer ikke lenger enn på dette;


Etter et par panikkartede telefoner (takk til Sonic og TomR) fant vi ut at dette forsåvidt var å forvente. Løsningen er å dreie ned sleeven nok til at man får skikkelig anleggsflate, og så måle vendehøyde. - Deretter dreie ned omkretsen i den grønne ringen til samme omkrets som sleeven sånn at sylinderen går så langt inn i blokka at man oppnår ønsket vendehøyde. Sleeven må da selvsagt dreies ned (for andre gang) tilsvarende det man tar av "anleggsflatekanten" for å unngå at man får samme problem igjen.


Stor takk til Sonic som allerede i går kveld fikk overlevert sylindrene som får sleeven dreiet ned etter jobb i dag, sånn at vendehøyde kan måles på riktig måte  Gliser.
« Siste redigering: mars 14, 2008, 09:31:33 am av Endre D » Loggført



"When the Boogeyman goes to bed, he checks his closet for Chuck Norris"

Røten bay - be gone!
Endre D
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 1323
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #341 på: mars 14, 2008, 09:43:46 am »

Siden sylindrene trengte maskinering ble det tid til en annen oppgave også, gjenging av "oljegalleriene" i blokka. Dette gjøres for å sikre grundig rengjøring og gjennomblåsing av alle oljekanaler før endelig montering.

Glidehammer (Trond assisterer);


Bore hullet til riktig dim for gjengetapp;


Gjenging til riktig dybde;

Gjenger et lite stykke, sjekker med plugg, og gjenger evt mer hvis nødvendig. Pluggene som brukes er NPT med kon og monteres til slutt med loctite

Sånn blir det;


Og med plugg;
« Siste redigering: mars 14, 2008, 09:45:49 am av Endre D » Loggført



"When the Boogeyman goes to bed, he checks his closet for Chuck Norris"

Røten bay - be gone!
Endre D
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 1323
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #342 på: mars 27, 2008, 21:22:58 pm »

Boltene på kamdrevet tar (selvsagt) borti oljepumpa.. Det er vel vanlig praksis å dreie ned hodet på boltene, men er dette safe i forhold til styrken på disse? De får vel kansje ikke allverdens belastning..


Sylindre har nå endelig skikkelig anleggsflate mot blokka;

Loggført



"When the Boogeyman goes to bed, he checks his closet for Chuck Norris"

Røten bay - be gone!
Endre D
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 1323
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #343 på: mars 27, 2008, 21:48:48 pm »

Skulle forøvrig gjerne ha fortsatt med måling av vendehøyde etc i kveld, men må pakke litt før avreise til en mye omtalt utenlandsk VW-happening  Gliser
Ligger uansett til rette for mye fremgang når jeg kommer hjem derfra - da sikkert også med en god porsjon inspirasjon i bagasjen..

Håper fremdeles folk skriker ut med tips, eller hvis de ser noe de ikke liker.. har vært faretruende stille her i det siste. Ser det greit ut, eller humrer dere ondskapsfullt rundt i de tusen garasjer?  Osteaktig
Loggført



"When the Boogeyman goes to bed, he checks his closet for Chuck Norris"

Røten bay - be gone!
Dollen
Medlem
***
Innlegg: 154
Bosted: Egersund



Vis profil
« Svar #344 på: mars 28, 2008, 08:04:10 am »

you want the truth? you can't handle the truth Øyerulling  Neida kan ikke si det er mye som blir gjort i min garasje heller for tiden. Men har sagt det før og sier det igjen, du e syge når det kommer til motor bygging. Glede meg te og se mer. Blunker
Loggført

Trond Eirik Bruvik
Alle har sin smak som de liker, jeg respekterer din smak, da kan vel du respektere min også? Gliser TATT FRA VWSERVICE:"The bitterness of the bad quality remains long after the joy of the low prices is forgotten"
Filip/purity
Supermedlem
*****
Innlegg: 1446
Bosted: Karmøy og Oslo



Vis profil
« Svar #345 på: mars 29, 2008, 16:56:13 pm »

Du er min GUD! Makan til øye for detaljer og presisjon skal du lete lenge etter. Flott at du tar deg tid til å skrive om alt du gjør her på forumet, det er en stor inspirasjon for oss som sitter med drømmer om å bygge motor til god-bobla en dag.
Loggført

1967 1300 (solgt)
1971 1302 (solgt)
1967 1200
Lasse
Supermedlem
*****
Innlegg: 507
Bosted: Våland - Stavanger


:: DKL ::


Vis profil WWW
« Svar #346 på: mars 31, 2008, 20:45:24 pm »

obey Endre

Glad
Loggført


california über alles
http://www.diekaeferloge.com/
Endre D
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 1323
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #347 på: april 03, 2008, 10:47:46 am »

Hehe.. takk for fine tilbakemeldinger, men husk nå at jeg ikke kan dette godt da - bare lærer etterhvert  Øyerulling ...
Loggført



"When the Boogeyman goes to bed, he checks his closet for Chuck Norris"

Røten bay - be gone!
Endre D
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 1323
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #348 på: april 03, 2008, 10:53:07 am »

Kjøling folkens - what's hot and what's not? Det sitter en ekstern oljekjøler med termostatstyrt vifte i bilen fra før, men trenger jeg denne egentlig? Jeg mistenker også at den vil komme i konflikt med det nye CSP cupstaget som skal inn.. Kjøling forøvrig blir 36hk viftehus m/doghouse og ny oljekjøler og det blir også 3,5qt sump på motoren. Tanken er at den eksterne kjøleren A) Står i veien, og B) Tilfører oljesystemet flere potensielle lekasjepunkter.. Hva tror dere?
Loggført



"When the Boogeyman goes to bed, he checks his closet for Chuck Norris"

Røten bay - be gone!
Trond Dahl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 4526
Bosted: Sandnes


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #349 på: april 03, 2008, 14:34:48 pm »

Bruk tid på kjøleblikk og motorrom for å isolere varmen og ta det derfra... jeg ville ventet med mer kjøling utover dette da jeg tviler på du kommer til å trenge det....
med den lavkomp motoren ;-)
Loggført

Street car 10.67/206kmt@Kjula 2014
Race car 9.49/236kmt@SCC 2017




"It seems that perfection is reached not when there is nothing left to add, but when there is nothing left to take away"
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #350 på: april 03, 2008, 17:51:15 pm »

Bruk tid på kjøleblikk og motorrom for å isolere varmen og ta det derfra... jeg ville ventet med mer kjøling utover dette da jeg tviler på du kommer til å trenge det....
med den lavkomp motoren ;-)

Enig!
Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
Endre D
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 1323
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #351 på: april 03, 2008, 18:51:05 pm »

Det bekrefter altså det jeg tenker, thank you lads!  Blunker
Loggført



"When the Boogeyman goes to bed, he checks his closet for Chuck Norris"

Røten bay - be gone!
Endre D
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 1323
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #352 på: april 03, 2008, 18:52:17 pm »

Bruk tid på kjøleblikk og motorrom for å isolere varmen og ta det derfra... jeg ville ventet med mer kjøling utover dette da jeg tviler på du kommer til å trenge det....
med den lavkomp motoren ;-)

Og forresten, tøff i trynet kan du være når du bygger'n sjæl  Osteaktig
Loggført



"When the Boogeyman goes to bed, he checks his closet for Chuck Norris"

Røten bay - be gone!
overland
Juniormedlem
**
Innlegg: 53
Bosted: Sola


Vis profil

« Svar #353 på: april 03, 2008, 20:57:10 pm »

Men.....
36hk viftehus med ditto hundehus er vel noe aftermarked greier?  Kikker man inni et originalt viftehus av nyere dato finner man en masse "kanaler" osv. som sikkert er laget for å fordele kjøleluften jevnt til alle sylindre og oljekjøler.  Hva finner du inne i ditt 36 hk viftehus?  Inne i det jeg har liggende er det temmelig tomt for å si det sånn, krever til og med en god del jobb for å få inn flapsen fra termostaten.  Så jeg har ikke montert dette på mitt motorbygg i redsel for at dette skal ødelegge motoren med ujevn fordeling av kjøleluft.  Kjør debatt!!
Loggført
Endre D
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 1323
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #354 på: april 04, 2008, 08:09:46 am »

Men.....
36hk viftehus med ditto hundehus er vel noe aftermarked greier?  Kikker man inni et originalt viftehus av nyere dato finner man en masse "kanaler" osv. som sikkert er laget for å fordele kjøleluften jevnt til alle sylindre og oljekjøler.  Hva finner du inne i ditt 36 hk viftehus?  Inne i det jeg har liggende er det temmelig tomt for å si det sånn, krever til og med en god del jobb for å få inn flapsen fra termostaten.  Så jeg har ikke montert dette på mitt motorbygg i redsel for at dette skal ødelegge motoren med ujevn fordeling av kjøleluft.  Kjør debatt!!

Det stemmer at det er aftermarket greier, men for å være helt ærlig har jeg ikke tatt det ut av plasten ennå så jeg vet ingenting om innmaten.. Mitt inntrykk er alikevel at dette er svært vanlig vanlig å bruke, også på performance motorer - men det er mulig jeg tar feil? Fokus er forsåvidt kun på longblock for tiden, men hvis noen har utfyllende info om viftehusets mysterier - kjør på!  Glad
Loggført



"When the Boogeyman goes to bed, he checks his closet for Chuck Norris"

Røten bay - be gone!
Endre D
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 1323
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #355 på: april 04, 2008, 08:13:10 am »

Da har jeg endelig fått målt sylindrene for kutting til den mye omtalte vendehøyden..
Starter nok en gang med å finne absolutt TDC med måleuret;


Veldig fin måte å sikre at stempelet er helt på topp, siden måleuret er svært nøyaktig
Loggført



"When the Boogeyman goes to bed, he checks his closet for Chuck Norris"

Røten bay - be gone!
Endre D
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 1323
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #356 på: april 04, 2008, 08:25:11 am »

Det var en liten utfordring å finne en fornuftig måte å måle vendehøyden med så mye overskytende sylinderkant, og løsningen ble til slutt denne;


Stempelet står nå helt på topp etter sjekk med måleur, bruker så plata til "deckheight-tool'en" for å holde sylinderen helt på plass, og bruker også denne plata som anlegg for digitalt skyvelære.. Dermed kan jeg med stor nøyaktighet måle avstanden fra toppen av plata til toppen stempelet.
Avviket fra målingene med Mahle sylindrene var til min store lettelse nå borte. Alle fire klokket inn på 27.60mm fra toppen av plata til toppen av stempelet med største avvik på 0.01mm - det er til å leve med Glad .
Deretter følger et lite regnestykke:

Total høyde:          27.60mm
Metallplate:            11.40mm
Vendehøyde pr nå:  16.20mm
Ønsket vendehøyde: 1.00mm
Sylinder må kuttes:  15.20mm

Da er det bare å grave opp en flink fyr med dreiebenk  Gliser

« Siste redigering: april 04, 2008, 11:14:28 am av Endre D » Loggført



"When the Boogeyman goes to bed, he checks his closet for Chuck Norris"

Røten bay - be gone!
Race-buggy
Supermedlem
*****
Innlegg: 2840
Bosted: sørlandet


boblekameratene


Vis profil
« Svar #357 på: april 21, 2008, 11:33:04 am »

digital dreiebenk er tingen til det arbeidet, slik som rallybugs bruker til som 2332 EFI motor

« Siste redigering: juli 17, 2011, 00:43:16 am av Race-buggy » Loggført

Race-buggy.
black bullet-59 boble
Endre D
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 1323
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #358 på: april 21, 2008, 21:27:48 pm »

Det stemmer bra Espen, og tilfeldigvis er sylindrene tilbake fra maskinering og ferdig kontrollmålt i dag.. De klokker nå inn på 1mm vendehøyde  Glad

Loggført



"When the Boogeyman goes to bed, he checks his closet for Chuck Norris"

Røten bay - be gone!
Endre D
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 1323
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #359 på: april 21, 2008, 21:29:28 pm »

Klarte ikke holde meg, måtte sette på en topp - bare for syns skyld  Øyerulling. Ser neste ut som en halv motor jo..  Gliser



Loggført



"When the Boogeyman goes to bed, he checks his closet for Chuck Norris"

Røten bay - be gone!
Sider: 1 ... 10 11 [12] 13 14 ... 21
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!