april 29, 2024, 22:02:49 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Jeg har AB- og F-motorkoder. 1600cc? 1300cc?  (Lest 2328 ganger)
king.oslo
Seniormedlem
****
Innlegg: 459
Bosted: Oslo



Vis profil
« på: juli 23, 2010, 01:44:00 am »

God aften Gliser

Skriver her fordi jeg har fått så veldig mye forskjellig info.

Jeg har to motorer hjemme. En motor har AB-motorkode og står i min type 1 og den andre har F-motorkode.

Jeg har brukt forskjellig kilder for å finne ut hvilke motorer jeg har:

- http://www.type2.com sier AB er 1600cc, og lister ikke F-motor.
- "How to rebuild your Volkswagen Air-cooled Engine" av "Tom Wilson" sier at AB er 1600cc, og lister ikke F-kode, men sier at F1 og F2 er enten 1300/1600cc.
- "How to keep your Volkswagen alive" av "John Muir" sier at AB er 40HP ( 1200cc[?] ) og F-kode er 1300
- Vognkortet mitt sier at bilen (bilen har AB-motor installert) har 1300cc
- Paal fra "Paals garasje" på fornebu ved siden av BS-teknikk sa at AB var 1300-motor
- En hyggelig franskmann jeg kjenner fra Kolbotn med en beach buggy sa at AB var 1600cc.
- Cato(R) på dette forumet sa at F-koder er 1300 motor.

For å oppsummere: Alle bøker, mennesker, papirer og internettsider sier forskjellige ting. Finnes det i det hele tatt en pålitelig referanse for dette?

Regner med at disse motorene sikkert er overhalt, og eneste måte å finne ut hva som er, er å måle opp selv, men hører gjerne deres innspill! Blunker

Håper dere har en god aften.

Mvh,
Marius
Loggført
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5823
Bosted: Oslo, Briskeby


ass UP nose DOWN, rip the tires


Vis profil WWW
« Svar #1 på: juli 23, 2010, 02:02:43 am »

http://www.thesamba.com/vw/archives/info/bugchassisdating.php

tror begge er 1300

AB er vel 40 eller 44 hester
Loggført

'67:
10.626@213,65 SCC2016
10.407@215,57 SCC2017
10.221@216,87 SCC2018

Norges raskeste luftkjølte gatebil?

'59:
Snart

Splitboy
Supermedlem
*****
Innlegg: 527
Bosted: Mysen



Vis profil WWW
« Svar #2 på: juli 23, 2010, 06:21:29 am »

1300 x 2  Blunker
Loggført
Squareback
Supermedlem
*****
Innlegg: 6108
Bosted: Ski i AKERSHUS


Follo VW Klubb, Type 2 og Type 3 entusiast!


Vis profil WWW
« Svar #3 på: juli 23, 2010, 07:09:14 am »

AB er dobbeltport 1300 44 HK/din fom aug 69. Solex 31 forgasser. "Høy fordeler" med både vakum og vekter...                                        F er singleport 1300 40 HK/din fom aug 64 til AB'en tok over. Solex 30 på F-motorer. Lav fordeler -kun vakum. Rart at det står forskjellig i bøkene dine og mine? - Jeg har de samme...
Loggført

Type 2 og 3 entusiast!
Follo VW Klubb og VW Veteran Klubben
Liker alt som Brummer!!!!!
king.oslo
Seniormedlem
****
Innlegg: 459
Bosted: Oslo



Vis profil
« Svar #4 på: juli 23, 2010, 10:41:24 am »

AB er dobbeltport 1300 44 HK/din fom aug 69. Solex 31 forgasser. "Høy fordeler" med både vakum og vekter...                                        F er singleport 1300 40 HK/din fom aug 64 til AB'en tok over. Solex 30 på F-motorer. Lav fordeler -kun vakum. Rart at det står forskjellig i bøkene dine og mine? - Jeg har de samme...

Jeg har:
- 19th edition av "How to keep your Volkswagen Alive".
- First edition av "How to rebuild your Volkswagen Air-Cooled Engine".

Mvh,
Marius
Loggført
cato®
Supermedlem
*****
Innlegg: 1748
Bosted: Oslo/Mjøndalen



Vis profil
« Svar #5 på: juli 23, 2010, 12:56:46 pm »

http://www.type2.com
Replacement Cases
(Never supplied in new cars -- only sold over the counter.  All are
dual-relief with 10mm oil passages).
[/color

Det betyr at om det hadde vært en bytte blokk, så kunne det ha vært en 1600. Er 99.99% sikker på at så ikke er tilfellet med noen av dine motorer, og at begge er 1300
]Code:           Year:          Engine:
F1                             1300/1600
F2                             1300/1600
DO                             40-hp part if last digit is "X"
D1                             Sometimes a 40-hp part
AB              1966-1979      1600
AD                             1600
AK              1967-1974      1500/1600
AM                             1600
AS                             Sometimes listed as Super Beetle orig. case
                               for '73-on.

« Siste redigering: juli 23, 2010, 13:01:09 pm av cato® » Loggført
Squareback
Supermedlem
*****
Innlegg: 6108
Bosted: Ski i AKERSHUS


Follo VW Klubb, Type 2 og Type 3 entusiast!


Vis profil WWW
« Svar #6 på: juli 24, 2010, 11:06:18 am »

Hallo Marius! Beklager min bastante "tone"...Har ikke bøkene der jeg er just nu...Du har sikkert rett i hva som står i "Muir-boka" og den andre... AB-blokker er forøvrig ofte godt utgangspunkt for "lett" trimming og ombygging til 1600 eller større...mvh Halvard
Loggført

Type 2 og 3 entusiast!
Follo VW Klubb og VW Veteran Klubben
Liker alt som Brummer!!!!!
king.oslo
Seniormedlem
****
Innlegg: 459
Bosted: Oslo



Vis profil
« Svar #7 på: juli 24, 2010, 18:24:12 pm »

Hallo Marius! Beklager min bastante "tone"...Har ikke bøkene der jeg er just nu...Du har sikkert rett i hva som står i "Muir-boka" og den andre... AB-blokker er forøvrig ofte godt utgangspunkt for "lett" trimming og ombygging til 1600 eller større...mvh Halvard

Alt i orden Halvard! Glad

Mvh,
Marius
Loggført
king.oslo
Seniormedlem
****
Innlegg: 459
Bosted: Oslo



Vis profil
« Svar #8 på: juli 25, 2010, 20:57:20 pm »

Hvordan er det å bygge om min F-kode motor til 1600? Hva kunne jeg forvente meg av levetid?M
Loggført
Bj?rn
Supermedlem
*****
Innlegg: 2393
Bosted: Elverum


- 1303 -


Vis profil
« Svar #9 på: juli 25, 2010, 21:13:17 pm »

Hvordan er det å bygge om min F-kode motor til 1600? Hva kunne jeg forvente meg av levetid?M

Dette spørs vel litt på byggeren og sjåføren  Blunker
Men blir vel billigere å bygge på org 1600blokk, så slipper du fresing, og du har større oljekanaler.
Loggført

Keep it cool, keep it oldschool!
king.oslo
Seniormedlem
****
Innlegg: 459
Bosted: Oslo



Vis profil
« Svar #10 på: juli 25, 2010, 21:27:53 pm »

Sjåføren: relativt rolig. Kappkjører aldri lengre. Men pleier å kjøre til ca 2500-3000 omdreinger/min relativt ofte ved gasspådrag.
Byggeren: ikke stort å skryte av. Aldri gjort dette noen gang.

Det er heller ikke noen AB blokk, bare F,blokk, de er kanskje ikke like velegnet som AB blokka?M
Loggført
Squareback
Supermedlem
*****
Innlegg: 6108
Bosted: Ski i AKERSHUS


Follo VW Klubb, Type 2 og Type 3 entusiast!


Vis profil WWW
« Svar #11 på: juli 25, 2010, 21:51:13 pm »

Alle vanlige 1300 motorer kan bygges om til 1600 uten fresing av blokk. Holdbarheten på F-blokk er god ved normal bruk og uttrimmet motor.Men bla smøresystemet ble bedre da AB (1300) og AD (1600) kom rundt 1970.
« Siste redigering: juli 25, 2010, 22:42:59 pm av Squareback » Loggført

Type 2 og 3 entusiast!
Follo VW Klubb og VW Veteran Klubben
Liker alt som Brummer!!!!!
king.oslo
Seniormedlem
****
Innlegg: 459
Bosted: Oslo



Vis profil
« Svar #12 på: juli 26, 2010, 01:13:06 am »

Mener dere smøresysemet i min 1300 singleport er såpas mye svakere at jeg burde frastå fra å oppgradere til 1600, eller å gjøre det? Jeg skal bruke bilen til daglig transport og panlegger kjører 20 000km i året, så det er viktig at det er holdbart slik at det holder mange år. Holdbarhet er viktigere for meg enn ekstra kraft, men dog kjekt og kunne henge bedre med i trafikken. Hva sier dere?

Og ville jeg få noen merkbar endring i bensinforbruk på langkjøring?

Takk for deres råd! Glad M
« Siste redigering: juli 26, 2010, 01:28:22 am av king.oslo » Loggført
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5823
Bosted: Oslo, Briskeby


ass UP nose DOWN, rip the tires


Vis profil WWW
« Svar #13 på: juli 26, 2010, 01:58:23 am »

en med større oljekanaler får mer olje igjennom motoren på lik tid, og da blir det bedre smøring og kjøling Glad
Loggført

'67:
10.626@213,65 SCC2016
10.407@215,57 SCC2017
10.221@216,87 SCC2018

Norges raskeste luftkjølte gatebil?

'59:
Snart

Squareback
Supermedlem
*****
Innlegg: 6108
Bosted: Ski i AKERSHUS


Follo VW Klubb, Type 2 og Type 3 entusiast!


Vis profil WWW
« Svar #14 på: juli 26, 2010, 03:52:12 am »

Jeg tror at holdbarheten kan bli god nok for en velbygd F-motor om man skifter olje ofte nok. Nyere viftehus med kjøler "bak" og ikke "over bør brukes samt oppgradert ny oljepumpe. Går motoren i stykker så lager eller finner man en ny. Er jo ok priser på både deler og motorer. Bensinforbruk, komfort og evne til å holde trafikkrytmen er vel også snakk om utvekslingen på girkassa. Jeg pendlet noen måneder fra Bærum til Indre Østfold med 68 type 1 1500. Motoren var en 1300AB og girkassen std. Forbruk 0.68 i snitt. 1500 og 1600 (1300S-1302S-1303S) girkassene er høyere giret i bla. 4.gir enn 1200 og 1300...
Loggført

Type 2 og 3 entusiast!
Follo VW Klubb og VW Veteran Klubben
Liker alt som Brummer!!!!!
SveinT
Supermedlem
*****
Innlegg: 1953
Bosted: Vennesla


Agder VW Klubb


Vis profil
« Svar #15 på: juli 26, 2010, 10:18:01 am »

Og jeg kjører F-blokk som har "dobbel oljeredusering" og store oljekanaler. Ser ut til at de siste F-blokkene kom med dette. Mitt motornummer er over 2 000 000.
De første 1600 transportermotorene var vel også singelport med små kanaler? Mitt motto er viss VW turte gjøre det, er det ikke farlig  Gliser
Loggført

Jeg har ikke for mange biler, bare for lite plass.
Hilsen Svein Terje 91647950
Lasse `65
Supermedlem
*****
Innlegg: 2094
Bosted: Trondheim


LUFTLIGA`N


Vis profil WWW
« Svar #16 på: juli 26, 2010, 13:23:46 pm »

Jeg har bygd 1641 med 110 kam og dobble 40 weber på en F-blokk. Men da på den sene typen som nevnt over. Stor forskjell på oljekanalene i tidlig og sen F-blokk + dobble reduksjonsventiler.

Lasse
Loggført

Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!