november 01, 2024, 01:52:26 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1] 2 3 4
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Arvet Vw 1303s, lurer på diverse..  (Lest 24978 ganger)
Larsr
Juniormedlem
**
Innlegg: 96
Bosted: Averøy



Vis profil
« på: juli 28, 2010, 22:50:46 pm »

hei, arvet en vw 1303s '73 etter pappa i helga..
Km stand : 50k..
techtylert under for 5 år siden, ikke vært registrert siden 89..


Må jeg kjøre med 98 bensin + bly erstatning på den?
Har vært på eu- godkjenning, hva mer må jeg gjøre for å få veteranforsikring på den? (melde meg inn i ett forbund eller no?) Og hva koster veteranforsikring på en 19åring ca? Blunker
Hvor får jeg bestilt tidsriktige skilt?

Har lyst på bredda stålfelger, noen som har det? Osteaktig

Flere spm kommer vell når jeg kommer på de  Gliser

mvh lars
Loggført

'73 1303S
1300s girkasse AS selges : http://www.vwnorge.no/index.php/topic,59031.0.html
Brurud
Supermedlem
*****
Innlegg: 580
Bosted: Eidsvoll Verk



Vis profil
« Svar #1 på: juli 28, 2010, 23:19:29 pm »

Hei
Jeg bestilte tidsriktige skilt fra

Lator skiltfabrikk i Bergen.
Loggført

53 1200 Zwitter
62 1200 Panel
69 1500 Karmann Cabriolet
77 T2 Westfaila Berlin
86 T3 Syncro Doka
86 T3 Syncro Caravelle C
90 T3 Syncro halvpanel twinslider
90 Golf Country
Varj
Supermedlem
*****
Innlegg: 1529
Bosted: Trondheim



Vis profil
« Svar #2 på: juli 28, 2010, 23:19:57 pm »

Tennant gir vel veteranforsikring.
Mens de andre selskapene som if, gjensidige krever vel at du har en bruksbil ved siden
av bobla for å kunne på veteranforsikring. Det måtte iallefall jeg.
« Siste redigering: juli 28, 2010, 23:58:38 pm av Varj » Loggført

Squareback
Supermedlem
*****
Innlegg: 6228
Bosted: Ski i AKERSHUS


Follo VW Klubb, Type 2 og Type 3 entusiast!


Vis profil WWW
« Svar #3 på: juli 28, 2010, 23:25:08 pm »

Denne kan kjøres på 91 blyfri, men jeg hadde kjørt på 95 med blytilsetning
Loggført

Type 2 og 3 entusiast!
Follo VW Klubb og VW Veteran Klubben
Liker alt som Brummer!!!!!
Larsr
Juniormedlem
**
Innlegg: 96
Bosted: Averøy



Vis profil
« Svar #4 på: juli 28, 2010, 23:46:21 pm »

Jeg har en vw golf '01 som bruksbil, men den er ikke registrert på meg.. så jeg får vell bare ha forsikringa på pappa da Glad

Bedre å kjøre med 95 enn 98? vil jeg ikke få tenningsbank?
Loggført

'73 1303S
1300s girkasse AS selges : http://www.vwnorge.no/index.php/topic,59031.0.html
Agaton Sax
Juniormedlem
**
Innlegg: 78
Bosted: Asker



Vis profil
« Svar #5 på: juli 28, 2010, 23:46:51 pm »

Du kan nok ikke tegne noe veteranforsikring (ei heller i Tennant tror jeg) om du ikke har en bruksbil i tillegg.
« Siste redigering: juli 28, 2010, 23:49:19 pm av Agaton Sax » Loggført
Squareback
Supermedlem
*****
Innlegg: 6228
Bosted: Ski i AKERSHUS


Follo VW Klubb, Type 2 og Type 3 entusiast!


Vis profil WWW
« Svar #6 på: juli 28, 2010, 23:54:50 pm »

Tenningsbank er ikke problem. Lav kompresjon er orginalt på std motor. Brede stålfelger (5.5 toms) i originallook er rimelige. Brukte "Bigfelger" i samme dim er også skaffbare. Bredere trenger du ikke...
Loggført

Type 2 og 3 entusiast!
Follo VW Klubb og VW Veteran Klubben
Liker alt som Brummer!!!!!
Andersen VW56
Supermedlem
*****
Innlegg: 1986
Bosted: Østfold


Min urestaurerte 66 1300


Vis profil
« Svar #7 på: juli 29, 2010, 00:36:52 am »

For og få forsikring gjenom Tenant må du ha vert medlem av en veteranklbb som er medlem av LMK i minst 1 år før du får veteranfosikring,
Vesta kan du få veteranforsikring gjenom om du har minst 2 andre orsikringer hos dem så om du har en reiseforsikring og en ting til så ordner de det.
De peneste skiltee etter min mening er fra Lator skiltfabrikk.
Lykke til med bilen og kos deg med den.
Loggført

Dette er bilparken min, alle er kjørbare og registrert
1959 VW 1200 boble, Resadagrønn (arvegods fra oldeforeldrene mine)
1966 VW 1300 boble, sjøblå.
1965 Fiat 1100D beige.
1972 Simca 1100 LS, turkis.
1973 Simca 1100 LS, Rød.
1971 Daf 55, brun
1973 Lada 1500S beige
1983 Mazda 323 automatic lysblå.
Bj?rn
Supermedlem
*****
Innlegg: 2393
Bosted: Elverum


- 1303 -


Vis profil
« Svar #8 på: juli 29, 2010, 01:12:39 am »

Gratulerer med fin bil!
Som det blir sagt, må man ha en bruksbil ved siden av for å kunne ha en bil med veteranforsikring hos Gjensidige, men sikkert mange andre selskapet med andre krav..
Og bilen din går som en 74 mod om framskjermene er riktig. Sikkert en tidlig 74 (produsert fra aug. 73)
Kos deg bak rattet på en fet bil!  Blunker
Loggført

Keep it cool, keep it oldschool!
vw dude
Seniormedlem
****
Innlegg: 439
Bosted: kongsberg



Vis profil
« Svar #9 på: juli 29, 2010, 01:18:00 am »

ja. gratulerer med en super bil Glad forsikringa på bobla mi står på faren min. men d er sparebank1. 
Loggført

- VW boble 1970
- Mazda 2 2018
- Tempo corvette 1967
Larsr
Juniormedlem
**
Innlegg: 96
Bosted: Averøy



Vis profil
« Svar #10 på: juli 29, 2010, 01:58:52 am »

hadde ikke trodd det var så mange aktive brukere her :p
Skal ringe å høre litt ang forsikring imorgen ;-)

Bildet lyver endel altså, er noe overflaterust på dørene, skjermer og panser, men noe ekstremt er det ikke Osteaktig

Så dere tror ikke at det skader å kjøre med 95 blyfri bensin?
Loggført

'73 1303S
1300s girkasse AS selges : http://www.vwnorge.no/index.php/topic,59031.0.html
Varj
Supermedlem
*****
Innlegg: 1529
Bosted: Trondheim



Vis profil
« Svar #11 på: juli 29, 2010, 02:02:54 am »

Sitat
Så dere tror ikke at det skader å kjøre med 95 blyfri bensin?
+ blyerstatning.
Loggført

Pan
Supermedlem
*****
Innlegg: 1444
Bosted: Trondheim


Vis profil

« Svar #12 på: juli 29, 2010, 03:37:04 am »

Forsikring er et kapittel for seg. Mang et selskap sier at du må ha en bruksbil forsikra hos dem i tillegg, men i praksis er dette bare vås. Intet problem å få veteranforsikra bil selv om du ikke har noen annen bil ved siden av - finnes mange som har fått til det.
Loggført
manics
Seniormedlem
****
Innlegg: 470
Bosted: Bjerke, Oslo



Vis profil
« Svar #13 på: juli 29, 2010, 08:01:17 am »

Hos både Vesta og Sparebank1 har jeg fått beskjed om at jeg kan ha veteranforsikring så lenge jeg har et "hovedprodukt" i tillegg. Reiseforsikring er f.eks. det de regner som hovedprodukt. Jeg har ihvertfall hatt kun veteranbiler forsikra uten at det bød på store problemer.
Loggført

LateBugLover;
1968 VW 1300
1974 VW 1303S Big
tambur4
Seniormedlem
****
Innlegg: 367
Bosted: Halden


Vis profil

« Svar #14 på: juli 29, 2010, 08:40:48 am »

Flott bil!
Hva er planene?
Loggført

VW 1303 BIG 1973 Sauer&Sohn
VW Golf Variant 1,9Tdi Sportline 2008
Lassen
Supermedlem
*****
Innlegg: 1034
Bosted: Sandnes i Rogaland


Praise the Lowered


Vis profil
« Svar #15 på: juli 29, 2010, 10:22:41 am »

det er mange forskjellige forsikringselskap som gir veteranbil forsikring...
men det du skal være klar over da er att flere av selskapa krever da att bilen er i helt original stand fra det år den ble produsert...som i prinsippet vil si att du ikke kan gjøre noe med bilen utenom å vaske-bone-kjøre....

de godtar ikke en gang en cd spiller... så sant du ikke finner en kuriositet fra 74 da Blunker

jeg hadde veteranbilforsikring først før jeg ble klar over denne regelen , å skifta da rett over til bruksbil forsikring..noe som kun ga meg ett tillegg på 500,- i forsikringa på bilen..

så det er ikke alltid forskjellene er så store på veteran forsikring å bruksbil forsikring.... (forsikringa jeg har da er kun delkasko...)

å gratulerer så mye med bil Osteaktig
Loggført
perpioneer
Supermedlem
*****
Innlegg: 895
Bosted: Arendal



Vis profil
« Svar #16 på: juli 29, 2010, 10:38:19 am »

Når du har veteranforsikring kan du ikke endre på bilen. Dette er det nok mange saksbehandlere som ikke er klar over. Strengt tatt så betyr det at du f.eks ikke kan motere CD-spiller da det ikke eksisterte da bilen var ny. Du kan heller ikke sette i større motor, sette på andre felger eller senke bilen. Noen selskap forlanger dokumentasjon som f.eks bilder. Men ser ikke for meg noen problem med endring av bilen før det eventuelt skjer noe. Da kan nok selskapene være litt kjipe med utbetaling.
(Venter det kommer kommentar på denne...)
Loggført
Lassen
Supermedlem
*****
Innlegg: 1034
Bosted: Sandnes i Rogaland


Praise the Lowered


Vis profil
« Svar #17 på: juli 29, 2010, 10:44:08 am »

Når du har veteranforsikring kan du ikke endre på bilen. Dette er det nok mange saksbehandlere som ikke er klar over. Strengt tatt så betyr det at du f.eks ikke kan motere CD-spiller da det ikke eksisterte da bilen var ny. Du kan heller ikke sette i større motor, sette på andre felger eller senke bilen. Noen selskap forlanger dokumentasjon som f.eks bilder. Men ser ikke for meg noen problem med endring av bilen før det eventuelt skjer noe. Da kan nok selskapene være litt kjipe med utbetaling.
(Venter det kommer kommentar på denne...)

å her kommer min kommentar  Gliser

var akuratt  derfor jeg skifta ifra veteranforsikring til bruksbil forsikring...for jeg har vel alt det overnevnte på min bil Blunker
ble jo ikke noe særlig mer en 500,- ekstra i året...å  det er ikke så mye for å få "lov" til å senke, endre,  å kose med bilen Blunker
Loggført
fatzy
Seniormedlem
****
Innlegg: 293
Bosted: Ålesund


(O\ ! /O)


Vis profil
« Svar #18 på: juli 29, 2010, 10:54:53 am »

Gratulerer med flott bil, ta godt vare på den! Det er nok lurt å sjekke litt rundt vedr. forsikring, ja. Også med tanke på alderen din. En original 1303s er flott, og gir størst mulighet for veteranbilforsikring.

Det finnes en "Til salgs" tråd her på forumet, kan være lurt å lete litt der f.eks: (ikke original stålfelg dette, men kjempestilig på 1303)  Gliser
http://www.vwnorge.no/index.php/topic,26387.0.html
Loggført

Old Volkswagen never dies, they just go to old folks home!
Larsr
Juniormedlem
**
Innlegg: 96
Bosted: Averøy



Vis profil
« Svar #19 på: juli 29, 2010, 18:38:51 pm »

Jeg og pappa har lyst å sende den til litauen for total restaurering av bobla..
Vi har en arbeider som jobber hos oss som er derifra, så skal spørre han om han kjenner noen som kan gjøre det Blunker

hvor får jeg kjøpt slike øyevipper som bobla på bildet under?

Er det mulig å få annen gangstercaps enn det som er på bildet der? vil helst ha en slik som dette, (en kompis sin amazon)
Loggført

'73 1303S
1300s girkasse AS selges : http://www.vwnorge.no/index.php/topic,59031.0.html
Bj?rn
Supermedlem
*****
Innlegg: 2393
Bosted: Elverum


- 1303 -


Vis profil
« Svar #20 på: juli 29, 2010, 19:54:00 pm »

Disse har øyelokk..
www.unneberg-bil.no
hotshop.as

Men en 1303 trenger da vel ikke det  Blunker
Loggført

Keep it cool, keep it oldschool!
Larsr
Juniormedlem
**
Innlegg: 96
Bosted: Averøy



Vis profil
« Svar #21 på: juli 29, 2010, 21:56:40 pm »

hva annet enn 1303s kan bobla mi kalles? er så mye t1,2,3,4 osv :p hvilken har jeg ?

ser tøffere ut med øyelokk da :p
Loggført

'73 1303S
1300s girkasse AS selges : http://www.vwnorge.no/index.php/topic,59031.0.html
Squareback
Supermedlem
*****
Innlegg: 6228
Bosted: Ski i AKERSHUS


Follo VW Klubb, Type 2 og Type 3 entusiast!


Vis profil WWW
« Svar #22 på: juli 29, 2010, 22:05:22 pm »

T1 eller Type 1 er bobler som din. T2 eller Type 2 er folkevognbusser. Type 3 er ala min bil!
Loggført

Type 2 og 3 entusiast!
Follo VW Klubb og VW Veteran Klubben
Liker alt som Brummer!!!!!
Varj
Supermedlem
*****
Innlegg: 1529
Bosted: Trondheim



Vis profil
« Svar #23 på: juli 29, 2010, 22:05:28 pm »

Du har en T1.
Loggført

Notch67
Supermedlem
*****
Innlegg: 551
Bosted: Bergen


Vis profil

« Svar #24 på: juli 29, 2010, 22:20:10 pm »

Gratulerer med fin bil. Ser ut som du har 5,5" felger framme. Om du har 4 av de så puss de opp og kjør med de til du finner ut hvilken stil du vil gå for. Lykke til
Loggført

Patina er for fattigfolk.
Larsr
Juniormedlem
**
Innlegg: 96
Bosted: Averøy



Vis profil
« Svar #25 på: august 02, 2010, 22:01:19 pm »

heihei, glemte litt av dette.. men pappa har ringt å skaffa forsikring osv nå, så jeg mangler bare skilt Glad

Skal bestille meg skilt nå fra den fabrikken i bergen(husker ikke navnet akkurat nå), men alle sier jeg må bestille "T-skilt" kan jeg ha t-skilt når bobla er UX registrert?  Hæ
Loggført

'73 1303S
1300s girkasse AS selges : http://www.vwnorge.no/index.php/topic,59031.0.html
Lassen
Supermedlem
*****
Innlegg: 1034
Bosted: Sandnes i Rogaland


Praise the Lowered


Vis profil
« Svar #26 på: august 02, 2010, 22:11:36 pm »

heihei, glemte litt av dette.. men pappa har ringt å skaffa forsikring osv nå, så jeg mangler bare skilt Glad

Skal bestille meg skilt nå fra den fabrikken i bergen(husker ikke navnet akkurat nå), men alle sier jeg må bestille "T-skilt" kan jeg ha t-skilt når bobla er UX registrert?  Hæ

er fra lator du tenker på Glad

http://www.latorskilt.no/

det med om du kan ha T skilt når du har UX fra før av vet jeg rett å slett ikke, men de vet helt sikkert hos lator Glad
Loggført
nik
Seniormedlem
****
Innlegg: 294
Bosted: Hamar


Vis profil

« Svar #27 på: august 02, 2010, 22:47:34 pm »

Hvis du får T-skilt,får du prøve å få T-173.Altså type 1  1973 mod
Loggført
1303SS
Supermedlem
*****
Innlegg: 2526
Bosted: solbergmoen



Vis profil
« Svar #28 på: august 02, 2010, 22:47:55 pm »

på en så ny 1303 trenger du ikke blytilsettning Kjør 95 oktan juster tenningen der den går best uten banking så går det bra.
Loggført

1972 1302 jub.nr20001941
1963 tempo taifun

1937 swithun s98

Meld deg inn i klubben vår: http://www.vvwklubb.no/meld-deg-inn-i-klubben/
JFP
Supermedlem
*****
Innlegg: 967
Bosted: Bærum



Vis profil
« Svar #29 på: august 02, 2010, 22:49:53 pm »

Sitat
Så dere tror ikke at det skader å kjøre med 95 blyfri bensin?
+ blyerstatning.

Gratulerer med ny 1303!

Du trenger IKKE blyerstatning på din bil. Bly ble brukt først og fremst for å smøre ventilseter på motorer som ikke hadde forsterkede topper. VW hadde slike forsterkede topper fra 1967-modellen.

Mao: Bruk 95 oktan blyfri eller tilsvarende. 98 oktan i en standard 1600-motor gir deg ingenting annet enn høyere bensinutgifter.

Et av de bedre "leksikon" på nettet er http://www.vw-resource.com. Der står det:

"Volkswagen has stated that all of their heads from about 1966 on have been made with hardened valves, seats, and valve guides. For this reason the aircooled VW engine does not need lead (or lead replacement) to protect the engine from Valve Seat Recession (VSR)..."
Loggført
Sider: [1] 2 3 4
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!