mars 28, 2024, 13:06:15 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Retningspiler. Når?  (Lest 12371 ganger)
laksen
Medlem
***
Innlegg: 101
Bosted: Sør-Odal


Vis profil

« på: mars 10, 2008, 11:20:42 am »

Hvilke modeller/årsmodeller har retningspiler orginalt?

Har sett så mye forskjellig at jeg blir litt i tvil.
Loggført
Varj
Supermedlem
*****
Innlegg: 1529
Bosted: Trondheim



Vis profil
« Svar #1 på: mars 10, 2008, 13:20:25 pm »

t.o.m 1959/1960.
Loggført

JS
Supermedlem
*****
Innlegg: 2748
Bosted: Fredrikstad



Vis profil
« Svar #2 på: mars 10, 2008, 15:05:00 pm »

Har ikke sett det orginalt på biler etter 1961. Utfasingen begynte i 58.
Loggført
Dr. Ing. Brezelfürsten
Supermedlem
*****
Innlegg: 1358
Bosted: Ski



Vis profil WWW
« Svar #3 på: mars 10, 2008, 15:44:13 pm »

Hvilke modeller/årsmodeller har retningspiler orginalt?

Har sett så mye forskjellig at jeg blir litt i tvil.

Nå er ikke jeg noen ekspert på nymotens biler fra slutten av 50tallet,
men det var vel slik at amerikansk-leverte biler ikke hadde piler,
men puppeblinklys på forskjermene fra og med modellåret 1956?

Glem ikke at fabrikken leverte en rekke ulike piler på ulike årsmodeller også.
I farten husker jeg fem ulike typer fra perioden 1949-1958.
Antageligvis ble det brukt flere enn dette i dette tidsrommet.
Loggført

15A 1951
Det skal være ekte sorg når jeg dauer! Ikke ei krone igjen..
http://www.azurbrezel.blogspot.com
laksen
Medlem
***
Innlegg: 101
Bosted: Sør-Odal


Vis profil

« Svar #4 på: mars 10, 2008, 19:22:35 pm »

Takk for det.

Retningspilene mine vil ikke helt ut. De stikker bare 15cm ut og lyser... Mulig å fikse, eller må man bite i det sure eplet og kjøpe nye? Er det ikke en fryktelig pris på disse?
Loggført
T2man
Supermedlem
*****
Innlegg: 1114
Bosted: Aurskog


Termos er bra


Vis profil
« Svar #5 på: mars 10, 2008, 20:33:29 pm »

Spray på litt rustløser på pinnen som går ned i spolen og sørg for at det er god kontakt der ledningene er skrudd fast.
Da burde de komme i form Osteaktig
Loggført

Ønsker å kjøpe originalt Hamburg pansermerke
laksen
Medlem
***
Innlegg: 101
Bosted: Sør-Odal


Vis profil

« Svar #6 på: mars 10, 2008, 20:34:45 pm »

Spray på litt rustløser på pinnen som går ned i spolen og sørg for at det er god kontakt der ledningene er skrudd fast.
Da burde de komme i form Osteaktig

Takk for det. Var redd jeg måtte kjøpe årskort på det lokale helsestudioet for at de skulle bli i form til sommeren Osteaktig
Loggført
JS
Supermedlem
*****
Innlegg: 2748
Bosted: Fredrikstad



Vis profil
« Svar #7 på: mars 10, 2008, 21:14:18 pm »

Sjekk også at ladespenningen er høy nok.
Loggført
laksen
Medlem
***
Innlegg: 101
Bosted: Sør-Odal


Vis profil

« Svar #8 på: mars 11, 2008, 00:49:14 am »

Sjekk også at ladespenningen er høy nok.

Og den skal være på hvor mange volt? First time 6v Osteaktig
Loggført
Pål
Supermedlem
*****
Innlegg: 3941
Bosted: Teie / Tønsberg


Vestfold


Vis profil
« Svar #9 på: mars 11, 2008, 02:00:08 am »

Kan være en idè å bruke en god dose elektronikkrens el.l ned i spolen og gjerne blåse med trykkluft. Prøve å få ut gammel olje og skitt før man smører opp på nytt Glad
Loggført

Pål
- 1959 T1 Rag Top
(Ö\_!_/Ö)
I once thought that I was wrong and I was right. I was wrong
HenningA
Supermedlem
*****
Innlegg: 668
Bosted: Nøtterøy


Mob 95298043


Vis profil
« Svar #10 på: mars 11, 2008, 12:21:24 pm »

Et annet alternativ kan være å blande ørlittegrann flytende viagra i rustløseren. Vet noen bruker sånn for å fa fart i pinnen Øyerulling Gliser
Loggført

63 T1

Har hatt:
57 T1
64 T1
71 1302



____________
Mob 95298043
Haugan
Nybegynner
*
Innlegg: 48
Bosted: Oslo


Vis profil

« Svar #11 på: mars 13, 2008, 09:08:06 am »

Jeg hadde samme problem på min 58, der pilene gikk bare halvveis ut. Smøring hjalp litt, men det ble ikke helt bra. En enkel fiks er å slakke på "returfjæra" som drar pilene ned når du slår av strømmen. Så lenge bilen står med hjulene ned og taket opp, vil tyngdekraften sørge for at pilene går ned av seg selv. Det fungerer i hvert fall helt utmerket hos meg.
Loggført
laksen
Medlem
***
Innlegg: 101
Bosted: Sør-Odal


Vis profil

« Svar #12 på: mars 13, 2008, 11:29:48 am »

Er redd pilene mine er mer slitne enn som så, for det virket ikke som det var noen fjæring i dem i del hele tatt! Returfjæra er nok ikke tid stede Osteaktig
Loggført
Kjell Roar
Supermedlem
*****
Innlegg: 4182
Bosted: Sandefjord, ved Ekeberg grill & camping...


Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...


Vis profil
« Svar #13 på: desember 26, 2008, 22:07:13 pm »

Man bør også sjekke sikringen foran ,under panseret. Er denne irret, eller har dårlig kontakt på annen måte, virker pilene heller dårlig. Sjekk dette, og smør de opp.
« Siste redigering: januar 30, 2010, 09:28:07 am av Kjell Roar » Loggført

Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert

Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
Frank G
Medlem
***
Innlegg: 109
Bosted:



Vis profil
« Svar #14 på: januar 28, 2009, 11:33:02 am »

Mulig off topic...  Men er alle pilene like? Altså slik at piler fra et bestemt år passer i andre årganger?
Loggført
Dr. Ing. Brezelfürsten
Supermedlem
*****
Innlegg: 1358
Bosted: Ski



Vis profil WWW
« Svar #15 på: januar 28, 2009, 12:22:13 pm »

Ta en titt på innlegget mitt lengre opp så får du svar på spørsmålet ditt Glad
Alle piler fra "alle" årganger passer inn i pilkassene til de ulike. Untakene er vel krigsbobler med eksternt monterte pilkasser og post 53 karmann kabriolett som har annerledes innfesting og design på pilene fra ca 1953.
Sedanpiler passer vel riktig nok inn i kabriolett-kassene opp til 53-54, men pent blir det ikke..  

Mulig off topic...  Men er alle pilene like? Altså slik at piler fra et bestemt år passer i andre årganger?
« Siste redigering: januar 11, 2010, 09:40:34 am av Brezelfürsten » Loggført

15A 1951
Det skal være ekte sorg når jeg dauer! Ikke ei krone igjen..
http://www.azurbrezel.blogspot.com
Elliot
Supermedlem
*****
Innlegg: 775
Bosted: AALESUND


Tlf 91160684


Vis profil
« Svar #16 på: januar 30, 2009, 22:44:02 pm »

Og når vi har noen med kontroll her... hvordan forløper dette seg på t-2? Hvilke piler skal jeg se etter til min 57 t2 f.eks?
Eller for å spør enklere, hva passer?
Loggført

'57 T-2 Kombi
'64 T-2 Doka (Castrol)
T2man
Supermedlem
*****
Innlegg: 1114
Bosted: Aurskog


Termos er bra


Vis profil
« Svar #17 på: februar 13, 2009, 20:29:06 pm »

Og når vi har noen med kontroll her... hvordan forløper dette seg på t-2? Hvilke piler skal jeg se etter til min 57 t2 f.eks?
Eller for å spør enklere, hva passer?



De "vanlige" boble-pilene med slett ytterside er korrekte til T-2 f.o.m. 1954 og fremover Glad
Loggført

Ønsker å kjøpe originalt Hamburg pansermerke
mcmad
Medlem
***
Innlegg: 135
Bosted: Strømmen


RESTAURERT ER IKKE LENGER ORGINALT


Vis profil
« Svar #18 på: januar 10, 2010, 15:08:49 pm »

Sjekk også at ladespenningen er høy nok.

Og den skal være på hvor mange volt? First time 6v Osteaktig

LADESPENNINGEN BØR VÆRE 7,2 VOLT
Loggført

Member of mandagsklubben
CAPSLOCKMONSTERET

1957 panel overhode ikke til salgs uansett pris [CC 83410)
15 stk Opel 1930-1993, 4 Dodge 1944-1976    7+ Tempo 1948-1975 Wauxhall Viva 1970, Volvo 144 1967, Volga 1964, NSU Konsul 500 1953, IFA 125 1953, PANTHER 250 VILLIERS 1959, Suzuki gs 750 1977, 8 traktorer 1952-1982 og diverse veterantilhengere og for lite plass.....
Eva: 2x 1952 Opel Kapitan, 1966 Kadett, 1972 Dart, 1978 Rekord, 1981 HiAce,3x Tempo, AMBASADOR TRI STAR 200 1964, 89 Kadett Cab og 2 leyland traktor
jehoey
Juniormedlem
**
Innlegg: 55
Bosted: Otta


Vis profil

« Svar #19 på: februar 04, 2010, 17:58:28 pm »

Siste bil med piler  har Cassisnummer 3 192 506  dvs   august 1960-
Svært få biler vart importert av HAM AS med piler etter 1959.
Loggført
Korfitts
Medlem
***
Innlegg: 238
Bosted: Re, Vestfold


Åsså koser vi vors..


Vis profil
« Svar #20 på: mars 08, 2010, 19:26:50 pm »

Hvilke modeller/årsmodeller har retningspiler orginalt?

Har sett så mye forskjellig at jeg blir litt i tvil.

Nå er ikke jeg noen ekspert på nymotens biler fra slutten av 50tallet,
men det var vel slik at amerikansk-leverte biler ikke hadde piler,
men puppeblinklys på forskjermene fra og med modellåret 1956?

Glem ikke at fabrikken leverte en rekke ulike piler på ulike årsmodeller også.
I farten husker jeg fem ulike typer fra perioden 1949-1958.
Antageligvis ble det brukt flere enn dette i dette tidsrommet.

Jeg har anskaffet meg en '56 og denne har ingen piler! Er vel meget mulig at det har blitt tettet igjen og satt på "puppeblinklys" i ettertid, men dersom bilen er tatt inn fra usa, finnes det en mulighet til å finne ut det på? Hvis ikke, er det noen mulighet og finne ut hvor bilen er solgt første gang i Norge?

Takker for all info Glad
Loggført

56 Oval - Olivia- Solgt
76 Polo - Solgt
72 T1 - Solgt
75 T1 - Solgt
58 cab T1 - Pågående prosjekt
Reiel
Folkevognklubben
Supermedlem
*****
Innlegg: 2704
Bosted: Ottestad/Hamar


Vis profil

« Svar #21 på: mars 08, 2010, 19:45:51 pm »



Jeg har anskaffet meg en '56 og denne har ingen piler! Er vel meget mulig at det har blitt tettet igjen og satt på "puppeblinklys" i ettertid, men dersom bilen er tatt inn fra usa, finnes det en mulighet til å finne ut det på? Hvis ikke, er det noen mulighet og finne ut hvor bilen er solgt første gang i Norge?

Takker for all info Glad

Om bilen din er en US utgave har den ikke piler, piler var ikke godkjent "over there".Men da skal den også ha US fangere bl.a Blunker
Loggført

Mvh
Reiel
Kjell Roar
Supermedlem
*****
Innlegg: 4182
Bosted: Sandefjord, ved Ekeberg grill & camping...


Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...


Vis profil
« Svar #22 på: mars 08, 2010, 19:55:41 pm »

Du kan bestille ett Birth certificate fra Automuseum:

http://automuseum.volkswagen.de/index.php?id=12&L=1

Da ser du hvem som har bestillt den fra fabrikken (vanligvis en importør, evt forhandler).
Og hvilke ekstrautstyr som er montert fra fabrikk.

Er bilen en original bil i original stand, har US-bilene amerikafangere og blinklys nede på forskjermene. Og som regel leatherette-interiør istedenfor tøy.
Loggført

Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert

Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
Korfitts
Medlem
***
Innlegg: 238
Bosted: Re, Vestfold


Åsså koser vi vors..


Vis profil
« Svar #23 på: mars 08, 2010, 20:42:00 pm »

Takker for gode tilbakemeldinger! Da går jeg til anskaffelse av ett birth certificate så vet jeg forhåpentligvis litt mer, morro å få historien litt på stell Blunker Forhåpentligvis klarer jeg å nøste opp om bilen er solgt ny i Norge og evt. hvor!
'
Loggført

56 Oval - Olivia- Solgt
76 Polo - Solgt
72 T1 - Solgt
75 T1 - Solgt
58 cab T1 - Pågående prosjekt
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!