juni 12, 2024, 22:19:48 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Urvarm hjulkapsel, hva er galt?  (Lest 2260 ganger)
66 Cab
Supermedlem
*****
Innlegg: 619
Bosted: Skien


Boden Kratzende Autos


Vis profil
« på: august 17, 2010, 20:31:24 pm »

Hadde meg en tur på ca 1,5 time nå, tenkte å se om alt er klart for ferden til SCC til lørdag... Når jeg kom hjem merket jeg at hjulkapselen på fører siden foran var grisevarm....Tok den av, små røyk litt og luktet svidd...

Hva er galt? Må jo ordne dette raskt.....
Loggført

http://www.typ15.com/                      

Kjetil
Supermedlem
*****
Innlegg: 1459
Bosted: Toten



Vis profil
« Svar #1 på: august 17, 2010, 20:33:40 pm »

Holder vel en knapp på at det er bremsebånd som ligger på...  prøv å juster unna littegrann.
Loggført
Kjetil Lima
Supermedlem
*****
Innlegg: 2974
Bosted: Stavanger



Vis profil
« Svar #2 på: august 17, 2010, 20:54:07 pm »

Hvis dette har skjedd plutselig uten at du har justert bremsene (som Kjetil sier over her) er det nesten garantert defekt hjulsylinder/bremsesylinder. Når de er trege og ikke slipper løs bremsebandene litt når du slipper pedalen skjer dette.

Bremsebanda og trommelen din er sansynligvis også ødelagt/glassert på grunn av varmen.

Akkurat det samme skjedde med min 62 modell på vei hjem fra scc i fjor. Trommel ble så varm at hjulboltene smelta lakken på felgene. Et under at ikke den gamle bremseveska mi kokte og at vi mista bremsene.

Kjøp ny hjulsylinder og ring en venn som kan hjelpe å lufte bremsene etterpå. Trommel/bremseband sår du jo se over først.
Loggført

1961 T1 - Custom
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #3 på: august 17, 2010, 21:18:34 pm »

og kontroller hjullager.
gamle bremseslanger kan også  virke som en enveisventil å holde på trykket i hjulsylinder slik att bremser henger
Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
66 Cab
Supermedlem
*****
Innlegg: 619
Bosted: Skien


Boden Kratzende Autos


Vis profil
« Svar #4 på: august 18, 2010, 06:38:26 am »

Skal få sett litt på det i dag, var litt for varmt og sent i går. Det er nok, bremsebånd eller hjullager tenker jeg....Begge deler ble strammet litt forrige måned i forbindelse med at den skulle på EU. Men har bare kjørt korte turer siden det.... Fikk litt hetta når det var så varmt foran der....
Skiftet slanger foran i fjor, sylinderen har heller ikke gått så langt......


Greit å vite at alt fungerer greit føre man hiver seg ut på 20 mil med 3 mannfolk og bagasje i bilen....
Loggført

http://www.typ15.com/                      

Fredrik S.
Medlem
***
Innlegg: 220
Bosted: Mogreina


Vis profil

« Svar #5 på: august 18, 2010, 06:51:38 am »

Har du husket å fylle kjølevæske på kapselen da?
Loggført

Mvh
Fredrik Sørlie

"If it doesn't take me to heaven - I'll drive it straight to hell!"
Lid
Supermedlem
*****
Innlegg: 1060
Bosted: Farsund



Vis profil
« Svar #6 på: august 18, 2010, 07:52:48 am »

Hadde samme problem og da var det bremseslangen som var tett.
Loggført
Lasse `65
Supermedlem
*****
Innlegg: 2094
Bosted: Trondheim


LUFTLIGA`N


Vis profil WWW
« Svar #7 på: august 18, 2010, 08:33:04 am »

Hadde samme problem og da var det bremseslangen som var tett.

samme her..
Loggført

Kjell Roar
Supermedlem
*****
Innlegg: 4182
Bosted: Sandefjord, ved Ekeberg grill & camping...


Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...


Vis profil
« Svar #8 på: august 18, 2010, 12:00:12 pm »

Hadde samme problem og da var det bremseslangen som var tett.

samme her..

Har hatt dette jeg også, men han byttet de i fjor, de bør holde litt lengre.
Loggført

Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert

Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
Wheeler
Supermedlem
*****
Innlegg: 608
Bosted: Svarstad,Vestfold


Vis profil

« Svar #9 på: august 18, 2010, 15:59:35 pm »

Lett å skjekke om det er br.slangen.
Skru opp lufteskruen hvis det spruter ut så er det br.slangen.
Eller jekk opp bilen og løsne lufteskruen ,hvis hjulet går lett rundt ,da er det slangen.
Loggført
66 Cab
Supermedlem
*****
Innlegg: 619
Bosted: Skien


Boden Kratzende Autos


Vis profil
« Svar #10 på: august 18, 2010, 18:45:21 pm »

Da tenker jeg at problemet er funnet..... Så nå på bilen, jeg skiftet ikke bremseslanger foran i fjor...Jeg skiftet bak Sjokkert Den så ursliten ut på utsiden, så den er nok sliten innvendig også.... Hjulet gikk fin rundt Osteaktig

Så har ringt litt rundt etter slanger, men må nok ta en runde på de lokale delesjappene i morgen....
Loggført

http://www.typ15.com/                      

Rolf T. Kastenwagen
Supermedlem
*****
Innlegg: 1043
Bosted: Skien


Rolf T. Kastenwagen


Vis profil
« Svar #11 på: august 19, 2010, 14:32:50 pm »

Håper du har fått tak i bremseslanger. Hvis ikke bør du reise til Romnes. De hadde breseslanger til min 1952 modell.
Loggført

VW 211 panel van (15. mars 1961) restaureringsobjekt
VW 11 C, De luxe sedan (1.august 1952) sliten bruksstand
66 Cab
Supermedlem
*****
Innlegg: 619
Bosted: Skien


Boden Kratzende Autos


Vis profil
« Svar #12 på: august 19, 2010, 17:51:15 pm »

Håper du har fått tak i bremseslanger. Hvis ikke bør du reise til Romnes. De hadde breseslanger til min 1952 modell.

Stoppet på Bilextra på vei til Romnes, de hadde så da ble det handel der.... Slanger er skiftet nå i dag Gliser Siden det er innvendig de blir slitt, kappet jeg de gamle for å se inne i de..... Det skal en si, siden hvor det ble så varmt var skremmende...Åpningen var som en knappenål Tvilende Rart det gikk bremse væske der i det hele tatt....

Fornøyd med at det er i orden nå Blunker
Loggført

http://www.typ15.com/                      

Martin
Supermedlem
*****
Innlegg: 12506
Bosted: vestfold


Vis profil

« Svar #13 på: august 19, 2010, 18:06:50 pm »

godt og høre. jeg skal komme bort til BKA campen på lørdag og hilsepå.
Loggført
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!