april 25, 2024, 01:11:43 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1] 2
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Vår 1964 T1 :)  (Lest 12923 ganger)
nime
Supermedlem
*****
Innlegg: 1115
Bosted:


Vis profil

« på: august 27, 2010, 22:31:37 pm »

For en liten stund siden gikk vi til anskaffelse av vår andre boble, en urørt/urestaurert 1964 T1 1200. Den skal forbli urestaurert, men selvfølgelig holdes vedlike slik at den ikke forfaller.

Det som er gjort siden vi kjøpte den:

- lagt dekk på korrekt type felg (ikke riktig farge bak da). 155/15 foran, og 165/15 bak.
- montert USA-fangere foran og bak
- skiholdere bak
- takgrind
- skiltholder nede under fanger foran
- satt inn original hattehylle
- satt inn original tunnelkurv med flaskeholder på siden
- montert gule 6V pærer i hovedlysene
- byttet bakrutepakning

Vi har også bambushylle og Stabburetboksen liggende klart, og det skal inn i bilen så fort som mulig Glad

Planer:

- senkespindler foran
- nye dekk foran
- nye dekk bak på breddet originalfelg
- gangstercap/solskjerm i mesh eller rød/grønn - done
- hengerfeste
- motorbytteprosjekt (originalen skal selvsagt tas vare på)
- bytte resten av vinduspakningene - er på gang!

Motorprosjekt
Vi har mildt sagt vært heldige og fått overtatt en nybygget 1776ccm, dvs den er ikke ferdig bygget ennå. Toppene er montert, men mangler støtstenger og vippearmer.
Specs vi har fått opplyst er:
- AH blokk, linjeborret
- blueprintet, balansert og vektjustert
- smidde stempler
- 2x NYE Dellorto 40 DRLA med all nødvendig hardware
- helt ny Bosch 009 fordeler
- 282 graders Eagle Racing Cam
+ div.

Når det gjelder motorprosjektet er vi så og si helt grønne, til tross for at jeg i min ungdom tok fra hverandre en boblemotor og satte den sammen igjen. Den eventuelle kunnskapen jeg hadde da er borte. Her er vi nødt til å søke ekstern hjelp til å komplettere motorbygget, og håpet er at noen her på forumet har lyst og mulighet til å hjelpe til! Glad



« Siste redigering: september 06, 2010, 15:16:40 pm av nime » Loggført
nime
Supermedlem
*****
Innlegg: 1115
Bosted:


Vis profil

« Svar #1 på: august 29, 2010, 12:42:01 pm »

Litt av hva som fantes i en uåpnet eske...












Loggført
Martin
Supermedlem
*****
Innlegg: 12506
Bosted: vestfold


Vis profil

« Svar #2 på: august 29, 2010, 12:46:06 pm »

ser ikke billig ut det der, noen bilder av bilen eller?
Loggført
nime
Supermedlem
*****
Innlegg: 1115
Bosted:


Vis profil

« Svar #3 på: august 29, 2010, 13:15:33 pm »

Bilder av bilen kommer også - bare det slutter å regne sånn!
« Siste redigering: august 30, 2010, 19:59:20 pm av nime » Loggført
nime
Supermedlem
*****
Innlegg: 1115
Bosted:


Vis profil

« Svar #4 på: august 29, 2010, 19:14:42 pm »

Skjønner ikke hva jeg tenkte på, vi har jo vanntett kamera Osteaktig







Firkløver girkule :p


Ekte Kongsberg-ski!


Telys (6V gule pærer)

« Siste redigering: august 30, 2010, 19:59:31 pm av nime » Loggført
nime
Supermedlem
*****
Innlegg: 1115
Bosted:


Vis profil

« Svar #5 på: august 30, 2010, 09:08:05 am »

Noen i distriktet med kunnskapene i orden som kan tenke seg å hjelpe til med å ferdigstille motoren? Osteaktig
Loggført
nime
Supermedlem
*****
Innlegg: 1115
Bosted:


Vis profil

« Svar #6 på: august 30, 2010, 16:45:46 pm »

Jeg trenger vippearmer og støtstenger, hva bør jeg velge her?

Loggført
vw dude
Seniormedlem
****
Innlegg: 439
Bosted: kongsberg



Vis profil
« Svar #7 på: august 30, 2010, 17:58:39 pm »

Var utrolig fin bil du har fått deg! Gøy med kongsberg ski, har selv et par på stabburet. Gliser Gratulerer med en flott bil!  Osteaktig
Loggført

- VW boble 1970
- Mazda 2 2018
- Tempo corvette 1967
nime
Supermedlem
*****
Innlegg: 1115
Bosted:


Vis profil

« Svar #8 på: august 30, 2010, 21:02:20 pm »

Takk takk Blunker
Er jo litt flekker på den, men skal få kjøpt litt lakk og flekket over bare. Blir ingen hellakkering iallefall.
Prøver å få lagt inn bilder av motoren, men bildehost'en krangler litt...
Loggført
nime
Supermedlem
*****
Innlegg: 1115
Bosted:


Vis profil

« Svar #9 på: august 31, 2010, 05:46:13 am »

Da fungerte bildeopplasting igjen... Glad









Loggført
Zero
Seniormedlem
****
Innlegg: 398
Bosted: Playa del Røra, porsgrunn


Zero. (Tidligere keito)


Vis profil
« Svar #10 på: august 31, 2010, 06:36:23 am »

Fin bil!! Hvor for du kjøpt 6V gule pærer til hovedlys? Uneberg eller Hot Shop?
Loggført

T1-63 Zero
nime
Supermedlem
*****
Innlegg: 1115
Bosted:


Vis profil

« Svar #11 på: august 31, 2010, 09:48:25 am »

Fin bil!! Hvor for du kjøpt 6V gule pærer til hovedlys? Uneberg eller Hot Shop?
Takk takk! Pærer må man bare jakte etter på nett dessverre, det er ingen som egentlig har disse.

Ser ut til at jeg trenger en 6V startmotor fra en '67 1500 - noen som har?
Loggført
nime
Supermedlem
*****
Innlegg: 1115
Bosted:


Vis profil

« Svar #12 på: august 31, 2010, 19:59:24 pm »

Blir helt forvirra av hva som må gjøres.. har en AH blokk med 200mm clutch og tilhørende svinghjul som skal sammen med min 1200 girkasse.

Her er mine alternativer, slik jeg har forstått det:

1. Beholde eksisterende 1200 6V girkasse, slipe litt så 200mm passer, og bruke 6V starter fra en '67 1500
   - vil en 6V startmotor klare å dra en 1776 rundt?

2. Skaffe en 1300S girkasse, flytte over nesekon og drivaksler fra 1200 girkassen
  + bruke 12V starter og bygge om resten av bilen til 12V.

3. Bruke eksisterende 1200 6V girkasse, skaffe foring til 12V starter, slipe litt så 200mm passer, og bygge om resten av bilen til 12V.

Hva er best/mest riktig/hensiktsmessig å gjøre? Jeg vil helst beholde bilen som 6V, men om en 6V startmotor ikke er sterk nok til å dra motoren rundt så må jeg vel bygge om. Setter stor pris på innspill!
Loggført
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #13 på: august 31, 2010, 21:04:25 pm »

Kva med å setta på eit 6v/180mm svinghjul?
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
nime
Supermedlem
*****
Innlegg: 1115
Bosted:


Vis profil

« Svar #14 på: august 31, 2010, 21:30:10 pm »

Kva med å setta på eit 6v/180mm svinghjul?
Iflg Wheeler var ikke dette noen god idé... men spør meg ikke hvorfor, for det fikk jeg ikke med meg.
Loggført
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #15 på: august 31, 2010, 21:45:36 pm »

Da er utan tvil da lettaste, men er nok kanskje greitt å ha 200mm i ein 1776motor ja.  Ellers so er forslag 1 det beste vil eg tru
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
nime
Supermedlem
*****
Innlegg: 1115
Bosted:


Vis profil

« Svar #16 på: september 01, 2010, 07:56:03 am »

Har skaffet en AO girkasse fra Karmann Ghia 1600 (AO , 1600, 4.125, Karmann Ghia from 8/70). Iogmed at den girkassen kommer fra en 1600, så bør min AH-blokk skli rett inn i denne kassen uten å måtte slipe innvendig. Det eneste jeg da vet at jeg trenger er en 6 volts starter fra '67 1500, dvs om denne klarer å dra rundt en 1776.

AO-girkassen med drivaksler har 4x130 tromler, men regner med det er en smal sak å bygge om til 5x205. Er drivaksler like lange på Karmann Ghia og T1?

 Hæ
Loggført
nime
Supermedlem
*****
Innlegg: 1115
Bosted:


Vis profil

« Svar #17 på: september 05, 2010, 21:57:38 pm »

Grønn Cornett solskjerm handlet inn, takk til Raaen for handelen Glad

Bilde kommer i morra når den er montert.

Har også fått byttet pakning på den ene sideruta bak, tar den andre i morgen. Skal etterhvert handle inn nye skrapelister og div til dørene, samt frontrutepakning.
« Siste redigering: september 05, 2010, 22:42:17 pm av nime » Loggført
nime
Supermedlem
*****
Innlegg: 1115
Bosted:


Vis profil

« Svar #18 på: september 06, 2010, 17:36:47 pm »

Ny solskjerm på plass Glad


Ut på tur!
Loggført
vw dude
Seniormedlem
****
Innlegg: 439
Bosted: kongsberg



Vis profil
« Svar #19 på: september 07, 2010, 09:35:42 am »

Detta blei bra. Kult bilde mens du kjørte. Osteaktig
Loggført

- VW boble 1970
- Mazda 2 2018
- Tempo corvette 1967
nime
Supermedlem
*****
Innlegg: 1115
Bosted:


Vis profil

« Svar #20 på: september 07, 2010, 11:07:04 am »

Dama som kjører Blunker Hu elsker å kjøre boble!
Loggført
vw dude
Seniormedlem
****
Innlegg: 439
Bosted: kongsberg



Vis profil
« Svar #21 på: september 07, 2010, 11:11:51 am »

he he. er alltid gøy å kjøre Glad
Loggført

- VW boble 1970
- Mazda 2 2018
- Tempo corvette 1967
nime
Supermedlem
*****
Innlegg: 1115
Bosted:


Vis profil

« Svar #22 på: september 09, 2010, 22:28:17 pm »

Justerte litt ventiler i ettermiddag, det var absolutt null klaring, og ganske mye for stramt. Etter justeringen startet den og gikk meget pent etterpå på kald motor, men på varm motor var det litt mer tikking - dog med mer respons.  Fulgte anvisning i manualen for '64 1200 lastet ned fra thesamba.com, der sto det 0,20mm.

Har søkt litt rundt, og det ser ut til at mange anbefaler 0,10mm på eldre 1200. Får justere på nytt i morgen Osteaktig
Loggført
nime
Supermedlem
*****
Innlegg: 1115
Bosted:


Vis profil

« Svar #23 på: september 13, 2010, 07:37:34 am »

Justerte ventiler på nytt, denne gang til 0,10mm. Vips, all tikking borte, og nå går den veldig fint under kjøring. Faktisk så fint at jeg vurderer å la være å bytte motor.

Men, den er noe mer tungstartet synes jeg. Starter på en måte ikke med en gang man vrir over nøkkel, må tråkke litt på gassen samtidig, men det kan kanskje skyldes defekt automatchoke? Noen som har dette liggende til en 28 PICT 6v forgasser?

En annen ting er at det er en lekkasje på 2 av støtstangpakningene. Tenker jeg bestiller et sett CSP fjærbelastede støtstangrør for å eliminere dette problemet en gang for alle, og for å slippe å demontere motoren.

Edit: CSP Pushrod Tubes er bestilt hos Jøran Larssen Glad
Vurderer også salg av 1776'en...
« Siste redigering: september 13, 2010, 11:56:06 am av nime » Loggført
ovalt
Supermedlem
*****
Innlegg: 1148
Bosted: gol


Vis profil

« Svar #24 på: september 13, 2010, 15:51:35 pm »

Blir helt forvirra av hva som må gjøres.. har en AH blokk med 200mm clutch og tilhørende svinghjul som skal sammen med min 1200 girkasse.

Her er mine alternativer, slik jeg har forstått det:

1. Beholde eksisterende 1200 6V girkasse, slipe litt så 200mm passer, og bruke 6V starter fra en '67 1500
   - vil en 6V startmotor klare å dra en 1776 rundt?
2. Skaffe en 1300S girkasse, flytte over nesekon og drivaksler fra 1200 girkassen
  + bruke 12V starter og bygge om resten av bilen til 12V.
3. Bruke eksisterende 1200 6V girkasse, skaffe foring til 12V starter, slipe litt så 200mm passer, og bygge om resten av bilen til 12V.
Hva er best/mest riktig/hensiktsmessig å gjøre? Jeg vil helst beholde bilen som 6V, men om en 6V startmotor ikke er sterk nok til å dra motoren rundt så må jeg vel bygge om. Setter stor pris på innspill!

Eg gjekk for alternativet  3. Ville nok få inn 12v. når du skal ha stor motor da.
Loggført
nime
Supermedlem
*****
Innlegg: 1115
Bosted:


Vis profil

« Svar #25 på: september 13, 2010, 21:03:24 pm »

Etter en liten diskusjon har vi blitt enige om at 64'en skal få beholde sin gode 1200-maskin, den er trivelig å kjøre med slik den er original Glad Mulig 1776'en havner i 66'en isteden.

Men nå har jeg jo skaffet meg 2 stk '58 T2 panel også, (den ene er neppe reddbar) så kanskje motoren havner i den andre.
Loggført
nime
Supermedlem
*****
Innlegg: 1115
Bosted:


Vis profil

« Svar #26 på: september 18, 2010, 11:44:28 am »

Skulle sette igang i dag med å bytte til CSP støtstangrør og pakninger. Det stoppet seg selv når jeg ikke fikk av de to vrangeste skruene innerst/øverst.. får vel ta ned motoren en dag og få løs alle deksler etc for å få spylt vekk 46 år med dritt.. hehe

Men, det var en god overraskelse og en dårlig en. Den gode var at det faktisk ikke var lekkasje fra pakningene rundt støtstangrørene. Når jeg kikket nøyere etter var det faktisk helt tørt der, hvilket bringer meg over på den dårlige overraskelsen... det er rett og slett den nye(?) drivakselmansjetten som er synderen, og som har sprutet girolje utover kjøledeksler og varmepotta på høyre side. Hele den (tilsynelatende) nye mansjetten var morken! Tipper det skyldes feilmontasje av tidligere eier.

Får hive meg over en liten mansjett-bestilling hos Unneberg Gliser

Ellers oppdaget jeg et lite rusthull i bakerste del av kanal på høyre side når jeg lå under der - dette skal selvfølgelig fikses!
Loggført
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #27 på: september 18, 2010, 12:36:43 pm »

Når du monterar ny (delt) mansjett so er da smart å smøra permatex/pakningslim imellom flensen og langs kantane mot girkassa og aksling, då slepp du lekkasjar. Ellers so anbefalar eg å kjøpa den tyske mansjetten, resten er bås
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
nime
Supermedlem
*****
Innlegg: 1115
Bosted:


Vis profil

« Svar #28 på: september 18, 2010, 16:16:32 pm »

Når du monterar ny (delt) mansjett so er da smart å smøra permatex/pakningslim imellom flensen og langs kantane mot girkassa og aksling, då slepp du lekkasjar. Ellers so anbefalar eg å kjøpa den tyske mansjetten, resten er bås
Takk for tips, skal huske å handle inn litt Permatex. Det er vel den tyske mansjetten dem har på Unneberg, så da tenker jeg det går bra denne gangen. Men synes det var litt merkelig at en tilsynelatende ny mansjett er sprukket og morken...
Loggført
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #29 på: september 18, 2010, 18:01:04 pm »

Sånn er da med repro deler... ikkje 10% av orginal kvalitet eingong..

Lettast å skifta mansjettn om du jekkar bilen opp og sett på bokk og so sett du jekken under hjulet og løfter akslingen opp sånn att den står i vater, eller litt lenger opp(mindre oljelekkasje + plass rundt akslingen)
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
Sider: [1] 2
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!