juni 08, 2024, 08:17:17 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1] 2
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Hva skal man gjøre med uærlige folk?  (Lest 6445 ganger)
Frid
Seniormedlem
****
Innlegg: 319
Bosted: Ringsaker



Vis profil
« på: september 13, 2010, 15:09:45 pm »

Hva skal man gjøre med uærlige folk i miljøet?

Samboern kjøpte en bil av en her på forumet
Fra første stund ble det ikke helt som forventet
Bilen var ikke strøken i karrosseriet som selger sa, veldig bra til å være gammelt bygge var selgers ord.
Da vi hadde reist langt og leid henger og bilen var nogenlunde rustfri , så tok vi med bilen.
Ett par kvelders jobb så var den klar for eu var selgers ord.
Bilen var ikke kjørbar pga av demonterte bremser bak og motor fulgte med ved siden av.Deler til bremser fulgte med sammen med dempere.

Ett par dager etter att bilen var i hus så tok jeg fatt på jobben med å få den sammen, men fant fort ut att her var det bare og demontere alt i forstilling og bakstillling.

Mye deler manglet, deler var feilmontert,deler var ikke brukbare, deler var ikke skrudd fast.
Forstilling ikke skrudd fast mot karross
Bære armer ikke skrudd fast
Manglet støvringer til bærearmer
Alle bærekuler utslitt
Styredemper manglet
Dempere sett sitt beste
Grav rust på bremseskiver
Ledninger til lamper klippt av
Nye bånd til bremser fulgte med men disse passer ikke på noen VW
Manglet oringer og pakninger på lager hus bak
Manglet alt av deler til håndbrekket inne i trommel
Feil bremserør bak
Manglet bremseslanger bak
Begge trommler kappet av med vinkelsliper, den ene var rensket for splines , må bytte aksling på den ene siden også pga av ødlagt splines og gjenger.
Girmansjetter teipet med sølvteip
Girkasse ikke festet i framkant
+++ manglende skiver og skruer i begge ender av bilen
 

Jo mer jeg fant jo mer steg tempen i toppen, til slutt gikk sikringen og en heftig telefon samtale med selger ble utfallet.
Selger påstår att han ikke viste om alt dette og legger skylda på tdligere eiere
Etter to samtaler ble vi enig om att selger skulle betale tilbake noe av kjøpesummen.
Nå har det gått over 14 dager og ingen penger har dukket opp , begynner å bli lei av tåplige
unnskyldninger og bortforklaringer. Er ikke mye penger det er snakk om så hvorfor gidder selger å bruke energi på dette?


Hvis det ikke blir noen løsning i nærmeste framtid så må jeg finne ut andre måter å få penga.

Noen som har forslag  ?

Hilsen Gammel Hissigpropp
Loggført

1967 notch
1968 Variant 1600L
1966 karman ghia
1968 Variant 1600
Brurud
Supermedlem
*****
Innlegg: 580
Bosted: Eidsvoll Verk



Vis profil
« Svar #1 på: september 13, 2010, 15:19:18 pm »

Leit å høre om sånne ting. Spesielt her som Vi alle har en felles interesse hvor vi heller forsøker å hjelpe hverandre istedetfor å lage ting vanskeligere for hverandre. Jeg ser ofte at jeg tenker forskjellig fra mange andre spesielt når det gjelder penger. Mange gjør seg til kjeltringer for småpenger. Noe jeg ikke kan fatte at folk gidder. Lykke til hvertfall
Loggført

53 1200 Zwitter
62 1200 Panel
69 1500 Karmann Cabriolet
77 T2 Westfaila Berlin
86 T3 Syncro Doka
86 T3 Syncro Caravelle C
90 T3 Syncro halvpanel twinslider
90 Golf Country
vw1961
Supermedlem
*****
Innlegg: 626
Bosted: birkeland


Originalnostalgiker


Vis profil
« Svar #2 på: september 13, 2010, 15:21:38 pm »

heng kjeltringen ut med navn og nummer!
Loggført

Praise the aircooled

Kjøreglede, det er å ta for seg hele alfabetet i steden for  A til B:=)
nime
Supermedlem
*****
Innlegg: 1115
Bosted:


Vis profil

« Svar #3 på: september 13, 2010, 15:57:17 pm »

Hva skal man gjøre med uærlige folk i miljøet?

Samboern kjøpte en bil av en her på forumet
Fra første stund ble det ikke helt som forventet
Bilen var ikke strøken i karrosseriet som selger sa, veldig bra til å være gammelt bygge var selgers ord.
Da vi hadde reist langt og leid henger og bilen var nogenlunde rustfri , så tok vi med bilen.
Ett par kvelders jobb så var den klar for eu var selgers ord.
Bilen var ikke kjørbar pga av demonterte bremser bak og motor fulgte med ved siden av.Deler til bremser fulgte med sammen med dempere.

Ett par dager etter att bilen var i hus så tok jeg fatt på jobben med å få den sammen, men fant fort ut att her var det bare og demontere alt i forstilling og bakstillling.

Jeg skriver ikke dette for å være muggen eller for å ta parti med selger (aner ikke hvem det er engang), men det er et par ting som en kjøper av gammel bil bør ha i bakhodet.

Hva forventet du egentlig for det du betalte, er jo det store spørsmålet...? Ei norsksolgt boble er jo minimum en 35 år gammel bil her i landet, og kjøper man en så gammel bil som krever "et par kvelders jobb" og har "demonterte bremser bak og motor", så krever det sitt av en kjøper - nemlig at man vet hva man begir seg ut på.

For meg virker det som om du/samboer har kjøpt deg et prosjekt med viten og vilje. Etter min mening (ut fra det du har skrevet) er det mange ting på lista du absolutt kunne sjekket opp før du dro med deg bilen hjem, f.eks:

- Forstilling ikke skrudd fast mot karross
- Bærearmer ikke skrudd fast
- Manglet støvringer til bærearmer
- Alle bærekuler utslitt
- Styredemper manglet
- Dempere sett sitt beste
- Grav rust på bremseskiver
- Ledninger til lamper klippt av
- Manglet alt av deler til håndbrekket inne i trommel
- Manglet bremseslanger bak
- Begge trommler kappet av med vinkelsliper, den ene var rensket for splines , må bytte aksling på den ene siden også pga av ødlagt splines og gjenger.
- Girmansjetter teipet med sølvteip
- Girkasse ikke festet i framkant

Et vesentlig moment er hva du betalte for bilen ut fra hvilken stand du forventet den skulle være i, hva selger har forespeilet deg/skrevet i annonse og om du selv har sjekket bilen nøye nok. Alle har forskjellige oppfatninger om hva som er en "strøken" bil, og den eneste måten å finne ut av det på er å besiktige bilen selv. Til syvende og sist kjøpte du med deg bilen og må nødvendigvis ha hatt en liten idé om at det er endel jobb med å få den istand. Et par kvelders skruing for noen kan gjerne bety 3-4 uker for andre.

Er selger virkelig en kjeltring?
« Siste redigering: september 13, 2010, 16:01:29 pm av nime » Loggført
Varj
Supermedlem
*****
Innlegg: 1529
Bosted: Trondheim



Vis profil
« Svar #4 på: september 13, 2010, 16:25:34 pm »

Om du kjøpte den for 10k- opp, så er jeg helt enig med trådstarter med at
det er snylting, men tviler på at den kostet såpass, da den måtte hentes på henger?
Loggført

ahelgemo
Supermedlem
*****
Innlegg: 1597
Bosted:


Vis profil

« Svar #5 på: september 13, 2010, 19:50:38 pm »

litt enig med nime hær 

Hva skal man gjøre med uærlige folk i miljøet?

Samboern kjøpte en bil av en her på forumet
Fra første stund ble det ikke helt som forventet
Bilen var ikke strøken i karrosseriet som selger sa, veldig bra til å være gammelt bygge var selgers ord.
Da vi hadde reist langt og leid henger og bilen var nogenlunde rustfri , så tok vi med bilen.
Ett par kvelders jobb så var den klar for eu var selgers ord.
Bilen var ikke kjørbar pga av demonterte bremser bak og motor fulgte med ved siden av.Deler til bremser fulgte med sammen med dempere.

Ett par dager etter att bilen var i hus så tok jeg fatt på jobben med å få den sammen, men fant fort ut att her var det bare og demontere alt i forstilling og bakstillling.

Jeg skriver ikke dette for å være muggen eller for å ta parti med selger (aner ikke hvem det er engang), men det er et par ting som en kjøper av gammel bil bør ha i bakhodet.

Hva forventet du egentlig for det du betalte, er jo det store spørsmålet...? Ei norsksolgt boble er jo minimum en 35 år gammel bil her i landet, og kjøper man en så gammel bil som krever "et par kvelders jobb" og har "demonterte bremser bak og motor", så krever det sitt av en kjøper - nemlig at man vet hva man begir seg ut på.

For meg virker det som om du/samboer har kjøpt deg et prosjekt med viten og vilje. Etter min mening (ut fra det du har skrevet) er det mange ting på lista du absolutt kunne sjekket opp før du dro med deg bilen hjem, f.eks:

- Forstilling ikke skrudd fast mot karross
- Bærearmer ikke skrudd fast
- Manglet støvringer til bærearmer
- Alle bærekuler utslitt
- Styredemper manglet
- Dempere sett sitt beste
- Grav rust på bremseskiver
- Ledninger til lamper klippt av
- Manglet alt av deler til håndbrekket inne i trommel
- Manglet bremseslanger bak
- Begge trommler kappet av med vinkelsliper, den ene var rensket for splines , må bytte aksling på den ene siden også pga av ødlagt splines og gjenger.
- Girmansjetter teipet med sølvteip
- Girkasse ikke festet i framkant

Et vesentlig moment er hva du betalte for bilen ut fra hvilken stand du forventet den skulle være i, hva selger har forespeilet deg/skrevet i annonse og om du selv har sjekket bilen nøye nok. Alle har forskjellige oppfatninger om hva som er en "strøken" bil, og den eneste måten å finne ut av det på er å besiktige bilen selv. Til syvende og sist kjøpte du med deg bilen og må nødvendigvis ha hatt en liten idé om at det er endel jobb med å få den istand. Et par kvelders skruing for noen kan gjerne bety 3-4 uker for andre.

Er selger virkelig en kjeltring?
Loggført
Kormi
Seniormedlem
****
Innlegg: 368
Bosted: Oslo/Jessheim



Vis profil WWW
« Svar #6 på: september 13, 2010, 20:07:09 pm »

Om du kjøpte den for 10k- opp, så er jeg helt enig med trådstarter med at
det er snylting, men tviler på at den kostet såpass, da den måtte hentes på henger?

Hmm.. så en bil som må hentes på henger og koster over 10K er lureri?

Langt på vei enig med "nime".. Mye her som kjøper kunne ha sjekket før vogna ble dratt med hjem!
Gammel bil, mange eiere, "selges som den står" osv.. Blir liksom ikke som å stikke på Møller å kjøpe ny bil.
Loggført
1959 Ragtop
Supermedlem
*****
Innlegg: 1538
Bosted: Revetal


Ny motor :-)


Vis profil WWW
« Svar #7 på: september 13, 2010, 20:09:12 pm »

Det er vel greit å vite hva dere har betalt for bilen først kansje. Når du kjøper en bil som er over 30 år gammel må mann kansje forvente at du som kjøper også tar en grundig titt på bilen før du betaler den. Hadde du kjøpt den helt usett hadde du vel kansje kunnet klage, men når du selv har vært å sett og hentet bilen tror jeg du ikke kan klage så mye.
Hvor mye betalte dere for bilen ?

Mvh Alf
Loggført

Fargen på Mine luftkjølte biler er :L41 Svart, L97A Diamond silver Metalic og L568 Seesand
Medlem av : Veteran VW klubben, Folk & Vogn , Re motorklubb
Mitt tlf nr er : 94 54 19 72
Don`t drink the water, fishes fuck in it
http://www.alfsveteranbilgarasje.com/
Rikard
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 3891
Bosted: Røyken, Buskerud


Singelport Mafia'n


Vis profil WWW
« Svar #8 på: september 13, 2010, 20:13:28 pm »

Slenger med på Alf! Står det i det hele tatt noe sted hva de betalte for bilen? Ser at flere her tar utganspunkt i 10.000,-! Det bør evt bekreftes/avkreftes av kjøper for dere tar utgangspunkt i det!
Loggført

" A volkswagen is never changed to make it look different, Only to make it work better"
Audi 100 2,5TDI
VW 1300 1970

Mekaniker Albjerk Bil Lier Volkswagen
45632450
-------------------------------
Medlemsansvarlig
Røyken og Omegn Aircoolers
Rikard@roykenaircoolers.com
roykenaircoolers.com
Kormi
Seniormedlem
****
Innlegg: 368
Bosted: Oslo/Jessheim



Vis profil WWW
« Svar #9 på: september 13, 2010, 20:18:19 pm »

Slenger med på Alf! Står det i det hele tatt noe sted hva de betalte for bilen? Ser at flere her tar utganspunkt i 10.000,-! Det bør evt bekreftes/avkreftes av kjøper for dere tar utgangspunkt i det!

Det er vel ingen her som tar utgangspunkt i det? Annet enn den noe spesielle kommentaren til Varj..
Loggført
Frid
Seniormedlem
****
Innlegg: 319
Bosted: Ringsaker



Vis profil
« Svar #10 på: september 13, 2010, 20:23:26 pm »

Er enig att ting skulle ha blitt undersøkt nærmere når vi var å handla, men bilen var ikke kjørbar og sto i en mørk låve.
Har drevet med vw snar 20 år se vet att man ikk kan forvente for mye av en bil til 12t, men hele vitsen med dette bilkjøpet var att det skulle være ett lett prosjekt slik att samboer fikk ei boble å kjøre med i høst. Selger ble spurt flere ganger om dette og da han virket hyggelig så stolte vi på det

Men dette er egentlig ikke hovedpoenget da vi ble enige om disse tingene og han skulle overføre en liten sum.
Det er  når han ikke overholder denne avtalen att han blir useriøs og bare kommer med svada.
Hadde vi fått penga så ville denne episoden vært over og ingen sure miner

Jo mer han prøver å lure seg unna jo mer virker det som alt han har sagt tidligere også er lureri

H tor

Loggført

1967 notch
1968 Variant 1600L
1966 karman ghia
1968 Variant 1600
Trond Dahl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 4526
Bosted: Sandnes


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #11 på: september 13, 2010, 20:28:08 pm »

Ser man historisk tilbake på slike tråder så vet vi at det alltid finnes to sider av en sak. Utblåsing fra en av partene gir som regel aldri hele bildet.
Men ja det er surt å dra med noe hjem og oppdage i ettertid at ikke alt er på stell...
Men hvor mange har ikke gjort det? Det er alltid noe som ikke står helt i stil med forventningene. Desto mer viktig å ta en god titt på bilen før man kjører avgårde med den. Og ALLTID være villig til å bite i det sure eplet å kjøre med tom henger hjem. Surt, og penger ut vinduet men hva er verst?

På gamle biler og kanskje vage kjøpskontrakter er det utrooooolig vanskelig å få noe som helst tilbake dersom man ikke i etterkant er fornøyd.

Selv om det høres ut som om selger ikke har lagt alle korta på bordet så kan det jo tenkes at han har valgt ordene sine med omhu og basert utsagnene sine om "et par kvelders arbeid" på egne erfaringer/kunnskap.

Det ER strengt tatt mye gjort på et par kvelder om man han gjort det før. Forstilling og bakstilling tar ikke lang tid gitt.
Det faktum at motor, bremser og dempere ble levert umontert ved siden av tilsier jo ikke at dette var noe mer enn en prosjektbil?
Hva sa selger på forhånd? At det var et prosjekt? Sa selger noe om den bare var skrudd sammen for å trilles avgårde eller var det påbegynt seriøs montering?
Loggført

Street car 10.67/206kmt@Kjula 2014
Race car 9.49/236kmt@SCC 2017




"It seems that perfection is reached not when there is nothing left to add, but when there is nothing left to take away"
nime
Supermedlem
*****
Innlegg: 1115
Bosted:


Vis profil

« Svar #12 på: september 13, 2010, 20:29:15 pm »

Selger har jo sagt at noe av beløpet skulle refunderes... men man vet aldri hva som har skjedd i mellomtiden. Kanskje vedkommende er på sykehus/andre ting som har skjedd/ferie/osv.

Får håpe det ordner seg for deg, og at det blir bil tilslutt! Er jo ikke så moro med en sånn situasjon, det er jeg enig i. Men kanskje mer moro når bilen står ferdig med skilter på  Gliser
Loggført
Low67
Medlem
***
Innlegg: 173
Bosted: Hamar


Vis profil

« Svar #13 på: september 13, 2010, 20:35:06 pm »

Om det ikke står mange kjøpere på vent, har man jo også mulighet til å sjekke litt.
Om bilen har hatt flere eiere den siste tiden, kan man også kontakte dem..

Om mine antagelser er rett, ligger det også en del info om denne bilen på forumet.
Både om pris og tilstand...
Vidre, om mine antagelser er rett, ble det også gitt info om disse tingene\ feilene når bilen ble solgt.
Som også pris dengang tilsa.

Dette er jo selfølgelig noe man kunne ønske videre seleger informerte om.

Om mine antagelser er rett, har du fått deg et erlig prosjekt.(men det er et prosjekt)
Som du burde fått info om, men som også er fullt mulig å se... Og pris burde være der etter.
Noe man burde "forhandle" seg frem til, det man selv mener er riktig pris.
Eventuelt frastå å kjøpe.
Definisjonen mellom bra og dårlig er veldig vid. Ut fra øyet som ser..







Loggført
Frid
Seniormedlem
****
Innlegg: 319
Bosted: Ringsaker



Vis profil
« Svar #14 på: september 13, 2010, 20:39:06 pm »

Har ikke sagt hvem selger er og kommer ikke til å gjøre dette, men er flere som har tatt kontakt og gjettet hvem dette er og som har liggnende problemer elller har dårlig erfaring så får stadig ett bedre bildet av hvorden denne personen er.

Som sagt hatt mange biler oppigjennom så skulle ha sjekket bedre ,men det må kunne gå ann å stole på folk

Tor

Loggført

1967 notch
1968 Variant 1600L
1966 karman ghia
1968 Variant 1600
Trond Dahl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 4526
Bosted: Sandnes


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #15 på: september 13, 2010, 20:42:43 pm »

Har ikke sagt hvem selger er og kommer ikke til å gjøre dette,

Fint, for gapestokk bedriver vi ikke på dette forumet.
MEN dersom en person beviselig svindler så blir han utestengt istedet.
Loggført

Street car 10.67/206kmt@Kjula 2014
Race car 9.49/236kmt@SCC 2017




"It seems that perfection is reached not when there is nothing left to add, but when there is nothing left to take away"
Frid
Seniormedlem
****
Innlegg: 319
Bosted: Ringsaker



Vis profil
« Svar #16 på: september 13, 2010, 20:46:29 pm »

Bare for å gjøre det klart

Hvis selger hadde holdt avtalen så ville dette vært ute av verden, ingen sure miner.

MEN i 2010 så tar det ikke 14 dager å sette over noen penger, har hatt jevnlig kontakt på sms så han er oppe og går.
Loggført

1967 notch
1968 Variant 1600L
1966 karman ghia
1968 Variant 1600
Trond Dahl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 4526
Bosted: Sandnes


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #17 på: september 13, 2010, 20:48:54 pm »

Bare for å gjøre det klart

Hvis selger hadde holdt avtalen så ville dette vært ute av verden, ingen sure miner.

MEN i 2010 så tar det ikke 14 dager å sette over noen penger, har hatt jevnlig kontakt på sms så han er oppe og går.

Helt rett, og det at dere er enige om en løsning gjør jo at det egentlig er irrelevant å diskutere bilen i seg selv.
Har dere gjort en avtale, så må han stå med den og gjøre opp for seg. Håper han innser at han egentlig er tjent med dette da miljøet i Norge ikke er så veldig stort. Er nok enklere å gjøre opp enn å rette opp navn og rykte i ettertid.
Loggført

Street car 10.67/206kmt@Kjula 2014
Race car 9.49/236kmt@SCC 2017




"It seems that perfection is reached not when there is nothing left to add, but when there is nothing left to take away"
Jærva
Supermedlem
*****
Innlegg: 1438
Bosted: Østlandet.



Vis profil WWW
« Svar #18 på: september 13, 2010, 21:00:25 pm »

Om du kjøpte den for 10k- opp, så er jeg helt enig med trådstarter med at
det er snylting, men tviler på at den kostet såpass, da den måtte hentes på henger?

Hmm.. så en bil som må hentes på henger og koster over 10K er lureri?

Langt på vei enig med "nime".. Mye her som kjøper kunne ha sjekket før vogna ble dratt med hjem!
Gammel bil, mange eiere, "selges som den står" osv.. Blir liksom ikke som å stikke på Møller å kjøpe ny bil.

Som om jeg skulle ha sagt det selv.


Synes kanskje du tar i litt hardt ved å kalle den du kjøpte den av for uærlig, jeg villle vel kanskje sagt at du har gjort et dårligere kjøp enn forventet er en mer riktig kommentar. Aner ikke hvem selger er, men sikkert ting han kunne ha sagt, men samtidig er en 35 år + gammel bil som må hentes på henger en sak som trenger grundig oversyn FØR det overleveres noen kroner.

Hadde det vært en bil til 200-300 tusen + , så ja, men hva får du egentlig i dag for 12 tusen? En ny moderat familiebil koster jo rundt 400 lapper i dag, slik at 12 lapper for en bil er jo mindre en det meste av 1.stk ekstra-utstyr på en ny bil i dag.

En ting er sikkert, det er veldig forskjellig hva selger mener om tilstand på bil, og det samme med kjøper, samt tilsvarende hva de forventer en skal få for x antall penger.

Skulle selv selge en 412S for en del år siden for 4000 KR hvor det var en som ringte og sa at han skulle ha den med betingelse at jeg leverte den ferdig eu-godkjent og med naf-test  Osteaktig Osteaktig Øyerulling  ( jeg har mistanke om at vedkommende person er en av få som fortsatt tror på julenissen i en alder på over 40´ ) Blunker
Loggført

Det 7. bud : Du skal ikke stjele. Staten liker ikke konkurranse!

Øyelokk, 009-fordeler og chrommoly-støtstenger skal destrueres!
JFP
Supermedlem
*****
Innlegg: 967
Bosted: Bærum



Vis profil
« Svar #19 på: september 13, 2010, 21:55:59 pm »

Dette har jeg opplevd selv, Frid. Forstår godt din frustrasjon, og det hjelper neppe med innlegg av typen "æda-bæda"!

Kjøpte selv en flott 1303 Cab til betydelige summer mer enn 12K. Det viste seg å være et rustvrak som ble til et svært og veldig dyrt prosjekt. Hadde juridisk hjelp for å vurdere hvordan man håndterer selgeren i slike tilfeller, men lærte at norsk forbruker-juss skiller mellom to tilstander:

- Svindlet: Selger har forsettelig og beviselig skjult feil og mangler. Da vinner du.

- Lurt: Du er svindlet, men du klarer ikke å bevise det (selger sier "visste ikke om det..."). Da kommer du ingen vei.

Hvorfor rettspraksis er slik kan man undres over, men uansett er det kjøperen som sitter på bevisbyrden i slike saker. Mao: Fritt frem for de uærlige! Du er redusert til å appelere til selgerens rettferdighetssans, men hvis han ikke har skrupler står du igjen tomhendt, juridisk sett.
Loggført
Gunnar|Rennfahrer2
Supermedlem
*****
Innlegg: 1844
Bosted: Hernes i Elverum


Min Cornerstone


Vis profil WWW
« Svar #20 på: september 14, 2010, 08:21:38 am »

Her er det jo uansett ikke snakk om svindlet/lurt etc.

Det det er snakk om er at selger ikke holder en avtale om å betale tilbake noe av beløpet, da han har sagt seg enig i at det han hadde sagt og tilstanden til bilen ikke samstemte, SELGER ER ALTSÅ ENIG OG HAR SAGT HAN VIL TILBAKEBETALE NOE AV SUMMEN og alikevel gjør han ikke dette.

Det er kun det det er snakk om, ikke hvordan tilstand bilen er i.
Loggført

Bobler 54-75 x antall
Buss 73
Min Prosjekttråd
Varj
Supermedlem
*****
Innlegg: 1529
Bosted: Trondheim



Vis profil
« Svar #21 på: september 14, 2010, 08:47:18 am »

Sitat
Hmm.. så en bil som må hentes på henger og koster over 10K er lureri?
Om man MÅ hente den slik, etter mitt syn. For 10k over, litt for dyrt for et fullprosjekt.
     Nå tenker jeg på denne bilen og ikke noe klenoidum som har stått i 20 år i låve etc.
som er avskiltet og bladi blah bla.

Sitat
Det er vel ingen her som tar utgangspunkt i det? Annet enn den noe spesielle kommentaren til Varj..
Spesiell og spesiell..  Øyerulling
« Siste redigering: september 14, 2010, 08:53:08 am av Varj » Loggført

rulator
Folkevognklubben
Supermedlem
*****
Innlegg: 630
Bosted: Lutvann, Oslo


Fartsblind så langt det går


Vis profil
« Svar #22 på: september 14, 2010, 09:01:43 am »

SELGER ER ALTSÅ ENIG OG HAR SAGT HAN VIL TILBAKEBETALE NOE AV SUMMEN og alikevel gjør han ikke dette.

Det er kun det det er snakk om, ikke hvordan tilstand bilen er i.

Word!...
men av en eller annen grunn er det det siste folket henger seg opp i..

At selger ikke tilbakebetalere det beløpet han faktisk har lovt å betale tilbake er dumt, men...det er som sagt over her alltid to sider av en sak. Det kan jo kanskje ha skjedd noe.
Krysser fingra og håper alt løser seg Glad Lykke til
Loggført

Old Volkswagens don't drip oil,                    1302 for the win!         
they just mark their spot!                                Käfer-Cup
Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #23 på: september 14, 2010, 12:43:42 pm »

Det var omtrent blåkopi av roadsterkjøpet mitt, men der var jeg uproffesjonell kjøper, og svelger kameler på løpende bånd.
Fremdeles mangler jeg egenerklæring fra dem siden vognkortet mangler, har purret siden våren. Mulig jeg må lage en selv.
Jeg måtte også bli tydelig for å få igjen deler av beløpet, og allerede etter noen telefonsamtaler forsto jeg at selger ikke hadde lurt meg, han hadde rett og slett ikke greie på bil. Forsto ikke at motor skulle ha olje og ikke vann i bunnpanna, at fjærarmene bak skal være skrudd fast, at du ikke må prøve å kjøre bilen uten utløserlager på clutchen blant annet. Så jeg dreit i det og bretta opp ermene. Men hadde jeg forstått at han bevisst hadde svindlet meg, hadde saken vært en helt annen. Betalte til slutt kr. 8.000.- for vraket.
Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

Atmobil
Supermedlem
*****
Innlegg: 937
Bosted: Litt over alt, men mest vanlig i Trøndelag....



Vis profil
« Svar #24 på: september 14, 2010, 17:06:48 pm »

Føler at jeg har lyst til å komme med noen kommentarer her som ikke direkte har med dette å gjøre men allikevell er relatert til det.
De som kjenner meg vet at jeg driver en del med modellbiler (da mest i byggesett) og innen den hobbyen er det også mye kjøp og salg og miljøet er ikke så veldig stort her i Norge.
I de siste årene har det dukket opp en kar innen denne hobbyen av relativt ung alder men med mye iver og entusiasme. Han skulle kjøpe alt og hadde gjerne alt, hadde peiling på det meste og var en verdensmester. Mye av det han skrev på forum og slikt var bare løgn og fanteri.
Jeg har selv vært dum nok til å selger modeller til denne karen, og han er også en slik som bruker flere uker på å betale. Mange bortforklaringer kommer på hvorfor han ikke har betalt kommer hver gang jeg purrer. Den ene dagen var banken blitt ranet, den andre dagen hadde den stengt tidligere enn vanlig, den tredje dagen var det snø storm og veien var stengt, den fjerde dagen måtte han jobbe overtid og rakk ikke frem i tide...osv osv.
Faktum er at karen ikke er en svindler men bare fryktelig sløv og sumlete og har veldig lett for å komme med dumme bortforklaringer istede for å være helt ærlig å si "sorry, jeg somla meg ikke til å betale i dag heller"
Enden på visa er at karen har blitt kjent som en tosk innad i miljøet og har dermed forsvunnet ut av hobbyen igjen.

At en bil til 12 000 må hentes på henger er svindel er vel ikke en nødvendighet, alt har jo med markedsprisen for et objekt å gjøre. For den som har fulgt med litt så har det jo i sommer vært en auksjon i Sverige på en relativt stor samling eldre biler. Her ble jo en 1928 Cadillac solgt for 300 000 svenske kroner, låvefunn som den er kunne den ikke akkurat startes opp å kjøres hjem av kjøperen til tross for prisen.
Loggført

-Marius-
Supermedlem
*****
Innlegg: 1794
Bosted: Dirdal



Vis profil
« Svar #25 på: september 14, 2010, 17:20:43 pm »

Jeg er vel en type som kjøper her ville kalt svindler/luring. Jeg selger mye på finn.no og jobber til daglig som selger. Har gjort i mange år.
Vi som sitter på salg vil jo at kunden skal komme, vi skriver jo ikke i en annonse:
" Rusten dritt bil selges til den som er dum nok til å ta den med seg.
prisen er allt for høy i fohold til tilstand. Kan ikke sees før kl 22.00."

Vi skriver jo heller det vi vet kunden vil høre.
Vet du at bilen er full av rust, så skriver du jo ikke det. En skriver heller ikke at den er rustfri, men pakker det fint inn.
Det ligger jo et vist ansvar hos kjøper, en kommer jo får å se bilen/tingen. da er det faktisk du som kjøper som tar avgjørelsen.
Loggført

Mvh

Marius
.LP
Supermedlem
*****
Innlegg: 523
Bosted: Ranheim, Trondheim



Vis profil WWW
« Svar #26 på: september 14, 2010, 17:43:55 pm »

Det heter ikke full av rust, patina og naturlig ventilasjon...

Anyho, Sure epler og katter i sekker er det mange av, og siden dette er gamle greier så må man gjøre en del kontroller før man kjøper. er det et demontert prosjekt så må man påregne at ikke alle deler wer med, passer eller fungerer, er de en låvebil som har stådd i uminnelige tider så kan den ikke brukes på vegen neste dag.

Desverre så er det oftere at man får negative ovveraskelser ved bilkjøp enn positive, med mindre man får lurt selger noe skikkelig, det er det ikke mye snakk om.

.LP
Loggført

-65 T1 Panama beige
http://tvwk.tripod.com/
-------------------------------------------------------------
Jeremy Clarkson:
 “A turbo: exhaust gasses go into the turbocharger and spin it, witchcraft happens and you go faster.”
Karmann
Supermedlem
*****
Innlegg: 1057
Bosted: Kongsberg



Vis profil
« Svar #27 på: september 14, 2010, 17:55:49 pm »

Det som er et lite tankekors oppi dette her er at før så het en råtten og dårlig bil "prosjekt" eller "objekt" i en annonse. Disse finnes ikke lenger. Nå står det isteden "patina" og/eller "rat-look". Jo mer bedriten og råtten den er, jo mer Rat er den..og det er visst kult sies det.

Atmobil: Det finnes guttunger som kan alt og vet alt her også.....
Loggført
H-MEK
Supermedlem
*****
Innlegg: 4035
Bosted: Furnes/Brumunddal



Vis profil
« Svar #28 på: september 14, 2010, 18:01:50 pm »

Hvorfor diskuteres det fortsatt om bilens tilstand?
Saken gjelder i sin helhet om tilbakebetaling av en avtalt sum...
Loggført

Henning
Tlf 408 26 388
Kjetil
Supermedlem
*****
Innlegg: 1459
Bosted: Toten



Vis profil
« Svar #29 på: september 14, 2010, 18:10:51 pm »

Hvorfor diskuteres det fortsatt om bilens tilstand?
Saken gjelder i sin helhet om tilbakebetaling av en avtalt sum...

Endelig et saklig  innlegg..  Osteaktig
Loggført
Sider: [1] 2
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!