april 25, 2024, 23:19:40 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: 1 2 [3]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: T-1 63.  (Lest 13038 ganger)
Zero
Seniormedlem
****
Innlegg: 398
Bosted: Playa del Røra, porsgrunn


Zero. (Tidligere keito)


Vis profil
« Svar #60 på: juni 16, 2011, 10:46:15 am »

Leste litt her om caster shims. Men jeg hadde bilen på forstillings kontroll på Møller larvik før jeg sendte den for EU kontroll. Der justerte de forstillinga,kan det ha hatt noe innvirking på selvopprettinga? Dessuten har er alle bærearmer og kuler helt nytt! (de er ikke montert feilhar sjekka)
Noe andre innspill på seloppretnings problemet..  Hæ
Loggført

T1-63 Zero
H-1835
Supermedlem
*****
Innlegg: 1131
Bosted: Skien - Telemark


H-1835


Vis profil
« Svar #61 på: juli 12, 2011, 23:38:08 pm »

Sa de ingenting om rammehodet på bilen..?
Loggført

Snorre, 92051229
1958, 1958 og 1953 -1200 T1
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #62 på: juli 13, 2011, 15:35:29 pm »

Korleis var forstillingen skada av senking?? subba for mykje?

Om berekuler og endeledd er nye og spissinga er justert, og du har castershims(viktig for sjølvoppretting) og det då fortsatt ikkje er sjølvopretting so er det vel ikkje mykje meir enn enn styresnekka det ligg i. korleis er den? mykje/lite dødgang? har den motstand på midten men vert lausare i sving?
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
Eikstad
Supermedlem
*****
Innlegg: 2584
Bosted: I finere strøk av skien.


Full off stupid ideas since 1978.....


Vis profil
« Svar #63 på: juli 13, 2011, 19:40:26 pm »

Surr!

At dempertårna er utslitt i bunnen har liten eller ingen betydning for styrken. Hadde du sveiset tårnene tette i bunnen og lakkert over slik at den ikke ser utslitt ut tror jeg førsteinntrykket ville blitt bedre og de ville muligens ikke sett slitasjen. Bytt også settskruen og mutterene til noen som ikke ser "utsubba" ut. Er jo ellers ikke noe feil med den puma'n. Casterchims er ment for biler som "stuker" ekstremt. De er laget slik at forstillinga kan stå i den opprinnelige vinkelen selv om bilen er senket bare foran. Legges mellom nedre rør på fortillinga og rammehodet for å tvinge det nedre røret lengere frem. Ergo ikke noe å tenke på når du har en bil som snart står i vater Glad.
Derimot at de ikke oppdaget at rammehodet er byttet sier sitt...... Jeg kjører heller med en forstilling som er subbet av i bunnen (tross alt ikke farlig) enn med et rammehode som jeg ikke vet 100% sikkert hvem som har byttet (potensielt grisefarlig)...)!!
Loggført



"Det er greit om du er uenig med meg. Jeg kan ikke tvinge deg til å ha rett." Jeg er ikke en advokat, homofil, lege eller spesielt seriøs person. Eventuelle råd av juridisk, legningsmessig, medisinsk eller seriøs karakter må sees i sammenheng med dette. Derimot så er jeg rakettforsker, ganske fornuftig og av og til morsom. Google er din venn … men den kan dessverre ikke hjelpe deg å tenke.
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #64 på: juli 13, 2011, 21:10:09 pm »

Vert ikkje castervinkelen endra lika mykje uansett kor røve er plassert??
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
Eikstad
Supermedlem
*****
Innlegg: 2584
Bosted: I finere strøk av skien.


Full off stupid ideas since 1978.....


Vis profil
« Svar #65 på: juli 13, 2011, 22:26:33 pm »

Senker du like mye i begge ender skal du ikke behøve shims. Senker du bare foran kommer forstillinga logisk nok for langt frem i toppen. Fordi det er enklere å fore ut nede enn å forsenke den inn i rammehodet oppe brukes disse shimsene.
Loggført



"Det er greit om du er uenig med meg. Jeg kan ikke tvinge deg til å ha rett." Jeg er ikke en advokat, homofil, lege eller spesielt seriøs person. Eventuelle råd av juridisk, legningsmessig, medisinsk eller seriøs karakter må sees i sammenheng med dette. Derimot så er jeg rakettforsker, ganske fornuftig og av og til morsom. Google er din venn … men den kan dessverre ikke hjelpe deg å tenke.
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #66 på: juli 13, 2011, 23:08:06 pm »

Ser for meg at forstillinga og casteren står der dei står uansett om bilen er høg eller lav bak??  senker du framme vil jo hjulgeometrien komma for langt bak/opp, og da skjer jo uansett om den ligg på bakken bak eller står på 35toms mud-terrain ,eller?
om ikkje ant er det jo vert forsøket..

eit anna tips: repro puma greier har nesten alltid feilplasserte klomper for styringa av styresnekka. dvs snekka står ofta skjeivt i forhånd til rattstamma. da er jo uheldig. i verste fall kniper rattstamma i karosseri og i aller verste fall gjer hardy skjevo etter for skjeiv belastninga.. ta av venstre framhjul og sjå til at rattstamma går rettlinja inn på styresnekko, utan so må snekko løysast og da må slipast ut meir av den underste festebøylen sånn at snekka kan vridast ned og rettast opp med rattstammo
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
Eikstad
Supermedlem
*****
Innlegg: 2584
Bosted: I finere strøk av skien.


Full off stupid ideas since 1978.....


Vis profil
« Svar #67 på: juli 14, 2011, 22:36:53 pm »

Sett at forstillinga orginalt står helt i vater vertikalt (det gjør den neppe, men dette blir mere som en "lignelse" for å forklare litt). Den orginale stillingen er vist den perfekte. Senk bilen foran og forstillingen står ikke lengere horisontalt i vater. Den "tipper" frem i toppen (eller inn i bunnen om du vil). Selvopprettningen etter sving skal teoretisk være best i den orginale stillingen og for å få dette bra igjen ved senking kun foran monteres caster shims. Behovet av disse shimsene er avhengig av forstillingens plasering i forhold til bakken, ikke i forhold til karoseriet. Derfor mener jeg montering av slike shims på en bil som er nesten orginal i høyden både foran og bak er sløsing med både tid og penger.
Loggført



"Det er greit om du er uenig med meg. Jeg kan ikke tvinge deg til å ha rett." Jeg er ikke en advokat, homofil, lege eller spesielt seriøs person. Eventuelle råd av juridisk, legningsmessig, medisinsk eller seriøs karakter må sees i sammenheng med dette. Derimot så er jeg rakettforsker, ganske fornuftig og av og til morsom. Google er din venn … men den kan dessverre ikke hjelpe deg å tenke.
Gullik
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 1779
Bosted: Kragerø.....Norway.....


59 T1,64 T1og 65mod 215


Vis profil
« Svar #68 på: juli 15, 2011, 08:58:49 am »

Enig i forklaringen over, grunnen min til å foreslå disse siden han fikk en mangel på sjøloppretting, var at alle de andre tingene som kunne innvirke allerede var nytt.
Loggført

Seaside VW Klubb
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #69 på: juli 15, 2011, 19:46:47 pm »

treigheit i nye deler?

i ein delekatalog her so står da at castershims må/bør benyttast på alle bilar som er senka for å forbedra styringen. eg synst det er verdt forsøket..kan jo faktisk hjelpa sjølv om ikkje da er teoretisk rett? om da er puma so står jo styresnekko i feil vinkel på rattstammo frå fabrikk, som kurerast ved cashter shims.( eller modding av snekkebeslaget som sagt.)

og er styresnekko i orden då?? om den er snørd for mykje so forsvinn sjølvoprettinga.
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
Zero
Seniormedlem
****
Innlegg: 398
Bosted: Playa del Røra, porsgrunn


Zero. (Tidligere keito)


Vis profil
« Svar #70 på: juli 17, 2011, 19:51:52 pm »

Har ikke demontert puma en og sjekka. Har ikke tid til å skru boble fortiden Tvilende for den nok ikke ferdig godkjent iår ser det ut til...
Loggført

T1-63 Zero
Zero
Seniormedlem
****
Innlegg: 398
Bosted: Playa del Røra, porsgrunn


Zero. (Tidligere keito)


Vis profil
« Svar #71 på: mai 29, 2012, 13:05:09 pm »

Lufter bilen for salg. Tiden strekker ikke til for å få den på veien. ved intr kontakt meg på tlfg:41509945
Loggført

T1-63 Zero
Sider: 1 2 [3]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!