mai 23, 2024, 18:28:02 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Oppborring til 8-stifts veiv  (Lest 1724 ganger)
Lasse `65
Supermedlem
*****
Innlegg: 2094
Bosted: Trondheim


LUFTLIGA`N


Vis profil WWW
« på: mars 15, 2008, 17:04:26 pm »

Er dette noe de drevne gjør selv eller leveres alt til de proffe?
Poenget er at jeg egentlig hadde tenkt å kjøre med 4-stift, men svinghjul med 200mm clutch er 8-stift
og da må jeg vel borre opp. For det ryker vel til helv... hvis jeg ikke gjør det? Eller....
Loggført

JTWE
Supermedlem
*****
Innlegg: 2198
Bosted:


Vis profil

« Svar #1 på: mars 15, 2008, 17:15:33 pm »

Originalhullene er vel der i svinghjulet (hvis det er et org hjul) så du kan vel bruke det med 4 pinner bare uansett. Litt svekket blir det kanskje, men muligheten til å sette i resten av pinnene og kutte dem til riktig høyde er jo der...

Søylebor og en jigg, samt et stødig hold for veiva. Og sjekk at jiggen passer overens på svinghjulet (finnes visstnok forskjellige mønstre der ute... )
Loggført
Lasse `65
Supermedlem
*****
Innlegg: 2094
Bosted: Trondheim


LUFTLIGA`N


Vis profil WWW
« Svar #2 på: mars 15, 2008, 17:29:27 pm »

Originalhullene er vel der i svinghjulet (hvis det er et org hjul) så du kan vel bruke det med 4 pinner bare uansett. Litt svekket blir det kanskje, men muligheten til å sette i resten av pinnene og kutte dem til riktig høyde er jo der...

Søylebor og en jigg, samt et stødig hold for veiva. Og sjekk at jiggen passer overens på svinghjulet (finnes visstnok forskjellige mønstre der ute... )


Nå glemte jeg også å skrive at det må borres mens den sitter i motor....
Det er et org hjul ja. Tenkte egentlig å bruke svinghjul som jigg, da blir det riktig iallefall. så lenge jeg ikke borrer ut mer på de hullene som er fra før
Loggført

Jærva
Supermedlem
*****
Innlegg: 1438
Bosted: Østlandet.



Vis profil WWW
« Svar #3 på: mars 15, 2008, 17:54:31 pm »

Det der med å gjøre det mens veiv sitter i motor høres ut som et prosjekt som jeg i hvertfall ville ha styrt unna, sikkert mulig men...  Etter det jeg har skjønt så er det ikke planer om å skremme denne motoren opp i 200-300 hk-klassen og du har vel heller ikke tenkt på noe drag-start med sinter-clutch og drag-hjul, så da hadde jeg brukt fire pinner tror jeg..  Vet om et par tilfeller der denne borringa har gått skeis..  Som nevnt over her så ville jeg i tilfelle ha brukt skikkelig verktøy og aller helst overlatt det til noen "maskin-folk", men det er jo ingen umulighet å gjøre det selv heller..
Loggført

Det 7. bud : Du skal ikke stjele. Staten liker ikke konkurranse!

Øyelokk, 009-fordeler og chrommoly-støtstenger skal destrueres!
Lasse `65
Supermedlem
*****
Innlegg: 2094
Bosted: Trondheim


LUFTLIGA`N


Vis profil WWW
« Svar #4 på: mars 15, 2008, 17:59:08 pm »

Det der med å gjøre det mens veiv sitter i motor høres ut som et prosjekt som jeg i hvertfall ville ha styrt unna, sikkert mulig men...  Etter det jeg har skjønt så er det ikke planer om å skremme denne motoren opp i 200-300 hk-klassen og du har vel heller ikke tenkt på noe drag-start med sinter-clutch og drag-hjul, så da hadde jeg brukt fire pinner tror jeg..  Vet om et par tilfeller der denne borringa har gått skeis..  Som nevnt over her så ville jeg i tilfelle ha brukt skikkelig verktøy og aller helst overlatt det til noen "maskin-folk", men det er jo ingen umulighet å gjøre det selv heller..

Ok. Så da skulle det holde med 4 pinner, selv om det 8 hull i svinghjul? det er der tankene mine ligger, at det ikke blir såpass mye press på innfesting at det går ad dundas..
Loggført

H-MEK
Supermedlem
*****
Innlegg: 4035
Bosted: Furnes/Brumunddal



Vis profil
« Svar #5 på: mars 15, 2008, 20:09:55 pm »

Leste igjennom en motortråd på ett forum for ei stund siden, og der borra de på sammenskrudd motor.
De hadde skrudd fast foten til søylebormaskina på blokka, og lagd større hull i foten, slik at de fikk borra. Husker ikke hvilket forum dessverre....
Loggført

Henning
Tlf 408 26 388
Unneberg Bil
Forhandler
Supermedlem
*****
Innlegg: 1545
Bosted: Tønsberg


SVARER PÅ MAIL. IKKE PM!!!!!


Vis profil
« Svar #6 på: mars 15, 2008, 20:12:24 pm »

is du borrer gjennom svinghjulet blir hulla i svinghjulet ovale og bittelit forstore, da kan du like gjerne kjøre 4 stifter

en gjigg koster 4-500 vi har den på lager


ps ! drill er nåkk ikke rett verktøy
Loggført

åpent man-fre 0900-1600
kvelder og helger etter avtale
IKKE PM !!
Tlf 33330606
deler@unneberg-bil.no
Lasse `65
Supermedlem
*****
Innlegg: 2094
Bosted: Trondheim


LUFTLIGA`N


Vis profil WWW
« Svar #7 på: mars 15, 2008, 20:13:07 pm »

Leste igjennom en motortråd på ett forum for ei stund siden, og der borra de på sammenskrudd motor.
De hadde skrudd fast foten til søylebormaskina på blokka, og lagd større hull i foten, slik at de fikk borra. Husker ikke hvilket forum dessverre....

ok,da er det ihvertfall prøvd før. skulle bli stabilt iallefall
Loggført

Lasse `65
Supermedlem
*****
Innlegg: 2094
Bosted: Trondheim


LUFTLIGA`N


Vis profil WWW
« Svar #8 på: mars 15, 2008, 20:14:05 pm »

is du borrer gjennom svinghjulet blir hulla i svinghjulet ovale og bittelit forstore, da kan du like gjerne kjøre 4 stifter

en gjigg koster 4-500 vi har den på lager


ps ! drill er nåkk ikke rett verktøy

så det holder på en 1641? er jo ikke noe monstermaskin så...
Loggført

1303SS
Supermedlem
*****
Innlegg: 2526
Bosted: solbergmoen



Vis profil
« Svar #9 på: mars 19, 2008, 12:48:37 pm »

mags kan borre ut til 8 stift han ordna det for meg.
Loggført

1972 1302 jub.nr20001941
1963 tempo taifun

1937 swithun s98

Meld deg inn i klubben vår: http://www.vvwklubb.no/meld-deg-inn-i-klubben/
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!