april 16, 2024, 05:23:07 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Må det være samme dimensjon felg bak og foran?  (Lest 12404 ganger)
scardeep
Supermedlem
*****
Innlegg: 780
Bosted: Nesoddtangen



Vis profil
« på: september 24, 2010, 08:46:34 am »

har hørt litt forskjellig og vet at det  er kanksje best å spørre selve trafikkstasjon men kanskje noen av dere vet det 100%?

Kan jeg montere breiere felg bak enn forran? for eks. 7" forran og 8.5" bak? har lyst på Porsche felger men da er det lettest å kjøpe hele sette (dvs alle 4) hvor bak er ofte breiere en forran. Snakker om brukte felg.
Det store spørmålet er om jeg får det godkjent? ET ligger på 55 forran, da må nok speisere monteres også...

Det er såååååå mye som må tenkes gjennom!  Hæ

Jeg må bestemme meg i løpa av dagen siden de må event. hentes i morgen :/ hjelp....


* porsche-boxster_4467083_normal.jpg (49.5 KB. 400x300 - vist 487 ganger.)

Loggført

"...you can drive it from the garage to the track and back to work on Monday without touching it..."
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #1 på: september 24, 2010, 08:59:46 am »

Det er vel dekkdimensjon de kicker på?
Loggført

Speed is no substitute for direction
scardeep
Supermedlem
*****
Innlegg: 780
Bosted: Nesoddtangen



Vis profil
« Svar #2 på: september 24, 2010, 09:13:48 am »

Ser ingen mening å sette beiere felg bak hvis de må ha like slakte dekk som foran. Da kan jeg omformulere spørsmål til om det må være samme dimensjon på dekk bak og foran?
Loggført

"...you can drive it from the garage to the track and back to work on Monday without touching it..."
rulator
Folkevognklubben
Supermedlem
*****
Innlegg: 630
Bosted: Lutvann, Oslo


Fartsblind så langt det går


Vis profil
« Svar #3 på: september 24, 2010, 10:25:05 am »

Det er fullt mulig å få godkjent breiere felger og dekk bak.
Har ikke begynt med å få mine godkjent enda, men det er jo flere her som har det godkjent, pluss at det finnes TÜV-papirer på hva som er godkjent av ulike kombinasjoner foran og bak.
Loggført

Old Volkswagens don't drip oil,                    1302 for the win!         
they just mark their spot!                                Käfer-Cup
scardeep
Supermedlem
*****
Innlegg: 780
Bosted: Nesoddtangen



Vis profil
« Svar #4 på: september 24, 2010, 10:51:07 am »

Da er det lys i tunellen Glad
Jeg velger å bremse litt med felg kjøp. Vil gjerne få alt avklart med trafikstasjon før jeg investerer.

Dersom jeg for godkjent forskjellig bredd på hjul, neste steg er å få godkjent de med speisere dersom det blir nødvendig. Det der med hjul og godkjenning er ikke bare bare...

Her er veien jeg har tenkt å gå:

- Kerscher Coilover kit (med TUV dok., er ferdig montert Glad men ikke godkjent enda)
- Bestemme bremsoppgradering (blir mest sannsynlig Kerscher med TUV godkjent for 160 hester). Må velge boltsirkel.
- Tilpasse hjul under skjærmer/velge dimensjoner
- Høre hos trafikkstasjon om det er OK og blir godkjent
- Handle, montere, bestille time hos trafikstasjon og få det godkjent.

Det høres lett og enkelt, men vi få se... Glad
Loggført

"...you can drive it from the garage to the track and back to work on Monday without touching it..."
Paasan
Supermedlem
*****
Innlegg: 602
Bosted: Oslo


Frøkna


Vis profil
« Svar #5 på: september 24, 2010, 11:14:13 am »

Det er vel en del sportsbiler som er typegodkjent med forskjellige dim foran og bak
Burde vel være mulig å få  godkjent
Loggført

BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #6 på: september 24, 2010, 11:43:20 am »

Biltilsynet sitter på papirer sier at dem godkjenner 285/40-15 bak i kombinasjon med 205/50-15 foran. Med mindre du har papirer som sier at bilen din er godkjent med en annen dimensjon så er det samme dekkdimensjon foran og bak som gjelder.

Mvh
BB
« Siste redigering: september 24, 2010, 12:35:44 pm av BeetleBug » Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
scardeep
Supermedlem
*****
Innlegg: 780
Bosted: Nesoddtangen



Vis profil
« Svar #7 på: september 24, 2010, 12:32:13 pm »

Er ikke så veldig i dekk kontra felg dimensjoner, kan du si sånn ca hvor breie felg er da hvis dekk skal være 285 og 250?

Og det du skrev gjelder da bare for R15 eller? ufff...  Tvilende
Loggført

"...you can drive it from the garage to the track and back to work on Monday without touching it..."
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #8 på: september 24, 2010, 12:37:38 pm »

+- 5% rulleomkrets godkjennes. Om jeg ikke husker feil så er det ATS felger med 5.5 og 9" bredde som er godkjent med dekkdimensjonene som er nevnt over her.
Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
scardeep
Supermedlem
*****
Innlegg: 780
Bosted: Nesoddtangen



Vis profil
« Svar #9 på: september 24, 2010, 12:56:14 pm »

Ok, takk for info.
Skal prøve å sette alt på plass i planer og ønsker samt gå gjennom alt en gang til så tar jeg kontakt med trafikkstasjon. Går det bare å ringe trafikkstasjon og spørre de eller må jeg komme med litt formel brev til de for å få info om det? Har aldrig snakket med de og er redd å danne et feil "bilde" for videre dialog. Det er ikke bare det som skal godkjennes hos meg etter hvert, så er det sikkert greit å gi litt mer prof intrykk...
Loggført

"...you can drive it from the garage to the track and back to work on Monday without touching it..."
Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #10 på: september 24, 2010, 13:08:14 pm »

Min er registrert med 235 bak og 195 fremme. (Edit dimensjon mars 2011)
« Siste redigering: mars 14, 2011, 22:34:26 pm av Formula Vee » Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

scardeep
Supermedlem
*****
Innlegg: 780
Bosted: Nesoddtangen



Vis profil
« Svar #11 på: september 24, 2010, 13:24:06 pm »

Min er registrert med 255 bak og 205 fremme.

kan du si litt mer om størelsen på felg?

Det er bare så mye spørsmål...  Glad Når det godkjennes så godkjenned det jo for spesifik dekk ikke bare bredden ikke sant. Så du har godkjente dekk med sånne dimensjoner i bredden men høyden og radios er tilsvarende godkjent og fast kan du si.
Loggført

"...you can drive it from the garage to the track and back to work on Monday without touching it..."
Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #12 på: september 27, 2010, 11:06:16 am »

Står ingen ting om inpress eller andre mål, det står også at den er godkjent med toliter, men ikke om det er 75hk eller 400...
Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

scardeep
Supermedlem
*****
Innlegg: 780
Bosted: Nesoddtangen



Vis profil
« Svar #13 på: oktober 12, 2010, 09:56:08 am »

Så har jeg kommet til nye utfordringer det som hjelder hjul... Tvilende

Boltsirkel  Hæ  Har tenkt å kjøpe Kerscher bremsesett som er gokjent for 160hk siden de har TUV på plass. De har flere valg på boltsirkel: original, 4x100 eller Porsche. Tror det er mulig å få de uten boltsirkel så kan en bore selv.

"Hjulbygging" starter jo med bolt sirkel og hvor mye plass du har. For meg goskjenning er også viktig. Siden jeg er ingeniør selv så mener jeg at prosjekterings fasen er like viktig som utførelse og jeg har ikke lyst å bestille/kjøpe deler uten å vite at de skal passe sammen  Glad

Hjerte faller mest på Porsche boltsirkel + Porsche felger (orignale er planen). Jeg tenker på virkeligheten og lurer på om jeg får ett sett med felger som skal passe inn og blir godkjent hos trafikkstasjon. Hvis de blir ikke godkjent, hva gjør jeg da? Får ikke montert originale felger på plass. Må ha ett sett med porsche boltsirkel som blir godkjent?
Det som har størts "sikkerhetsmargin" er kanskje boltsirkel på 4x100. Der fins det alt mulig felg i marked. Men jeg vil finne ut først muligheter med Porsche boltsirkel Blunker

Har god tid før jeg skal kjøpe (fram til ca desember), men det er greit å finne ut mest mulig fram til det er for seint. 
Kanskje noen har noen lure tips? erfaring?
Loggført

"...you can drive it from the garage to the track and back to work on Monday without touching it..."
Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #14 på: oktober 13, 2010, 00:11:37 am »

Bruk en rulleomkrets kalkulator for dekk dimensjon, og sett på skjermer som passelig breie.
Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #15 på: oktober 13, 2010, 07:05:14 am »

Det som har størts "sikkerhetsmargin" er kanskje boltsirkel på 4x100. Der fins det alt mulig felg i marked.

Som ingeniør bør du kanskje vurdere om 4x100 gjør en bedre jobb enn 4x130? Deretter kan du vurdere om ikke 5x130 gjør en ennå bedre jobb.
Loggført

Speed is no substitute for direction
scardeep
Supermedlem
*****
Innlegg: 780
Bosted: Nesoddtangen



Vis profil
« Svar #16 på: oktober 13, 2010, 07:49:57 am »

Det er klart at 4X130 står lavest på lista og oppover kommer disse to med Porsche bolt sikrel og 4x100.

Om det er lettere å finne og kombinere hjul med 5X130 (Porsche?) enn med 4x100 det er jeg i tvil.
Loggført

"...you can drive it from the garage to the track and back to work on Monday without touching it..."
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #17 på: oktober 13, 2010, 10:09:56 am »

4x130 er en bedre måte å overføre krefter på enn 4x100, ikke at du er i nærheten av de grensene, men som argumentasjon ovenfor biltilsynet mener jeg.

4x100 felgene er stortsett bare brukt av forhjulstrekkbiler og de har derfor ET på fra 38 og opp til 47, mens våre luftkjølte ligger rundt ET25 orginalt. Dvs du har mye mer felgkant (utover) på en originalfelg enn på ettermarkedsfelgen og det er nå hvertfall ikke den rettningen jeg hadde gått.
 
Loggført

Speed is no substitute for direction
scardeep
Supermedlem
*****
Innlegg: 780
Bosted: Nesoddtangen



Vis profil
« Svar #18 på: oktober 13, 2010, 10:19:51 am »


...og det er nå hvertfall ikke den rettningen jeg hadde gått.
 

Hva mener du egentlig? 4x130 er jo original sirkel og det er lite aktuelt siden utvalg er lik null i dagens marked (mener jeg ny design felg). Skjønner det med kraft overføring og 100 kontra 130, bra poeng, men i så fall så velger jeg 5X130 kontra 4X130. Men Porsche er noe annet enn 130 ikke sant?
Loggført

"...you can drive it from the garage to the track and back to work on Monday without touching it..."
kona hans
Juniormedlem
**
Innlegg: 88
Bosted: 3714



Vis profil
« Svar #19 på: oktober 13, 2010, 10:25:40 am »

Typisk norsk å være skeptisk..... Du kan jo også øke diameteren og kvaliteten på hjulboltene Glad
Loggført

-1957 ovalkaroseri på 58 plate.
-Polo 1977.
Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #20 på: oktober 13, 2010, 10:35:57 am »

Hadde jeg bare hatt tid en dag til å gjøre ferdig denne:
En boremal hvor det følger med borstyringer med presspasning, lagd i 6000 aluminium frest med CNC presisjon etter ISO 2768-1 f
Da kan du velge å skru fast malen i boltsirkel 4x130, sette i borstyringene i enten 5x130 eller 4x100 og bore med vanlig boremaskin.


* adapter.jpg (46.81 KB, 600x600 - vist 449 ganger.)
« Siste redigering: mars 14, 2011, 22:29:19 pm av Formula Vee » Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #21 på: oktober 13, 2010, 11:30:04 am »


...og det er nå hvertfall ikke den rettningen jeg hadde gått.
 

Hva mener du egentlig?

Det jeg skrev der har bare med at jeg foretrekker skikkelig felgkant på felgene. Å gå for høy ET på felgene er å velge bort dette (relativt til å ha lav ET)

i så fall så velger jeg 5X130 kontra 4X130. Men Porsche er noe annet enn 130 ikke sant?

Porsche er 5x130, og derfor en oppgradering i innfesting.

Fru:
Å bytte til større pinnebolter vil ikke ha noe for seg om du ikke samtidig øker momentet til grensen for de nye pinneboltene.

Formula Vee:
Det er en smart praktisk måte å gjøre det på, men to hull havner veldig nær hverandre (5x130 4x130), og godstykkelsen vil også variere fra VW tykkelse til mindre en VW tykkelse.

Loggført

Speed is no substitute for direction
scardeep
Supermedlem
*****
Innlegg: 780
Bosted: Nesoddtangen



Vis profil
« Svar #22 på: oktober 13, 2010, 14:31:28 pm »

Hadde jeg bare hatt tid en dag til å gjøre ferdig denne:
En boremal hvor det følger med borstyringer med presspasning, lagd i 6000 aluminium frest med CNC presisjon etter ISO 2768-1 f
Da kan du velge å skru fast adapter i boltsirkel 4x130, sette i borstyringene i enten 5x130 eller 4x100 og bore med vanlig boremaskin.


Hva med balansering da? når en sånn skive roterer fort så blir det en del ubalanse tror jeg... Må da korigere dette med vekter på hjul.
Loggført

"...you can drive it from the garage to the track and back to work on Monday without touching it..."
Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #23 på: oktober 13, 2010, 17:22:40 pm »

Hallo?? Det er en boremal, som du tar vekk etter du har boret hullene??
Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #24 på: oktober 13, 2010, 17:28:31 pm »




Formula Vee:
Det er en smart praktisk måte å gjøre det på, men to hull havner veldig nær hverandre (5x130 4x130), og godstykkelsen vil også variere fra VW tykkelse til mindre en VW tykkelse.


Ja, jeg har sett det. det er ikke helt bra. Tanken var å lage noen "sett"skruer og sette inn med locktite i de hullene som ikke blir brukt, det vil nok hjelpe noe. Jeg har som sagt ikke kommet så langt enda har jeg har fått prosjektert dette ferdig.
Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

scardeep
Supermedlem
*****
Innlegg: 780
Bosted: Nesoddtangen



Vis profil
« Svar #25 på: oktober 15, 2010, 16:37:11 pm »

Har en dialog med Kerscher og nærmer meg beslutning å kjøpe bremser med Porsche boltsirkel.

Fins det vanlig stål felger med Porsche boltsirkel i dim 7x15 eller 8X15? R15 er viktigst da.
Loggført

"...you can drive it from the garage to the track and back to work on Monday without touching it..."
1303SS
Supermedlem
*****
Innlegg: 2526
Bosted: solbergmoen



Vis profil
« Svar #26 på: oktober 16, 2010, 13:34:35 pm »

har papirer på 7" og 9" ATS felger går man ut fra det som står der så kan jo andre felger/boltsirkler brukes.Dekk må ligge innenfor +-5%på rulleomkrets.Brodern fikk godkent 16" på boble felger foran passte egentlig golf og bak fra BMW 4X100 foran og bak m spacere.
Ser i tuv papirene att det skal være 25mm spacer foran på 7"felgene.


* 0071.jpg (226.75 KB, 1024x768 - vist 601 ganger.)
Loggført

1972 1302 jub.nr20001941
1963 tempo taifun

1937 swithun s98

Meld deg inn i klubben vår: http://www.vvwklubb.no/meld-deg-inn-i-klubben/
Landmann
Medlem
***
Innlegg: 136
Bosted: Ved en fjord i nord

Det du eier det eier deg!


Vis profil

« Svar #27 på: oktober 22, 2010, 17:38:05 pm »

Litt på siden av emnet, men ved PKK er et av sjekkpunktene nettopp felgdimensjon, innpress/sporvidde. Og min erfaring er at kontrollørene sjekker vognkort med det som står på kjerra. Er det avvik så er det en 2'er.

- kan jo evt. bytte til original ved kontroll.
Loggført

Då e' deinn 69-modellen berga frå rampen :-)
Det italofile med twin og aluminium hører et annet forum til!
Korfitts
Medlem
***
Innlegg: 238
Bosted: Re, Vestfold


Åsså koser vi vors..


Vis profil
« Svar #28 på: mars 13, 2011, 14:11:09 pm »

Gammel tråd, men viktig endog!

Kom du frem til noe svar på hva som kan godkjennes? Isåfall hva bole utfallet..
Loggført

56 Oval - Olivia- Solgt
76 Polo - Solgt
72 T1 - Solgt
75 T1 - Solgt
58 cab T1 - Pågående prosjekt
Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #29 på: mars 14, 2011, 22:33:41 pm »

Gå inn på mekonomen, "finn deler til din bil" og tast inn reg.nr. SN33422. Min 1302. Ingen hastighetsmerking, ingen inpress. Kun 7" felger, Lastkode 26H, 195/60-15 fremme og 235/60-15 bak. Trenger litt breiere skjermer, i hvertfall bak.
Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!