april 29, 2024, 20:04:23 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: 1 [2] 3
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: div spm om å senke splittbuss :)  (Lest 9929 ganger)
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #30 på: oktober 14, 2010, 20:13:01 pm »

Kva med å heva den Blunker


Om det er nødvendig å heva den ved moderat senk kan eg ikkje svara på, men det merkar du nok heilt sikkert..


* DSC00760.jpg (59.08 KB, 640x480 - vist 231 ganger.)

* 413034.jpg (166.21 KB, 800x532 - vist 217 ganger.)
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
kammiz
Supermedlem
*****
Innlegg: 702
Bosted: Oslo


Slammed Stockers Crew


Vis profil
« Svar #31 på: oktober 14, 2010, 21:55:27 pm »

hehe ja en ting er sikkert, jeg merker det nok ja Glad
Loggført

Thomas Kamrud Jahnsen
Tveita, Oslo
Zero
Seniormedlem
****
Innlegg: 398
Bosted: Playa del Røra, porsgrunn


Zero. (Tidligere keito)


Vis profil
« Svar #32 på: oktober 15, 2010, 15:12:50 pm »

Kva med å heva den Blunker


Om det er nødvendig å heva den ved moderat senk kan eg ikkje svara på, men det merkar du nok heilt sikkert..

Skrekk og gru!  Sjokkert
Loggført

T1-63 Zero
kammiz
Supermedlem
*****
Innlegg: 702
Bosted: Oslo


Slammed Stockers Crew


Vis profil
« Svar #33 på: oktober 15, 2010, 15:14:32 pm »

kieft en klok som selger weedeaters skriver følgende:

You absolutely don't need to deoany tubbing if you lower your bus by using spindles.
Dropped Spindles, KYB shocks and the right tyre size wil do the trick.
I've owned a '59 split lowered with dropped spindles, KYB shocks and 145/65
15 tyres up front and I NEVER had any tyre rub at all !!!!!!

nå regner jeg med at det kommer an på hvor mye du senker selvfølgelig, men dere anbefaler allikevel å senke kun med weedeater og ikke med spindler i tillegg?
Loggført

Thomas Kamrud Jahnsen
Tveita, Oslo
mags
Supermedlem
*****
Innlegg: 3531
Bosted: Sølvbyen



Vis profil WWW
« Svar #34 på: oktober 15, 2010, 15:39:31 pm »

Hva slags felger skal du ha og dækk?  Dækk front 165/55-15 Blunker
Det er like viktig hær Øyerulling
Med senke spindler så bør du ha mulighet å heve den på senkerne,det har du ikke mulighet å gjøre nok på Weedeaters beamen. Sjokkert
« Siste redigering: oktober 15, 2010, 15:42:02 pm av mags » Loggført

Good Work ain`t cheap
Cheap work ain`t good
Mags  90508914.
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #35 på: oktober 15, 2010, 15:45:57 pm »

dere anbefaler allikevel å senke kun med weedeater og ikke med spindler i tillegg?

Absolutt ikke, det er det motsatte av det anbefalte for en splittbuss. Jeg har prøvd begge deler og bare senkeforstilling er ren tortur i forhold til senkespindler. Med slike "flipped spindles" så får du heller ikke sporvidde økning som KUN er negativt for styringen.
Loggført

Speed is no substitute for direction
kammiz
Supermedlem
*****
Innlegg: 702
Bosted: Oslo


Slammed Stockers Crew


Vis profil
« Svar #36 på: oktober 16, 2010, 12:52:57 pm »

Hva slags felger skal du ha og dækk?  Dækk front 165/55-15 Blunker
Det er like viktig hær Øyerulling
Med senke spindler så bør du ha mulighet å heve den på senkerne,det har du ikke mulighet å gjøre nok på Weedeaters beamen. Sjokkert

når det gjelder dekk så vet jeg ikke om det blir 14" eller 15" enda, vil ha det mest gunstige i forhold til høyden på bussen og senking. så all erfaring mottas med takk! Glad men kan du ikke skru opp weedeaterbeamen nok altså? blir det for lavt med senkespindler?
Loggført

Thomas Kamrud Jahnsen
Tveita, Oslo
kammiz
Supermedlem
*****
Innlegg: 702
Bosted: Oslo


Slammed Stockers Crew


Vis profil
« Svar #37 på: oktober 16, 2010, 12:54:24 pm »

dere anbefaler allikevel å senke kun med weedeater og ikke med spindler i tillegg?

Absolutt ikke, det er det motsatte av det anbefalte for en splittbuss. Jeg har prøvd begge deler og bare senkeforstilling er ren tortur i forhold til senkespindler. Med slike "flipped spindles" så får du heller ikke sporvidde økning som KUN er negativt for styringen.

så flipped spindles er modifiserte originalspindler og senkespindler gir sporviddeøkning eller? blir litt forvirra her jeg nå. men du anbefaler altså både weedeatersbeam og spindler også?
Loggført

Thomas Kamrud Jahnsen
Tveita, Oslo
nobrakes
Supermedlem
*****
Innlegg: 3452
Bosted: oppland



Vis profil
« Svar #38 på: oktober 16, 2010, 15:17:25 pm »

kan ikke anbefale noenting enda, har ikke kjørt med vogna enda, men har 4" korta, justerbar med avixx senkere (mener de heter det vaffal) og flippa orginalspindler, bak har jeg straightaxle med 1300s kasse, men har ikke bestemt meg om jeg skal smalne fjørpakkene bak eller la være...  har pr DD orginale bremser, det er neste prosjekt i chassijobben...
sorry ot thomas
Loggført

If it has Tits or Tires , it is going to get you in trouble.... Arnstein !
kammiz
Supermedlem
*****
Innlegg: 702
Bosted: Oslo


Slammed Stockers Crew


Vis profil
« Svar #39 på: oktober 16, 2010, 17:15:04 pm »

kan ikke anbefale noenting enda, har ikke kjørt med vogna enda, men har 4" korta, justerbar med avixx senkere (mener de heter det vaffal) og flippa orginalspindler, bak har jeg straightaxle med 1300s kasse, men har ikke bestemt meg om jeg skal smalne fjørpakkene bak eller la være...  har pr DD orginale bremser, det er neste prosjekt i chassijobben...
sorry ot thomas

er vel ikke nødvendig å smalne bak hvis du ikke skal ha på breie hjul? jeg kommer nok til å kjøre originale med kapsler, liker looken. og liker gamle boltsirkelen.. hehe. samt at jeg beholder nok originale bremser også.

hvordan er din å kjøre foran? er det kaffebussen du snakker om forresten? var den lav på SCC?
Loggført

Thomas Kamrud Jahnsen
Tveita, Oslo
nobrakes
Supermedlem
*****
Innlegg: 3452
Bosted: oppland



Vis profil
« Svar #40 på: oktober 16, 2010, 17:35:02 pm »

er ikke kaffebussen, er en annen her i bua, vurderer smalnet bak pga felger som er underveis hit, 8,5" som jeg hadde et håp om å få på bak... men om det funker får vinteren vise Blunker
Loggført

If it has Tits or Tires , it is going to get you in trouble.... Arnstein !
kammiz
Supermedlem
*****
Innlegg: 702
Bosted: Oslo


Slammed Stockers Crew


Vis profil
« Svar #41 på: oktober 16, 2010, 17:37:58 pm »

er ikke kaffebussen, er en annen her i bua, vurderer smalnet bak pga felger som er underveis hit, 8,5" som jeg hadde et håp om å få på bak... men om det funker får vinteren vise Blunker

da er der forståelig. hvordan funker det foran da?
Loggført

Thomas Kamrud Jahnsen
Tveita, Oslo
nobrakes
Supermedlem
*****
Innlegg: 3452
Bosted: oppland



Vis profil
« Svar #42 på: oktober 16, 2010, 20:30:05 pm »

som jeg skrev over her, så har jeg ikke kjørt enda,, felger mangler, så må se utover vinteren hva som funker  Blunker
Loggført

If it has Tits or Tires , it is going to get you in trouble.... Arnstein !
Del
Medlem
***
Innlegg: 185
Bosted: -


Vis profil

« Svar #43 på: oktober 17, 2010, 09:40:23 am »

edit
« Siste redigering: januar 25, 2011, 09:06:04 am av Del » Loggført
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #44 på: oktober 17, 2010, 22:49:12 pm »

Alt kommer ann på alt vil jeg si. Bastante meninger bør helst være riktige.
Du må gjerne mene jeg har feil, man da får du si hva du mener jeg har feil i.

Sporviddeøkning eller minskning i seg selv har lite å si.
Det kommer ann på vil jeg si Blunker Er sporviddeøkningen utenfor bærekulene har det alt å si. Pga øket sleperadius og KPI.

Hvis man kombinerer med feil styrearm geometri blir dette slitsom bil.
Bay buss med senkespindler har meget bra styre egenskaper om man ikke flipper innfestingen av styrearmene.
Men derimot en splitt buss med flipped spindler har masse bumpsteer.
De to forstillingene er ikke skapt like, og responderer derfor forskjellig på behandlingen.

Har ingenting å gjøre med split eller bay dette.
For å ta KPI så endres den radikalt på en bay med sveisede spindler, mens på splittbussen forblir den uendret.

I stedet for å brodere ut alt så kan man fint komme med generaliseringer når det stemmer på emnet, og klimaet i tråden taler for dette <- min mening
Loggført

Speed is no substitute for direction
kammiz
Supermedlem
*****
Innlegg: 702
Bosted: Oslo


Slammed Stockers Crew


Vis profil
« Svar #45 på: oktober 18, 2010, 12:04:05 pm »

dere anbefaler allikevel å senke kun med weedeater og ikke med spindler i tillegg?
Absolutt ikke, det er det motsatte av det anbefalte for en splittbuss. Jeg har prøvd begge deler og bare senkeforstilling er ren tortur i forhold til senkespindler. Med slike "flipped spindles" så får du heller ikke sporvidde økning som KUN er negativt for styringen.

Alt kommer ann på alt vil jeg si. Bastante meninger bør helst være riktige. Sporviddeøkning eller minskning i seg selv har lite å si.
Det er KPI vinkelen (Kng pin inclination) som man holder fokus på. Drop spindler gir stor endring av KPI, noe som gir negative styreegenskaper.
Hvis man kombinerer med feil styrearm geometri blir dette slitsom bil. Har ingenting å gjøre med split eller bay dette.

Men Kammiz: Hvor lav bil vil du ha? Kun drop spindler fungerer bra. Kun moderat senking av Beamen funker bra.
Begge deler tilsammen skaper utfordringer. Det er lite plass til hjul ved senkning. Innsmalet beam gir deg mer plass. Skal du kjøre med 3 cm klaring til hjulkassene
må du nødvendigvis ha en stiv fjæring for å unngå at hjulene bånner. Drop spindler hjelper deg ikke til dette. En god fiks på alle transportere er gode justerbare (stivere) støtdempere uansett. Den ultimate løsningen på alle T-2 senkeproblemer er "full body drop" . Da løser man alle klaringsproblemer på en gang. Men radikalt og arbeidskrevende sef.

Sving innom Hammerworks, så kan du få prøvekjøre laaav buss og dømme selv.

takk for et langt svar. jeg har forstått det slik jeg også at dropspindler og senkebeam gir mer fjæring og dermed mer problemer om man vil ha lavere bil. jeg ønsker så lav bil som mulig som man kan ha, men fortsatt beholde litt kjørekomfort. samt at jeg ikke ønsker noen modifikasjoner av karosseri. så jeg er inneforstått med at jeg ikke kan få en slammed buss, men det gjør ikke noe. på bilen nå sitter det en original beam med innsveisa høydejustering. jeg har lyst på smalere forstilling så derfor ønsker jeg å bytte ut denne. skal jeg da like gjerne bare kjøpe en weedeater beam og kutte ut senkespindler? det vil jo også slik jeg forstår deg forhindre at den blir så slitsom å kjøre? stivere dempere er jeg allerede klar over at må til. da er det vel kanskje bare spax som lønner seg? creative engineering ville at jeg skulle få høyden jeg ønsket først og så oppgi noen mål som gjorde at de kunne selge meg perfekte dempere. det høres smart ut synes jeg.
Loggført

Thomas Kamrud Jahnsen
Tveita, Oslo
kammiz
Supermedlem
*****
Innlegg: 702
Bosted: Oslo


Slammed Stockers Crew


Vis profil
« Svar #46 på: oktober 18, 2010, 12:05:41 pm »


For å ta KPI så endres den radikalt på en bay med sveisede spindler, mens på splittbussen forblir den uendret.

I stedet for å brodere ut alt så kan man fint komme med generaliseringer når det stemmer på emnet, og klimaet i tråden taler for dette <- min mening

nå sier du det motsatte av hva TT sier ang hvordan bilen oppfører seg med senkespindler. det kan da ikke være så forskjellig oppfatning av dette? hehe
Loggført

Thomas Kamrud Jahnsen
Tveita, Oslo
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #47 på: oktober 18, 2010, 12:26:10 pm »

Du skal senke splittbus, så du kan se bort i fra erfaringer fra Bay.
De bilene senkes ikke på samme måte. Justerbar forstilling og flipped spindlers er det du trenger... 2" smaling er nok hva du behøver. (avhengig av felgenes ET)

Jeg så du tenkte på å beholde originalbremsene, men der får du en stor utfordring bak, men foran går det fint.
Loggført

Speed is no substitute for direction
kammiz
Supermedlem
*****
Innlegg: 702
Bosted: Oslo


Slammed Stockers Crew


Vis profil
« Svar #48 på: oktober 18, 2010, 12:58:44 pm »

Du skal senke splittbus, så du kan se bort i fra erfaringer fra Bay.
De bilene senkes ikke på samme måte. Justerbar forstilling og flipped spindlers er det du trenger... 2" smaling er nok hva du behøver. (avhengig av felgenes ET)

Jeg så du tenkte på å beholde originalbremsene, men der får du en stor utfordring bak, men foran går det fint.

jeg liker den looken hvor felgene sitter ganske langt inn da. Glad bak er den senket med straight axle kit og kasse fra 68 boble, reduksjonsboksene er fjernet. hvorfor får jeg en utfordring bak hvis jeg skal beholde originalbremser? bygger ikke skivebremser lenger ut?
Loggført

Thomas Kamrud Jahnsen
Tveita, Oslo
Espen/VW54
Supermedlem
*****
Innlegg: 2625
Bosted: Plankebyen (Fredrikstad)



Vis profil
« Svar #49 på: oktober 18, 2010, 15:04:20 pm »

Er vel denne bussen vi snakker om er det ikke?

http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=24782672
Loggført
upopulær
Nybegynner
*
Innlegg: 2
Bosted:


Vis profil

« Svar #50 på: oktober 18, 2010, 18:39:12 pm »


Jeg så du tenkte på å beholde originalbremsene, men der får du en stor utfordring bak, men foran går det fint.jeg liker den looken hvor felgene sitter ganske langt inn da. Glad bak er den senket med straight axle kit og kasse fra 68 boble, reduksjonsboksene er fjernet. hvorfor får jeg en utfordring bak hvis jeg skal beholde originalbremser? bygger ikke skivebremser lenger ut?
[/quote]

Trolig fordi ORGINALE buss bremser ikke passer på en bussmed  boblegirkasse og straight axle's. Det må mixes og trikses litt med div deler fra enten boble eller type 3. Tror det er det JHU mener. Tror ikke han tenker på skiver. For meg ser denne bilen ganske ferdigsenket ut? Er den ikke det Blunker?
Loggført
kammiz
Supermedlem
*****
Innlegg: 702
Bosted: Oslo


Slammed Stockers Crew


Vis profil
« Svar #51 på: oktober 19, 2010, 11:33:46 am »

Sitat
Jeg så du tenkte på å beholde originalbremsene, men der får du en stor utfordring bak, men foran går det fint.jeg liker den looken hvor felgene sitter ganske langt inn da. Glad bak er den senket med straight axle kit og kasse fra 68 boble, reduksjonsboksene er fjernet. hvorfor får jeg en utfordring bak hvis jeg skal beholde originalbremser? bygger ikke skivebremser lenger ut?

Trolig fordi ORGINALE buss bremser ikke passer på en bussmed  boblegirkasse og straight axle's. Det må mixes og trikses litt med div deler fra enten boble eller type 3. Tror det er det JHU mener. Tror ikke han tenker på skiver. For meg ser denne bilen ganske ferdigsenket ut? Er den ikke det Blunker?

originalbremser er maskinert, tilpasset og montert, så det er allerede løst. Glad

det er forsåvidt ferdigsenket ja, men den har bare en originalbeam foran med innsveisa senkere. jeg vil ha smalere forstilling samt at jeg ønsker å senke den på best mulig måte siden den skal brukes litt Glad
Loggført

Thomas Kamrud Jahnsen
Tveita, Oslo
kammiz
Supermedlem
*****
Innlegg: 702
Bosted: Oslo


Slammed Stockers Crew


Vis profil
« Svar #52 på: oktober 19, 2010, 11:35:02 am »

Er vel denne bussen vi snakker om er det ikke?

http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=24782672

korrekt
Loggført

Thomas Kamrud Jahnsen
Tveita, Oslo
Espen/VW54
Supermedlem
*****
Innlegg: 2625
Bosted: Plankebyen (Fredrikstad)



Vis profil
« Svar #53 på: oktober 19, 2010, 13:20:53 pm »


Er ikke den lav nok/for lav for vanlig bruk?
Loggført
kammiz
Supermedlem
*****
Innlegg: 702
Bosted: Oslo


Slammed Stockers Crew


Vis profil
« Svar #54 på: oktober 19, 2010, 13:49:13 pm »


jeg har ikke hentet bussen enda, har faktisk ikke sett den live selv. en kompis så på den og jeg har fått masse bilder så den er jo ikke kjøpt helt usett. høyden slik den ser ut på bildene skal jeg ikke si noe på, men jeg vet jo for det første ikke hvor kjørbart det er og så om det blir bedre av å kombinere det med drop eller flipspindler.
Loggført

Thomas Kamrud Jahnsen
Tveita, Oslo
Magnus LH
Seniormedlem
****
Innlegg: 356
Bosted: Kristiansand



Vis profil
« Svar #55 på: oktober 19, 2010, 14:43:46 pm »


jeg har ikke hentet bussen enda, har faktisk ikke sett den live selv. en kompis så på den og jeg har fått masse bilder så den er jo ikke kjøpt helt usett. høyden slik den ser ut på bildene skal jeg ikke si noe på, men jeg vet jo for det første ikke hvor kjørbart det er og så om det blir bedre av å kombinere det med drop eller flipspindler.

Grei lesning:
http://www.thesamba.com/vw/forum/viewtopic.php?t=358000&postdays=0&postorder=asc&highlight=drop+spindle&start=0

Blunker

M.
Loggført

1970 - T1 1300
1964 - T2 Panel Panelen Kjell
kammiz
Supermedlem
*****
Innlegg: 702
Bosted: Oslo


Slammed Stockers Crew


Vis profil
« Svar #56 på: oktober 19, 2010, 16:57:43 pm »


jeg har ikke hentet bussen enda, har faktisk ikke sett den live selv. en kompis så på den og jeg har fått masse bilder så den er jo ikke kjøpt helt usett. høyden slik den ser ut på bildene skal jeg ikke si noe på, men jeg vet jo for det første ikke hvor kjørbart det er og så om det blir bedre av å kombinere det med drop eller flipspindler.

Grei lesning:
http://www.thesamba.com/vw/forum/viewtopic.php?t=358000&postdays=0&postorder=asc&highlight=drop+spindle&start=0

Blunker

M.


takk, det var oppklarende. da blir det "welded", ikke "flipped" Glad
« Siste redigering: oktober 19, 2010, 20:10:48 pm av kammiz » Loggført

Thomas Kamrud Jahnsen
Tveita, Oslo
Martin
Supermedlem
*****
Innlegg: 12506
Bosted: vestfold


Vis profil

« Svar #57 på: oktober 19, 2010, 17:12:27 pm »

kansje den er helt perfekt å kjøre så du ikke trenger å gjøre en dritt  Sjokkert
Loggført
kammiz
Supermedlem
*****
Innlegg: 702
Bosted: Oslo


Slammed Stockers Crew


Vis profil
« Svar #58 på: oktober 19, 2010, 20:11:28 pm »

har lyst på weedeater-beam uansett Blunker
Loggført

Thomas Kamrud Jahnsen
Tveita, Oslo
RZR-Andy
Supermedlem
*****
Innlegg: 2038
Bosted: Bergen


www.regenstadt.com


Vis profil WWW
« Svar #59 på: oktober 19, 2010, 20:25:33 pm »


jeg har ikke hentet bussen enda, har faktisk ikke sett den live selv. en kompis så på den og jeg har fått masse bilder så den er jo ikke kjøpt helt usett. høyden slik den ser ut på bildene skal jeg ikke si noe på, men jeg vet jo for det første ikke hvor kjørbart det er og så om det blir bedre av å kombinere det med drop eller flipspindler.

Grei lesning:
http://www.thesamba.com/vw/forum/viewtopic.php?t=358000&postdays=0&postorder=asc&highlight=drop+spindle&start=0

Blunker

M.


takk, det var oppklarende. da blir det "welded", ikke "flipped" Glad

Har vel vært litt diskusjon om hvor solide disse "weldede" faktisk er, så sørg for at du handler hos noen som kan det de holder på med...
Loggført
Sider: 1 [2] 3
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!