aremann
Seniormedlem
Innlegg: 410
Bosted: buskerud
|
|
« Svar #270 på: januar 18, 2011, 23:43:29 pm » |
|
Ser bra ut så langt dette her Grelland. Har du forresten sett og målt hvor mye som må files bort i hulla i sylindrene og toppene, istedetfor å forandre boltsirkelen på blokka? Eller gjør du det slik "bare fordi alle andre gjør det"? Jeg er av den mening at det er litt overdrevent at dette absolutt må gjøres. Det går veldig ofte helt fint med litt filing, og ved bruk av 8mm pinnbolter i vanlige case savers til T1 blokk som igjen passer rett inn i de orginale gjengene i WBX blokka, så har du jo tjent inn 2mm allerede på diametern i hullet. Bare et tips, uten å "disse" planene dine Stå på, Oxyboxer Rocks! Jeg prøvde dette, men for meg ser det ut til at det blir en del sliping for å få det til. Du har ikke bilder av hvordan dette er gjort? Mener og jeg hørte at en bare presset sammen pinnboltene når han satte på toppen og at det fungerte (Case-savers og 8mm).. men skeptisk... Tror det blir plugger og nye hull i blokka mi Hei. Nei, har desverre ikke bilder av dette, ihvertfall ikke som jeg vet hvor er. Sylindrene kan du enklest modde med vinkelsliper fra sidene. Hulla i toppene må files eller freses, alt etter verktøytilgjengelighet. Skal se nærmere på dette selv når jeg har anledning, og ta litt mål og bilder, dersom det er av allmenn interesse. Ja, "det går" å file mindre og da presse toppene på med bøyde pinnebolter som resultat, men det er selvfølgelig som enhver sikkert skjønner ikke til å anbfefale, selv om det har gått fint hos andre. Har desverre heller ikke bilder av dette ja hadde vært morro sett
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
KnastenradUndKnotenblech
|
|
« Svar #271 på: januar 18, 2011, 23:45:52 pm » |
|
jo du har slipt ganske mye (tror jeg ganske sikkert) eller når du kappet av vannkappa. for det er liten opphøyning der originalt. i allefall på alle de blokkene jeg har sett.
|
|
|
Loggført
|
-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
|
|
|
Roy Grelland
Supermedlem
Innlegg: 7275
Bosted: Nøtterøy
|
|
« Svar #272 på: januar 19, 2011, 00:09:29 am » |
|
min så ikke sånn ut i alle fall...
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
aremann
Seniormedlem
Innlegg: 410
Bosted: buskerud
|
|
« Svar #273 på: januar 19, 2011, 00:12:41 am » |
|
jo du har slipt ganske mye (tror jeg ganske sikkert) eller når du kappet av vannkappa. for det er liten opphøyning der originalt. i allefall på alle de blokkene jeg har sett.
så hvis skal kappe av kjøllekappende er d en fordel la d stå igjen en opphøyning der pluggen er eller har ikke d noe si med tanke på gods tykkelsen rundt pluggen??
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Roy Grelland
Supermedlem
Innlegg: 7275
Bosted: Nøtterøy
|
|
« Svar #274 på: januar 19, 2011, 00:15:17 am » |
|
ingen som tror på hva jeg sier her eller? DET VAR INGEN PLUGG ELLER FORHØYNING DER!
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
KnastenradUndKnotenblech
|
|
« Svar #275 på: januar 19, 2011, 00:16:59 am » |
|
ingen som tror på hva jeg sier her eller? DET VAR INGEN PLUGG ELLER FORHØYNING DER! ' nei ... ta en kikk til , puss med fint papir. så kanskje du kan se konturer?
|
|
|
Loggført
|
-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
|
|
|
GeirH
Supermedlem
Innlegg: 552
Bosted: Borgen, ca. 4 mil nord for Oslo.
|
|
« Svar #276 på: januar 19, 2011, 00:33:23 am » |
|
Hva med å sjekke motorkoder mot hverandre da? Rart om det har vært plugg der fra VW sin side for så og forsvinne og evt. atter oppstå...
|
|
|
Loggført
|
Har laaang VW-pause.
|
|
|
KnastenradUndKnotenblech
|
|
« Svar #277 på: januar 19, 2011, 00:35:52 am » |
|
den ser nok større ut en den er, spesielt når man ikke vet att den er der ,og blokka er skitten etc. jeg så den heller ikke før jeg hadde kappet av vankappa på oxy'en. visste ike den var der før det.
|
|
|
Loggført
|
-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
|
|
|
Roy Grelland
Supermedlem
Innlegg: 7275
Bosted: Nøtterøy
|
|
« Svar #278 på: januar 19, 2011, 00:40:13 am » |
|
ingen som tror på hva jeg sier her eller? DET VAR INGEN PLUGG ELLER FORHØYNING DER! ' nei ... ta en kikk til , puss med fint papir. så kanskje du kan se konturer? her får man passet sitt påskrevet ja skal polere opp det området, og ta bilde gjennom mikroskop, så får vi se
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
KnastenradUndKnotenblech
|
|
« Svar #279 på: januar 19, 2011, 00:44:41 am » |
|
hva er motorkoden da?
|
|
|
Loggført
|
-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
|
|
|
Roy Grelland
Supermedlem
Innlegg: 7275
Bosted: Nøtterøy
|
|
« Svar #280 på: januar 19, 2011, 00:46:06 am » |
|
hvor står den?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
KnastenradUndKnotenblech
|
|
« Svar #281 på: januar 19, 2011, 00:49:02 am » |
|
høyre halvdel. rett under der du skal ha dynamofoten
|
|
|
Loggført
|
-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
|
|
|
Roy Grelland
Supermedlem
Innlegg: 7275
Bosted: Nøtterøy
|
|
« Svar #282 på: januar 19, 2011, 00:53:34 am » |
|
DJ
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
KnastenradUndKnotenblech
|
|
« Svar #283 på: januar 19, 2011, 00:57:20 am » |
|
ok 2,1 med det "nye typen " 3 delt bærelager ved svinghjulet. samme blokk som Pål og jeg har plugger på da. men jeg blir stadig overasket og lærer litt hver dag...........
|
|
|
Loggført
|
-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
|
|
|
Roy Grelland
Supermedlem
Innlegg: 7275
Bosted: Nøtterøy
|
|
« Svar #284 på: januar 19, 2011, 00:57:45 am » |
|
leita litt, og fant følgende på TheSamba: DJ Engine - 2.1l Waterboxer - FI Technical Specifications
Vehicle Identification
capacity: 2109cc mumber of cylinders/type: 4/overhead valve production run: 2/1985 - 10/1992 output: 82kW - 112bhp DIN @4800 RPM torque: 174Nm - 128 lb-ft @2800 RPM bore: 94 mm stroke: 76 mm compression ratio: 10.5:1 minimum octane: 98 RON - 93 (R+M)/2 ignition type: transistorized hall effect trigger location: distributor fuel system: Bosch Digijet Injection type: multi-point fuel injection - intermittient air metering: flow
Valve timing at 1mm lift in degrees
inlet open: 10 BTDC inlet close: 48 ABDC exhaust open: 50 BBDC exhaust close: 0 ATDC
Valve dimensions
inlet diameter: 40 mm exhaust diameter: 34mm
Tuning and Emission
ignition coil supply voltage: 11v primary resistance: coil green label .5 - .8 ohm - coil grey label: .6 - .8 ohm secondary ressistance: coil green label 2400 - 3500 ohm - coil grey label: 6900 - 8500 ohm firing order: 1 - 4 - 3 - 2 distributor part number: Bosch 0 237 022 054 ignition timing: 10 +/- 1 BTDC @ 800 RPM without vacuum (see note) ignition advance checks: 0 - 2 @ 1050 RPM w/o vacuum and basic timing 2 - 6 @1300 RPM w/o vacuum and basic timing 12 - 16 @2400 RPM w/o vacumm and basic timing vacuum advance range: 12 - 16 engine degrees (9-11) idle speed: 800 +/- 50 RPM oil temp for CO test: 80C - 176F CO content @ idle: 2 +/- .5 % volume HC content @ idle: 300 ppm
Service checks and adjustments
spark plugs: Bosch W5DCO / W7CCO electrode gap: .7mm valve clearance: hydraulic compression: 11 - 14 bar (150 psi - 195 psi) oil pressure: 2 bar @ 2000 rpm @ 80C/176F
Lubricants and capacities
engine oil: 10w30 (sf) oil capacity with filter: 4.5 litres gearbox oil: 80W - 90W gearbox oil capacity: 3 litres (Syncro 4.5 litres) autobox oil grade: Dexron (final drive 90W) autobox oil capacity: 3 litres
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Roy Grelland
Supermedlem
Innlegg: 7275
Bosted: Nøtterøy
|
|
« Svar #285 på: januar 19, 2011, 00:59:01 am » |
|
ok 2,1 med det "nye typen " 3 delt bærelager ved svinghjulet. samme blokk som Pål og jeg har plugger på da. men jeg blir stadig overasket og lærer litt hver dag........... hehe kanskje jeg må ut og polere, for så å bite i meg et par utsagn Betyr det at jeg trenger spesielt lager-sett, eller er det jeg kjøpte av deg riktig, Pål?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Tistlo
Supermedlem
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss
Wer will, der kann
|
|
« Svar #286 på: januar 19, 2011, 01:08:43 am » |
|
Dersom pluggen kanskje er antydningen mjukare i matrialet enn blokka so går da jo an å leita litt med ein automatkjørnar, om du veit sånn ca omtrent kor den skal vera, men ikkje vist du skal ha show n shine tilstand på blokka då riktignok
|
|
|
Loggført
|
-tlf. 97419035 T-Mek AS
|
|
|
KnastenradUndKnotenblech
|
|
« Svar #287 på: januar 19, 2011, 01:15:01 am » |
|
pluggen burde jo egentelig syntes ganske godt , siden den mest sannsynlig er av en annen type alu enn den støpte blokka...
fortsettelse følger .
|
|
|
Loggført
|
-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
|
|
|
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet
|
|
« Svar #288 på: januar 19, 2011, 01:19:54 am » |
|
Er det ikke bare å kjøre en stål stang/tråd opp i borringen... er det tynt...så kommer den ut...
|
|
|
Loggført
|
Speed is no substitute for direction
|
|
|
geir F
Seniormedlem
Innlegg: 397
Bosted: lyngdal
|
|
« Svar #289 på: januar 19, 2011, 09:36:38 am » |
|
Har nå målt litt: pluggen ligger 35mm opp av senter oljetrykkhullet og hvis du tar utgangspunkt i senter mellom sylindrene skal du 4mm lenger bak mot oljefilteret.
|
|
« Siste redigering: januar 19, 2011, 09:57:53 am av geir F »
|
Loggført
|
|
|
|
|
Pål A.F.
Supermedlem
Innlegg: 631
Bosted: Vestfossen
|
|
« Svar #291 på: januar 19, 2011, 22:30:33 pm » |
|
Jeg fant, jeg fant Lager som du kjøpte av meg passer hvis blokka de er fra etter nov 1985.
|
|
|
Loggført
|
1958 T1 boble. 1960 T1 boble ragtop.
|
|
|
KnastenradUndKnotenblech
|
|
« Svar #292 på: januar 19, 2011, 22:40:08 pm » |
|
ser ut som den stikker ganske dypt ja.
|
|
|
Loggført
|
-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
|
|
|
Roy Grelland
Supermedlem
Innlegg: 7275
Bosted: Nøtterøy
|
|
« Svar #293 på: januar 19, 2011, 22:56:28 pm » |
|
flotters takk og takk får kikke litt nøyere da
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Lasse `65
Supermedlem
Innlegg: 2094
Bosted: Trondheim
LUFTLIGA`N
|
|
« Svar #294 på: januar 21, 2011, 14:12:12 pm » |
|
Når det gjelder de adpter-ringene mellom sylinder og blokk, har jeg prøvd alu. Det holdt ikke. alle ringene sprakk. Og det gjorde at jeg ikke fikk kjørt på SCC ifjor.. Lag dem i stål. Det skal være mulig å få brukt T4 sylindre hvis disse finnes i 94 borring(du kan jo bygge større volum ). Men da må det freses inn pinnbolt-hullene mot sylindervegg. Er en kar på loungen som skal selge ett sett med slike. http://cal-look.no/lounge/index.php/topic,14397.0.htmlEn annen ting du skal passe på er å bruke kam med deep-dish. altså kam til nyere T1. Har blitt diskutert masse i en tråd på loungen om dette med å bytte til T1 kontra bruke wbx-pumpa på ny. Den skal i følge kildene være bedre å bruke enn å sette i en T1. Bare mine tanker.. Lasse
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
billit1
Medlem
Innlegg: 132
Bosted: Tromsø, men av og til Kongsvinger.
|
|
« Svar #295 på: januar 21, 2011, 19:12:37 pm » |
|
Hva med å starte en liten avstemming her? Hvem har rett, eier eller alle de andre med wbx? Setter et kryss på eier, om enn bare for å se på at han kommer seg videre i byggingen..
|
|
|
Loggført
|
VW 1300S -74 Automat Volvo 740 -89 Suzuki GSF 600n Er det godt nok for VW, så er det godt nok for meg..
|
|
|
KnastenradUndKnotenblech
|
|
« Svar #296 på: mars 10, 2011, 00:36:58 am » |
|
fant du noe plug?
|
|
|
Loggført
|
-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
|
|
|
Roy Grelland
Supermedlem
Innlegg: 7275
Bosted: Nøtterøy
|
|
« Svar #297 på: mars 10, 2011, 00:56:42 am » |
|
har ikke leita... men jeg føler inspirasjone siver inn igjen, så jeg får vel ta en titt en dag
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Roy Grelland
Supermedlem
Innlegg: 7275
Bosted: Nøtterøy
|
|
« Svar #298 på: juli 15, 2011, 23:39:32 pm » |
|
denne tråden har ligget død lenge nok nå, synes jeg Dagene går med til å kjøre Ghia med 1835, men tenkte jeg skulle sparke i gang dette prosjektet igjen for å sikre at jeg har noe å gjøre gjennom vinteren. Jeg har tidligere lagt opp til å kjøre med individuelle throttle-bodies (ITB) og korte innsug, men etter å ha kjørt noen tusen km med plenum på 1835'n synes jeg kjørbarheten er veldig bra, så leg lurer på om jeg skal ta en liten avsporing fra den opprinnelige planen. Så jeg har kikket litt på hvilke muligheter jeg har for å bruke et plenum, og større innsugskanaler på SF toppene mine, og dette er jo en mulighet: Planen er da å kople dette sammen med et såkalt German EFI plenum, altså et plenum som ble levert på de tyske EFI bilene. Evt må jeg bruke et litt større splellhus, men det skal jeg fikse. Og så må jeg jo innrømme at neste trinn kanskje kommer litt fortere enn tidligere antatt, og da vil installasjonen se ut omtrent som dette: Så spørsmålet i denne omgangen blir noe sånt som om det er noen som har erfaring med deler fra tw engineering, og er dette en fornuftig vei å gå? Et alternativ er jo å selge SF toppene, og gå for et sett CNC-portede fra CB eller noe sånt, spesielt siden SF toppene er tatt ut for "litt" høyere komp enn det jeg antakelig kommer til å sikte mot.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Jens-Ole aka 'Dansken'
Telehiv Jumpers
Supermedlem
Innlegg: 4106
Bosted: Tønsberg
|
|
« Svar #299 på: juli 16, 2011, 18:30:07 pm » |
|
Trykladning: SUVERENT
|
|
|
Loggført
|
"Cal-look is kind of the punk-rock of the VW world"
|
|
|
|