april 19, 2024, 13:04:05 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: 1 [2] 3 4 ... 31
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Oxyboxer i Ghia  (Lest 236027 ganger)
Sonic
Supermedlem
*****
Innlegg: 1903
Bosted:


Vis profil

« Svar #30 på: oktober 25, 2010, 22:57:35 pm »

Du skal følge din egen ide Roy.. mitt innlegg er kun ET innlegg

Mvh
Erich
Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7122
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #31 på: oktober 25, 2010, 23:19:00 pm »

 Blunker
Loggført
tmbryhn
Supermedlem
*****
Innlegg: 1408
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #32 på: oktober 26, 2010, 07:05:36 am »

Som et alternativ, var det en som sendte meg en link på pm, til en som beholdt vannkjølinga, men uten å måtte trekke rør til radiator:

http://shoptalkforums.com/viewtopic.php?f=37&t=130150

Interessant, men litt usikker på om dette vil være nok kjøling...

Uansett har jeg disse SuperFlo toppene liggende, som jeg ønsker å benytte meg av, så det er ikke så aktuelt for min del, men en artig ide Blunker

Er vel ikke Race-buggy som har vært ute og tipset her også vel? Blunker

Vi må ikke glemme innebygd "full-flow" inkludert i prisen heller. Jeg vet hva jeg ville gått for hvis jeg hadde mitt eget maskinverksted. Det finnes nok ingen alu-blokk som er 100% bolt-on uansett, siden den også må maskineres til spec.

Gøy å se og lære litt for min egen del av disse prosjektene.
Loggført

Til ettertanke:
"... The more we know, the more we feel our ignorance; the more we feel how much remains unknown." - Humphrey Davy

 - VW 1303S 73-mod. Aurora-"Peewsen"
 - VW 1300S 73-mod. Leonora-"Peewsen" (Bruks-Peews)
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #33 på: oktober 26, 2010, 07:26:45 am »


Gode gud... HVORFOR? For det at en kan betyr ikke at en må.

Min mening er at vann ikke hører hjemme i våre biler bortsett fra på spylertanken.


Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7122
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #34 på: oktober 26, 2010, 07:59:51 am »

dissing av kamaksler som har fungert supert for min del ,
Mvh
Erich

 

Betyr det at du har erfaring med nettopp denne CB-kammen? Interessant, hva slags motor satt den i, og hva var erfaringene?

Kanskje jeg ikke har vært så tydelig i denne tråden, men målet med denne motoren er at den skal inn i Ghian, som vil være min daily driver i sommerhalvåret, men en og annen avstikker til stripa eller rundt-rundt banen i  helgene, så pålitelighet og kjørbarhet er viktige stikkord. Det er bl.a derfor jeg ønsker å bruke std wbx veiv i bunnen, da denne burde tåle en god del. Siden jeg både skal kjøre på jobben og en og annen tur rundt våler/rudskogen, ønsker jeg meg en bred og flat momentkurve også.

Så sett i det lyset lurer jeg på dine erfaringer med den kammen, og i hvilken applikasjon du har brukt den.
Loggført
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #35 på: oktober 26, 2010, 08:43:02 am »

For ekstra bred og flat momentkurve kommer du ikke unna justert innsugslengde og justert eksos lengde.
Loggført

Speed is no substitute for direction
tmbryhn
Supermedlem
*****
Innlegg: 1408
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #36 på: oktober 26, 2010, 08:57:56 am »

For ekstra bred og flat momentkurve kommer du ikke unna justert innsugslengde og justert eksos lengde.

Amen! Vil du ha resonanskalkulatoren min, Roy? Lagde en grei og fin i excel for å finne innsugslengden for et gitt turtall.
Loggført

Til ettertanke:
"... The more we know, the more we feel our ignorance; the more we feel how much remains unknown." - Humphrey Davy

 - VW 1303S 73-mod. Aurora-"Peewsen"
 - VW 1300S 73-mod. Leonora-"Peewsen" (Bruks-Peews)
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7122
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #37 på: oktober 26, 2010, 09:43:45 am »

For ekstra bred og flat momentkurve kommer du ikke unna justert innsugslengde og justert eksos lengde.

den er jeg med på, men mener du justert eller justerbar? For dersom du mener justerbar, tror jeg det er litt "beyond the scope of this project" Blunker
Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7122
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #38 på: oktober 26, 2010, 09:44:31 am »

For ekstra bred og flat momentkurve kommer du ikke unna justert innsugslengde og justert eksos lengde.

Amen! Vil du ha resonanskalkulatoren min, Roy? Lagde en grei og fin i excel for å finne innsugslengden for et gitt turtall.

ja takk Glad

roy_grelland(a)hotmail.com
Loggført
tmbryhn
Supermedlem
*****
Innlegg: 1408
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #39 på: oktober 26, 2010, 10:17:02 am »

For ekstra bred og flat momentkurve kommer du ikke unna justert innsugslengde og justert eksos lengde.

den er jeg med på, men mener du justert eller justerbar? For dersom du mener justerbar, tror jeg det er litt "beyond the scope of this project" Blunker

Justert, kalkulert på forhånd og fastsatt for et gitt turtallsspekter håper jeg inderlig han mener!
Utrolig hvordan man kan tune innsug og eksos til å enten samarbeide på et turtall for en skikkelig resonanseffekt, eller å jobbe på litt forskjellige turtall for utflating av kurven!
Gi meg et vink hvis du vil ha regnearket Blunker
Loggført

Til ettertanke:
"... The more we know, the more we feel our ignorance; the more we feel how much remains unknown." - Humphrey Davy

 - VW 1303S 73-mod. Aurora-"Peewsen"
 - VW 1300S 73-mod. Leonora-"Peewsen" (Bruks-Peews)
GeirH
Supermedlem
*****
Innlegg: 552
Bosted: Borgen, ca. 4 mil nord for Oslo.



Vis profil
« Svar #40 på: oktober 26, 2010, 10:52:58 am »

Johannes lager utmerkede produkter , ikke der det henger .... Er vel heller et pris-spørsmål ..
For å si det på en litt annen måte slik jeg ser det ; Usa produkter får mye juling mye fordi folk ikke setter sammen de rette produktene her hjemme, I tilegg kjøper folk de "billigste "  produktene som kommer derfra. . I tillegg, ...hva skal jeg si når folk bruker mer kr . på vasking , sanblåsing ,kontroll og linjeboring av blokker ..enn hva en ny koster ..    (bare hva jeg ser ) ..
Oxy blokka er bra , men det er langt fra der til ferdig motor ,en ny alu er vel så god eller bedre ..
derfra begynner pengene alikevel å rulle ..

Mvh
Erich  

Jeg holder en knapp (eller 10) på den TYSKE wasser blokka kontra de "T-1, look a like" alu greiene som lages i dag. Og hvorfor bruke mange penger på DÅRLIGERE deler?
Loggført

Har laaang VW-pause.
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7122
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #41 på: oktober 26, 2010, 11:03:33 am »

For ekstra bred og flat momentkurve kommer du ikke unna justert innsugslengde og justert eksos lengde.

den er jeg med på, men mener du justert eller justerbar? For dersom du mener justerbar, tror jeg det er litt "beyond the scope of this project" Blunker

Justert, kalkulert på forhånd og fastsatt for et gitt turtallsspekter håper jeg inderlig han mener!
Utrolig hvordan man kan tune innsug og eksos til å enten samarbeide på et turtall for en skikkelig resonanseffekt, eller å jobbe på litt forskjellige turtall for utflating av kurven!
Gi meg et vink hvis du vil ha regnearket Blunker

se posten rett over... Blunker
Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7122
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #42 på: oktober 26, 2010, 11:04:20 am »

Johannes lager utmerkede produkter , ikke der det henger .... Er vel heller et pris-spørsmål ..
For å si det på en litt annen måte slik jeg ser det ; Usa produkter får mye juling mye fordi folk ikke setter sammen de rette produktene her hjemme, I tilegg kjøper folk de "billigste "  produktene som kommer derfra. . I tillegg, ...hva skal jeg si når folk bruker mer kr . på vasking , sanblåsing ,kontroll og linjeboring av blokker ..enn hva en ny koster ..    (bare hva jeg ser ) ..
Oxy blokka er bra , men det er langt fra der til ferdig motor ,en ny alu er vel så god eller bedre ..
derfra begynner pengene alikevel å rulle ..

Mvh
Erich  

Jeg holder en knapp (eller 10) på den TYSKE wasser blokka kontra de "T-1, look a like" alu greiene som lages i dag. Og hvorfor bruke mange penger på DÅRLIGERE deler?

Nettopp derfor jeg går denne veien, ja. Også når det gjelder veiv
Loggført
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #43 på: oktober 26, 2010, 11:30:10 am »

holder også en knapp på WBX šblokk kontra etterkarkeds type 1.
WBX'ene har jo tross alt bevist i snart 30 år att de holder.
og den løsningen med vann inntegrert er jo snasen.
hva er det så ille med vann kjøling egentelig ?? ser man teknisk på det er det jo overlegent og jeg forstår ikke att folk er så trangstynt KUN på det området,også av folk som  er meget bevist på att ting skal være bra og ha en mening for å være der.
 men å fylle bilen opp med alle andre typer teknologier ,ettermarkedsprodusenter  etc som ikke har noe "relasjoner" til Boblå i det hele tatt , det er helt greit.
 Øyerulling
Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #44 på: oktober 26, 2010, 12:04:42 pm »

Å justere innsugslengden for å få bredere momentkurve (eller bare økning om man ønsker seg det) har en ulempe, og det er det turtallet hvor pulsene kommer i motfase, og hvor effekten faktisk synker.
Og det er der man tuner inn eksosen så den glatter kurven på det punktet også.

Etter hva jeg husker Roy så ligger flow verdiene og dimensjonene på dine topper inne på min Engine Analyser alt, så eventuell simulering er a piece of cake.

Og som vi akkurat snakket om, råd som bare kommer på PM er som troll... de tåler ikke dagens lys... Blunker
Loggført

Speed is no substitute for direction
Sonic
Supermedlem
*****
Innlegg: 1903
Bosted:


Vis profil

« Svar #45 på: oktober 26, 2010, 13:13:20 pm »

Jer er enig med de fleste innlegg ... at vann er et bedre kjølemiddel osv. bare det at forumet er for luftavkjølte i bunn og grunn . Dessuten synes jeg mye av gleden med hobbyen (veteranbil-hobbyen )
da er vekk ..sorry ..(for de som ligger timevis på motorvei finnes langt bedre biler .)

Luftavkjølte bobler ,Porscher mm er idag veteranbiler , der ligger sjarmen etter min mening ..

Mvh  
Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7122
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #46 på: oktober 26, 2010, 15:01:51 pm »

ja men da har vi jo kommet et langt steg videre, og her er en liten statusrapport:

Når det gjelder blokk, er de fleste enige om at wbx-blokka er god som gull, ja den er tyngre enn en magnesiumblokk, men "bedre" enn en ettermarkesblokk.

Når det gjelder veiv, ser det ut som de fleste er enige om at god gammel smidd tysk stål er et bra utgangspunkt, så da er vi kommet så langt. Kanskje en ide å få lagt på motvekter, men det får vi ta når den tid kommer.

Ang kamvalg, så har det kommet noen innspill på JPM sine varianter, men ikke så mye konkret på alternativene... Vi får se hvor haren hopper Blunker

Toppene som er gode gamle SuperFlo er vel alle enige om er bra saker, men kanskje en utfordring når det gjelder kjøling på gata?

Innsug er litt i det blå, men jeg heller mot individuelle spjellhus (to doble) og så må innsugslengder matches i forhold til turtallsområde

Og så håper jeg å få noen til å hjelpe meg litt med noen beregninger, så kanskje vi kan kjøre litt Excel engineering før jeg setter vinkelkutteren i blokka Blunker

Loggført
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #47 på: oktober 26, 2010, 15:13:25 pm »

ja men da har vi jo kommet et langt steg videre, og her er en liten statusrapport:

Når det gjelder blokk, er de fleste enige om at wbx-blokka er god som gull, ja den er tyngre enn en magnesiumblokk, men "bedre" enn en ettermarkesblokk.

Når det gjelder veiv, ser det ut som de fleste er enige om at god gammel smidd tysk stål er et bra utgangspunkt, så da er vi kommet så langt. Kanskje en ide å få lagt på motvekter, men det får vi ta når den tid kommer.

Ang kamvalg, så har det kommet noen innspill på JPM sine varianter, men ikke så mye konkret på alternativene... Vi får se hvor haren hopper Blunker

Toppene som er gode gamle SuperFlo er vel alle enige om er bra saker, men kanskje en utfordring når det gjelder kjøling på gata?

Innsug er litt i det blå, men jeg heller mot individuelle spjellhus (to doble) og så må innsugslengder matches i forhold til turtallsområde

Og så håper jeg å få noen til å hjelpe meg litt med noen beregninger, så kanskje vi kan kjøre litt Excel engineering før jeg setter vinkelkutteren i blokka Blunker



Fuel, gå for E85 først som sist. Ulempene er forsvinnende små i forhold til fordelene.
Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7122
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #48 på: oktober 26, 2010, 17:14:33 pm »

godt poeng, Tønsberg har egen E85 pumpe, så det er helt klart et alternativ, og MS håndterer i alle fall to VE tabeller
Loggført
Lasse.E
Supermedlem
*****
Innlegg: 1037
Bosted: vestfold



Vis profil WWW
« Svar #49 på: oktober 26, 2010, 17:56:15 pm »

Utrolig kult wbx prosjekt den med radiator i viftehuset,helt genialt faktisk. Problemet kommer vel når man putter den inn i en T1,for dårlig kjøling. Hæ?
Skal selv igang med et wbx prosjekt i min egen 58.T1 og ser bare fordeler med denne motoren.
Synd at noen er veldig sneversynte når det gjelder vann.
Synes at det morsomt at noen tør å gjøre ting anerledes og gå andre veier en alle andre.
Blir nok en fin motor dette i bilen din !
« Siste redigering: oktober 26, 2010, 18:02:56 pm av Lasse.E » Loggført
Sonic
Supermedlem
*****
Innlegg: 1903
Bosted:


Vis profil

« Svar #50 på: oktober 26, 2010, 18:11:28 pm »

For en p....utalelse , snerversynk !!! 95 % kjører vannkjølt til daglig ..HæHæ

Det er ikke det som er poenget her , at wbx blokka er bedre enn alu blokka , godtar jeg på ingen måte .
Byggd opp 2-3 stk av disse og alu blokka er helt super  .. (og spør du meg , noe ingen gjør , hadde jeg gått for ny alublokk ...)

Mvh
Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7122
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #51 på: oktober 26, 2010, 18:26:48 pm »

Hvis du leser det jeg skriver så sier jeg "de fleste", og ikke alle. Det betyr at jeg registrerer at ikke alle er enig. Videre sier jeg "bedre" i anførselstegn...

Du kommer stadig med ytringer om at ingen spør deg, men du unnlater å komme med noe konkret... dersom du er ute etter å skape debatt eller uenighet, så gjerne for meg, men da kan du ta det i en annen tråd, det jeg ønsker meg er konkrete innspill på de valgene jeg gjør eller skal gjøre.. 

Hvis du mener disse ettermarkedsblokkene er så mye bedre enn original wbx, eller cb sin kam er bedre enn raptor, så kom med noe konkret...
Loggført
JTWE
Supermedlem
*****
Innlegg: 2198
Bosted:


Vis profil

« Svar #52 på: oktober 26, 2010, 18:42:20 pm »

Nye alu-blokker er vel sandstøpt, mens originale WBX/Type 4 er presstøpt. Siste gir en bedre dimensjonskontroll enn første.
Loggført
mags
Supermedlem
*****
Innlegg: 3531
Bosted: Sølvbyen



Vis profil WWW
« Svar #53 på: oktober 26, 2010, 18:50:35 pm »

Bra Jørgen der har du en godt Punkt.
Nye Alu blokker er Sandstøpt,Pressstøpt blir nok for Dyrt Blunker
Loggført

Good Work ain`t cheap
Cheap work ain`t good
Mags  90508914.
JTWE
Supermedlem
*****
Innlegg: 2198
Bosted:


Vis profil

« Svar #54 på: oktober 26, 2010, 18:54:58 pm »

Det er noe med serieproduksjon kontra småproduksjon. Man "må" ta seg råd til å sørge for et høyt kvalitetsnivå da det rett og slett koster for mye å lage feil deler også. Samtidig er det jo noen andre ulemper for å kutte kostnader tilsvarende - men finnes disse i WBX/type4 blokka?

Presstøpt gods kan ha noen porer, så de er ikke suverent best nødvendigvis, men kontra en som står og håndpakker sandformer i en bakgård i Kina stoler jeg mest på tyskerne gitt. Det å ha meget god prosesskontroll tror jeg nok de sørget før, og ikke minst også med støpen materialmessig.
Loggført
Sonic
Supermedlem
*****
Innlegg: 1903
Bosted:


Vis profil

« Svar #55 på: oktober 26, 2010, 19:12:17 pm »

Fyttigrisen å lei jeg er slike innlegg med "såkalte " facts ..... Alu blokka er helt super , resten er piss preik .
Kom med et  motargument ?? Har bygd flere  og liker de ... Typisk VW norge , Ingen har peil ....
La meg få et argument fra noen som vet hva de snakker om ??


Mvh
Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7122
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #56 på: oktober 26, 2010, 19:16:24 pm »

. Alu blokka er helt super , resten er piss preik .


for det var jo et slående argument...  Øyerulling
Loggført
Sonic
Supermedlem
*****
Innlegg: 1903
Bosted:


Vis profil

« Svar #57 på: oktober 26, 2010, 19:23:37 pm »

Jeg har argumentene på lager Roy , useriøsitet fra motsatt side gjør at jeg ikke gidder ...
Det for jo være grenser på hva jeg skal argumentere mot ,...
Redd for at du ikke kommer lenger ,da jeg nok er av de "få" som har brukt slike blokker ...
Ja jøss de koster 600$ så det er kanskje ikke så rart !!!??? Kritikken dog  tilsier at det er " mange " som kan disse ...

Erich
Loggført
JTWE
Supermedlem
*****
Innlegg: 2198
Bosted:


Vis profil

« Svar #58 på: oktober 26, 2010, 19:45:11 pm »

Motargument? Vel, hvis ikke dimensjonskontroll på støpen er et argument, men bare et såkalt fact, så vel... Jeg er veldig spent på hvorfor type1 ettermarkeds alu blokk er suveren fremfor WBX blokk. Noe må det være utover at den koster mer?
Loggført
Sonic
Supermedlem
*****
Innlegg: 1903
Bosted:


Vis profil

« Svar #59 på: oktober 26, 2010, 20:20:41 pm »

Og med disse supre kommentarene  fra medlemmer på VW Norge  stopper jeg min argumentasjon . Skjønner ikke at dette forumet lever ennu .... 

Mvh
Erich
Loggført
Sider: 1 [2] 3 4 ... 31
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!