april 26, 2024, 03:46:21 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: 1 ... 14 15 [16] 17 18 ... 31
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Oxyboxer i Ghia  (Lest 236472 ganger)
Lasse `65
Supermedlem
*****
Innlegg: 2094
Bosted: Trondheim


LUFTLIGA`N


Vis profil WWW
« Svar #450 på: januar 24, 2013, 19:51:24 pm »

Du bør ha adaptere til sylinder. Ikke bare for tetting men også for sentrering av sylinder i blokka.
Jeg ville også teste dette ute adapter, men det blir ikke tett.
Hvis du skal bruke t1 syl da.
Kjøp fra rocky jennings. De er gode
Loggført

Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7126
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #451 på: januar 26, 2013, 22:07:56 pm »

Har ikke vært mye tid til motor siden jul, men nå har ting roet seg på jobb så da håper jeg på litt fremdrift igjen.

Etter å ha kikket og målt litt mer lander jeg nok på samme konklusjon ang adapterringer. Har sendt en forespørsel til Jennings så da får vi se.
Loggført
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #452 på: januar 26, 2013, 22:17:09 pm »

Oxy blokka er bra , men det er langt fra der til ferdig motor ,en ny alu er vel så god eller bedre ..


Mvh
Erich  

tror fortsatt WBX blokka er av bedre kvalitet. har mere tro på Tysk Die cast produksjon enn sandstøping i en av Sør amerikas ørkener
Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7126
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #453 på: februar 11, 2013, 18:52:42 pm »

Lite som skjer her om dagen, med unntak av litt endring av planer....

Det første som har skjedd er at jeg endte opp med en JPM kam med løftere så da må jeg legge om planene en liten smule, siden jeg da må presse inn foringer i løfter-boringene, da JPM-løfterne er std T1 diameter. Blir spennende å se hvordan denne kammen funker i denne motoren.

Det andre som har skjedd, er at etter at jeg har studert og målt på sylindre ift hull i blokka, endte jeg opp med å kjøpe et sett med disse foringene fra Rocky Jennings. Håper jeg da slipper å bekymre meg for lekkasjer.

Har også bestilt et reimhjul som visstnok skal funke med CB sin tørrsump-pumpe, så da får jeg håpe det stemmer når det dumper ned i postkassa snart. Har også bestilt et 356 generatorreimhjul. Dette er mindre enn std T1, så da vil forhåpentligvis viftehastigheten bli omtrent som originalt med det mindre reimhjulet på veiva.

Siste som har skjedd i det siste er at jeg har funnet ut at jeg antakelig har kjøpt feil svinghjul... Jeg målte innerdiameteren i det jeg har, og kom til 228mm, og det skal visstnok bety at dette ikke passer rett i en T1 girkasse, men da får vi vel bare finne et nytt... Begynner å få det litt travelt med å få sendt avgårde til avbalansering, så nå håper jeg jaget på jobben roer seg litt, så jeg får satt av noen timer i garasjen igjen.
« Siste redigering: februar 11, 2013, 19:13:49 pm av grelland » Loggført
Dewil
Supermedlem
*****
Innlegg: 7541
Bosted: Moss


"Opinions are like assholes...everyone has one"


Vis profil WWW
« Svar #454 på: februar 11, 2013, 23:13:05 pm »

Det skal være lett å få et 228 svinghjul inn i en T1 kasse om man har en 12v kasse. Det så ut til å ha samme ytre diameter som et 200mm T1 svinghjul sist jeg sjekka...
Eller er det trykkplata som blir problemet?
Loggført


Proud member and co-founder of Senkemafia'n.
    Facebook.com/HerbieMemorialRun  
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #455 på: februar 12, 2013, 00:39:08 am »

ja trykkplata tar litt bort , går egentelig greit å slipe
Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
Pål
Supermedlem
*****
Innlegg: 3941
Bosted: Teie / Tønsberg


Vestfold


Vis profil
« Svar #456 på: februar 12, 2013, 03:07:03 am »

Jeg har 228mm i min 1300S kasse. Krever dog litt sliping.
Loggført

Pål
- 1959 T1 Rag Top
(Ö\_!_/Ö)
I once thought that I was wrong and I was right. I was wrong
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7126
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #457 på: februar 12, 2013, 08:51:11 am »

noen som har noen bilder av hva som må slipes?

var en som nevnte at startkransen heller ikke var lik, er det noen som kan bekrefte/avkrefte det?
Loggført
tmatre
Supermedlem
*****
Innlegg: 875
Bosted: Rogaland - Klepp



Vis profil
« Svar #458 på: februar 12, 2013, 10:05:34 am »

Vet ikke sikkert på en 1300 kasse..
Jeg monterte bare tryplate og lamell sammen med svinghjulet - inn på aksel og "lage merker" i Bussen med 002 kasse for T1 motor. Det ble slik: http://www.srvwk.com/e107_files/public/1338998810_9_FT817_bell_now.jpg
Kunne nok stoppet en millimeter før - slik at jeg hadde unngått de 3 hullene, men har gjort rent og lagt i epoxy for å tette
Herlig med lett pedal og fin cluch da  Blunker
Loggført

"Under steer is when you hit the wall with the front of the car and over steer is when you hit the wall with the rear of the car.
Horsepower is how fast you hit the wall, torque is how far you take the wall with you."
Dewil
Supermedlem
*****
Innlegg: 7541
Bosted: Moss


"Opinions are like assholes...everyone has one"


Vis profil WWW
« Svar #459 på: februar 12, 2013, 11:57:26 am »

Antall tenner og ytre diameter er lik 200mm T1.
Loggført


Proud member and co-founder of Senkemafia'n.
    Facebook.com/HerbieMemorialRun  
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7126
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #460 på: februar 12, 2013, 15:31:33 pm »

Nydelig, da satser jeg på å beholde det svinghjulet jeg har, så tar jeg det derfra.

Takk for at dere deler med kunnskapen Glad
« Siste redigering: februar 12, 2013, 17:16:08 pm av grelland » Loggført
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #461 på: februar 12, 2013, 16:36:01 pm »

skal ikke trenge slipe så mye på type1 kassa att det blir hull ut av kassa.
det blir litt  tynt gods der akselen til utløserlager er.
mener det ligger bilde av dette da jeg satt 1300s kasse på wbx 228mm. finner ikke bilde på pc'en men ligger vel en tråd på good'old vw2you forum brune ovalen
Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
Dewil
Supermedlem
*****
Innlegg: 7541
Bosted: Moss


"Opinions are like assholes...everyone has one"


Vis profil WWW
« Svar #462 på: februar 12, 2013, 18:38:43 pm »

Ikke lenge til jeg skal slipe litt i kassa som skal inn i ovalen heller. Har handlet en pakke med clutch Gliser
Loggført


Proud member and co-founder of Senkemafia'n.
    Facebook.com/HerbieMemorialRun  
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7126
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #463 på: februar 12, 2013, 21:47:32 pm »

Flott, førstemann til å slipe tar masse bilder Glad
Loggført
Nygård94
Medlem
***
Innlegg: 116
Bosted: Gjøvik, Oppland



Vis profil
« Svar #464 på: februar 12, 2013, 22:25:13 pm »

For å bruke 228mm svinghjul må du ikke bare slipe i girkassa, men også bytte starter. Fordi når starteren slår inn, butter den i trykkplata. Har ingenting med hvor mange tenner det er og ikke, bare rett og slett at tenna på starteren ikke får tak i tannkransen på svinghjulet. Det går evt ann og sveise om den orginale starteren (bilcross metoden!), men da har de en tendens til å bli trege og evt tregere med å slå tilbake. I en gatebil er det jo greit med skikkelig starter!

Automatstarter passer rett i, men koster noen kr Blunker
Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7126
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #465 på: februar 12, 2013, 22:30:40 pm »

hvis jeg ikke skal bruke automatstarter, hvilken starter da? fra en wbx buss?
Loggført
cato®
Supermedlem
*****
Innlegg: 1748
Bosted: Oslo/Mjøndalen



Vis profil
« Svar #466 på: februar 12, 2013, 22:38:37 pm »

Få tak i en automat starter, det er det beste. Buss starter går, men da må du space den ut.
Bendix drevet på orginal starter tar i trykkplaten, men aut starter har et annet system.
Hvis du sliper/ runder av den skarpe kanten på de 3 dingsne som stikker litt ut på 228 trykkplaten, så slipper du med litt mindre sliping
Loggført
Dewil
Supermedlem
*****
Innlegg: 7541
Bosted: Moss


"Opinions are like assholes...everyone has one"


Vis profil WWW
« Svar #467 på: februar 12, 2013, 23:41:01 pm »

Er det disse ørene med 3 nagler i vi snakker om å slipe ned?


* _conv_IMAG1376.jpg (23.4 KB, 800x600 - vist 245 ganger.)
Loggført


Proud member and co-founder of Senkemafia'n.
    Facebook.com/HerbieMemorialRun  
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #468 på: februar 12, 2013, 23:44:55 pm »

Dpr gjør om 200 mm svinghjul for wbx bruk... Koster overaskende lite. Og da kan du bruke lamell, trykkplate og starter videre.
Loggført

Speed is no substitute for direction
Dewil
Supermedlem
*****
Innlegg: 7541
Bosted: Moss


"Opinions are like assholes...everyone has one"


Vis profil WWW
« Svar #469 på: februar 12, 2013, 23:57:12 pm »

Det er jo en løsning, men så enkelt a Gliser

Har hatt 228mm svinghjul i ghia'n til mor, da ble det bytta starter som vi spacet ut mener jeg å huske, så det må nok ha vært en starter fra buss. Og kassa som sitter i den bilen skal jo være slipet ut... Må se om jeg finner et bilde...
Loggført


Proud member and co-founder of Senkemafia'n.
    Facebook.com/HerbieMemorialRun  
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #470 på: februar 13, 2013, 00:10:47 am »

ellers lager bl.a KEP , AA products og QSC 200mm type4/wbx svinghjul også.
Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
cato®
Supermedlem
*****
Innlegg: 1748
Bosted: Oslo/Mjøndalen



Vis profil
« Svar #471 på: februar 13, 2013, 08:16:57 am »

Er det disse ørene med 3 nagler i vi snakker om å slipe ned?

ja, Hvis du runder/ skråer kanten på dem litt, så blir det mindre å slipe
Loggført
Dewil
Supermedlem
*****
Innlegg: 7541
Bosted: Moss


"Opinions are like assholes...everyone has one"


Vis profil WWW
« Svar #472 på: februar 13, 2013, 08:49:01 am »

Så ved å sette inn aut starter så trenger man bare å slipe litt på trykkplata? Eller må man slipe noe på starteren også?

Evt hva må man gjøre med originalstarteren for å få det til å gå?

Loggført


Proud member and co-founder of Senkemafia'n.
    Facebook.com/HerbieMemorialRun  
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5823
Bosted: Oslo, Briskeby


ass UP nose DOWN, rip the tires


Vis profil WWW
« Svar #473 på: februar 13, 2013, 08:54:19 am »

Hvor tykke ringer fra Jennings kjøpte du? Er det en std. strl eller bestiller man custom?
Loggført

'67:
10.626@213,65 SCC2016
10.407@215,57 SCC2017
10.221@216,87 SCC2018

Norges raskeste luftkjølte gatebil?

'59:
Snart

Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7126
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #474 på: februar 13, 2013, 08:56:56 am »

Hvor tykke ringer fra Jennings kjøpte du? Er det en std. strl eller bestiller man custom?

bestilte til 94mm barrels i std case. Det var lagervare. Kan måle på de hvis det er noen mål du lurer på
Loggført
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5823
Bosted: Oslo, Briskeby


ass UP nose DOWN, rip the tires


Vis profil WWW
« Svar #475 på: februar 13, 2013, 09:01:38 am »

Må jo kutte sylindrene uansett så er egentlig ikke så nøye Glad

Hvordan var han på pris og frakt?
Loggført

'67:
10.626@213,65 SCC2016
10.407@215,57 SCC2017
10.221@216,87 SCC2018

Norges raskeste luftkjølte gatebil?

'59:
Snart

tmatre
Supermedlem
*****
Innlegg: 875
Bosted: Rogaland - Klepp



Vis profil
« Svar #476 på: februar 13, 2013, 10:44:29 am »

Eller.. dersom en kjører WBX / T4 228mm svinghjul kan en bruke en starter fra en tverrstilt TDI motor (1.5KW)
Denne er "lik" automat starteren - må bare spaces ut litt
http://www.westyventures.com/parts.html
Dette er for T3 buss - Så skal du bruke den i boble eller 3/5 rib T2 kasse for 1600 motor må du bruke "automat" varianten.
For 094 oppstart huset mitt bruker jeg den tynnere for manuell kasse
Loggført

"Under steer is when you hit the wall with the front of the car and over steer is when you hit the wall with the rear of the car.
Horsepower is how fast you hit the wall, torque is how far you take the wall with you."
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7126
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #477 på: februar 13, 2013, 19:52:40 pm »

Takker folkens,

da har jeg fått mye bra input, og det jeg da har forstått er at jeg KAN bruke 228mm svinghjul men det krever litt ekstra. Skal prøve å oppsummere her:

228mm svinghjul:
-Kan bruke det svinghjulet jeg har
-Trenger clutch-kit (2100 NOK for std, holder antakelig(?) til denne motoren)
-Trenger en annen starter (aut. eller TDI)
-Trenger å frese ut av girkassa

200mm svinghjul
-Må kjøpe (2100 NOK på Unneberg)
-Kan selge 228mm svinghjulet
-Har GB lamell og trykkplate fra 1835n som jeg kan bruke
-Trenger ikke røre girkassa
-Kan beholde starteren, og bilen/kassa er fortsatt kompatibel med T1 motor (har en ok 1835 som backup om oxyen raser)

Så summasummarum tror jeg at jeg ringer vår danske venn på unneberg i morgen, og bytter svinghjul Glad

Takker igjen for all god info
Loggført
cato®
Supermedlem
*****
Innlegg: 1748
Bosted: Oslo/Mjøndalen



Vis profil
« Svar #478 på: februar 13, 2013, 23:32:50 pm »

Eller skaffe deg svinghjul/ clutch  fra 17/1800 type 4, ( 210-215 mm )  Trenger ikke slipe noe, eller bytte starter.
Plug & Play
Loggført
Lasse `65
Supermedlem
*****
Innlegg: 2094
Bosted: Trondheim


LUFTLIGA`N


Vis profil WWW
« Svar #479 på: februar 14, 2013, 15:21:34 pm »

http://qscusa.com/flywheel1.html

Bestilte herfra og det kostet meg drøye 1000,- ferdig levert den gangen. T4 svinghjul med 200mm. Da har du godt utvalg på lett tilgjengelig clutch fra T1

Lasse
Loggført

Sider: 1 ... 14 15 [16] 17 18 ... 31
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!