mars 28, 2024, 12:37:40 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1] 2 3 ... 31
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Oxyboxer i Ghia  (Lest 234458 ganger)
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7105
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« på: oktober 24, 2010, 21:29:27 pm »

Ja, hva skal man si....

Jeg kan vel ikke skryte av at 1835 i Ghian er utslitt, men nå er det en gang slik at jeg hele tiden har planlagt å bygge en ny motor som fase 2. I tillegg var målsetningen min med å bruke megasquirt på den motoren å lære hvordan det funket, slik at jeg kan utnytte mulighetene fullt ut på neste motor.

Jeg har fundert litt frem og tilbake på om jeg skal bygge en stoooor T1 motor, en liten med turbo, eller i det siste har jeg fått mer og mer sansen for oxyboxer.

For de som ikke er så inne i terminologien, så er kort fortalt en oxyboxer en wbx (vannavkjølt bokser) fra transporter som har blitt konvertert til luftkjøling. Det gjør man kort fortalt ved å fjerne vann-kappen rundt sylindrene og bruke T1 topper.

Se følgende link for gode bilder:
http://web.archive.org/web/20010802143038/http://www.gearheads.dk/oxyboxer.htm

Det er noen her på forumet som har bygget slike motorer før (bl.a Knut som skal selge sin), så dette er ikke akkurat nybrottsarbeid som skjer her, men jeg regner med at det er interesse for et slikt bygge, og at folk kommer innpå og kommenterer underveis.

Fordelene med en slik motor er at wbx blokka er i alu, og allerede forsterket/forbedret der man vanligvis har problemer med en T1 blokk. I tillegg kom den som 2110 (76x94mm) som standard, så du er allerede på god vei til en morsom motor i en boble/ghia før du har begynt å trimme noe som helst.

Her kommer en kort beskrivelse av hvordan jeg ser for meg denne motoren:
orig wbx veiv 76 mm slag
94mm sylindre
SuperFlo I topper
CB/Eagle 2253 kam
Pauter 1:1.3 vipper
T1 kjøling
MegaSquirt sprut

Det er en del ting jeg er usikker på hvordan jeg skal løse enda:
  Innsug:
  -to doble spjellhus fra CBX 600 eller sentermontert mexico plenum
  Kjøling, kan ikke montere vanlig doghouse kjøler, så en eller annen form for ekstern må brukes
  Tenning, antakelig EDIS eller kansje en form for individuelle coiler per plugg styrt rett fra sprutet

Effekt og sånn aner jeg ikke hvordan ender, men jeg har godkjenning på inntil 136 hk med dagens bremser, men med skiver bak får jeg godkjent 160 hk, så dår vi se om jeg må investere i nye bremser etter hvert.

Dette kommer i god Grelland-ånd til å bli et LAAAAANGtids prosjekt, men jeg skal holde dere oppdatert på fremdrift underveis. Skal forsøke å ta mye bilder, spesielt under modifiseringen av blokka.

Dette med budsjett og sånn driver jeg ikke med, men det er ikke noen hemlighet at jeg som de fleste andre, ikke liker å bruke unødig mye penger, så hovedsporet her er å oppnå flest mulig "smiles per dollar", så litt øko-preg blir det nok, ja...
Loggført
tmbryhn
Supermedlem
*****
Innlegg: 1408
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #1 på: oktober 24, 2010, 22:00:19 pm »

Gleder meg til å se hva du kommer opp med. Er selv i tankeboksen om ny motor etter 1915-er ferdig, og Oxybokser har streifet tankene mine, så her har jeg litt å lære meg.

Megasquirt er alltid bra!
Loggført

Til ettertanke:
"... The more we know, the more we feel our ignorance; the more we feel how much remains unknown." - Humphrey Davy

 - VW 1303S 73-mod. Aurora-"Peewsen"
 - VW 1300S 73-mod. Leonora-"Peewsen" (Bruks-Peews)
Fankii-T
Juniormedlem
**
Innlegg: 83
Bosted:


Vis profil

« Svar #2 på: oktober 25, 2010, 01:33:55 am »

Høres ut som ett kult prosjekt, istedenfor å bruke sykkel thorttle bodies, som eg syns ser litt halv jalla ut.. Så har du ett firma som heter Jenvey. De ser ut som de lager veldig bra produkter og har egne Bodies med IDA eller IDF flenser, så du kan bare finne noen innsugsmanifolder til IDA som bolter til toppene dine og passer rett på bodiesene uten noe custom eller jallamekk. Ikkje noe å si på prisene dems heller.
http://www.jenvey.co.uk/
Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7105
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #3 på: oktober 25, 2010, 08:34:09 am »

nå vet jeg ikke hva du mener med at mc-TB ser halv-jalla ut, men nærmere 10 lapper for et sett med spjellhus, synes i alle fall jeg er litt i overkant... Er mye annet jeg heller vil bruke de penga på i dette prosjektet. mc-spjellhusa kosta meg under $100 inklusive dyser og fuel rails.
Loggført
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #4 på: oktober 25, 2010, 08:36:59 am »

Host...kremt....  T  U  R  B  O!
Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
tmbryhn
Supermedlem
*****
Innlegg: 1408
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #5 på: oktober 25, 2010, 08:49:48 am »

nå vet jeg ikke hva du mener med at mc-TB ser halv-jalla ut, men nærmere 10 lapper for et sett med spjellhus, synes i alle fall jeg er litt i overkant... Er mye annet jeg heller vil bruke de penga på i dette prosjektet. mc-spjellhusa kosta meg under $100 inklusive dyser og fuel rails.

Link til de mc-spjellhusene? AKTUELT!
Loggført

Til ettertanke:
"... The more we know, the more we feel our ignorance; the more we feel how much remains unknown." - Humphrey Davy

 - VW 1303S 73-mod. Aurora-"Peewsen"
 - VW 1300S 73-mod. Leonora-"Peewsen" (Bruks-Peews)
sandvik996tt
Gjest
« Svar #6 på: oktober 25, 2010, 09:03:04 am »

nå vet jeg ikke hva du mener med at mc-TB ser halv-jalla ut, men nærmere 10 lapper for et sett med spjellhus, synes i alle fall jeg er litt i overkant... Er mye annet jeg heller vil bruke de penga på i dette prosjektet. mc-spjellhusa kosta meg under $100 inklusive dyser og fuel rails.

Link til de mc-spjellhusene? AKTUELT!

http://www.simpsoncycles.com/index.php?main_page=product_info&cPath=20_70_121&products_id=8233

Loggført
H-MEK
Supermedlem
*****
Innlegg: 4035
Bosted: Furnes/Brumunddal



Vis profil
« Svar #7 på: oktober 25, 2010, 09:13:46 am »

nå vet jeg ikke hva du mener med at mc-TB ser halv-jalla ut, men nærmere 10 lapper for et sett med spjellhus, synes i alle fall jeg er litt i overkant... Er mye annet jeg heller vil bruke de penga på i dette prosjektet. mc-spjellhusa kosta meg under $100 inklusive dyser og fuel rails.

Er noe med gleden av å mikse sammen noe andre ikke har, og få det til å funke. Kjedelig å bare drive med masseproduserte bolt-on løsninger.
Kjører selv med mc-spjeld som jeg ga 300kr for.
Loggført

Henning
Tlf 408 26 388
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #8 på: oktober 25, 2010, 09:20:39 am »

Fungerer fint med MC deler på boble;

Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #9 på: oktober 25, 2010, 09:56:35 am »

First of all, du glemte den ene virkelig store fordelen som lokker med wasser, og det er innfestingen av svinghjulet.
Den andre store fordelen er at siden blokka er alu så utvider den seg ikke så mye som magnesium blokka. Dvs den flytter ikke sylindrene og toppene så langt ut når den blir varm.
Den har også en moderat stroker veiv som også gjør at totalbredden ikke blir overdreven, som igjen gjør at totalen ikke utvider seg mer enn nødvendig.
Utvidelsen av blokka og stroking av veiver er det som gjør at boksermotorene til VW krever enorme mengder med fjærkraft for å ikke spise opp kammer/løftere... dessverre avgir spente/stive fjærer mye varme til oljen.

VW verden er full av kamslipere som sliper kammer etter VW original bredde motor spec. Disse kammene slamrer og har seg når de havner i en stroker.
For å forklare fenomenet litt kan man tenke seg at en kam består av lober som har en rampe opp og en rampe ned (veldig forenklet). Opp-rampen kan sammenlignes med en mor som skal vekke poden for å sende han på skolen... jeg vet, jeg vet.. men gi det en sjanse! Når motoren er kall så prater mor til gutten med silke stemme og lurer poden ut av senga før hun med jevnt tempo øker farten mer og mer så gutten er fremme ved skolen i tide (fullt løft). Men når motoren er varm så forsvinner mors tålmodighet pga at ventilspillet har blir for stort...  derfor får gutten sove noen minutter lenger men plutselig blir han tuppet ut av senga med ett brak og fjærene har sin fulle hyre med å få gutten ned på bakken slik at mor kan tuppe til han igjen, slik fortsetter det hele veien frem til skolen (fullt løft). På skolen står en overasket lærer klar for å sparke han hjem igjen, i motsettning til den hyggelige tonen han holder når motoren er kald. Som du sikkert skjønner så leverer gutten mye bedre om han har en god morgen enn om han vekkes med slegge (og du kommer unna med mye mer turtall med samme fjærer)
Om du faktisk tok denne forklaringen Roy, så kan du gjøre en speiderhilsen til deg selv! Well done! Blunker

Heldigvis har JPM begynt å produsere kammer (mødre) med laaang tålmodighet som vekker gutten (løfteren) selv når motoren har blitt varm og ventilspillet har blitt stort. Når man tar i betraktning hvordan vippa endrer mengden utveksling på sin vei gjennom løftet, eller hvordan kammen treffer en løfter med radius og dermed endrer geometri, så begriper man fort at å lage en slik kam ikke er noe man gjør i et menneskelig hode med fil i hånd. Derfor gjøres dette "speilvendt" på et meget avansert dataprogram, hvor man beskriver hva man vil oppnå og en jevn akselerasjon av gutten, og så tar programmet hensyn til utvekslinger og andre utfordringer og kommer opp med en utforming som gutten vil oppleve som behagelig. Deretter blir hver kam CNC maskinert og leveres med egne slipte løftere som stemmer mot hva som lå i programmet.

Forskjellen på en slik kam og en av steinalder kammene burde være opplagte, men en del av den gode spiralen er at man kan kjøre med utrolig lavt fjærtrykk (under halvparten av hva som er normalt, blant de som har et forhold til fjærtrykk) Den har 10% mer areal under løft kurven som gir bedre fyllingsgrad, den gir deg muligheten til å kjøre med lettere støtstenger. Du vet at kammen passer med løfterne slik at anleggsflaten dem i mellom er optimal. Testing i tunge gatebiler viser at typiske 2,3 litere strever med å få opp høy nok oljetemp selv ved 3 timer på rett over fartsgrensen på motorveien Sjokkert Og den kommer med rådene til verdens ledende motordesigner på luftkjølt VW.
Som en forkjemper for moderne løsninger må dette være rett opp løypa di... Blunker

Ønsker deg masse lykke til med nymotoren din! Og gleder meg til neste prøvekjøring  Gliser
Loggført

Speed is no substitute for direction
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #10 på: oktober 25, 2010, 10:50:34 am »

Hahaha!! Good one JHU.

Jeg kan nevne i en bi-setning at en Engelskmann byttet fra steinalder kam til JPM kam og uten å forandre noe annet så bremset motoren hans hele 56hk mer med Raptor kammen.

Eller som JHU kanskje vil forklare det; poden kom seg på skolen tidsnok, var våken og full av energi og ble til et skolelys.

Mvh
BB

Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7105
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #11 på: oktober 25, 2010, 11:06:29 am »

Host...kremt....  T  U  R  B  O!

jada, jada, en ting om gangen Blunker
Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7105
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #12 på: oktober 25, 2010, 11:13:22 am »

First of all, du glemte den ene virkelig store fordelen som lokker med wasser, og det er innfestingen av svinghjulet.
Den andre store fordelen er at siden blokka er alu så utvider den seg ikke så mye som magnesium blokka. Dvs den flytter ikke sylindrene og toppene så langt ut når den blir varm.
Den har også en moderat stroker veiv som også gjør at totalbredden ikke blir overdreven, som igjen gjør at totalen ikke utvider seg mer enn nødvendig.
Utvidelsen av blokka og stroking av veiver er det som gjør at boksermotorene til VW krever enorme mengder med fjærkraft for å ikke spise opp kammer/løftere... dessverre avgir spente/stive fjærer mye varme til oljen.

VW verden er full av kamslipere som sliper kammer etter VW original bredde motor spec. Disse kammene slamrer og har seg når de havner i en stroker.
For å forklare fenomenet litt kan man tenke seg at en kam består av lober som har en rampe opp og en rampe ned (veldig forenklet). Opp-rampen kan sammenlignes med en mor som skal vekke poden for å sende han på skolen... jeg vet, jeg vet.. men gi det en sjanse! Når motoren er kall så prater mor til gutten med silke stemme og lurer poden ut av senga før hun med jevnt tempo øker farten mer og mer så gutten er fremme ved skolen i tide (fullt løft). Men når motoren er varm så forsvinner mors tålmodighet pga at ventilspillet har blir for stort...  derfor får gutten sove noen minutter lenger men plutselig blir han tuppet ut av senga med ett brak og fjærene har sin fulle hyre med å få gutten ned på bakken slik at mor kan tuppe til han igjen, slik fortsetter det hele veien frem til skolen (fullt løft). På skolen står en overasket lærer klar for å sparke han hjem igjen, i motsettning til den hyggelige tonen han holder når motoren er kald. Som du sikkert skjønner så leverer gutten mye bedre om han har en god morgen enn om han vekkes med slegge (og du kommer unna med mye mer turtall med samme fjærer)
Om du faktisk tok denne forklaringen Roy, så kan du gjøre en speiderhilsen til deg selv! Well done! Blunker

Heldigvis har JPM begynt å produsere kammer (mødre) med laaang tålmodighet som vekker gutten (løfteren) selv når motoren har blitt varm og ventilspillet har blitt stort. Når man tar i betraktning hvordan vippa endrer mengden utveksling på sin vei gjennom løftet, eller hvordan kammen treffer en løfter med radius og dermed endrer geometri, så begriper man fort at å lage en slik kam ikke er noe man gjør i et menneskelig hode med fil i hånd. Derfor gjøres dette "speilvendt" på et meget avansert dataprogram, hvor man beskriver hva man vil oppnå og en jevn akselerasjon av gutten, og så tar programmet hensyn til utvekslinger og andre utfordringer og kommer opp med en utforming som gutten vil oppleve som behagelig. Deretter blir hver kam CNC maskinert og leveres med egne slipte løftere som stemmer mot hva som lå i programmet.

Forskjellen på en slik kam og en av steinalder kammene burde være opplagte, men en del av den gode spiralen er at man kan kjøre med utrolig lavt fjærtrykk (under halvparten av hva som er normalt, blant de som har et forhold til fjærtrykk) Den har 10% mer areal under løft kurven som gir bedre fyllingsgrad, den gir deg muligheten til å kjøre med lettere støtstenger. Du vet at kammen passer med løfterne slik at anleggsflaten dem i mellom er optimal. Testing i tunge gatebiler viser at typiske 2,3 litere strever med å få opp høy nok oljetemp selv ved 3 timer på rett over fartsgrensen på motorveien Sjokkert Og den kommer med rådene til verdens ledende motordesigner på luftkjølt VW.
Som en forkjemper for moderne løsninger må dette være rett opp løypa di... Blunker

Ønsker deg masse lykke til med nymotoren din! Og gleder meg til neste prøvekjøring  Gliser

joa, jeg tror jeg fikk med meg denne, men det du sier er en av fordelene med denne blokka er  jo at den ikke utvider seg så mye som en gammel magnesium-blokk, trenger jeg da en slik nymotens vekkeklokke/mor, eller vil ikke da en steinalderkam funke bedre enn på en vanlig T1?
Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7105
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #13 på: oktober 25, 2010, 11:13:56 am »

nå vet jeg ikke hva du mener med at mc-TB ser halv-jalla ut, men nærmere 10 lapper for et sett med spjellhus, synes i alle fall jeg er litt i overkant... Er mye annet jeg heller vil bruke de penga på i dette prosjektet. mc-spjellhusa kosta meg under $100 inklusive dyser og fuel rails.

Link til de mc-spjellhusene? AKTUELT!

http://www.simpsoncycles.com/index.php?main_page=product_info&cPath=20_70_121&products_id=8233



for eksempel, ja. jeg kjøpte mine på ebay
Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7105
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #14 på: oktober 25, 2010, 17:00:51 pm »

og bare for å tydeliggjøre Jon Hroar sitt poeng med innfestning av svinghjul; her er et bilde av veiva, knabbet fra siden til Rocky Jennings:


* veiv.jpg (77.6 KB, 720x480 - vist 684 ganger.)
Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7105
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #15 på: oktober 25, 2010, 17:14:49 pm »

og når vi er inne på dette med svinghjul; er det noen som vet om dette passer rett i en IRS-kasse? det nevnes noe om at dette svinghjulet er 228 mm, men jeg regner med det er cluch-diameteren det refereres til, og at man kan bruke clutchen fra transporteren, men at det visstnok er noe trøbbel med starter-bushing. Så vidt jeg forstår er diameter og tannkrans på selve svinbghjulet det samme som på T1.

Noen som vet noe mer om dette?
Loggført
OveF
Medlem
***
Innlegg: 180
Bosted: Lyngdal, Vest-Agder



Vis profil
« Svar #16 på: oktober 25, 2010, 17:26:44 pm »

og når vi er inne på dette med svinghjul; er det noen som vet om dette passer rett i en IRS-kasse? det nevnes noe om at dette svinghjulet er 228 mm, men jeg regner med det er cluch-diameteren det refereres til, og at man kan bruke clutchen fra transporteren, men at det visstnok er noe trøbbel med starter-bushing. Så vidt jeg forstår er diameter og tannkrans på selve svinbghjulet det samme som på T1.

Noen som vet noe mer om dette?

Står litt om dette her: http://www.agdervwklubb.com/forum/index.php?topic=1358.45

Loggført
tmbryhn
Supermedlem
*****
Innlegg: 1408
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #17 på: oktober 25, 2010, 17:43:14 pm »

Hva med å putte en WBX-veiv i en Type-1-motor? Hvilke forskjeller snakker vi egentlig om her?

Hadde vært grom billigstroking av T1-motoren!
« Siste redigering: oktober 25, 2010, 21:02:41 pm av tmbryhn » Loggført

Til ettertanke:
"... The more we know, the more we feel our ignorance; the more we feel how much remains unknown." - Humphrey Davy

 - VW 1303S 73-mod. Aurora-"Peewsen"
 - VW 1300S 73-mod. Leonora-"Peewsen" (Bruks-Peews)
mags
Supermedlem
*****
Innlegg: 3531
Bosted: Sølvbyen



Vis profil WWW
« Svar #18 på: oktober 25, 2010, 19:19:17 pm »

Roy,
hær kan kjøpe Svinghjul på 200mm til å passe på veiva de
http://www.qscusa.com/index.html
Så deretter kjøper du BAS svinghjul skruer.
Så slipper du å montere 8mm pinnebolter Øyerulling

Mags
Loggført

Good Work ain`t cheap
Cheap work ain`t good
Mags  90508914.
Sonic
Supermedlem
*****
Innlegg: 1903
Bosted:


Vis profil

« Svar #19 på: oktober 25, 2010, 20:33:10 pm »

Hva med å putte en VBW-veiv i en Type-1-motor? Hvilke forskjeller snakker vi egentlig om her?

Hadde vært grom billigstroking av T1-motoren!

Lukter vel "billig "av hele diskusjonen har , dissing av kamaksler som har fungert supert for min del ,
folk som tror det er "billig med OXY " , "billige FI annlegg" osv . Stikk hånda i jorda og finn ut hvilken effekt og ikke minst hvor mye du vil spandere ... Resten av synsinga blir tull og.... tullpreik ...
For min del blir kvalitet satt øverst ..og mannen fra Halland (helsing.borg )er fortsatt ikke gud og amen på pris/kvalitet .


Mvh
Erich

 
Loggført
K.H
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 979
Bosted: Verdal



Vis profil
« Svar #20 på: oktober 25, 2010, 20:49:28 pm »

200 mm t4 svinghjul

http://www.unneberg-bil.no/webshop?referer=none&p=i&id=118649
Loggført
tmbryhn
Supermedlem
*****
Innlegg: 1408
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #21 på: oktober 25, 2010, 21:02:01 pm »

Hva med å putte en WBX-veiv i en Type-1-motor? Hvilke forskjeller snakker vi egentlig om her?

Hadde vært grom billigstroking av T1-motoren!
Loggført

Til ettertanke:
"... The more we know, the more we feel our ignorance; the more we feel how much remains unknown." - Humphrey Davy

 - VW 1303S 73-mod. Aurora-"Peewsen"
 - VW 1300S 73-mod. Leonora-"Peewsen" (Bruks-Peews)
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7105
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #22 på: oktober 25, 2010, 21:36:25 pm »

Hva med å putte en VBW-veiv i en Type-1-motor? Hvilke forskjeller snakker vi egentlig om her?

Hadde vært grom billigstroking av T1-motoren!

Lukter vel "billig "av hele diskusjonen har , dissing av kamaksler som har fungert supert for min del ,
folk som tror det er "billig med OXY " , "billige FI annlegg" osv . Stikk hånda i jorda og finn ut hvilken effekt og ikke minst hvor mye du vil spandere ... Resten av synsinga blir tull og.... tullpreik ...
For min del blir kvalitet satt øverst ..og mannen fra Halland (helsing.borg )er fortsatt ikke gud og amen på pris/kvalitet .

Mvh
Erich

litt usikker på hvor du vil med denne kommentaren... jeg kan ikke huske å ha sett noe sted at jeg vil ha en billig motor.. jeg vet hva ting koster, men det er vel fortsatt lov å ha en holdning om å ikke bruke mer penger enn man må... de fleste av oss har begrensede midler å bruke på hobbyen vår, meg inkludert, og da vil jeg ha mest mulig smiles per dollar. Og hvis du leser mitt førtse innlegg så er vdet ikke jeg som disser denne kammen... at noen av oss her inne har latt seg overbevise om at JPM har noe å komme med, er vel bare bbra for diskusjonen??? Tenk hvor kjedelig det skulle blitt om alle tenkte i samme boksen....
« Siste redigering: oktober 25, 2010, 21:43:49 pm av grelland » Loggført
Sonic
Supermedlem
*****
Innlegg: 1903
Bosted:


Vis profil

« Svar #23 på: oktober 25, 2010, 22:04:32 pm »

Johannes lager utmerkede produkter , ikke der det henger .... Er vel heller et pris-spørsmål ..
For å si det på en litt annen måte slik jeg ser det ; Usa produkter får mye juling mye fordi folk ikke setter sammen de rette produktene her hjemme, I tilegg kjøper folk de "billigste "  produktene som kommer derfra. . I tillegg, ...hva skal jeg si når folk bruker mer kr . på vasking , sanblåsing ,kontroll og linjeboring av blokker ..enn hva en ny koster ..    (bare hva jeg ser ) ..
Oxy blokka er bra , men det er langt fra der til ferdig motor ,en ny alu er vel så god eller bedre ..
derfra begynner pengene alikevel å rulle ..

Mvh
Erich  
« Siste redigering: oktober 25, 2010, 22:12:51 pm av Sonic » Loggført
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #24 på: oktober 25, 2010, 22:15:22 pm »

Det er nettopp det som er så bra med Johannes.... han vet at han ikke er en gud... og at fysikken er lik for alle (bortsett fra Amerikanere).



Loggført

Speed is no substitute for direction
tmbryhn
Supermedlem
*****
Innlegg: 1408
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #25 på: oktober 25, 2010, 22:25:23 pm »

Det er nettopp det som er så bra med Johannes.... han vet at han ikke er en gud... og at fysikken er lik for alle (bortsett fra Amerikanere).

Haha! Gliser Ja, du glimter til noen ganger. Hvem har sagt at firkantede innsugsporter ikke er ideelt?! Øyerulling Noen ganger lønner det seg å ha Gud på sin side...
He can do eeeeverything!

Ydmykheten lenge leve ja. Det er bare så vanskelig å tilstrebe til tider, eller er jeg alene om å føle det?

« Siste redigering: oktober 25, 2010, 22:27:15 pm av tmbryhn » Loggført

Til ettertanke:
"... The more we know, the more we feel our ignorance; the more we feel how much remains unknown." - Humphrey Davy

 - VW 1303S 73-mod. Aurora-"Peewsen"
 - VW 1300S 73-mod. Leonora-"Peewsen" (Bruks-Peews)
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7105
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #26 på: oktober 25, 2010, 22:30:33 pm »

Johannes lager utmerkede produkter , ikke der det henger .... Er vel heller et pris-spørsmål ..
For å si det på en litt annen måte slik jeg ser det ; Usa produkter får mye juling mye fordi folk ikke setter sammen de rette produktene her hjemme, I tilegg kjøper folk de "billigste "  produktene som kommer derfra. . I tillegg, ...hva skal jeg si når folk bruker mer kr . på vasking , sanblåsing ,kontroll og linjeboring av blokker ..enn hva en ny koster ..    (bare hva jeg ser ) ..
Oxy blokka er bra , men det er langt fra der til ferdig motor ,en ny alu er vel så god eller bedre ..
derfra begynner pengene alikevel å rulle ..

Mvh
Erich  

sorry men jeg tar fortsatt ikke poenget ditt. Johannes kan man diskutere i en egen tråd...
Loggført
Sonic
Supermedlem
*****
Innlegg: 1903
Bosted:


Vis profil

« Svar #27 på: oktober 25, 2010, 22:46:13 pm »

Nei greit , men etter "min mening " , som man må si her ....investerer du i en ny alu blokk isteden , fikk du det nå Hæ
Alltid fint med gode råd er det ikke ..
Spørr deg selv om hva du forventer , pengemessig og effektmessig ??    Om ikke kan det jo bli et langt prosjekt Roy , men det kan du jo ...

JUHU : Gøy at innlegget ditt er så informativt og faktaorientert ...gjør det så intresant .

Lykke til

Mvh
Erich

« Siste redigering: oktober 25, 2010, 22:49:40 pm av Sonic » Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7105
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #28 på: oktober 25, 2010, 22:52:26 pm »

aha nå tok jeg den, men jeg får fortsatt ikke fordelen av 5-bolts innfestning av veiv, stemmer?

Sånn som jeg ser det, så får jeg kjøpt en wbx longblock for ca 2500. Hvis alt er som det skal betyr det både veiv og blokk. Jeg må bruke noen timer på å frese/slipe vekk vann-kappe rundt sylinderene, og så må jeg bruke noen kroner på enten foringer til løftere, eller løftere som er laget for dette, men uansett om jeg kjøper ny blokk må jeg ha løftere...

Så jeg lever fortsatt i den tro at jeg kan få en bra alu-blokk med en "stroker"-veiv med en god innfestning til svinghjulet til en lavere sum enn en ny ettermarkeds alu-blokk og ettermarkedsveiv av ukjent kvalitet. Godt gammelt tysk stål er en god forsikring i bunnen synes nå jeg.

Pluss at jeg ikke synes det er noe gøy å gjøre som alle andre, men det har dere vel skjønt nå, også Sonic Blunker
Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7105
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #29 på: oktober 25, 2010, 22:55:15 pm »

Som et alternativ, var det en som sendte meg en link på pm, til en som beholdt vannkjølinga, men uten å måtte trekke rør til radiator:

http://shoptalkforums.com/viewtopic.php?f=37&t=130150

Interessant, men litt usikker på om dette vil være nok kjøling...

Uansett har jeg disse SuperFlo toppene liggende, som jeg ønsker å benytte meg av, så det er ikke så aktuelt for min del, men en artig ide Blunker
Loggført
Sider: [1] 2 3 ... 31
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!