november 01, 2024, 01:55:59 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: 1 ... 6 7 [8] 9 10 ... 31
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Oxyboxer i Ghia  (Lest 259326 ganger)
Der_Butzelmann
Supermedlem
*****
Innlegg: 1104
Bosted: Nærbø


The fart alone is`nt leathal, it`s the smell!


Vis profil
« Svar #210 på: desember 02, 2010, 00:07:45 am »

[quote author=cato® link=topic=29825.msg307008#msg307008 date=1291241107

....................
Da ville jeg klart dreid til sylindren i bunn, ser ut som en knall løsning det.
................
 [/quote]

X2
Loggført

-73 1303S WBX
-69 Buggy, kort
-91 T4 Multivan
-04 Touran
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7275
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #211 på: desember 02, 2010, 00:13:29 am »

SuperFlow ja!  Er det ikke de som sliter litt med kjøling ?

Jo stemmer, så det er en av grunnene til at jeg vurderer JPM sin Raptor kam, siden de angivelig trenger lavere fjørtrykk, noe som generer mindre varme i toppene. Blir også ganske moderat komp.
Loggført
Savanna67
Supermedlem
*****
Innlegg: 501
Bosted: Oslo-Skedsmo


Vis profil

« Svar #212 på: desember 02, 2010, 00:49:50 am »

og så var det dette med tetning rundt reimhjulet, da. Her har jeg et vanlit T1 reimhjul som har denne spiralen som hindrer lekkasje, men hullet i blokka er mye større. Kan se det gjennom hullet i reimhjulet. Har sett Rocky Jennings selger tetning til å bruke std T1 veiv eller sand seal, men må jeg ha en sånn?


Få reimhjulet dreiet ned til samme dim som std. wbx reimhjul ( 40mm?), husker ikke, men det måler du jo kjappt. De fleste alu reimhjul har ikke så dype riller, slik at du ved dreiinga får en glatt og fin overflate som passer mot std wbx simmerring. Har ihvertfall jeg fått ved to anledninger, dog annen type alu reimhjul.

Og om du må under std simmering mål etter dreiing, så får du kjøpt simmeringer med wasser ytterdim og mindre inner dim. mener det er 46 eller 48mm.
Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7275
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #213 på: desember 02, 2010, 01:03:05 am »

hvor da?
Loggført
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #214 på: desember 02, 2010, 01:35:46 am »

SuperFlow ja!  Er det ikke de som sliter litt med kjøling ?

Jo stemmer, så det er en av grunnene til at jeg vurderer JPM sin Raptor kam, siden de angivelig trenger lavere fjørtrykk, noe som generer mindre varme i toppene.

hvor mye varme tror du dette sparer ved å ha litt mindre fjørtrykk?
Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7275
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #215 på: desember 02, 2010, 01:37:07 am »

nei den som visste det du Blunker
Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7275
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #216 på: desember 02, 2010, 10:18:43 am »

og så var det dette med tetning rundt reimhjulet, da. Her har jeg et vanlit T1 reimhjul som har denne spiralen som hindrer lekkasje, men hullet i blokka er mye større. Kan se det gjennom hullet i reimhjulet. Har sett Rocky Jennings selger tetning til å bruke std T1 veiv eller sand seal, men må jeg ha en sånn?


Få reimhjulet dreiet ned til samme dim som std. wbx reimhjul ( 40mm?), husker ikke, men det måler du jo kjappt. De fleste alu reimhjul har ikke så dype riller, slik at du ved dreiinga får en glatt og fin overflate som passer mot std wbx simmerring. Har ihvertfall jeg fått ved to anledninger, dog annen type alu reimhjul.

Og om du må under std simmering mål etter dreiing, så får du kjøpt simmeringer med wasser ytterdim og mindre inner dim. mener det er 46 eller 48mm.

Er det noen som har et wbx reimhjul liggende, som kan måle det for meg?

Vil reimhjulet line opp med det på generatoren da? er jo litt justeringsmonn der...
Loggført
Savanna67
Supermedlem
*****
Innlegg: 501
Bosted: Oslo-Skedsmo


Vis profil

« Svar #217 på: desember 02, 2010, 10:32:55 am »

hvor da?

kjøpte mine hos Tools Momentum i Stålfjæra, Oslo.
Mener det er litt shimsing/justering for å få det til å line opp.
(Jeg har Porsche vifte som ikke står på original linje)
Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7275
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #218 på: desember 04, 2010, 23:55:21 pm »

For ekstra bred og flat momentkurve kommer du ikke unna justert innsugslengde og justert eksos lengde.

Amen! Vil du ha resonanskalkulatoren min, Roy? Lagde en grei og fin i excel for å finne innsugslengden for et gitt turtall.

jeg tar tak i denne igjen, siden ting tyder på at jeg lager meg et par enkle innsug til mc-spjellhusa mine. Derfor kunne jeg tenkt meg å kikke litt på lengden av innsuga.

Eller om det er noen andre som har noe info om hvordan jeg bør beregne lengden av innsuga
Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7275
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #219 på: desember 05, 2010, 01:47:04 am »

har som sagt kommet et skritt videre med planlegging av innsug, og jeg tror jeg ender opp med å lage innsugene av alu rør og bend, og antakelig et sett med sånne sveiset inn:



Så var det dette med innsugslengde, da. Det ser ut som selve bendene jeg har funnet er ca 85mm lange, mens på de innsuga jeg har liggende, varierer lengden mellom 100 og 125mm. Så de er nok litt i korteste laget men bare bend, så jeg kommer til å legge på en liten bit med rett rør øverst. Men hvor mye???
« Siste redigering: desember 05, 2010, 01:48:38 am av grelland » Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7275
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #220 på: desember 05, 2010, 02:51:27 am »

en ide om hva jeg ser for meg:


Flensen må lages så den passer SF toppene, og røret må klemmes litt flatt nederst for å passe den ovale åpningen. Dyseholderne sveises på utsiden
Loggført
H-MEK
Supermedlem
*****
Innlegg: 4035
Bosted: Furnes/Brumunddal



Vis profil
« Svar #221 på: desember 05, 2010, 04:35:14 am »

Hvilke kriterier legges til grunn mtp dyseplassering?
På det meste av originalspruter så sitter dysene stort sett helt inntil toppen, mens på de fleste flerspjelds-ettermarkedssprut (trottlebodies) sitter de rett under spjeld.
Hvor er den optimale plasseringen?
Loggført

Henning
Tlf 408 26 388
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7275
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #222 på: desember 05, 2010, 11:29:15 am »

Ja si det... jeg har trua på å sikte så rett som mulig på ventilen, så jeg kommer til å legge de i yttersvingen, omtrent der jeg har de på 1835n. Men siden jeg ikke kjører full sekvensiell styring av dysene, spruter de jo annenhver gang på en lukket ventil, så det er antakelig ikke kritisk.
Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7275
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #223 på: desember 10, 2010, 20:47:51 pm »

bruker 8mm på min med offset hylser og borring.

Boltene blir kortere enn på T1. min motor er ~"std bredde" om den var T1, men bruker kortere pinnebolter, husker ikke målet, men det er litt som: de mellomste T1 boltene blir til de lange i oxy-WBX.
Kjøpte Bugpack sine nye race bolter, disse har 35mm gjenger i ene enden så de kan kortes ganske mye.
Vil anbefale å prøvemontere før du bestiller bolter!!!! jeg kjøpte vel 3 sett.....

Dersom du går for Bugpack sine, så har jeg sikker noen ekstra.

c



Sitter og kikker på dette nå, og er det så enkelt som å kjøpe dette kitet:
http://www.vwparts.net/BP4567-20.html

og så evt supplere med noen ekstra fra haugen din, eller kan jeg få kjøpt disse enkeltvis?
Loggført
Martin
Supermedlem
*****
Innlegg: 12506
Bosted: vestfold


Vis profil

« Svar #224 på: desember 10, 2010, 20:56:34 pm »

4 stk ø 50x3 bend og 2 stk "passe"store plater i 10 mm alu ligger i bilen min Blunker
Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7275
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #225 på: desember 10, 2010, 21:01:31 pm »

yess Glad

Tror ikke jeg får kommet meg ut i helga, men dersom du er på jobb til uka, kan jeg svinge innom.

Takker

Nå må Kaler'n fyre opp sveiseapparatet sitt Blunker
Loggført
Martin
Supermedlem
*****
Innlegg: 12506
Bosted: vestfold


Vis profil

« Svar #226 på: desember 10, 2010, 21:22:48 pm »

alu apparatet?
Loggført
SveinT
Supermedlem
*****
Innlegg: 1956
Bosted: Vennesla


Agder VW Klubb


Vis profil
« Svar #227 på: desember 10, 2010, 22:38:51 pm »

og så var det dette med tetning rundt reimhjulet, da. Her har jeg et vanlit T1 reimhjul som har denne spiralen som hindrer lekkasje, men hullet i blokka er mye større. Kan se det gjennom hullet i reimhjulet. Har sett Rocky Jennings selger tetning til å bruke std T1 veiv eller sand seal, men må jeg ha en sånn?


Få reimhjulet dreiet ned til samme dim som std. wbx reimhjul ( 40mm?), husker ikke, men det måler du jo kjappt. De fleste alu reimhjul har ikke så dype riller, slik at du ved dreiinga får en glatt og fin overflate som passer mot std wbx simmerring. Har ihvertfall jeg fått ved to anledninger, dog annen type alu reimhjul.

Og om du må under std simmering mål etter dreiing, så får du kjøpt simmeringer med wasser ytterdim og mindre inner dim. mener det er 46 eller 48mm.

Er 48mm det må dreies ned til:
http://www.agdervwklubb.com/forum/index.php?topic=1358.msg10761#msg10761
Loggført

Jeg har ikke for mange biler, bare for lite plass.
Hilsen Svein Terje 91647950
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7275
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #228 på: desember 10, 2010, 22:40:02 pm »

se der ja, tusen takk Glad
Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7275
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #229 på: desember 12, 2010, 01:46:34 am »

begynner å flakse seg med deler nå.

Følgende er på plass:
Blokk
Veiv
Råder
Topper
Spjellhus
Kam
Kamdrev
Sylindre
Fuel rails
Viftehus
Dynamofot med Berg-breather

Følgende er på vei inn:
Bærelager
Rådelager
Alu-biter til innsug
Dyseholdere

Følgende trenger avklaring:
Stempler (Mahle vs Wiseco)

Følgende trenger å bestilles/skaffes:
Oljegalleriplugger
Kamlager
Oljepumpe
Div kjøleblekk

Da må jeg vel ha ut noen bilder snart...
« Siste redigering: desember 12, 2010, 01:48:52 am av grelland » Loggført
geir F
Seniormedlem
****
Innlegg: 397
Bosted: lyngdal



Vis profil
« Svar #230 på: desember 12, 2010, 13:13:03 pm »

http://www.rockyjennings.com/mickys_race_car.htm

1600 oxybokser.
Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7275
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #231 på: desember 30, 2010, 00:28:22 am »

tid for litt oppdatering, og jeg har jo lovet noen bilder, men siden jeg er alene i verkstedet blir det mest "før" og "etter"-bilder, ikke så mye "under"...

Men her er i alle fall et bilde v den ene blokkhalvdelen før kutting:


*  (117.59 KB, 600x561 - vist 513 ganger.)
Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7275
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #232 på: desember 30, 2010, 00:30:12 am »

så etter en drøy time med vinkelkutter, ble bl.a denne biten borte:


* fjernet.jpg (95.02 KB, 600x368 - vist 379 ganger.)
Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7275
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #233 på: desember 30, 2010, 00:31:17 am »

og blokka ser ut som dette:


* kuttet.jpg (134.52 KB, 486x600 - vist 411 ganger.)
Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7275
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #234 på: desember 30, 2010, 00:33:36 am »

jeg har slipet vannkappene helt ned til jeg såvidt begynte å ta nedi overflaten rundt, og det er igjen ca 1 mm søkk ned til anleggsflaten for sylindrene. Jeg skal pynte opp litt rundt omkring, spesielt i overgangen mot flensen mot girkassa. Jeg vil ikke ha noen hakk eller sår; både pga utseendet, men også pga at jeg vil unngå bruddanvisninger i blokka.

Her er et nærbilde av overflaten hvor jeg akkurat slipte ned til nivået rundt:


* naerbilde.jpg (110.09 KB, 600x400 - vist 400 ganger.)
« Siste redigering: desember 30, 2010, 00:37:56 am av grelland » Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7275
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #235 på: desember 30, 2010, 00:39:46 am »

og så måtte jeg bare sette på en sylinder, og måla fra tidligere i tråden her stemmer, så denne må dreies ned med litt større diameter enn std for 94mm


* sylinder.jpg (124.44 KB, 600x400 - vist 446 ganger.)
Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7275
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #236 på: desember 30, 2010, 00:42:56 am »

har også prøvemontert rådene på veiva, og to av de går en anelse tregere enn de to andre, men jeg har litt plasti-gauge, så jeg skal sjekke lager-klaringa på de.


* veiv.jpg (98.02 KB, 400x600 - vist 357 ganger.)
Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7275
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #237 på: desember 30, 2010, 00:49:28 am »

og så har Martin skaffet meg noen alu-bend og en platebit, så da kan jeg begynne å lage til innsuga.

Eneste jeg er usikker på er hvor lange jeg skal ha disse innsuga, siden de skal sveises sammen av et bend og en rett bir, kan jeg selv velge hvor lang den rette biten skal være


* bend.jpg (89.46 KB, 600x473 - vist 342 ganger.)
Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7275
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #238 på: desember 30, 2010, 00:51:35 am »

jeg har demontert spjellhusa, slik at det nå er to doble, og kombinert med et par slike filter-sett, så blir det nok bra:


* spjell.jpg (117.44 KB, 383x600 - vist 344 ganger.)
Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7275
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #239 på: desember 30, 2010, 00:56:33 am »

og for å få rengjort skikkelig, skal jeg borre ut pluggene i oljekanalene, og sette inn alu-plugger, og så vidt jeg vet skal jeg kunne bruke et kit beregnet for T1-blokk, men jeg har ikke sett så nøye på det enda, men de skal i alle fall borres og gjenges i dette området her... Hvis noen vet hvilke plugger som skal fjernes og hvilken størrelse av alu-plugger som passer, så tegn det gjerne inn på disse bildene:


* plugger hs.jpg (105.22 KB, 600x400 - vist 361 ganger.)

* plugger vs.jpg (118.1 KB, 600x400 - vist 377 ganger.)
Loggført
Sider: 1 ... 6 7 [8] 9 10 ... 31
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!