aremann
Seniormedlem
Innlegg: 410
Bosted: buskerud
|
|
« Svar #240 på: desember 31, 2010, 21:54:51 pm » |
|
og så måtte jeg bare sette på en sylinder, og måla fra tidligere i tråden her stemmer, så denne må dreies ned med litt større diameter enn std for 94mm
må ikke ha adapter ringer?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
SveinT
Supermedlem
Innlegg: 1956
Bosted: Vennesla
Agder VW Klubb
|
|
« Svar #241 på: januar 01, 2011, 12:19:16 pm » |
|
og for å få rengjort skikkelig, skal jeg borre ut pluggene i oljekanalene, og sette inn alu-plugger, og så vidt jeg vet skal jeg kunne bruke et kit beregnet for T1-blokk, men jeg har ikke sett så nøye på det enda, men de skal i alle fall borres og gjenges i dette området her... Hvis noen vet hvilke plugger som skal fjernes og hvilken størrelse av alu-plugger som passer, så tegn det gjerne inn på disse bildene:
Er vel en plugg i dette området som kan være grei å få erstattet med en gjenget. Vanskelig å gjøre noe med den etterpå viss den begynner å lekke.
|
|
|
Loggført
|
Jeg har ikke for mange biler, bare for lite plass. Hilsen Svein Terje 91647950
|
|
|
Roy Grelland
Supermedlem
Innlegg: 7275
Bosted: Nøtterøy
|
|
« Svar #242 på: januar 01, 2011, 17:59:04 pm » |
|
og så måtte jeg bare sette på en sylinder, og måla fra tidligere i tråden her stemmer, så denne må dreies ned med litt større diameter enn std for 94mm
må ikke ha adapter ringer? Er ikke helt sikker, men slik jeg ser det, så tror jeg det skal gå greit uten, så lenge jeg får maskinert ned sylindrene til samme diameter som hulla i blokka. Det er jo ikke voldsomt trykk i den enden av sylinderen, og med den store sumpa, så ligger det ikke olje der heller, så jeg regner med jeg skal få det tett med litt silikon i skjøten
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Roy Grelland
Supermedlem
Innlegg: 7275
Bosted: Nøtterøy
|
|
« Svar #243 på: januar 01, 2011, 18:02:04 pm » |
|
og for å få rengjort skikkelig, skal jeg borre ut pluggene i oljekanalene, og sette inn alu-plugger, og så vidt jeg vet skal jeg kunne bruke et kit beregnet for T1-blokk, men jeg har ikke sett så nøye på det enda, men de skal i alle fall borres og gjenges i dette området her... Hvis noen vet hvilke plugger som skal fjernes og hvilken størrelse av alu-plugger som passer, så tegn det gjerne inn på disse bildene:
Er vel en plugg i dette området som kan være grei å få erstattet med en gjenget. Vanskelig å gjøre noe med den etterpå viss den begynner å lekke. det er ikke det hullet jeg har markert med gult du mener?
|
|
« Siste redigering: januar 01, 2011, 18:04:37 pm av grelland »
|
Loggført
|
|
|
|
SveinT
Supermedlem
Innlegg: 1956
Bosted: Vennesla
Agder VW Klubb
|
|
« Svar #244 på: januar 01, 2011, 18:10:18 pm » |
|
Var en her sør som denne begynte og svette litt etter at motoren var satt sammen. Vanskelig å komme til med gjengetapp når motoren er ferdig. Fant et bilde av den jeg mener er der. Den speiler seg i glemmeblikket.
|
|
|
Loggført
|
Jeg har ikke for mange biler, bare for lite plass. Hilsen Svein Terje 91647950
|
|
|
|
Der_Butzelmann
Supermedlem
Innlegg: 1104
Bosted: Nærbø
The fart alone is`nt leathal, it`s the smell!
|
|
« Svar #246 på: januar 01, 2011, 20:29:52 pm » |
|
og så måtte jeg bare sette på en sylinder, og måla fra tidligere i tråden her stemmer, så denne må dreies ned med litt større diameter enn std for 94mm
må ikke ha adapter ringer? Er ikke helt sikker, men slik jeg ser det, så tror jeg det skal gå greit uten, så lenge jeg får maskinert ned sylindrene til samme diameter som hulla i blokka. Det er jo ikke voldsomt trykk i den enden av sylinderen, og med den store sumpa, så ligger det ikke olje der heller, så jeg regner med jeg skal få det tett med litt silikon i skjøten Trenger ikke adapterringer sålenge du ikke tuller med sylindre som er mindre enn 94mm. Drei ned sylindra ca dem 20mm i lengden du trenger ( må du selvfølgelig måle deg frem til i hvert enkelt tilfelle ), og ned til diameteren som er i blokka, så er dette en bolt on løsning som mange har brukt uten problemer. En annen ting ved adapterringene er at du da har dobbelt opp med anleggsflater som potensielt kan svette olje.
|
|
|
Loggført
|
-73 1303S WBX -69 Buggy, kort -91 T4 Multivan -04 Touran
|
|
|
Roy Grelland
Supermedlem
Innlegg: 7275
Bosted: Nøtterøy
|
|
« Svar #247 på: januar 01, 2011, 21:45:57 pm » |
|
bra, det er dette som er planen. og så sparer jeg en drøy tusing i adapterringer... Bare jeg får tak i sylindrene jeg trenger så skal jeg få prøvemontert slik at jeg kan måle hvor mye som må dreies ned
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Pål A.F.
Supermedlem
Innlegg: 631
Bosted: Vestfossen
|
|
« Svar #248 på: januar 02, 2011, 17:09:15 pm » |
|
Jeg har kikket litt på min egen oxyboxerblokk i dag, kan ikke se at det er noen oljekanaler som er borret i det området, kan du forklare nærmere?
Pål
Er vel en plugg i dette området som kan være grei å få erstattet med en gjenget. Vanskelig å gjøre noe med den etterpå viss den begynner å lekke. [/quote]
|
|
|
Loggført
|
1958 T1 boble. 1960 T1 boble ragtop.
|
|
|
geir F
Seniormedlem
Innlegg: 397
Bosted: lyngdal
|
|
« Svar #249 på: januar 02, 2011, 19:34:28 pm » |
|
Det er ikke så lett og finne pluggen, her er et bilde til av pluggen.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Roy Grelland
Supermedlem
Innlegg: 7275
Bosted: Nøtterøy
|
|
« Svar #250 på: januar 02, 2011, 19:38:38 pm » |
|
se der ja. Ingen som vet hva det er bak der, en oljekanal av noe slag, eller er det bare veldig tynt gods?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
geir F
Seniormedlem
Innlegg: 397
Bosted: lyngdal
|
|
« Svar #251 på: januar 02, 2011, 19:45:20 pm » |
|
Det er en oljekanal
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Roy Grelland
Supermedlem
Innlegg: 7275
Bosted: Nøtterøy
|
|
« Svar #252 på: januar 11, 2011, 21:46:50 pm » |
|
hmmm jeg finner ikke noe antyding til behov for en plugg i det området jeg...
men jeg har da fått satt vinkelkutteren i den andre blokkhalvdelen, og nå ser den slik ut:
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Roy Grelland
Supermedlem
Innlegg: 7275
Bosted: Nøtterøy
|
|
« Svar #253 på: januar 11, 2011, 21:51:27 pm » |
|
neste på lista nå er vel å få borret og gjenget opp "case-savers" med offset M8 hull til pinneboltene.
Det dukket opp noe godis til innsuga også, så nå har jeg alt jeg trenger for å få laget de også. Har regnet ut totallengden til å skulle være 378mm, så så snart jeg har lokalisert et sett trattar, så kan alle delene kuttes til riktig lengde
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Der_Butzelmann
Supermedlem
Innlegg: 1104
Bosted: Nærbø
The fart alone is`nt leathal, it`s the smell!
|
|
« Svar #254 på: januar 12, 2011, 01:04:22 am » |
|
neste på lista nå er vel å få borret og gjenget opp "case-savers" med offset M8 hull til pinneboltene.
Det dukket opp noe godis til innsuga også, så nå har jeg alt jeg trenger for å få laget de også. Har regnet ut totallengden til å skulle være 378mm, så så snart jeg har lokalisert et sett trattar, så kan alle delene kuttes til riktig lengde
Ser bra ut så langt dette her Grelland. Har du forresten sett og målt hvor mye som må files bort i hulla i sylindrene og toppene, istedetfor å forandre boltsirkelen på blokka? Eller gjør du det slik "bare fordi alle andre gjør det"? Jeg er av den mening at det er litt overdrevent at dette absolutt må gjøres. Det går veldig ofte helt fint med litt filing, og ved bruk av 8mm pinnbolter i vanlige case savers til T1 blokk som igjen passer rett inn i de orginale gjengene i WBX blokka, så har du jo tjent inn 2mm allerede på diametern i hullet. Bare et tips, uten å "disse" planene dine Stå på, Oxyboxer Rocks!
|
|
|
Loggført
|
-73 1303S WBX -69 Buggy, kort -91 T4 Multivan -04 Touran
|
|
|
|
tmatre
Supermedlem
Innlegg: 875
Bosted: Rogaland - Klepp
|
|
« Svar #256 på: januar 18, 2011, 21:15:08 pm » |
|
Ser bra ut så langt dette her Grelland. Har du forresten sett og målt hvor mye som må files bort i hulla i sylindrene og toppene, istedetfor å forandre boltsirkelen på blokka? Eller gjør du det slik "bare fordi alle andre gjør det"? Jeg er av den mening at det er litt overdrevent at dette absolutt må gjøres. Det går veldig ofte helt fint med litt filing, og ved bruk av 8mm pinnbolter i vanlige case savers til T1 blokk som igjen passer rett inn i de orginale gjengene i WBX blokka, så har du jo tjent inn 2mm allerede på diametern i hullet. Bare et tips, uten å "disse" planene dine Stå på, Oxyboxer Rocks! Jeg prøvde dette, men for meg ser det ut til at det blir en del sliping for å få det til. Du har ikke bilder av hvordan dette er gjort? Mener og jeg hørte at en bare presset sammen pinnboltene når han satte på toppen og at det fungerte (Case-savers og 8mm).. men skeptisk... Tror det blir plugger og nye hull i blokka mi
|
|
|
Loggført
|
"Under steer is when you hit the wall with the front of the car and over steer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall, torque is how far you take the wall with you."
|
|
|
1303SS
Supermedlem
Innlegg: 2526
Bosted: solbergmoen
|
|
« Svar #257 på: januar 18, 2011, 21:43:40 pm » |
|
se der ja. Ingen som vet hva det er bak der, en oljekanal av noe slag, eller er det bare veldig tynt gods?
Det sitter en oljetrykksbryter til varsling av oljetrykk i instrumentet(summer)Er ett helsike å bytte når allt sitter i bilen.Wasserboxer har 2 brytere til oljelampa.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
KnastenradUndKnotenblech
|
|
« Svar #258 på: januar 18, 2011, 22:22:52 pm » |
|
se der ja. Ingen som vet hva det er bak der, en oljekanal av noe slag, eller er det bare veldig tynt gods?
det er en plugg etter att det har vært borret kanal mellom "hoved åra" og ned til løfter kanalen
|
|
|
Loggført
|
-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
|
|
|
Roy Grelland
Supermedlem
Innlegg: 7275
Bosted: Nøtterøy
|
|
« Svar #259 på: januar 18, 2011, 22:24:59 pm » |
|
men jeg ser ikke noe hull på noen av mine blokkhalvdeler...
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
KnastenradUndKnotenblech
|
|
« Svar #260 på: januar 18, 2011, 22:29:08 pm » |
|
kikk inn i det midtre kamlageret , så ser du kanalen går skrått opp.
|
|
|
Loggført
|
-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
|
|
|
Roy Grelland
Supermedlem
Innlegg: 7275
Bosted: Nøtterøy
|
|
« Svar #261 på: januar 18, 2011, 22:30:43 pm » |
|
og vi snakker om den venstre blokkhalvdelen?
Skal gå ut og ta noen bilder etterpå
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
KnastenradUndKnotenblech
|
|
« Svar #262 på: januar 18, 2011, 22:36:07 pm » |
|
den halvdelen du har pluggen i vel .......
|
|
|
Loggført
|
-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
|
|
|
Roy Grelland
Supermedlem
Innlegg: 7275
Bosted: Nøtterøy
|
|
« Svar #263 på: januar 18, 2011, 23:00:47 pm » |
|
er jo ikke noe plugg der... det som er problemet mitt, jeg vet ikke hvor jeg skal borre og gjenge siden det ikke er noe hull. Men jeg regner med det er dette området man snakker om, skal jeg dømme etter bildene lenger opp: Sett fra innsiden, er det antakelig denne oljekanalen vi snakker om: Så spørsmålet er om jeg skal satse på at godset er tykt nok, og ikke borre inn en plugg, eller være på den sikre siden og gjøre det. Har nesten ikke mer enn subbet innat blokka med sliperen på det området, så det er ikke nevneverdig tynnere gods der nå enn det var fra fabrikken....
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
tmatre
Supermedlem
Innlegg: 875
Bosted: Rogaland - Klepp
|
|
« Svar #264 på: januar 18, 2011, 23:04:21 pm » |
|
Det er i alle fall en plugg der på min blokk Og det er en forhøyning der pluggen sitter Er på jobb, så får ikke tatt bilder nå, prøve å huske i morgen
|
|
|
Loggført
|
"Under steer is when you hit the wall with the front of the car and over steer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall, torque is how far you take the wall with you."
|
|
|
Pål A.F.
Supermedlem
Innlegg: 631
Bosted: Vestfossen
|
|
« Svar #265 på: januar 18, 2011, 23:07:48 pm » |
|
Kikka i en ufrest blokk hos Jørn i helga, finnes en plugg. Skal se om jeg får borra ut min i morra, se om jeg får lagt ute et bilde da.
|
|
|
Loggført
|
1958 T1 boble. 1960 T1 boble ragtop.
|
|
|
|
Der_Butzelmann
Supermedlem
Innlegg: 1104
Bosted: Nærbø
The fart alone is`nt leathal, it`s the smell!
|
|
« Svar #267 på: januar 18, 2011, 23:15:45 pm » |
|
Ser bra ut så langt dette her Grelland. Har du forresten sett og målt hvor mye som må files bort i hulla i sylindrene og toppene, istedetfor å forandre boltsirkelen på blokka? Eller gjør du det slik "bare fordi alle andre gjør det"? Jeg er av den mening at det er litt overdrevent at dette absolutt må gjøres. Det går veldig ofte helt fint med litt filing, og ved bruk av 8mm pinnbolter i vanlige case savers til T1 blokk som igjen passer rett inn i de orginale gjengene i WBX blokka, så har du jo tjent inn 2mm allerede på diametern i hullet. Bare et tips, uten å "disse" planene dine Stå på, Oxyboxer Rocks! Jeg prøvde dette, men for meg ser det ut til at det blir en del sliping for å få det til. Du har ikke bilder av hvordan dette er gjort? Mener og jeg hørte at en bare presset sammen pinnboltene når han satte på toppen og at det fungerte (Case-savers og 8mm).. men skeptisk... Tror det blir plugger og nye hull i blokka mi Hei. Nei, har desverre ikke bilder av dette, ihvertfall ikke som jeg vet hvor er. Sylindrene kan du enklest modde med vinkelsliper fra sidene. Hulla i toppene må files eller freses, alt etter verktøytilgjengelighet. Skal se nærmere på dette selv når jeg har anledning, og ta litt mål og bilder, dersom det er av allmenn interesse. Ja, "det går" å file mindre og da presse toppene på med bøyde pinnebolter som resultat, men det er selvfølgelig som enhver sikkert skjønner ikke til å anbfefale, selv om det har gått fint hos andre. Har desverre heller ikke bilder av dette
|
|
|
Loggført
|
-73 1303S WBX -69 Buggy, kort -91 T4 Multivan -04 Touran
|
|
|
KnastenradUndKnotenblech
|
|
« Svar #268 på: januar 18, 2011, 23:30:26 pm » |
|
99% sikkert plugg der. du har slipt ned området så den syns sikert ikke så godt.
|
|
|
Loggført
|
-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
|
|
|
Roy Grelland
Supermedlem
Innlegg: 7275
Bosted: Nøtterøy
|
|
« Svar #269 på: januar 18, 2011, 23:37:57 pm » |
|
nei, jeg sier jo at jeg har nesten ikke slipt i det hele tatt. Jeg er 110% sikker på at det ikke var noen plugg der...
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|