mars 28, 2024, 14:27:10 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: 1 ... 29 30 [31]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Oxyboxer i Ghia  (Lest 234462 ganger)
Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #900 på: september 22, 2014, 08:28:56 am »

Artig tråd å følge med på, legger det i bakhodet til jeg kommer dit. Kjekt du får det til.
Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7105
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #901 på: september 22, 2014, 09:11:05 am »

kjørte på jobb i dag, og det var en betraktelig mer behagelig tur enn sist.

Fikk også tid til å følge med litt på oljetrykket, og når motoren er god og varm ligger trykket på 0.8 bar ved tomgang, (ca 1200 rpm) og ca 1.4 bar ved cruising 1800-2000 rpm.

Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7105
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #902 på: september 24, 2014, 21:41:07 pm »

Flere runder med tuning, og ting blir litt bedre for hver gang Glad Nå er tomgangen nede i ca 1000 rpm, og stort sett stabil og fin. Har fortsatt litt tendenser til å luggig akkurat når jeg går fra å bremse på gir til jeg gir gass, men det skal vi nok få på plass.

Jeg syntes det bråkte fælt, sammenliknet med 1835'n  jeg hadde i fjor, men så kom jeg på at jeg ikke hadde satt på den ene "dørsiden" bak, etter at jeg hadde trukket noen nye ledninger, så når jeg satt på den igjen ble det betraktelig bedre. Kan snakke med guttungen mens vi kjører nå... Så jeg var inne og tjuvlånte et par sofaputer og stappet inn over innerskjermene, inntil brannveggen, og det hjalp ennå mer, så jeg ser at jeg må inn med litt mer systematisk støydemping så blir det enda bedre.

Liker lyden av Python-anlegget veldig bra. Er en mye dypere lyd enn det var i Super Competition-anlegget. De som har hørt fra utsiden sier det samme. Mye rundere og finere lyd nå. I tillegg kommer hvininga fra kamdreva som "icing on the cake" Osteaktig

Har også kommet i kontakt med en som har ruller, så jeg får målt effekt/moment, og det blir jo spennende. Håper bare snøen holder seg unna noe uker til.

Loggført
Dewil
Supermedlem
*****
Innlegg: 7541
Bosted: Moss


"Opinions are like assholes...everyone has one"


Vis profil WWW
« Svar #903 på: oktober 03, 2014, 23:29:20 pm »

Dritkult!
Skikkelig ålreit å kjenne at ting blir bedre og bedre etterhvert som man justerer Blunker
Krysser fingra for snøfri høst Blunker
Loggført


Proud member and co-founder of Senkemafia'n.
    Facebook.com/HerbieMemorialRun  
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7105
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #904 på: oktober 04, 2014, 00:00:41 am »

Jepp. Moro at det går rette veien Glad

Men jeg begynner å lure på om oppsettet mitt har en utfordring jeg ikke klarer å tune meg ut av...

Saken er at jeg bruker SP1-spjellhus fra VW Speedshop, og jeg er veldig fornøyd med de sånn rent kvalitetsmessig, men dette er altså innsug/spjellhus med ett spjell på hver side av motoren, så sylinder 1 og 2 suger luft gjennom samme spjellet og 3-4 deler spjell på andre siden. Innsuget er utformet slik at de to kanalene fra hver sylinder går sammen i et slags plenum under hvert spjell.

Det jeg sliter med er at akkurat i det jeg gir litt gass, og åpner spjellene, så hakker og hoster det litt før jeg evt åpner mer, og da går den fint. Jeg har prøvd med mer fuel, og mindre fuel i dette området, men jeg kommer ikke helt rundt dette.

Min teori er at pga tenningsrekkefølgen (4-3-2-1) så vil tiden fra sylinder 2 er på innsugstakten, til sylinder 1 suger gjennom samme spjell være kun en tredjedel av tiden fra syl 1 suger til syl 2 suger igjen. Derfor vil "plenumet" under spjellet ikke få tid til å fylles opp til syl 1 suger, mens man har 3 ganger så lang tid på seg å fyller "plenumet" gjennom en liten spjellåpning for syl 1. Når jeg gir mer gass, så åpner sjellet mer, og det er nok flow til å fylle plenumet, og problemet blir borte.

Kombinert med dette har jeg VELDIG store spjell (52mm) så kun en liten vinkelendring gir en stor endring i flow, så det gjør også sitt til at ecuen får en tøff jobb med å henge med akkurat i overgangen. JEg gikk over fra SD til ITB-mode, nettop for å bedre på dette, og det funket en del bedre, men det endrer ikke på det faktum at kun en liten endring på gassen gir veldig mye endring i flow.

Så jeg har et par ideer for å bedre dette. Jeg har allerede en AN-6 slange som går på tvers av motoren. Den er koplet inn under spjellet, og bør være med på å utligne vacummet/trykket ved tomgang/lavt pådrag, men jeg har mulighet til å sette inn en til, for å få enda mer flow, og sånn sett få litt mer "plenum" funksjon. En annen mulighet er å faktisk lage en liten tank, som fungerer som et plenum som motoren kan bruke som et buffer i dette området.

Det andre jeg har tenkt på er en eksentrisk pulley på gassen, slik at jeg får progressivt mer pådrag ettersom jeg trykker på pedalen; dette vil kanskje minske utfordringen med de store spjella noe ved lavt pådrag.

En tredje mulighet er å sette på ITB, altså ett løp per sylinder. Jeg har jo mine 40mm motorsykkel-spjellhus fra 1835'n liggende, så jeg kan evt prøve det uten for mye trøbbel. Før jeg evt investerer i nye spjellhus.

Så sånn går no dagan Glad

Hadde planer om en tur til Zita  på torsdag, men det satte jobben en effektiv stopper for, og det var ganske surt Trist

Håper på fortsatt mange snøfrie uker fremover
Loggført
Dewil
Supermedlem
*****
Innlegg: 7541
Bosted: Moss


"Opinions are like assholes...everyone has one"


Vis profil WWW
« Svar #905 på: oktober 04, 2014, 00:26:47 am »

Jeg ville i første omgang tunet litt rundt det området med blanding og tenning siden det mest sannsynlig er en enklere løsning i første omgang. Om det viser seg å bli kranglete kan en utligning mellom innsugene være en god idé, slik Type3 og Type4 har på motorene med to enkle gassere.
Det er heller ikke dumt tenkt med progressiv åpning av spjeldene slik at man får en snillere overgang.

Jeg ville startet med å forsøke å fete opp blandingen litt.
Loggført


Proud member and co-founder of Senkemafia'n.
    Facebook.com/HerbieMemorialRun  
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7105
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #906 på: oktober 04, 2014, 00:30:48 am »

Jepp skal prøve litt mer på dette i morgen. Høres kanskje litt "nerdete" ut men jeg synes faktisk det er moro å finne ut av slike ting som det her Blunker
Loggført
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #907 på: oktober 04, 2014, 08:58:34 am »

Har du synket spjellene dine? Jeg har som du vet samme spjellhus på min 1641ccm motor og jeg har ingen slange mellom dem for å utlikne vacum/trykk. Sleit med litt det samme som du gjorde i begynnelsen men etter en god gammel synk samt finjustering av gasserstaget så forsvant dette og den har idag ingen nykker.

Mvh
BB
Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7105
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #908 på: oktober 04, 2014, 09:14:21 am »

det høres jo lovende ut Glad Jeg har synket etter beste evne, men har ikke brukt vacuum-måler, så det kan være det ikk er helt 100 %

Hvor store spjell har du ?
Loggført
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #909 på: oktober 04, 2014, 09:55:48 am »

det høres jo lovende ut Glad Jeg har synket etter beste evne, men har ikke brukt vacuum-måler, så det kan være det ikk er helt 100 %

Hvor store spjell har du ?

52mm
Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
Savanna67
Supermedlem
*****
Innlegg: 501
Bosted: Oslo-Skedsmo


Vis profil

« Svar #910 på: oktober 04, 2014, 12:59:34 pm »

Grelland: hvilken kam har du?
Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7105
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #911 på: oktober 04, 2014, 13:01:42 pm »

Jpm 0206 tror jeg den heter.
Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7105
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #912 på: oktober 04, 2014, 20:29:45 pm »

Da har jeg og eldstemann brukt mye av dagen til å farte rundt og tune, og det har virkelig gitt resultater Glad Jeg fikk også låne synke-verktøy fra Jens-Ole, så det er også på stell, og nå går den mye bedre. Jeg måtte inn med en hel del mere fuel i området hvor jeg akkurat gir gass, og det var mye enklere å ha en co-pilot som kunne sitte og justere mens vi kjørte. Jeg satt og konsa på kjøringa og han hadde pcen på fanget, og når jeg sa "DER" registrerte han hvor i MAPet vi befant oss, og så prøvde vi oss frem med litt mindre og litt mer fuel i det aktuelle området. Det viste seg at det var mer fuel den ville ha, og da la han på litt, og så prøvde vi igjen. Litt tidkrevende, men moro å se at ting responderer. Slik holdt vi på en stund til den fikk alt for mye, så dro vi ned litt.

Og så er det moro at neste generasjon ser at det går an å bruke data til noe konkret Blunker Han er 15 år og bruker litt tid foran skjermen... Han sa det selv at det var kult å se at han faktisk gjorde noe med pcen som funka i virkeligheten.

Så nå er jeg rimelig fornøyd med oppførselen, og prøver å få booka inn tid på ruller til uka, så blir det litt spennende å se hvor mye effekt som bor i denna. Går helt klart bedre enn 1835'n. Kjempemoro  Gliser

Takk for alle innspill, og ikke minst motivasjonen jeg fikk av Kalle som sa dette var bare å fortsette å tune seg ut av Glad
Loggført
Dewil
Supermedlem
*****
Innlegg: 7541
Bosted: Moss


"Opinions are like assholes...everyone has one"


Vis profil WWW
« Svar #913 på: oktober 04, 2014, 23:15:55 pm »

Så kult Gliser
Loggført


Proud member and co-founder of Senkemafia'n.
    Facebook.com/HerbieMemorialRun  
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7105
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #914 på: oktober 05, 2014, 00:22:56 am »

ble en liten tur til nå sent i kveld, og jeg har feiga litt ut tidligere og hatt turtallsperre på 6000 rpm, så nå tenkte jeg at jeg skulle prøve å ta den litt lenger, så jeg satt den opp til 7000. Det var jaggu moro Glad

Men jeg fant også ut at den gamle slitne viftereima ikke ville være med så langt opp, så den hoppet av tett oppunder 7000 på 2. gir, så da ble det litt banning og kødding for å få vrengt den  på igjen uten noe verktøy i mørket, men det løste seg det også.

kjenner horna vokser frem i panna  Gliser
Loggført
Dewil
Supermedlem
*****
Innlegg: 7541
Bosted: Moss


"Opinions are like assholes...everyone has one"


Vis profil WWW
« Svar #915 på: oktober 05, 2014, 09:52:15 am »

Hoho xD Knalltøft!
Sliter jo selv med viftereimer på avveie (jeg kjører jo uten bakluke).
MEN! etter jeg handla skikkelig billigreim på biltema så har problemet nærmest
blitt borte. De reimene er så harde og stive at de slurer når man får opp turtallet.
Verdt et forsøk, spesielt når de i gjennomsnitt koster under halvparten av en reim hos f.eks mekonomen...
Loggført


Proud member and co-founder of Senkemafia'n.
    Facebook.com/HerbieMemorialRun  
geir F
Seniormedlem
****
Innlegg: 397
Bosted: lyngdal



Vis profil
« Svar #916 på: oktober 05, 2014, 10:06:48 am »

Problemet med reimer som hopper av er som regel at øvre og nedre reimhjul ikke står linje.
Ta et rettholdt og legg inntil nedre reimhjul, så måler du avstanden inn til reimen ned og oppe.
Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7105
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #917 på: oktober 05, 2014, 10:08:55 am »

Hoho xD Knalltøft!
Sliter jo selv med viftereimer på avveie (jeg kjører jo uten bakluke).
MEN! etter jeg handla skikkelig billigreim på biltema så har problemet nærmest
blitt borte. De reimene er så harde og stive at de slurer når man får opp turtallet.
Verdt et forsøk, spesielt når de i gjennomsnitt koster under halvparten av en reim hos f.eks mekonomen...


Det var biltema sin reim jeg hadde, men den var gammel og hadde vrengt seg en gang før, så den var litt "rar"

Jeg kan også "skylde" på at jeg har brukt std reimhjul på veiva men mindre (fra 356/912) på generatoren, så vifta gikk nok litt fort ved 7000 rpm... Planne var å bruke et mindre reimhjul på veiva siden jeg skal ha tørrsump, men det hjulet har vært og fått kjørt eg litt i "rabalder" i sommer, så da ble det som det ble. Fikk tørrsump-reimhjul i posten i går (takk Øyvind Glad ) så nå kan det hende det blir litt bedre.

Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7105
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #918 på: oktober 05, 2014, 10:11:02 am »

Problemet med reimer som hopper av er som regel at øvre og nedre reimhjul ikke står linje.
Ta et rettholdt og legg inntil nedre reimhjul, så måler du avstanden inn til reimen ned og oppe.

Stemmer nok det; som sagt så satte jeg på std wbx reimhjul her tidligere i sommer, og det bygger mye lenger ut enn T1, så da måtte jeg shimse mye på det øvre reimhjulet, så det kan ogå være en medvirkende årsak. Brukte rettholdt, men så har jeg strammet opp reima litt etterpå, og da endrer det seg jo litt igjen.
Loggført
BERGER
Supermedlem
*****
Innlegg: 4502
Bosted: Trøgstad



Vis profil WWW
« Svar #919 på: oktober 05, 2014, 14:46:02 pm »

Hoho xD Knalltøft!
Sliter jo selv med viftereimer på avveie (jeg kjører jo uten bakluke).
MEN! etter jeg handla skikkelig billigreim på biltema så har problemet nærmest
blitt borte. De reimene er så harde og stive at de slurer når man får opp turtallet.
Verdt et forsøk, spesielt når de i gjennomsnitt koster under halvparten av en reim hos f.eks mekonomen...


Det var biltema sin reim jeg hadde, men den var gammel og hadde vrengt seg en gang før, så den var litt "rar"

Jeg kan også "skylde" på at jeg har brukt std reimhjul på veiva men mindre (fra 356/912) på generatoren, så vifta gikk nok litt fort ved 7000 rpm... Planne var å bruke et mindre reimhjul på veiva siden jeg skal ha tørrsump, men det hjulet har vært og fått kjørt eg litt i "rabalder" i sommer, så da ble det som det ble. Fikk tørrsump-reimhjul i posten i går (takk Øyvind Glad ) så nå kan det hende det blir litt bedre.



Takk for lånet Roy! Regner med det var greit å få et nytt i retur? Tok litt tid å få det fra CB, men kom til slutt.
Reimproblemet løser seg nok med mindre reimhjul. Ser ut som 7000 omr er en slags magisk grense for kilerem og standard reimhjul Blunker
Loggført



This is my simple religion:
-Be cool
-Don't be an asshole
kb
Medlem
***
Innlegg: 233
Bosted: Tønsberg



Vis profil
« Svar #920 på: oktober 05, 2014, 15:10:50 pm »


Reimproblemet løser seg nok med mindre reimhjul. Ser ut som 7000 omr er en slags magisk grense for kilerem og standard reimhjul Blunker

Min vrir seg ved ca 7'000, så kan stemme det, med standard reimhjul. Der er også reimhjulene på linje, så ikke det som er problemet. Power Pulley neste for min del.  Rekker tunge
Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7105
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #921 på: oktober 05, 2014, 15:18:53 pm »

Veldig bra Øyvind  Gliser var ikke nødvendig med nytt da. Det var jo brukt det du fikk.
Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7105
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #922 på: oktober 28, 2014, 17:55:29 pm »

Har ikke skjedd så mye her de siste ukene, men jeg kjører da på jobb når det passer seg, og her er et bilde fra i dag, som bevis Glad

* jobb.jpg (56.47 KB. 623x254 - vist 368 ganger.)


Den går ok, men plundrer fortsatt endel med dette med at den harker akkurat i overgangen mellom motorbrems og å gi gass.

Har også kikket litt på CHT, og jeg har et termoelement under plugg nr 3, og normalt ligger temperaturen mellom 120 og 140°C, men ved litt lengre perioder på motorveien i 110-120, eller lange slake motbakker, krabber tempen fort oppover. Har ikke noe forhold til hva som er "for varmt" men jeg har vært oppom 170°C etter et fullgassdrag opp til 4. gir, men tempen detter fort ned når jeg slipper opp... Er det noen som har noe forhold til dette?

Når den er i det varme området, synes jeg at jeg hører mer ventiltikking, men ikke noe detonasjon så vidt jeg kan høre. (Bråker 'litt' inni der ved fullt pådrag...)

Det er meldt bra vær noen dager til denne uka, så kanskje en eu-kontroll kommer på plass før vinteren Glad

Loggført
Dewil
Supermedlem
*****
Innlegg: 7541
Bosted: Moss


"Opinions are like assholes...everyone has one"


Vis profil WWW
« Svar #923 på: oktober 28, 2014, 21:58:26 pm »

Min ligger vel på omtrent de samme temperaturene, men jeg tror min går noe for fett i tillegg.

Mer ventiltikking ved varm motor blir det. Motoren strekker seg mere enn støtstengene. JEE skrev en fin tråd ang ventiltikking/ventiljustering under teknisk her inne.
Loggført


Proud member and co-founder of Senkemafia'n.
    Facebook.com/HerbieMemorialRun  
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7105
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #924 på: oktober 28, 2014, 22:52:21 pm »

min går også litt fett vet jeg.

Har lest tråden til JEE, ja Glad
Loggført
N F
Seniormedlem
****
Innlegg: 420
Bosted: Jessheim



Vis profil
« Svar #925 på: juli 23, 2016, 09:07:28 am »

Fikk du målt now hk antall på denne til slutt?
Loggført
Sider: 1 ... 29 30 [31]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!