juni 10, 2024, 13:35:13 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Hvilket "spark plug" kabler gå hvor?  (Lest 1912 ganger)
jayster
Supermedlem
*****
Innlegg: 1067
Bosted: The land of no return!


"IN RUST WE TRUST!!!"


Vis profil
« på: november 16, 2010, 19:21:46 pm »

Bare lurte eg hvor 1 gikk til og 2  osv er det et oversikt på forum?beklager dumbt spørsmål men ha helt glemt hvilken rekkefølge de skal. Sjokkert Øyerulling Rekker tunge Gråter Blunker
Loggført

1973 1300s En eiers bil. aka "Buzz"
Kim Larsen
Seniormedlem
****
Innlegg: 302
Bosted: Oslo



Vis profil
« Svar #1 på: november 16, 2010, 19:28:47 pm »

Tenningsrekkefølgen står på dynamofoten Glad
Loggført
Rikard
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 3891
Bosted: Røyken, Buskerud


Singelport Mafia'n


Vis profil WWW
« Svar #2 på: november 16, 2010, 19:32:47 pm »

 Bak fra motoren ser det slik ut: 3 1  
                                            4  2                                                 
« Siste redigering: november 16, 2010, 19:57:31 pm av Rikard » Loggført

" A volkswagen is never changed to make it look different, Only to make it work better"
Audi 100 2,5TDI
VW 1300 1970

Mekaniker Albjerk Bil Lier Volkswagen
45632450
-------------------------------
Medlemsansvarlig
Røyken og Omegn Aircoolers
Rikard@roykenaircoolers.com
roykenaircoolers.com
Kim Larsen
Seniormedlem
****
Innlegg: 302
Bosted: Oslo



Vis profil
« Svar #3 på: november 16, 2010, 19:34:51 pm »

Ser riktig ut det der Rikard.
Loggført
Rikard
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 3891
Bosted: Røyken, Buskerud


Singelport Mafia'n


Vis profil WWW
« Svar #4 på: november 16, 2010, 19:57:03 pm »

Flott Gliser Begynner å bli gammel og senil Rekker tunge
Loggført

" A volkswagen is never changed to make it look different, Only to make it work better"
Audi 100 2,5TDI
VW 1300 1970

Mekaniker Albjerk Bil Lier Volkswagen
45632450
-------------------------------
Medlemsansvarlig
Røyken og Omegn Aircoolers
Rikard@roykenaircoolers.com
roykenaircoolers.com
jayster
Supermedlem
*****
Innlegg: 1067
Bosted: The land of no return!


"IN RUST WE TRUST!!!"


Vis profil
« Svar #5 på: november 16, 2010, 21:44:39 pm »

Bak fra motoren ser det slik ut: 3 1  
                                            4  2                                                 
Står det nummer på ledninger og?
Loggført

1973 1300s En eiers bil. aka "Buzz"
MrKreosot/ Arne
SCC Event.
Supermedlem
*
Innlegg: 744
Bosted: 2ten Eastside



Vis profil
« Svar #6 på: november 16, 2010, 21:52:54 pm »

Bak fra motoren ser det slik ut: 3 1  
                                            4  2                                                 
Står det nummer på ledninger og?

Under lokket på fordeleren er det et hakk, det nr 1, tenningsrekkefølge er 4312, står på dynamofoten.
Loggført

Mvh Arne
92644716
66 mod Type 1 Vrakpant Racing Edition, Mr Kreosot
68 mod Type 3 Squareback, Baron Bullit
69 mod Type 3 Fastback, no name yet.

"Arbeidet hater mannen"
Trond Dahl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 4526
Bosted: Sandnes


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #7 på: november 16, 2010, 22:35:17 pm »

Bak fra motoren ser det slik ut: 3 1  
                                            4  2                                                 
Står det nummer på ledninger og?

Under lokket på fordeleren er det et hakk, det nr 1, tenningsrekkefølge er 4312, står på dynamofoten.
Tenningsrekkefølgen skal være 1-4-3-2, ikke 4-3-1-2
Loggført

Street car 10.67/206kmt@Kjula 2014
Race car 9.49/236kmt@SCC 2017




"It seems that perfection is reached not when there is nothing left to add, but when there is nothing left to take away"
jayster
Supermedlem
*****
Innlegg: 1067
Bosted: The land of no return!


"IN RUST WE TRUST!!!"


Vis profil
« Svar #8 på: november 16, 2010, 22:50:08 pm »

Bak fra motoren ser det slik ut: 3 1  
                                            4  2                                                 
Står det nummer på ledninger og?

Under lokket på fordeleren er det et hakk, det nr 1, tenningsrekkefølge er 4312, står på dynamofoten.
Tenningsrekkefølgen skal være 1-4-3-2, ikke 4-3-1-2
Ja men hvor gå de fire kabler da?og er 1 og 4 på venster siden hvis du står bak motor ?1 bli da først  nærmest brannmur på venstre side og 4  foran det?litt forvirret nå???
Loggført

1973 1300s En eiers bil. aka "Buzz"
cato®
Supermedlem
*****
Innlegg: 1748
Bosted: Oslo/Mjøndalen



Vis profil
« Svar #9 på: november 16, 2010, 23:11:26 pm »

              "Brannmur"
              3          1
              4          2

 
       Rekker tunge Dette  er deg  bak bilen
Loggført
MrKreosot/ Arne
SCC Event.
Supermedlem
*
Innlegg: 744
Bosted: 2ten Eastside



Vis profil
« Svar #10 på: november 17, 2010, 06:27:13 am »

Bak fra motoren ser det slik ut: 3 1  
                                            4  2                                                 
Står det nummer på ledninger og?

Under lokket på fordeleren er det et hakk, det nr 1, tenningsrekkefølge er 4312, står på dynamofoten.
Tenningsrekkefølgen skal være 1-4-3-2, ikke 4-3-1-2

Stemmer Trond, er i skytterekkemodus for tiden på jobb.
Loggført

Mvh Arne
92644716
66 mod Type 1 Vrakpant Racing Edition, Mr Kreosot
68 mod Type 3 Squareback, Baron Bullit
69 mod Type 3 Fastback, no name yet.

"Arbeidet hater mannen"
ovalt
Supermedlem
*****
Innlegg: 1148
Bosted: gol


Vis profil

« Svar #11 på: november 17, 2010, 12:02:07 pm »

Hei "Jayster" Når du står bak bobla di og har åpnet motorluka så ser du fordelerlokket med pluggledningane. Ledn. til sylinder nr 1. er i fordelerlokket "kl. 4". (altså nermast deg) -den skal da til fremste sylinder på H. s. av motoren (der står det et ett -tall på kjøleblekket) osv.
-Pluggledningen "kl. 8" er ledning til sylinder nr 4. (bakerste på V.s.) -Så ledning "kl.10", er til sylinder 3. (fremste på V.s.) -og tilslutt pluggedningen i fordelerlokket "kl. 2", skal til bakerste sylinder på H.s.  Blunker
« Siste redigering: november 17, 2010, 12:06:50 pm av ovalt » Loggført
Rikard
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 3891
Bosted: Røyken, Buskerud


Singelport Mafia'n


Vis profil WWW
« Svar #12 på: november 17, 2010, 12:19:59 pm »

Det er viktig å huske på at det kan variere fra bil til bil, hvor pluggledning 1, sitter på fordelerlokket! på noen sitter den som tidligere sagt "kl 4" og på andre "kl 2" om du skjønner Blunker
         Fordelerlokk: Noen er det slik:                Og andre slik:
             2 1                                                       3  2
             3 4                                                       4  1

Hvis du tar av fordelerlokket, og ser på det lille hakket i fordeleren, også da vrir motor til rotor peker overens med det hakket! Skal du være på sylinder 1! Da ser du om 1ern er "kl 4" på fordelerlokket, eller "kl 2" hehe Litt leit å forklare skikkelig dette her! Blunker
Loggført

" A volkswagen is never changed to make it look different, Only to make it work better"
Audi 100 2,5TDI
VW 1300 1970

Mekaniker Albjerk Bil Lier Volkswagen
45632450
-------------------------------
Medlemsansvarlig
Røyken og Omegn Aircoolers
Rikard@roykenaircoolers.com
roykenaircoolers.com
jayster
Supermedlem
*****
Innlegg: 1067
Bosted: The land of no return!


"IN RUST WE TRUST!!!"


Vis profil
« Svar #13 på: november 17, 2010, 13:28:28 pm »

Det er viktig å huske på at det kan variere fra bil til bil, hvor pluggledning 1, sitter på fordelerlokket! på noen sitter den som tidligere sagt "kl 4" og på andre "kl 2" om du skjønner Blunker
         Fordelerlokk: Noen er det slik:                Og andre slik:
             2 1                                                       3  2
             3 4                                                       4  1

Hvis du tar av fordelerlokket, og ser på det lille hakket i fordeleren, også da vrir motor til rotor peker overens med det hakket! Skal du være på sylinder 1! Da ser du om 1ern er "kl 4" på fordelerlokket, eller "kl 2" hehe Litt leit å forklare skikkelig dette her! Blunker

ja nå er ganske  Hæ Kult
Loggført

1973 1300s En eiers bil. aka "Buzz"
jayster
Supermedlem
*****
Innlegg: 1067
Bosted: The land of no return!


"IN RUST WE TRUST!!!"


Vis profil
« Svar #14 på: november 17, 2010, 13:37:38 pm »

skulle kanskje av sagt at jeg ha et"Flame thrower" fordeler.vet ikke hvis disse reglene som nevnt ovenpå gjelder nå og?
Loggført

1973 1300s En eiers bil. aka "Buzz"
Rikard
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 3891
Bosted: Røyken, Buskerud


Singelport Mafia'n


Vis profil WWW
« Svar #15 på: november 17, 2010, 13:48:39 pm »

Det tror jeg Blunker prøv å sett pluggledning 1 foran på fordelerlokket da altså "kl 4" sett bakfra Blunker Mest sannsynlig så vil det bli riktig Blunker
Loggført

" A volkswagen is never changed to make it look different, Only to make it work better"
Audi 100 2,5TDI
VW 1300 1970

Mekaniker Albjerk Bil Lier Volkswagen
45632450
-------------------------------
Medlemsansvarlig
Røyken og Omegn Aircoolers
Rikard@roykenaircoolers.com
roykenaircoolers.com
Trond Dahl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 4526
Bosted: Sandnes


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #16 på: november 17, 2010, 14:24:08 pm »

Det tror jeg Blunker prøv å sett pluggledning 1 foran på fordelerlokket da altså "kl 4" sett bakfra Blunker Mest sannsynlig så vil det bli riktig Blunker

Og hvis det ikke er riktig så er det fordi motoren din på et tidspunkt har vært åpnet og han som satte den sammen igjen har ikke gjort ting helt etter boka. Fordelerdrevet kan stå i flere posisjoner, ikke bare en. Derfor blir det litt gjetting å anta hvor pluggene skal stå.
Sagt på en annen måte. Den beste måten å finne hvor pluggene skal settes er å gjøre følgende:

Vipp av ventildekselet på sylinder 3/4. Altså venstre side når du står bak bilen.
Så vrir du motoren rundt til du har veksling på sylinder 3. Dette er når innsugsventilen lukkes og eksosventilen åpnes samtidig. Får du hjelp av en ekstra hånd vil du kunne bøye deg ned og se dette med egne øyne. Når dette vekslingspunktet på sylinder 3 inntreffer så så er begge ventilene lukket på sylinder 1. Ergo du har tenning på sylinder 1. Derfor ser du hvor rotoren på dette tidspunktet peker. Der den peker på fordelerlokket, skal du sette pluggledningen til sylinder 1. Deretter følger du på med 4, 3 og til slutt 2.
Nå vet du har rett plugg fyrer når den skal.
Loggført

Street car 10.67/206kmt@Kjula 2014
Race car 9.49/236kmt@SCC 2017




"It seems that perfection is reached not when there is nothing left to add, but when there is nothing left to take away"
Rikard
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 3891
Bosted: Røyken, Buskerud


Singelport Mafia'n


Vis profil WWW
« Svar #17 på: november 17, 2010, 14:36:43 pm »

sant, så sant Blunker
Loggført

" A volkswagen is never changed to make it look different, Only to make it work better"
Audi 100 2,5TDI
VW 1300 1970

Mekaniker Albjerk Bil Lier Volkswagen
45632450
-------------------------------
Medlemsansvarlig
Røyken og Omegn Aircoolers
Rikard@roykenaircoolers.com
roykenaircoolers.com
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!