april 26, 2024, 02:15:58 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: VW og Porsche motorer til salgs på auksjon 27 november  (Lest 5432 ganger)
1959 Ragtop
Supermedlem
*****
Innlegg: 1538
Bosted: Revetal


Ny motor :-)


Vis profil WWW
« på: november 17, 2010, 15:25:53 pm »

Da er det snart auksjon igjen : http://auksjon.no/ForsvaretAuksjonsListe.aspx

Mvwh Alf
« Siste redigering: november 17, 2010, 15:27:25 pm av 1959 Ragtop » Loggført

Fargen på Mine luftkjølte biler er :L41 Svart, L97A Diamond silver Metalic og L568 Seesand
Medlem av : Veteran VW klubben, Folk & Vogn , Re motorklubb
Mitt tlf nr er : 94 54 19 72
Don`t drink the water, fishes fuck in it
http://www.alfsveteranbilgarasje.com/
Dewil
Supermedlem
*****
Innlegg: 7541
Bosted: Moss


"Opinions are like assholes...everyone has one"


Vis profil WWW
« Svar #1 på: november 17, 2010, 21:39:31 pm »

hoho, en mengde med scintilla fordelere hvertfall Gliser Artig. Skulle gjerne hatt noen sånne veit jeg.
Loggført


Proud member and co-founder of Senkemafia'n.
    Facebook.com/HerbieMemorialRun  
Splittbuss
Seniormedlem
****
Innlegg: 429
Bosted: Sykkylven



Vis profil
« Svar #2 på: november 17, 2010, 22:23:41 pm »

hoho, en mengde med scintilla fordelere hvertfall Gliser Artig. Skulle gjerne hatt noen sånne veit jeg.


For uvitende sjeler, hvilken fordel har desse?

 Glad
Loggført
Dewil
Supermedlem
*****
Innlegg: 7541
Bosted: Moss


"Opinions are like assholes...everyone has one"


Vis profil WWW
« Svar #3 på: november 18, 2010, 00:02:41 am »

Gir gnist til pluggene, denne genererer strøm selv. Dette var for at pumpe motorene kunne gå uten batterier. bare sveive i gang motoren, resten ordner seg selv.
Sitter også turtallsperre på disse slik at motorene ikke gikk fortere enn rundt 3000rpm. Denne fjernes når den skal i en bil. Mange av disse sliter med at de tørker ut og slutter å virke. Mener å ha lest et sted at det koster litt å overhale en sånn.
« Siste redigering: november 18, 2010, 00:04:51 am av Dewil » Loggført


Proud member and co-founder of Senkemafia'n.
    Facebook.com/HerbieMemorialRun  
nantene
Medlem
***
Innlegg: 208
Bosted: hobøl


sweet sideway motion XD


Vis profil
« Svar #4 på: november 18, 2010, 10:38:09 am »

hvordan er det å bygge om disse til å evt bruke i bil?
Loggført

pass på å fore  motoren din godt, ellers kan den bli sulten, for så å bestemme at løsningen er å spise et stempel! ikke bra!
MrKreosot/ Arne
SCC Event.
Supermedlem
*
Innlegg: 744
Bosted: 2ten Eastside



Vis profil
« Svar #5 på: november 18, 2010, 10:42:07 am »



Ja, noen som vet hvordan man fjerner turtallssperren på slike fordelere? Har en så si ny en som fungerer, vær artig å prøvd den.
« Siste redigering: november 18, 2010, 14:20:53 pm av MrKreosot » Loggført

Mvh Arne
92644716
66 mod Type 1 Vrakpant Racing Edition, Mr Kreosot
68 mod Type 3 Squareback, Baron Bullit
69 mod Type 3 Fastback, no name yet.

"Arbeidet hater mannen"
1959 Ragtop
Supermedlem
*****
Innlegg: 1538
Bosted: Revetal


Ny motor :-)


Vis profil WWW
« Svar #6 på: november 18, 2010, 11:40:33 am »

hvordan er det å bygge om disse til å evt bruke i bil?

En vw motor er vel grei å bygge om, men porsche motor i en boble krever mere ombygging. Jeg kjører selv med en vw vannpumpemotor fra 1958 i min Oval.

Mvwh Alf
Loggført

Fargen på Mine luftkjølte biler er :L41 Svart, L97A Diamond silver Metalic og L568 Seesand
Medlem av : Veteran VW klubben, Folk & Vogn , Re motorklubb
Mitt tlf nr er : 94 54 19 72
Don`t drink the water, fishes fuck in it
http://www.alfsveteranbilgarasje.com/
Dewil
Supermedlem
*****
Innlegg: 7541
Bosted: Moss


"Opinions are like assholes...everyone has one"


Vis profil WWW
« Svar #7 på: november 18, 2010, 11:57:39 am »

turtallsperren sitter under lokket på fordeleren. ta av rotoren, skru løs mutteren som sitter på akselen og løft av turtallsperra. Er en bøyle med en vekt på som vipper opp kortslutter kretsen.
Loggført


Proud member and co-founder of Senkemafia'n.
    Facebook.com/HerbieMemorialRun  
MrKreosot/ Arne
SCC Event.
Supermedlem
*
Innlegg: 744
Bosted: 2ten Eastside



Vis profil
« Svar #8 på: november 18, 2010, 14:21:28 pm »

turtallsperren sitter under lokket på fordeleren. ta av rotoren, skru løs mutteren som sitter på akselen og løft av turtallsperra. Er en bøyle med en vekt på som vipper opp kortslutter kretsen.

OK, takker og bukker for den.
Loggført

Mvh Arne
92644716
66 mod Type 1 Vrakpant Racing Edition, Mr Kreosot
68 mod Type 3 Squareback, Baron Bullit
69 mod Type 3 Fastback, no name yet.

"Arbeidet hater mannen"
Dewil
Supermedlem
*****
Innlegg: 7541
Bosted: Moss


"Opinions are like assholes...everyone has one"


Vis profil WWW
« Svar #9 på: november 18, 2010, 17:08:22 pm »

turtallsperren sitter under lokket på fordeleren. ta av rotoren, skru løs mutteren som sitter på akselen og løft av turtallsperra. Er en bøyle med en vekt på som vipper opp kortslutter kretsen.

OK, takker og bukker for den.

Man må også passe på å lage en støtte til fordeleren, da den er ganske tung kan den ødelegge fordelerhullet i blokka.
Loggført


Proud member and co-founder of Senkemafia'n.
    Facebook.com/HerbieMemorialRun  
MrKreosot/ Arne
SCC Event.
Supermedlem
*
Innlegg: 744
Bosted: 2ten Eastside



Vis profil
« Svar #10 på: november 18, 2010, 21:29:23 pm »

turtallsperren sitter under lokket på fordeleren. ta av rotoren, skru løs mutteren som sitter på akselen og løft av turtallsperra. Er en bøyle med en vekt på som vipper opp kortslutter kretsen.

OK, takker og bukker for den.

Man må også passe på å lage en støtte til fordeleren, da den er ganske tung kan den ødelegge fordelerhullet i blokka.

Er brannpumpemotor jeg har, så det var med et slags feste til den der.
Loggført

Mvh Arne
92644716
66 mod Type 1 Vrakpant Racing Edition, Mr Kreosot
68 mod Type 3 Squareback, Baron Bullit
69 mod Type 3 Fastback, no name yet.

"Arbeidet hater mannen"
Håvard Hoem
Seniormedlem
****
Innlegg: 333
Bosted: Toten


Klubbløs #002


Vis profil
« Svar #11 på: november 18, 2010, 21:47:49 pm »

sitter ei klemme rundt fordeleren og inn på innsug/gasseren..

har en sånn fordeler tilsalgs, uten rotor, om noen er int...

Håvard
Loggført

70 1300
Dewil
Supermedlem
*****
Innlegg: 7541
Bosted: Moss


"Opinions are like assholes...everyone has one"


Vis profil WWW
« Svar #12 på: november 18, 2010, 21:56:25 pm »

Aha, den pumpa jeg fikk tak i manglet denne klemma, om alle blir levert med de da.
Loggført


Proud member and co-founder of Senkemafia'n.
    Facebook.com/HerbieMemorialRun  
VW-RACING
Medlem
***
Innlegg: 123
Bosted:


Vis profil

« Svar #13 på: november 26, 2010, 20:04:05 pm »

Hva slags porsche motor er det som sitter på disse da?
Loggført
Jærva
Supermedlem
*****
Innlegg: 1438
Bosted: Østlandet.



Vis profil WWW
« Svar #14 på: november 26, 2010, 22:14:08 pm »

Hva slags porsche motor er det som sitter på disse da?

Det sitter et sikkelig råskinn på rundt 40 hk  Osteaktig

Veivakslingen har ikke motvekter (som på andre 356-motorer) og kammen er av aller "lateste" sort.
Med dobble gassere og et bra eksosanlegg på denne og du har nesten 60 hk. Sjokkert

Deleprisene er ca. KUN 10 ganger så høye som en boblemotor. Motorene har dårligere holdbarhet enn boblemotoren.

MEEEEENN , du kan jo si at du har PÅRSJEMOTOR da  Osteaktig
« Siste redigering: november 27, 2010, 11:59:50 am av Jærva » Loggført

Det 7. bud : Du skal ikke stjele. Staten liker ikke konkurranse!

Øyelokk, 009-fordeler og chrommoly-støtstenger skal destrueres!
SplitMan
VSN
Supermedlem
*****
Innlegg: 3676
Bosted: Trønder i eksil



Vis profil
« Svar #15 på: november 27, 2010, 01:01:20 am »

Hva slags porsche motor er det som sitter på disse da?

Det sitter et sikkelig råskinn på rundt 40 hk  Osteaktig

Veivakslingen har ikke motvekter (som på andre 356-motorer) og kammen er av aller "lateste" sort.
Med dobble gassere og et bra eksosanlegg på denne og du har nesten 60 hk. Sjokkert

Deleprisene er ca. KUN 10 ganger så høye som en boblemotor. Motorene har dårligere holdbarhet enn boblemotoren.

MEEEEENN , du kan jo si at du ar PÅRSJEMOTOR da  Osteaktig

...eller for å si det på en annen måte; "ligg unna, disse motorene skal Jærva ha billig!"
Loggført

SCREWDRIVER #2
Jærva
Supermedlem
*****
Innlegg: 1438
Bosted: Østlandet.



Vis profil WWW
« Svar #16 på: november 27, 2010, 11:54:44 am »

Hva slags porsche motor er det som sitter på disse da?

Det sitter et sikkelig råskinn på rundt 40 hk  Osteaktig

Veivakslingen har ikke motvekter (som på andre 356-motorer) og kammen er av aller "lateste" sort.
Med dobble gassere og et bra eksosanlegg på denne og du har nesten 60 hk. Sjokkert

Deleprisene er ca. KUN 10 ganger så høye som en boblemotor. Motorene har dårligere holdbarhet enn boblemotoren.

MEEEEENN , du kan jo si at du ar PÅRSJEMOTOR da  Osteaktig

...eller for å si det på en annen måte; "ligg unna, disse motorene skal Jærva ha billig!


Eller for å si det på en annen måte igjen : JEG HAR ALDRI VURDERT Å KJØPE EN PORSCHEMOTOR MED 40 HK !  Blunker   Osteaktig
Loggført

Det 7. bud : Du skal ikke stjele. Staten liker ikke konkurranse!

Øyelokk, 009-fordeler og chrommoly-støtstenger skal destrueres!
MrKreosot/ Arne
SCC Event.
Supermedlem
*
Innlegg: 744
Bosted: 2ten Eastside



Vis profil
« Svar #17 på: november 27, 2010, 12:34:45 pm »

Hva slags porsche motor er det som sitter på disse da?

Det sitter et sikkelig råskinn på rundt 40 hk  Osteaktig

Veivakslingen har ikke motvekter (som på andre 356-motorer) og kammen er av aller "lateste" sort.
Med dobble gassere og et bra eksosanlegg på denne og du har nesten 60 hk. Sjokkert

Deleprisene er ca. KUN 10 ganger så høye som en boblemotor. Motorene har dårligere holdbarhet enn boblemotoren.

MEEEEENN , du kan jo si at du har PÅRSJEMOTOR da  Osteaktig

Må vel være mer enn 40 hk i porsche-motorene. 1600 vw motrene på disse pumpene har 46 hk.
Loggført

Mvh Arne
92644716
66 mod Type 1 Vrakpant Racing Edition, Mr Kreosot
68 mod Type 3 Squareback, Baron Bullit
69 mod Type 3 Fastback, no name yet.

"Arbeidet hater mannen"
JonB
Supermedlem
*****
Innlegg: 2392
Bosted: Vestfold


Vis profil

« Svar #18 på: november 27, 2010, 13:28:52 pm »

Dagens auksjon hadde disse salgsprisene:

1 vw 4100
2 Porsche 7600
3 Porsche 6000
4 vw 3100
5 vw 4100
6 vw 4200
7 Porsche 5100
8 Porsche 8500
9 Porsche 6100
10 vw 4600
11 vw 3500
12 vw 3700
13 vw 4200
14 vw 3800
15 vw 3700
16 vw 4200
17 vw 5000
18 Porsche 6000
19 Porsche 7100
20 vw 3800
21 vw 3500
22 vw 3800
23 Porsche 5800
24 Porsche 5200
25 Porsche 6100
26 vw 3600
27 vw 3600
28 vw 3800
29 vw 3700
Loggført
Dag L
Supermedlem
*****
Innlegg: 3481
Bosted: Skien


Vis profil

« Svar #19 på: november 27, 2010, 15:54:43 pm »

Dagens auksjon hadde disse salgsprisene:

Synes ikke at disse prisene var avskrekkende jeg, det har vel vært oppnådd høyere priser i tidligere auksjoner.... Glad
Loggført

59' 23W Deluxe Beige Grey/Sealing Wax Red
65' Dobbelkabiner L 512 Velvet Green
74' 1300S L31 A Senegal red
74' 1303S L96 M Marathon met.
75’ 1303 L61 H Lofotengrün
86’ T3 Singelkabiner wbx L 90 D
86’ T3 Club Joker wbx Bronze met.
90' T3 Tristar Syncro wbx L 90 D
90 T3 Dobbeltkabiner 110 TDI
EspenX
Supermedlem
*****
Innlegg: 2092
Bosted: Oslo


Praise the raised


Vis profil
« Svar #20 på: november 27, 2010, 15:59:55 pm »

Hvor er det egentlig disse motorene ender opp/brukes til? Jeg har ikke inntrykk av at så mange ender i VW-miljøet? Er det folk som trenger pumper eller går de til utlandet?
Loggført

1969 Militær-buss
MrKreosot/ Arne
SCC Event.
Supermedlem
*
Innlegg: 744
Bosted: 2ten Eastside



Vis profil
« Svar #21 på: november 27, 2010, 17:40:17 pm »

Hvor er det egentlig disse motorene ender opp/brukes til? Jeg har ikke inntrykk av at så mange ender i VW-miljøet? Er det folk som trenger pumper eller går de til utlandet?

Vet ihvertfall at en del av dem havner på Biri for å bli brukt i VW. Synes prisene på Porsche motorene ikke var så ille, sist jeg var det i vår gikk VW motorene mellom 2-4000 (fikk min til 2000 Blunker ), og Porschene gikk fra 7-12000,-
Loggført

Mvh Arne
92644716
66 mod Type 1 Vrakpant Racing Edition, Mr Kreosot
68 mod Type 3 Squareback, Baron Bullit
69 mod Type 3 Fastback, no name yet.

"Arbeidet hater mannen"
Håvard Hoem
Seniormedlem
****
Innlegg: 333
Bosted: Toten


Klubbløs #002


Vis profil
« Svar #22 på: november 27, 2010, 18:19:42 pm »

på forrige auksjon på lillehammer (september) lå porsche motorene mere rundt kr.10000,- mener det var fra 8500 til 11600,-
vw var da også rundt 4000,- helst litt over. fra 3300 til 5600
om jeg ikke husker helt feil.

på den auksjonen la jeg også merke til en som først kjøpte masse slanger, for deretter kjøpe flere pumper. har jo hørt rykter om at noen sender de til u-land, så mulig dette var noe sånt.

så det er nok endel som går til andre ting enn vår hobby.


Håvard
« Siste redigering: november 27, 2010, 18:26:45 pm av Håvard Hoem » Loggført

70 1300
Jærva
Supermedlem
*****
Innlegg: 1438
Bosted: Østlandet.



Vis profil WWW
« Svar #23 på: november 27, 2010, 19:21:05 pm »

Hva slags porsche motor er det som sitter på disse da?

Det sitter et sikkelig råskinn på rundt 40 hk  Osteaktig

Veivakslingen har ikke motvekter (som på andre 356-motorer) og kammen er av aller "lateste" sort.
Med dobble gassere og et bra eksosanlegg på denne og du har nesten 60 hk. Sjokkert

Deleprisene er ca. KUN 10 ganger så høye som en boblemotor. Motorene har dårligere holdbarhet enn boblemotoren.

MEEEEENN , du kan jo si at du har PÅRSJEMOTOR da  Osteaktig

Må vel være mer enn 40 hk i porsche-motorene. 1600 vw motrene på disse pumpene har 46 hk.

Hvorfor må det være mer ? Porschenavnet i seg selv gir ikke noe mer effekt etter det jeg vet i hvertfall.  Øyerulling

For å si det på en annen måte så er denne motoren lik en motor som sitter i 356 med 60 hk bortsett fra følgende: Brannpumpemotoren har lavere komp, veiv uten motvekter (ikke for at det gir så mye på effekten), har kun en forgasser, 60 hk har to dobble, den har en "latere kam" og et annet eksosanlegg + en annen fordeler da. Slik at det jeg nevnte over her er hva du faktisk må gjøre for å få 60 hk i denne moitoren  Blunker  Mener det er enten 40 eller 44 hk i disse Porsche-brannpumpene. Ergo : koster du på denne motoren 5-10 lapper så har du svimlende 60 hk  Sjokkert

Her er en tabell over 356-motorene, den som heter 616/1 er "gateversjonen" av brannpumpe-motoren, men som sagt har gatemotren dobble gassere,en kam som ikke er så "lat",bedre eksosanlegg og litt høyere komp :

http://www.pelicanparts.com/356/technical_specs/356_engine_stats.htm

Til sammenligning har en HELT standard 1600 boblemotor med 2 dobble 40mm gassere 62 hk....
« Siste redigering: november 27, 2010, 20:16:07 pm av Jærva » Loggført

Det 7. bud : Du skal ikke stjele. Staten liker ikke konkurranse!

Øyelokk, 009-fordeler og chrommoly-støtstenger skal destrueres!
Håvard Hoem
Seniormedlem
****
Innlegg: 333
Bosted: Toten


Klubbløs #002


Vis profil
« Svar #24 på: november 27, 2010, 21:44:15 pm »

porsche pumpe motorene er vel på 1680cc og ikke 1582cc ?


Håvard
Loggført

70 1300
Jærva
Supermedlem
*****
Innlegg: 1438
Bosted: Østlandet.



Vis profil WWW
« Svar #25 på: november 27, 2010, 21:54:48 pm »

porsche pumpe motorene er vel på 1680cc og ikke 1582cc ?


Håvard

Stemmer det at noen av dem er på 1680 ccm, de har 1,5 hk mer dvs. 45,5 hk DIN eller 54 hk SAE.   Glad

For de som ikke vet hva SAE-målt effekt er, så er det uten dynamo og vifte bla.
« Siste redigering: november 27, 2010, 21:59:26 pm av Jærva » Loggført

Det 7. bud : Du skal ikke stjele. Staten liker ikke konkurranse!

Øyelokk, 009-fordeler og chrommoly-støtstenger skal destrueres!
fantstein
Seniormedlem
****
Innlegg: 481
Bosted: hjemme hos meg selv


Fantstein


Vis profil
« Svar #26 på: november 28, 2010, 03:56:56 am »

pakk en slik en i bobla de og prøv!!! du blir ikke skuffa,, du blir glad!!! digger resultatet bare,, det er verd det..
Loggført

Fahrtknockerz Aircoolerz
         Member#2
    (The official Toer.)
     "We break wind"
It`s not the fahrt that kills,
         it`s the smell
Kjetil Lima
Supermedlem
*****
Innlegg: 2974
Bosted: Stavanger



Vis profil
« Svar #27 på: november 28, 2010, 08:55:52 am »

Ser jo meget pent ut også med en 356 motor i ei gammal boble. Hvem som helst kan kjøpe en 1915 ferdigbygd fra USA for 2-3000 dollar men å tilpasse en 356 motor i boble med kjøleblekk og eksos er nydelig når det er gjort riktig.

Forøvrig må jeg si at det er jo helt toppers at det finnes så mange brannpumper å få kjøpt i Norge. Dette sikrer jo tilgang av kvalitetsmotorer for mange gamle biler rundt omkring. Vi kan vel påstå at det ikke finnes like god tilgang il nesten NOS motorer til andre typer veteranbiler som til boble. 4-5000 for en motor som nesten ikke er kjørt er jo tross alt ganske billig, selv om en må bytte litt deler.

Allikevel synd at så mange pumper sendes utenlands av oppkjøpere, men det er jo samme leksa hver gang, money talks....
Loggført

1961 T1 - Custom
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!