april 30, 2024, 20:31:09 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1] 2 3 ... 20
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Putte (Extreme Makeover Beetle Edition)  (Lest 143404 ganger)
Ed Németh
Folkevognklubben
Supermedlem
*****
Innlegg: 4033
Bosted: Moss


Vis profil

« på: november 19, 2010, 20:27:37 pm »

Etter press fra flere hold så legger jeg ut litt informasjon og bilder om Puttes ekstreme forvandling:
Fra Super Beetle til Super Duper Beetle"

Litt om bilen.
1302L 1972 Modell (1300cc)
Farge: L51B (Gentian blue)
Ble solgt ny hos Nordlie Auto i Moss 05.11.19N71
Tanta mi kjøpte bilen når hun fikk lappen som 18 åring. Da var vel bilen ca. 8 mnd.er gammel.
Putte ble "døpt" av min Morfar. Putte er sleng på Ungars for liten ;-)
Som liten har jeg vært på uttallige turer med Putte. Søndagsturer ut til Alby, Nes Camping, Larkollen og på Go Bua for å kjøpe soft is.
Så valget av boble var enkelt. For meg finnes det kun en boble, å det er Putte.

Etter å ha fått lånt Putte i fruens og mitt bryllup i 2007 fikk vi endelig lov til å adoptere han  Osteaktig
Slik startet historien om Putte.


* 1.jpg (85.02 KB. 480x640 - vist 457 ganger.)



* 2.jpg (35.73 KB. 640x428 - vist 306 ganger.)



* 3.jpg (58.35 KB. 640x428 - vist 1765 ganger.)

« Siste redigering: april 08, 2012, 21:07:06 pm av Eivind (Putte) » Loggført
Martin
Supermedlem
*****
Innlegg: 12506
Bosted: vestfold


Vis profil

« Svar #1 på: november 19, 2010, 20:41:19 pm »

digger det siste bildet  Gliser
Loggført
Thoresen
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 4336
Bosted: Horten


Ække laft før du henger igjen på brosteinen


Vis profil
« Svar #2 på: november 19, 2010, 20:43:54 pm »

digger det siste bildet  Gliser
Der gammern tenker, fyllekjøring Osteaktig Osteaktig
Loggført

Visse biler kler bare ikke høyde
www.telehiv-jumpers.com




Proud member of Senkemafia'n.
Ed Németh
Folkevognklubben
Supermedlem
*****
Innlegg: 4033
Bosted: Moss


Vis profil

« Svar #3 på: november 19, 2010, 20:59:34 pm »

Så til hva som skal oppgraderes:
Det som startet med en enkel rutine operasjon (oppgradering av bremser på forakselen, og en 1915 cc motor) ente med double bypass.
Etter noen prater med Dr. Andersen Racing ble vi fort enige om at vi måtte gi gass!
Hvorfor gjøre det halvveis når man kan trøkke på!

Motor
2276 (Bore 94, Stroke 82)
Blokk: Ny Type 1 Brazil blokk AS41 full flow, borret og gjort klar fra Brother VW
Cylinder heads: 043 (40-35,5 mm) Mini Welded D Port Head fra Brother VW.
Crankshaft: Bugpack 82 mm motvektsveiv smidd
Engle w120 Cam
H-beam rods
CB oljesump
CSP åndeboks som monteres på dynamofoten
Ekstern oljekjøler som monteres over girkassa
CSP oljepumpe
CSP støtstengrør
CSP Ventildeksel
FRAM ekstent oljefilter
Mekanisk pensinpumpe
Petronix fordeler og coil
Bosch 95 amper generator (takk til Lars VW Veterandeler)
Weber 48 IDF
Vippere 1,25 (scat)
Rettskåret kamdrev
Generator pulley/pulley: SACO
Lettet svinghjul av stål
CB Performance stag
Eksos: CSP Super Competition i rustfritt stål med varmepotte  
CSP Torque Bars




* IMG_0707.jpg (77.3 KB, 800x600 - vist 324 ganger.)

* IMG_0709.jpg (91.13 KB, 800x600 - vist 361 ganger.)

* IMG_0713.jpg (84.77 KB, 800x600 - vist 1274 ganger.)

* IMG_0715.jpg (41.48 KB, 800x600 - vist 338 ganger.)

* IMG_0717.jpg (39.02 KB, 800x600 - vist 307 ganger.)

* IMG_0720.jpg (71.14 KB, 800x600 - vist 341 ganger.)

* IMG_0722.jpg (70.86 KB, 800x600 - vist 324 ganger.)

* IMG_0723.jpg (70.09 KB, 800x600 - vist 318 ganger.)
« Siste redigering: desember 07, 2011, 22:26:12 pm av Eivind (Putte) » Loggført
Ed Németh
Folkevognklubben
Supermedlem
*****
Innlegg: 4033
Bosted: Moss


Vis profil

« Svar #4 på: november 19, 2010, 21:02:25 pm »

noen flere bilder av motoren


* IMG_0768.jpg (77.46 KB, 800x600 - vist 402 ganger.)

* IMG_0771.jpg (84.21 KB, 800x600 - vist 332 ganger.)

* IMG_0772.jpg (59.75 KB, 800x600 - vist 331 ganger.)

* IMG_0804.jpg (85.14 KB, 600x800 - vist 407 ganger.)

* IMG_0806.jpg (87.44 KB, 800x600 - vist 339 ganger.)

* IMG_0807.jpg (68.13 KB, 800x600 - vist 327 ganger.)

* IMG_0809.jpg (66.99 KB, 800x600 - vist 333 ganger.)

* IMG_0811.jpg (89.75 KB, 600x800 - vist 335 ganger.)
Loggført
Ed Németh
Folkevognklubben
Supermedlem
*****
Innlegg: 4033
Bosted: Moss


Vis profil

« Svar #5 på: november 19, 2010, 21:03:27 pm »

to til av motoren


* IMG_0812.jpg (101.42 KB, 800x600 - vist 410 ganger.)

* IMG_0814.jpg (99.77 KB, 800x600 - vist 405 ganger.)
Loggført
Ed Németh
Folkevognklubben
Supermedlem
*****
Innlegg: 4033
Bosted: Moss


Vis profil

« Svar #6 på: november 19, 2010, 21:11:26 pm »

Så til demontering.
Virker veldig solid han Putte. Fant kun litt rust i feste ved torsjonstaven på høyre side. Men dette er ok. Her skal Uni ball torsion converter adapter fra Red 9 Design monteres.


* 1.jpg (74.77 KB. 800x600 - vist 450 ganger.)



* 2.jpg (81.79 KB. 800x600 - vist 368 ganger.)



* 3.jpg (74.25 KB. 800x600 - vist 367 ganger.)



* 4.jpg (65.99 KB. 800x600 - vist 320 ganger.)



* 5.jpg (77.52 KB. 800x600 - vist 388 ganger.)



* 6.jpg (79.52 KB. 800x600 - vist 337 ganger.)



* 8.jpg (110.18 KB. 800x600 - vist 368 ganger.)

« Siste redigering: november 19, 2010, 21:14:36 pm av Eivind (Putte) » Loggført
Ed Németh
Folkevognklubben
Supermedlem
*****
Innlegg: 4033
Bosted: Moss


Vis profil

« Svar #7 på: november 19, 2010, 21:16:10 pm »

noen bilder til


* 9.jpg (104.6 KB, 800x600 - vist 334 ganger.)

* 10.jpg (112.48 KB, 800x600 - vist 315 ganger.)

* 11.jpg (99.36 KB, 800x600 - vist 342 ganger.)

* 12.jpg (106.73 KB, 800x600 - vist 303 ganger.)

* 13.jpg (104.73 KB, 800x600 - vist 299 ganger.)
Loggført
BERGER
Supermedlem
*****
Innlegg: 4502
Bosted: Trøgstad



Vis profil WWW
« Svar #8 på: november 19, 2010, 21:19:56 pm »

Ahhh!!! Veldig bra Eivind Glad Gleder meg til å følge med!
Loggført



This is my simple religion:
-Be cool
-Don't be an asshole
Ed Németh
Folkevognklubben
Supermedlem
*****
Innlegg: 4033
Bosted: Moss


Vis profil

« Svar #9 på: november 19, 2010, 21:24:45 pm »

Girkasse
Kassen er basert på en 1303S kasse, med lengre fjærdegir. I tillegg så har den forsterka sider og diffsperre fra Quaife: 37T spline IRS Quaife ATB Helical LSD differential.


De gamle akslingene måtte vike for større Porsche 930 akslinger og knoker.
Skal legge ut noen bilder av akslingene når jeg ser Putte neste gang.
« Siste redigering: november 19, 2010, 21:59:51 pm av Eivind (Putte) » Loggført
Ed Németh
Folkevognklubben
Supermedlem
*****
Innlegg: 4033
Bosted: Moss


Vis profil

« Svar #10 på: november 19, 2010, 21:25:33 pm »

Ahhh!!! Veldig bra Eivind Glad Gleder meg til å følge med!

Tror at dette skal bli bra! Har full tillitt til Andersen Racing!
Loggført
Bjørn_e
Juniormedlem
**
Innlegg: 78
Bosted: Rjukan


Vis profil

« Svar #11 på: november 19, 2010, 21:37:10 pm »

Fra Super Beetle til Super Duper Beetle"  Gliser
Det er godt å se at det galskapen tar overhånd for flere her inne..
Ønsker deg lykke til vidre med Putte blir morro å følge med her..
Loggført
Ed Németh
Folkevognklubben
Supermedlem
*****
Innlegg: 4033
Bosted: Moss


Vis profil

« Svar #12 på: november 19, 2010, 21:39:18 pm »

Foraksel

De "gamle" skivebremsene er solgt, å nye Kerscher bremser skal på.
Valgte Kerscher bremsen rund baut, siden alle endringene/oppgraderingene skal skrives inn i vognkortet.

I samme sleng bytter den gamle bremsepumpa med en ny fra Kerscher.

Det gamle stabstaget blir byttet ut med CSP Sway bar med urethane foring.


Med hjelp fra Norsk Bildelsenter fikk vi spesialbestilt KW variant 2 Inox (rustfritt stål) Colovers til Putte. Jaggu tok dette sin tid. Bestillingen ble gjort tidlig i april, å delene kom nå i starten av oktober.  Men det var verdt å vente! Lekrere coilovers har jeg aldri sett.

* 2.jpg (41.73 KB. 800x415 - vist 330 ganger.)


Nye demperfester måtte vi også bytte da de gamle følgte med demperene jeg solgte i forrige uke. Takk til Unneberg Bil som alltid har delene jeg trenger på lager Gliser


« Siste redigering: november 19, 2010, 21:43:48 pm av Eivind (Putte) » Loggført
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #13 på: november 19, 2010, 21:41:51 pm »

Detta ser veeldig lovande ut! Skal sei det var nokon feite toppar på den motoren!
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
RuneA
Supermedlem
*****
Innlegg: 556
Bosted: Oslo/Tallinn



Vis profil WWW
« Svar #14 på: november 19, 2010, 21:43:27 pm »

Dette er moro:)
Loggført



1987 Westfalia
1980 Westfalia
1972 Westfalia
Ed Németh
Folkevognklubben
Supermedlem
*****
Innlegg: 4033
Bosted: Moss


Vis profil

« Svar #15 på: november 19, 2010, 21:55:23 pm »

Bakaksel

Kerscher bremser erstatter trommel.
(har man kerscher ventilerte skiver foran, og Kerscher skiver bak så får man godkjent opptil 160 hk av BT)


Fjerner torsjonsstaven, for så å sette på Red 9 Design uniball torsion converter adapter.

* 4.jpg (94.18 KB. 800x600 - vist 435 ganger.)


* 5.jpg (87.32 KB. 800x600 - vist 415 ganger.)


* 6.jpg (110.54 KB. 800x600 - vist 379 ganger.)


Å de gamle demperene blir byttet til fordel for KW Variant 2 Coilovers.

* 1.jpg (53.32 KB. 800x565 - vist 304 ganger.)


For å fullføre bakakselene og stive den yttligere opp så blir det montert CSP Sway bar.

« Siste redigering: november 19, 2010, 21:58:35 pm av Eivind (Putte) » Loggført
Svein.
Supermedlem
*****
Innlegg: 2424
Bosted: Lørenskog


Vis profil

« Svar #16 på: november 19, 2010, 22:54:13 pm »

 Sjokkert Sjokkert Sjokkert Sjokkert Kult
Dette blir bra. Er det ikke godt å være litt gal en gang i blandt Kult
Blir spennende å se denne ferdig.

Mvh Svein
Loggført

201m  8,063 sek. 136,42km/t
402m 12,708 sek.176,81km/t...
Ed Németh
Folkevognklubben
Supermedlem
*****
Innlegg: 4033
Bosted: Moss


Vis profil

« Svar #17 på: november 19, 2010, 22:56:03 pm »

Sjokkert Sjokkert Sjokkert Sjokkert Kult
Dette blir bra. Er det ikke godt å være litt gal en gang i blandt Kult
Blir spennende å se denne ferdig.

Mvh Svein

Tror det er vi som er "smågale" som har det morsomst  Blunker
Hvem ellers ville brukt så mye tid og kroner på en 1302?
Loggført
Ed Németh
Folkevognklubben
Supermedlem
*****
Innlegg: 4033
Bosted: Moss


Vis profil

« Svar #18 på: november 19, 2010, 23:10:23 pm »

Mens bilen var i tantes eie så ble det blitt gjort noen oppgraderinger.
Blant annet nye Recaro LS stoler

bildet er sakset fra nettet. Men stolene er like.

Momo SuperIndy ratt og midkonsoll med VDO instrumenter.

* 1.jpg (88.59 KB. 800x600 - vist 424 ganger.)


* 3.jpg (63.83 KB. 800x600 - vist 376 ganger.)


Loggført
Lowlife
Supermedlem
*****
Innlegg: 3524
Bosted: Det lille møkkastedet Siggerud.



Vis profil
« Svar #19 på: november 19, 2010, 23:36:34 pm »

Dette blir enormt bra! Putte er ikke lenger "bare" en 1302.
Loggført

LP kontaktperson:tlf. 90746649.
Æren deler jeg gjerne, men skylden er min alene.
Ingenting er umulig, det "umulige" tar bare lengre tid.
Freedom comes with a cool set of wheels.
Member of LP,NO,MDR and SIM.
Ed Németh
Folkevognklubben
Supermedlem
*****
Innlegg: 4033
Bosted: Moss


Vis profil

« Svar #20 på: november 19, 2010, 23:44:22 pm »

Dette blir enormt bra! Putte er ikke lenger "bare" en 1302.

Putte er en 1302 L. I tillegg så er han den førstefødte gutten i familien ;-)
Loggført
RuneA
Supermedlem
*****
Innlegg: 556
Bosted: Oslo/Tallinn



Vis profil WWW
« Svar #21 på: november 19, 2010, 23:48:58 pm »

Putte har vokst opp, 2237 L Sjokkert
Loggført



1987 Westfalia
1980 Westfalia
1972 Westfalia
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #22 på: november 20, 2010, 01:24:37 am »

Var ikkje heilt overbevisande dei sveisane på red9 uniball fjørplatene??
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
Ed Németh
Folkevognklubben
Supermedlem
*****
Innlegg: 4033
Bosted: Moss


Vis profil

« Svar #23 på: november 20, 2010, 09:44:03 am »

Var ikkje heilt overbevisande dei sveisane på red9 uniball fjørplatene??

Synes "larvene" var litt røffe. Men jeg har fått flere til å studere disse. Å de skal være mer en bra nok. Hvis ikke så sendes de i retur til Red 9.
Loggført
Ed Németh
Folkevognklubben
Supermedlem
*****
Innlegg: 4033
Bosted: Moss


Vis profil

« Svar #24 på: november 20, 2010, 10:02:46 am »

Felger

I dag så står det 15/5.5 tom VW Sportsfelger/Big Felger på Putte. Disse skal byttes til Porsche Pedrini felger 15/5.5 fra 1972. Felgene ble kjøpt i fjor av en Tysk jente ved navnet Nicole på www.thesamba.com.
Er litt usikker på hvilke dekk dimensjons som skal på. Har kjørt med 195/60 i to sesonger. Men vurderer å sette på 185/65 på bakhjula, og 175/55 på forhjula. GeirJB kjører dette oppsettet på sin -69 1600 Variant, å det ser veldig riktig ut!

Med VW Sportsfelger / Big 5.5

* big.jpg (139.09 KB. 800x600 - vist 472 ganger.)


Felgene mine er like. Men bildet er sakset fra nettet.

* 1.jpg (100.04 KB. 800x600 - vist 487 ganger.)


Disse er mine felger ;-)

* 2.jpg (61.94 KB. 800x533 - vist 322 ganger.)



* 3.jpg (80.75 KB. 800x533 - vist 298 ganger.)



* 4.jpg (65.45 KB. 800x600 - vist 279 ganger.)

« Siste redigering: november 20, 2010, 10:16:03 am av Eivind (Putte) » Loggført
Ed Németh
Folkevognklubben
Supermedlem
*****
Innlegg: 4033
Bosted: Moss


Vis profil

« Svar #25 på: november 20, 2010, 10:02:55 am »

Noen som har andre forslag til dekkdimensjon på Putte.
« Siste redigering: november 20, 2010, 10:05:28 am av Eivind (Putte) » Loggført
TURBO
Gjest
« Svar #26 på: november 20, 2010, 11:00:02 am »

Tøff bil ;)Jeg kjører med 205/70-15 bak,syntes det er tøft Glad
Loggført
Ed Németh
Folkevognklubben
Supermedlem
*****
Innlegg: 4033
Bosted: Moss


Vis profil

« Svar #27 på: november 20, 2010, 11:15:58 am »

Tøff bil ;)Jeg kjører med 205/70-15 bak,syntes det er tøft Glad

På cal look så synes jeg det er heftig med 145R/15 foran og 205/70 bak. Men jeg er ute etter litt mer germlook, gatebil stil.
Loggført
TURBO
Gjest
« Svar #28 på: november 20, 2010, 11:39:41 am »

Kjører med 185/65 på vinterhjula både foran og bak,fyller jo bra ut det da,litt for bra foran da piggene der har fjernet all lakk på innerskjermen Osteaktig
Loggført
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #29 på: november 20, 2010, 12:04:46 pm »

Var ikkje heilt overbevisande dei sveisane på red9 uniball fjørplatene??

Synes "larvene" var litt røffe. Men jeg har fått flere til å studere disse. Å de skal være mer en bra nok. Hvis ikke så sendes de i retur til Red 9.

Ser dei er sveist på undersida og,, dei henger nok men red 9 BURDE hatt ein sveisar som kan sveisa skikkeleg. det er jo tross alt understellsdeler som skal, må tola eindel..
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
Sider: [1] 2 3 ... 20
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!