november 10, 2024, 21:59:42 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: defekt lager i dynamo  (Lest 5193 ganger)
boble MG
Medlem
***
Innlegg: 171
Bosted: Bryne



Vis profil
« på: november 21, 2010, 19:26:47 pm »

Er det mulig å få fatt på lager til en orginal  6v dynamo til en 52 t1?, om ikke er det firmaer som tar på seg overhaling av gamle dynamoer?
Loggført

66 t1
52 t1
78 camper delebil
67 splitt doca
64 t3 ghia
67 t3 variant x varebil
68 t3 fastback
70 t3 variant varebil
71 411E variant
85 jetta gt vert i familien siden ny.
X   92 passat vr6
X  t3 coach 1,9 tdi
85 t3 reimo camper
64 lillebror (Vurderes solgt)
66 tommeliten
65 Opio 600L husvogn
audi a6 avant 99 mod (bruksen)
Andersen VW56
Supermedlem
*****
Innlegg: 1986
Bosted: Østfold


Min urestaurerte 66 1300


Vis profil
« Svar #1 på: november 21, 2010, 19:32:20 pm »

Fredrikstad Viklevferksted har restaurert flere dynamoer for meg, de er flinke og ikke så dyre heller.
telefonnummeret til dem er 69 31 15 90
Loggført

Dette er bilparken min, alle er kjørbare og registrert
1959 VW 1200 boble, Resadagrønn (arvegods fra oldeforeldrene mine)
1966 VW 1300 boble, sjøblå.
1965 Fiat 1100D beige.
1972 Simca 1100 LS, turkis.
1973 Simca 1100 LS, Rød.
1971 Daf 55, brun
1973 Lada 1500S beige
1983 Mazda 323 automatic lysblå.
Unneberg Bil
Forhandler
Supermedlem
*****
Innlegg: 1545
Bosted: Tønsberg


SVARER PÅ MAIL. IKKE PM!!!!!


Vis profil
« Svar #2 på: november 21, 2010, 19:34:24 pm »

vi har liten 6v dynamo på lager, den kommer med regulator  1985,-

http://www.unneberg-bil.no/mab/webshop_frame_hoved?p=i&id=2346

Loggført

åpent man-fre 0900-1600
kvelder og helger etter avtale
IKKE PM !!
Tlf 33330606
deler@unneberg-bil.no
Landmann
Medlem
***
Innlegg: 136
Bosted: Ved en fjord i nord

Det du eier det eier deg!


Vis profil

« Svar #3 på: november 21, 2010, 20:27:08 pm »

Er det mulig å få fatt på lager til en orginal  6v dynamo til en 52 t1?, om ikke er det firmaer som tar på seg overhaling av gamle dynamoer?

Døtt ut lageret og sus til en maskinforretning: arbeidsnever finner fort ut av diametre og for en hundrings eller halvannen har du nytt lager  Glad
Loggført

Då e' deinn 69-modellen berga frå rampen :-)
Det italofile med twin og aluminium hører et annet forum til!
Endre S
Supermedlem
*****
Innlegg: 2102
Bosted: Egersund


Våre liv er summen av de valg vi har tatt.


Vis profil
« Svar #4 på: november 21, 2010, 21:19:58 pm »

Stemmer det. Tess på Bryne har sikkert lager til deg.
http://www.industrinett.no/wsp/tess2/frontend.cgi?template=node&nodeid=8567
Loggført

1974 13GT03
1971 1302 Cab
1963 Type 311
1967 Type 365 Squareback
X
1962 Type 343 Ghia 
1957 Type 111 (T111) 
1964 Type 311    
Type 1 are nice, Type 2 are cool, BUT Everyone knows, that  Type 3............RULE!\\\\\\\" 

mcmad
Medlem
***
Innlegg: 135
Bosted: Strømmen


RESTAURERT ER IKKE LENGER ORGINALT


Vis profil
« Svar #5 på: november 21, 2010, 22:02:37 pm »

Dette får meg til å tenke på ett opeltreff for flere år siden. En kapitan fra 60-62 har dynamohavari og ingen hadde reservedynamo.Da kommer Turbojonsen som har skrudd bil siden han sluttet med bleier og aldri er rådløs. Dynamoen blir demontert og 12 volts bateri og startkabler brukes till å brenne bort alle kortslutninger. Men hva med utslitt glidelager. Det ble løst med barberblad og grafittfett.
1 år etter satt fortsat dynamoen i bilen og ladet like herlig men nå var reservedynamo med.
Tror bilelektrisk verksted skaffer nytt lager da disse er like i flere dynamoer.Lykke til.
Loggført

Member of mandagsklubben
CAPSLOCKMONSTERET

1957 panel overhode ikke til salgs uansett pris [CC 83410)
15 stk Opel 1930-1993, 4 Dodge 1944-1976    7+ Tempo 1948-1975 Wauxhall Viva 1970, Volvo 144 1967, Volga 1964, NSU Konsul 500 1953, IFA 125 1953, PANTHER 250 VILLIERS 1959, Suzuki gs 750 1977, 8 traktorer 1952-1982 og diverse veterantilhengere og for lite plass.....
Eva: 2x 1952 Opel Kapitan, 1966 Kadett, 1972 Dart, 1978 Rekord, 1981 HiAce,3x Tempo, AMBASADOR TRI STAR 200 1964, 89 Kadett Cab og 2 leyland traktor
VWdriver
Seniormedlem
****
Innlegg: 350
Bosted: Asker


VW 1303 Cab-78, VW 1302 Roadster-T4 2,0, P-911S-72


Vis profil
« Svar #6 på: november 26, 2010, 22:46:10 pm »

HEi folks

Del dynamoen og ta med lagerne til Kulelager huset. Tror de har avdeling i Oslo. Men ihvertfall i Drammen. Har fått lagere der til alt mulig inkl Bombe fly fra 2 verdenskrig. Hyggelige priser også.
Et annet alterernativ er Triconor(tror jeg de het) i Oslo om de holder på enda. De overhaler dynamoer. Bytter sleperinger, lager osv. Helt Ok på pris.

Marius K.
Loggført
joncb
VSN
Juniormedlem
*****
Innlegg: 61
Bosted:


Vis profil

« Svar #7 på: november 27, 2010, 00:04:34 am »

Hei

Byttet nettopp begge lager i min 6 V dynamo fra ca. 1952 (RED 130/6 2600 ALIS) - Det ene lageret hadde låst seg fullstendig slik at motoren faktisk stoppet - med et hyl - heldigvis med motren på tomgang - viftereima holdt merkelig nok!?

Nye lager (selvsmørende) fikk jeg kjøpt hos ABRA her i Trondheim (kulelager@abraas.no / tlf 73894410) for kr. 90,- pr. stk. Varenummer hos ABRA var 6202-2Z. På det originale lagrene fra SKF - det som skar seg - var det stemplet inn nummeret 6202.

Du bør ha en terse for å dra lagrene av akslingen, da de kan sitte godt fast - ut over det gikk utskiftingen greit

Legger ved et bilde av de gamle og nye lagrene

Mvh fra Trondheim
Jon Chr. 
Loggført
Kjetil Lima
Supermedlem
*****
Innlegg: 2974
Bosted: Stavanger



Vis profil
« Svar #8 på: november 27, 2010, 09:45:52 am »

HEi folks

Del dynamoen og ta med lagerne til Kulelager huset. Tror de har avdeling i Oslo. Men ihvertfall i Drammen. Har fått lagere der til alt mulig inkl Bombe fly fra 2 verdenskrig. Hyggelige priser også.
Et annet alterernativ er Triconor(tror jeg de het) i Oslo om de holder på enda. De overhaler dynamoer. Bytter sleperinger, lager osv. Helt Ok på pris.

Marius K.

Hvis Marius skal ta turen til oslo med din 52 modell dynamo er jeg rett turen vil koste mer enn ny dynamo, han bor ikke så veldig langt fra Stavanger og det er et stykke fra Oslo.    Gliser
Loggført

1961 T1 - Custom
Kjetil Lima
Supermedlem
*****
Innlegg: 2974
Bosted: Stavanger



Vis profil
« Svar #9 på: november 27, 2010, 09:50:34 am »

Hei

Byttet nettopp begge lager i min 6 V dynamo fra ca. 1952 (RED 130/6 2600 ALIS) - Det ene lageret hadde låst seg fullstendig slik at motoren faktisk stoppet - med et hyl - heldigvis med motren på tomgang - viftereima holdt merkelig nok!?

Nye lager (selvsmørende) fikk jeg kjøpt hos ABRA her i Trondheim (kulelager@abraas.no / tlf 73894410) for kr. 90,- pr. stk. Varenummer hos ABRA var 6202-2Z. På det originale lagrene fra SKF - det som skar seg - var det stemplet inn nummeret 6202.

Du bør ha en terse for å dra lagrene av akslingen, da de kan sitte godt fast - ut over det gikk utskiftingen greit

Legger ved et bilde av de gamle og nye lagrene

Mvh fra Trondheim
Jon Chr. 

Marius, her serverer de varenummer du kan bruke på tess. Gi beskjed om jeg skal handle for deg, jeg får ca 40% rabatt der.
Loggført

1961 T1 - Custom
SveinT
Supermedlem
*****
Innlegg: 1956
Bosted: Vennesla


Agder VW Klubb


Vis profil
« Svar #10 på: november 27, 2010, 11:48:31 am »

Viss lageret i din dynamo også er 6202, er det ikke vanskelig å få tak i.

http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Kulelager/Kulelager/
http://www.clasohlson.no/Siteseeker/Search_o.aspx?q=6202

Disse to har "bare" 2RS som er med gummitettinger for å holde fettet på plass. De originale er ZZ eller 2Z med metalltettinger. De med metalltettinger tåler normalt et høyere turtall, og de fleste som selger kulelager bør ha slike også. (SKF sine 2RS lager tåler 13.000rpm, og 2Z tåler 19.000rpm i min katalog fra 1981)

http://cgi.ebay.com/6202ZZ-Ball-Bearings-15mm-35mm-11mm-6202-ZZ-6202Z-Z-2Z-/360189417123?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item53dcf656a3
Loggført

Jeg har ikke for mange biler, bare for lite plass.
Hilsen Svein Terje 91647950
Endre S
Supermedlem
*****
Innlegg: 2102
Bosted: Egersund


Våre liv er summen av de valg vi har tatt.


Vis profil
« Svar #11 på: november 27, 2010, 11:51:40 am »

Og Biltema har avtrekker til å gjer jobben...
Loggført

1974 13GT03
1971 1302 Cab
1963 Type 311
1967 Type 365 Squareback
X
1962 Type 343 Ghia 
1957 Type 111 (T111) 
1964 Type 311    
Type 1 are nice, Type 2 are cool, BUT Everyone knows, that  Type 3............RULE!\\\\\\\" 

VWdriver
Seniormedlem
****
Innlegg: 350
Bosted: Asker


VW 1303 Cab-78, VW 1302 Roadster-T4 2,0, P-911S-72


Vis profil
« Svar #12 på: november 27, 2010, 14:44:35 pm »



Hvis Marius skal ta turen til oslo med din 52 modell dynamo er jeg rett turen vil koste mer enn ny dynamo, han bor ikke så veldig langt fra Stavanger og det er et stykke fra Oslo.    Gliser
[/quote]

 Osteaktig
Leste nok litt fort der, så bare Bryn og ikke Bryne Osteaktig
Nå har du fått mange gode tips i allefall. Lykke til.

Marius K. Kult
Loggført
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!