mars 28, 2024, 19:33:17 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: 1 [2]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: IRS geometri - verdens beste nødløsning?  (Lest 52984 ganger)
Soddli
Seniormedlem
****
Innlegg: 413
Bosted: Levanger



Vis profil WWW
« Svar #30 på: januar 06, 2011, 00:05:19 am »

Denne tråden hører vel strengt tatt under her Osteaktig
http://www.vwnorge.no/index.php/topic,21527.390/topicseen.html

Loggført

ALIEN
Supermedlem
*****
Innlegg: 749
Bosted: Trondheim



Vis profil
« Svar #31 på: januar 06, 2011, 17:30:11 pm »

Hvordan stroppe en irs bil med rettskårne kamdrev???

Alien

svingaksel fantast..
Loggført

SCREWDRIVERS  #3

www.screwdriversnorway.blogspot.com

hvor er hobbysjela til folket blitt av??  mi er til salgs, gi bud!!!
riskyer
Supermedlem
*****
Innlegg: 824
Bosted: Skien


76 bay


Vis profil WWW
« Svar #32 på: januar 06, 2011, 22:41:25 pm »

Men er det ikke bittelitt skuffende at verken trådstarter eller co-wowowower ( tar du han?) kommer med konstruktive forslag til forbedring av nevnte nødløsning?

Ja ,blei de ikke litt stille lissom?  Gliser Bra sagt TT !
Loggført

Alt MÅ ned!!
Gunnar|Rennfahrer2
Supermedlem
*****
Innlegg: 1844
Bosted: Hernes i Elverum


Min Cornerstone


Vis profil WWW
« Svar #33 på: januar 11, 2011, 20:27:01 pm »

Hatt mye å gjøre på jobben i det siste, derfor ble det stille....
Loggført

Bobler 54-75 x antall
Buss 73
Min Prosjekttråd
JTWE
Supermedlem
*****
Innlegg: 2198
Bosted:


Vis profil

« Svar #34 på: januar 11, 2011, 20:34:50 pm »

Uten å ta noen sider; på Porsche 924/44? så har man jo lik innfesting etc. Og her hadde man jo frie tøyler i forhold til å designe alt på nytt. Hvorfor valgte de da om-igjen nødløsningen?
Loggført
Gunnar|Rennfahrer2
Supermedlem
*****
Innlegg: 1844
Bosted: Hernes i Elverum


Min Cornerstone


Vis profil WWW
« Svar #35 på: januar 11, 2011, 20:46:28 pm »

The 944 Turbo S's suspension was the then state-of-the-art "M030" option consisting of Koni adjustable shocks front and rear, with ride height adjusting threaded collars on the front struts, progressive rate springs, larger rear torsion bars, harder durometer suspension bushings throughout, larger 26.8 mm (1.1 in) anti-roll bars at the front, and chassis stiffening brackets in the front frame rails.

Tenk på det.. samme som vw bare justerbare fjærplater. Ellers samme geometri Tror ikke det er nødvendig å endre så mye gitt.

Skal man ha det bedre er det vel uansett bare å ha en sfærisk opplagring der som torsjonstaven egentlig er. Da tar man jo vare på den vridningen som fjærplata gjør.
Uansett tror jeg faktisk den beste løsningen er å gå for torsjon i sammen med en slapp coiloverfjær, selvsagt utregnet. men da får man hvertfall mesteparten av krafta overført til riktig plass. og ikke på ett så utsatt sted som toppen av dempertårnet.

Mye senking vil selvfølgelig resultere i dårligere geometri. Eneste metoden for å endre dette skikkelig er å heve alt dette opp i karosseriet...
Loggført

Bobler 54-75 x antall
Buss 73
Min Prosjekttråd
Del
Medlem
***
Innlegg: 185
Bosted: -


Vis profil

« Svar #36 på: januar 23, 2011, 16:18:21 pm »

edit
Loggført
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #37 på: februar 09, 2011, 22:19:07 pm »

*edit*
« Siste redigering: februar 09, 2011, 22:43:36 pm av KnastenradUndKnotenblech » Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
JTWE
Supermedlem
*****
Innlegg: 2198
Bosted:


Vis profil

« Svar #38 på: februar 13, 2011, 13:11:16 pm »

Uten å ta noen sider; på Porsche 924/44? så har man jo lik innfesting etc. Og her hadde man jo frie tøyler i forhold til å designe alt på nytt. Hvorfor valgte de da om-igjen nødløsningen?

Synes denne tråden fortjener mer oppmerksom - spennende tema!

En refleksjon jeg gjorde meg når jeg leste tråden igjen var at man velger å ta en bakstilling fra en bil med motor/gir plassert mellom hjulopphenget. Mao - man har inngått masse kompromisser mtp plass, plassering etc for å bygge hjulopphenget rundt dette.

Likevel bruker man det i forhjulstrukken bil?

Hvorfor jobbet man ikke videre med 914 opphenget? Dette virker noe lite stivt sideveis (er det bare ene innfestningen i front der? Drivakslene på irs gir jo ikke så mye stivhet siden de skal kunne gli i drivknutene?)

Loggført
Happy Tom
Medlem
***
Innlegg: 164
Bosted:


Vis profil

« Svar #39 på: februar 14, 2011, 10:41:33 am »

Hvilken forhjulsdreven bil snakker du om?
Loggført
Gunnar|Rennfahrer2
Supermedlem
*****
Innlegg: 1844
Bosted: Hernes i Elverum


Min Cornerstone


Vis profil WWW
« Svar #40 på: februar 14, 2011, 12:11:01 pm »

JTWE: Du mener vel frontmotor bil?

924/944/968 har transaxle eller girkassen og diffen i ett, på samme måte som bilene våre bare at det er ei kasse som har inngående aksel foran istedenfor bak.
Men dette visste du vel? Men derfor var det vel fint å lage opphenget likt..

Nei det er ikke helt optimal siden man bruker torsjon, men det er da heller ikke så elendig, eller syntes dere det?
Loggført

Bobler 54-75 x antall
Buss 73
Min Prosjekttråd
Gunnar|Rennfahrer2
Supermedlem
*****
Innlegg: 1844
Bosted: Hernes i Elverum


Min Cornerstone


Vis profil WWW
« Svar #41 på: februar 14, 2011, 12:22:50 pm »

Nå er jeg en slik fyr at jeg liker først og fremst bil som drar bak. Foran kan være greit om det er morsomt, men ikke like bra.. Derfor valgte jeg når jeg skulle ha nyere bil for lengesiden å gå over til BMW og jeg ble hekta. Dessverre litt for dyre biler om man skal ha ganske ny bil, men uansett så syntes jeg det er bra greier stort sett.

BMW har siden midten av 80tallet brukt IRS oppheng på sine biler, i litt varierende versjoner, men alle er konstruert så og si på samme måte som det vi kjenner, de benytter enten fjærbein eller løse fjærer istedenfor torsjon, og slipper dermed å bruke fjærplater. Men geometrien er slående lik.

Jeg er derfor ikke i tvil om at geometrien holder for meg, klart det er ett kompromiss mellom best og billigst mulig, men det fungerer. Jeg for min del planlegger å benytte alt som kan byttes over fra 944, da dette er forholdsvis rimelige deler. Da får jeg altså justerbare fjærplater, torsjon fra en tyngre bil (høyere tillatt bakakselvekt) og skivebremser... samt utprøvde greier.litt kjedelig kan kanskje noen si og jeg er tilbøyelig til å være enig, men det er enkelt..

Noen som fortsatt syntes det er en nødløsning?
Loggført

Bobler 54-75 x antall
Buss 73
Min Prosjekttråd
BERGER
Supermedlem
*****
Innlegg: 4502
Bosted: Trøgstad



Vis profil WWW
« Svar #42 på: februar 14, 2011, 12:28:25 pm »

Jeg tror ikke JHU mente at IRS er en nødløsning, men at måten VW valgte å lagre opp IRS armene på, var en "nødløsning" siden det ikke enkelt lot seg gjøre å lagre begge innfestningene om samme akse (pga tosjonstavens plassering).
Loggført



This is my simple religion:
-Be cool
-Don't be an asshole
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #43 på: februar 14, 2011, 13:08:01 pm »

Det stemmer berger, det er retningen på torsjonstaven jeg ikke liker.
Selv elsker jeg torsjons staver, mye cleanere løsning enn fjærer i mine øyne.
Hvis man tenker litt utenfor boksen så kan man få til mye rart med de.

Hva er hoved poenget med å bytte til spiralfjærer?   Lenger vandring med uendret fjærkraft regner jeg med?
Loggført

Speed is no substitute for direction
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7105
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #44 på: februar 14, 2011, 13:23:38 pm »

hmmm, det jeg husker fra skolen, så er kraften (F) lik k*x, altså fjærstivheten ganger utslaget, så du får vel ikke konstant fjærkraft over vandringen (med mindre du har en UTROLIG lang fjær da.. )
Loggført
BERGER
Supermedlem
*****
Innlegg: 4502
Bosted: Trøgstad



Vis profil WWW
« Svar #45 på: februar 14, 2011, 13:28:47 pm »

Den eneste fordelen jeg kan se med spiralfjær er at det er enklere å lage justerbarhet.
Loggført



This is my simple religion:
-Be cool
-Don't be an asshole
SplitMan
VSN
Supermedlem
*****
Innlegg: 3676
Bosted: Trønder i eksil



Vis profil
« Svar #46 på: februar 14, 2011, 13:49:00 pm »

En spiralfjær er jo egentlig bare en torsjonsfjær det også.... bare at den er kveilet opp for å få plass til en myyye lengre torsjonsfjær på liten plass. Vridningen pr lengde-enhet torsjonsfjær bli mye mindre og den gir mer uendret fjærtrykk og minre "slitasje" i form av "nedsiging"...

Hmmmm.....at man kan blåse liv i en gammel schlager som denne tråden gjør at det kanskje er håp for stroppe-tråden også??

(...sorry, kunne ikke dy meg...)
Loggført

SCREWDRIVER #2
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #47 på: februar 14, 2011, 14:03:20 pm »

Slik VW bruker torsjonstaven så kan den bare vris mindre enn en kvart runde. Er det et problem?
Loggført

Speed is no substitute for direction
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #48 på: februar 14, 2011, 21:07:14 pm »

Dette er en interessant ræv:


* Bakstilling.JPG (143.95 KB. 986x609 - vist 1504 ganger.)

Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
BERGER
Supermedlem
*****
Innlegg: 4502
Bosted: Trøgstad



Vis profil WWW
« Svar #49 på: februar 14, 2011, 21:27:14 pm »

Her er det i alle fall tenkt utenfor boksen!!  Sjokkert

Er det denne??

 


* XD0A6247.jpg (108.36 KB, 512x768 - vist 1013 ganger.)
Loggført



This is my simple religion:
-Be cool
-Don't be an asshole
JTWE
Supermedlem
*****
Innlegg: 2198
Bosted:


Vis profil

« Svar #50 på: februar 14, 2011, 21:32:43 pm »

En spiralfjær er jo egentlig bare en torsjonsfjær det også.... bare at den er kveilet opp for å få plass til en myyye lengre torsjonsfjær på liten plass. Vridningen pr lengde-enhet torsjonsfjær bli mye mindre og den gir mer uendret fjærtrykk og minre "slitasje" i form av "nedsiging"...

Hmmmm.....at man kan blåse liv i en gammel schlager som denne tråden gjør at det kanskje er håp for stroppe-tråden også??

(...sorry, kunne ikke dy meg...)


Uten å ha sett på formlene igjen, og med en noe svak hukommelse, og det er vel egentlig det du sier også - man har et mye lavere spenningsnivå i selve fjæra. Mao kan man "enklere" produksjonsteknisk få et godt produkt som tåler belastning over tid. Korriger meg gjerne...
Loggført
JTWE
Supermedlem
*****
Innlegg: 2198
Bosted:


Vis profil

« Svar #51 på: februar 14, 2011, 21:34:57 pm »

JTWE: Du mener vel frontmotor bil?

924/944/968 har transaxle eller girkassen og diffen i ett, på samme måte som bilene våre bare at det er ei kasse som har inngående aksel foran istedenfor bak.
Men dette visste du vel? Men derfor var det vel fint å lage opphenget likt..

Nei det er ikke helt optimal siden man bruker torsjon, men det er da heller ikke så elendig, eller syntes dere det?

Det var en brainfart... Jeg antok at når man først hentet motoren fra Audi, så tok man med mye av resten av drivlinja også. Assumptions is the mother of all..... og så videre.

Men plassmessig holder vel argumentet delvis? Hvorfor gjenbruke på en bil der en i utgangspunktet gjør så mye nytt? Spare penger i utviklingsarbeidet?

Loggført
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #52 på: februar 14, 2011, 21:38:19 pm »

Her er det i alle fall tenkt utenfor boksen!!  Sjokkert

Er det denne??

Ja, dukker opp med en del endringer til neste sesong:


* Bakstilling.JPG (112.85 KB. 803x678 - vist 1166 ganger.)

Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
Syncronaut
Supermedlem
*****
Innlegg: 933
Bosted: Trondheim



Vis profil
« Svar #53 på: februar 15, 2011, 12:04:53 pm »

Jeg vil også bidra til å holde liv i tråden... En spiralfjær er ikke en torsjonsfjær som er kveilet opp for å ta mindre plass, det heter skruefjær Osteaktig Har du glemt det du lærte om maskindeler på Gløs, Øystein Blunker

En spiralfjær er jo egentlig bare en torsjonsfjær det også.... bare at den er kveilet opp for å få plass til en myyye lengre torsjonsfjær på liten plass. Vridningen pr lengde-enhet torsjonsfjær bli mye mindre og den gir mer uendret fjærtrykk og minre "slitasje" i form av "nedsiging"...

Hmmmm.....at man kan blåse liv i en gammel schlager som denne tråden gjør at det kanskje er håp for stroppe-tråden også??

(...sorry, kunne ikke dy meg...)

Loggført

Gorm
Medlem TVWK og Dora Custom
http://tvwk.no/
91167coupe
Seniormedlem
****
Innlegg: 392
Bosted: Kragerø



Vis profil
« Svar #54 på: mars 10, 2011, 21:01:33 pm »

En liten kommentar vedrørende utviklingen av 924/944. Her lagde jo Porsche i utgangspunktet en bil til VW/Audi (før de kjøpte hele prosjektet tilbake), og det skulle brukes så mye deler som mulig fra VW/Audi. Derfor falt valget på IRS, som jo er en glimrende løsning, dog noe tyngre enn mange andre løsninger. 924 fikk bakstilling inkl bremser direkte fra VW. Fjærbein og bærebruer foran fra Golf, spindler fra 1303, kailippere fa Audi 100, skiver vet jeg ikke hvor kommer fra, mulig disse faktisk måtte lages nye Glad Det skjedde jo ikke så mye på bakstillingsfronten hos Porsche før 964 kom i 89 og fikk spiralfjæring rund baut. Og 993 kom med helt ny forbedret bakstilling. 914 hadde ikke torsionsfjæring bak pga midtmotor som da kom i veien. Hadde den ikke hatt det hadde den vel fått torsion den og.

På 924 etter 78 ble fjærplatene justerbare slik at noe justering av høyden kunne gjøres uten å demontere hele bakstillingen. På ale 924/944 er forøvrig torsionsrørene egen del som kan løsnes fra karrosseriet (og dette må gjøre ved skifting av torsionsstaver).

Interessant tråd forøvrig!!
Loggført

Tlf 993 67 911
Seaside VW- Club
´67 912 Coupe (Rullende prosjekt)
 '67 912 Targa (Prosjekt...)
´13 Sharan og '06 Touran(Familiekontainere)
Gunnar|Rennfahrer2
Supermedlem
*****
Innlegg: 1844
Bosted: Hernes i Elverum


Min Cornerstone


Vis profil WWW
« Svar #55 på: mars 11, 2011, 08:08:00 am »

En liten kommentar vedrørende utviklingen av 924/944. Her lagde jo Porsche i utgangspunktet en bil til VW/Audi (før de kjøpte hele prosjektet tilbake), og det skulle brukes så mye deler som mulig fra VW/Audi. Derfor falt valget på IRS, som jo er en glimrende løsning, dog noe tyngre enn mange andre løsninger. 924 fikk bakstilling inkl bremser direkte fra VW. Fjærbein og bærebruer foran fra Golf, spindler fra 1303, kailippere fa Audi 100, skiver vet jeg ikke hvor kommer fra, mulig disse faktisk måtte lages nye Glad Det skjedde jo ikke så mye på bakstillingsfronten hos Porsche før 964 kom i 89 og fikk spiralfjæring rund baut. Og 993 kom med helt ny forbedret bakstilling. 914 hadde ikke torsionsfjæring bak pga midtmotor som da kom i veien. Hadde den ikke hatt det hadde den vel fått torsion den og.

På 924 etter 78 ble fjærplatene justerbare slik at noe justering av høyden kunne gjøres uten å demontere hele bakstillingen. På ale 924/944 er forøvrig torsionsrørene egen del som kan løsnes fra karrosseriet (og dette må gjøre ved skifting av torsionsstaver).

Interessant tråd forøvrig!!

Fjærbeina kom også fra 1303, golfbeina er en del kortere, som følge av forhjulstrekken.
Skiver og trommler måtte nok lages nye, eller så måtte hvertfall tromlene borres om, skivene er en helt egen konstruksjon, mindre enn på 1303 men passer rett på spindelen.
Loggført

Bobler 54-75 x antall
Buss 73
Min Prosjekttråd
Sider: 1 [2]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!