mai 23, 2024, 08:19:50 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Godkjenning av senkesett  (Lest 7455 ganger)
Genuine
Nybegynner
*
Innlegg: 3
Bosted: Bø i Telemark


Vis profil

« på: januar 13, 2011, 20:52:30 pm »

Hei! Fikk problemer hos biltilsynet i dag når jeg skulle godkjenne senking. Det var en 110mm regel som jeg ikke var klar over. Er dette en regel med hold i? Har googla litt og har ikke fått et klart svar? Er det noen som har fersk informasjon?
Loggført
anders.
Supermedlem
*****
Innlegg: 1926
Bosted: tønsberg



Vis profil
« Svar #1 på: januar 13, 2011, 20:56:48 pm »

sån er det  Tvilende
får vi se bilen?
Loggført

1 up
Genuine
Nybegynner
*
Innlegg: 3
Bosted: Bø i Telemark


Vis profil

« Svar #2 på: januar 13, 2011, 21:05:51 pm »

Er ikke så mye å se på. Er en Golf 4 som jeg hadde senkeproblemet med . Er på utkikk etter en Mk1 GTI. Vet du om noen?
Loggført
erikaa
Supermedlem
*****
Innlegg: 854
Bosted: Bergen



Vis profil WWW
« Svar #3 på: januar 13, 2011, 21:09:47 pm »

Har fått samme svar her i Bergen for et par år siden ifbm. en forhåndsuttalelse på min senking. Må kunne kjøre over en stokk som er 110mm høy og tror det var 800 mm bred.
Loggført
Kjetil
Supermedlem
*****
Innlegg: 1459
Bosted: Toten



Vis profil
« Svar #4 på: januar 13, 2011, 21:23:35 pm »

Fant dette på bimmers.no
Reglene som det skal godkjennes etter er gitt nedenfor. De er sakset fra Rundskriv 2005 / 004660-10 og var gyldige fra 13- des-2007.

"3.2. Senking
3.2.1. Senking av bil
Dersom man ønsker å senke en bil ved bruk av såkalt senkesett, må det fremlegges dokumentasjon fra kjøretøyfabrikant eller fra uavhengig kompetent laboratorium i forhold til innfesting/forbindelse, styrke, kjørbarhet, egnethet, totalvekt mv. for dette settet brukt på den aktuelle biltypen. Eventuelle vilkår i dokumentasjonen i forhold til ombyggingen mv, må være oppfylt.

Det vil også kunne stilles krav til dokumentasjon/justeringer i forhold til bilens bremser i den grad disse må endres i forhold til bilens blokkeringsrekkefølge. Ved justering av bilens ALB ventil må denne være justert i henhold til fabrikantens anvisninger.

Vi vil påpeke at ombygde kjøretøy bør prøvekjøres, og at bremseegenskaper, kjøreegenskaper og selvoppretting må kontrolleres.

Det kan til orientering nevnes at det i Vegvesenets håndbok 072, ”Fartsdempende” tiltak, er et krav til fartshumpers utforming, og at det anbefales at disse har en maksimalhøyde på 10 cm. TÜV har også som hovedregel at senket bils hjuloppheng/understell skal kunne passere over en forhøyning lagt på tvers av kjøreretningen med lengde 800 mm og høyde 110 mm.

Vegdirektoratet finner ikke å kunne anbefale senking til lavere frihøyde enn dette for hjuloppheng/understell, og det presiseres at slik senking ikke skal tillates.

3.2.2 Krav til dokumentasjon ved senking av bil
Det finnes flere laboratorium, organisasjoner, testsenter mv som dokumenterer senkesett på ulike bilmodeller. Når det gjelder dokumentasjon fra disse bør denne behandles på lik linje med det som nevnes nedenfor mht til TÜV. I tillegg bør det gjøres en vurdering av hvorvidt de kan betraktes som ”uavhengig, kompetent laboratorium”.

En del senkesett blir forevist sammen med en ”teilegutachten” fra TÜV. Dette er ikke en endelig godkjennelse, men snarere en anvisning og anbefaling til de som endelig skal godkjenne senkesettet på bilen.

Vegdirektoratet viser til at TÜV dokumentasjon som underlag for godkjenning av senkesett kan aksepteres dersom dokumentasjonene kan knyttes til den biltypen/modellen som er ombygd og at samtlige relevante punkter i dokumentasjonen er oppfylt. SFOOR anser at TÜV dokumentasjon i de fleste tilfeller tilfredsstiller § 7-2 pkt. 7`s krav om dokumentasjon av ombygginger. Vi vil likevel presisere at ombyggingen må være fagmessig utført og at kjøretøyet ved kontrollen tilfredsstiller de konstruktive kravene.

Eksempelvis vil det ikke gis godkjenning til et kjøretøy som blokkerer bakhjulene først ved oppbremsing, uavhengig av om det foreligger TÜV dokumentasjon eller ikke. Det samme gjelder eksempelvis ved godkjenning av senkesett der fjærene mangler fjærspenn ved full utfjæring, noe som har vært konstatert selv om settet er TÜV godkjent.

Erfaringer har vist at siden disse dokumentene er på tysk, har bileier i liten grad lest gjennom dokumentasjonen før de foreviser kjøretøyet til kontroll. Mange har også den oppfatningen at TÜV papirene er en godkjenning uten andre forbehold. Vi opplever derfor at enkelte ombygginger ikke godkjennes med bakgrunn i at de retningslinjene som beskrives i TÜV dokumentasjonen ikke er fulgt. Dette vil det normalt bli utstedt kontrollseddel på, slik at disse forholdene kan rettes opp før godkjenning.

3.2.3. Godkjenning føres som vognkortanmerkning.
Eksempel:
Godkjent med senkesett FK automotive (fabrikant). F: 6,5V 12,5mm. B: 8,0V 12,0mm. (ant. vindinger og tråddiameter). Serie eller sportsstøtdempere. 2005-09-07 (471).

Eksempel med justerbart senkesett:
Godkjent med justerbart senkesett (fabrikant). F: 7V 10mm + 5,5V 5mm. B: 6V 13,5mm. (ant. vindinger og tråddiameter). Sportsstøtdempere: F: 98109 B: FK1621. Fjærbein: FKG21. Minimum høyde senter nav til skjermkant: F: 32,5cm B: 34,5cm. 2005-09-07 (081)"
Loggført
Genuine
Nybegynner
*
Innlegg: 3
Bosted: Bø i Telemark


Vis profil

« Svar #5 på: januar 13, 2011, 21:30:53 pm »

Da er det nok ingen tvil. Hørte at det var ulik praktisering av regelen fra stasjon til stasjon. Men da er det raskere å ta av fjærene, enn å kjøre rundt i Norge på leit etter samarbeidsvillige kontrollører..
Loggført
Reiel
Folkevognklubben
Supermedlem
*****
Innlegg: 2704
Bosted: Ottestad/Hamar


Vis profil

« Svar #6 på: januar 16, 2011, 10:55:01 am »

Men det står jo ikke noe om hvordan bilen skal passere denne "hindringen" som ligger på tvers Gliser

Vi som kjører senket bil, tar som regel fartshumper på skrå for å komme over. Det må da gå over denne "hindringen" også...

Har selv en Golf II som ble avskiltet før jul pga senking, var for lav Osteaktig Osteaktig
Loggført

Mvh
Reiel
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7149
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #7 på: januar 16, 2011, 11:13:24 am »

når jeg godkjente Ghian, så la de en kloss under høyre foran og venstre bak, så måtte jeg kjøre over, jeg har ikke ne problemer med 110mm, men de hadde i alle fall noe som så ut som standardiserte klosser. Dette var for å sjekke fjæringsveien også. Han målte at karosseriet ikke løftet seg når jeg kjørte oppå disse klossene.
Loggført
justandy
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 1110
Bosted: moss


stæsj hore og hard barket senkepøbel


Vis profil
« Svar #8 på: januar 16, 2011, 14:41:48 pm »

tatt fra et annet forum men hjelper jo litt på saken, tenkte jeg skulle teste det selv siden jeg har justerbart på vento`n min og bobla er skam senket

 ref. tråd fra et annet forum
"Fikk min bil godkjent idag på Biltilsynet i Trondheim.Hadde en flink og hyggelig kar som kontrollør. Han gikk kun etter TÜV-papirene som på min bil sa at bakkeklaring skulle være 8cm til faste deler og 7 cm til elastiske deler.Han så på 11cms regelen som en veiledning slik at man enklere kom seg over fartsdumper osv."
Loggført


Proud member and co-founder of Senkemafia'n.
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!