april 29, 2024, 04:13:45 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: 1 ... 4 5 [6] 7 8 ... 15
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Bergers Ghia  (Lest 104652 ganger)
BERGER
Supermedlem
*****
Innlegg: 4502
Bosted: Trøgstad



Vis profil WWW
« Svar #150 på: mai 25, 2009, 08:31:52 am »

Her følger en kostnadsoversikt for hva denne motoren har kostet meg.
Alle priser på nye deler er med frakt og mva.
Basismotor T-1 1600 AD...........................1500,-
Sylindersett 87mm (kjøpt priv, men nytt).....1300,-
Veiv og svinghjul, brukt (anntatt verdi)........2500,-
Løftere....................................................523,-
Rådelager.................................................105,-
Kam........................................................680,-
Kamlager..................................................157,-
Sylindershims............................................428,-
Støtstenger chromoly.................................680,-
Simring svinghjul..........................................73,-
Låseklips til krysspinner.................................42,-
Oljepumpe.................................................523,-
Equalizer reimhjul........................................500,-
Uni-Tech råder.........................................1200,-
Bærelager..................................................400,-
Linjeborring av blokk..................................1125,-
Nye std 1600 Mexico topper m/stivere fjører..2000,-
Forgassersett 2x34mm Solex.......................3071,-
Sandblåsing deksler.....................................400,-
Lakk.........................................................200,-
Oljefilterholder, brakett og filter.....................463,-
Div tenningsdeler, deksler, slanger................1037,-
----------------------------------------------------
Sum ......................................................18907,-


Jeg er godt fornøyd med motoren. Glad  Jeg har fått den torquen og hestene jeg ønsket meg. Motoren går pent, har en jevn fin effektkurve (føles i alle fall slik) og er også rask hvis en girer ofte. Ikke noe problem å ligge på 4. gir i 50 km/t og komme raskt opp i fart uten å gire ned. Men som forventet er det ikke noe særlig å hente på høyt turtall. Har ikke forsøkt noe særlig over 4000omdr, for jeg merker at effekten flater ut. Det er selvsagt pga forgasserene.
Har planer om å teste med dobble 44mm gassere, bare for å sammenligne, men kommer nok til å kjøre med de som sitter der nå. Mye pga lavt lydnivå.
Ellers høres det godt ved motorbremsing at det ikke er en 1600. Er sånn dyp herlig lyd Gliser


Jeg må bare fortelle litt om denne motoren.
For øyeblikket sitter den i SCC bussen som drivkraft i påvente av at den nye motoren til bussen skal bli ferdig. For en drøy uke siden slet vi litt med forgasserene på denne motoren, de rant til stadighet over til tross for justering av flotørhøyde. Johnny ble så lei av dette at han generøst nok tilbød meg å låne et sett med 48 IDA på ubestemt tid!  Gliser
Så disse ble montert og justert etter beste evne i forkant av helgens tur til VW Open i Finnland. Og motoren har aldri gått så pent og bra som den gjør nå!
Og så kommer høydepunktet:
I Finnland tok Kalle med bussen på Dyno Day hvor den ble bremset til 108hk og 186nm!! Og nm kurven går rett opp fra ca 2500 omdr og ligger nesten flat til rundt 4000 omdr. Og det er akuratt dette jeg hadde håpet på da jeg designet motoren  Gliser Skal få skannet inn bremsepapiret så snart bussen er tilbake i Norge.
Gleder meg til å få denne motoren tilbake i Ghia`n!
Til sammenligning kan man se litt på data fra motorer i moderne biler, her feks http://no.wikipedia.org/wiki/Volkswagen_Passat

Ps! Den nye motoren til bussen blir designet ganske likt, men dimensjonert litt opp i alle ender for å håndtere den tunge bussen litt bedre.


* DSC01111.jpg (186.07 KB, 800x536 - vist 277 ganger.)
Loggført



This is my simple religion:
-Be cool
-Don't be an asshole
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7126
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #151 på: mai 25, 2009, 08:48:17 am »

det var jo veldig oppmuntrende, Øyvind.
Loggført
BERGER
Supermedlem
*****
Innlegg: 4502
Bosted: Trøgstad



Vis profil WWW
« Svar #152 på: mai 26, 2009, 06:55:08 am »

Det er sikkert Roy! Morro når det klaffer Gliser

Her er bremsepapiret:


* 1950_Dyno.jpg (200.11 KB, 800x1131 - vist 2259 ganger.)
Loggført



This is my simple religion:
-Be cool
-Don't be an asshole
BERGER
Supermedlem
*****
Innlegg: 4502
Bosted: Trøgstad



Vis profil WWW
« Svar #153 på: mai 26, 2009, 07:03:58 am »

Og bilen på rullene:



Sjekk det gliset!  Osteaktig





Eneste som var kipt var at jeg ikke fikk vært vitne til målingen selv, men man kan jo ikke rekke alt..  Tvilende
« Siste redigering: mai 26, 2009, 07:08:14 am av BERGER » Loggført



This is my simple religion:
-Be cool
-Don't be an asshole
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #154 på: mai 26, 2009, 09:00:10 am »

Jeg fikk lyst til å kommentere etter å ha kjørt SCC bussen t/r Norge - Stockholm - Finland men dyno utskriften forteller egentlig det aller meste. Sjekk den momentkurven!! Flat og fin fra ca 2200 omdr - dette tilsammen med en tilnærmet perfekt girkasse gjorde turen til en meget gledelig opplevelse.

SCC bussen er ikke på noen måte en lett buss når den er fullastet med bagasje, bensin, aggregat og masse promomateriall men den er på ingen måte noen sinke i trafikken. Sjelden ble bakkene så bratte at det var behov for å gå ned i 3de og en passende cruisehastighet var 100 - 120 kmt på meteret. Ved 110 kmt var turtallet 2700 - 2800 omdr. Oljetempen steg aldri over 95 gr og den er like startvillig som hvilken som helst standard motor. Og hvis det er noen som fortsatt ikke tror at IDA`s kan brukes på gata så burde dem sitte på en tur i SCC bussen!

Hørte jeg noen spørre om forbruk? Etter fin cruising i 90 - 100 kmt, småkjøring i Helsinki + et race ned stripa på VWOpen så målte jeg forbruket til 0,91 liter på mila.

Takk til Berger for at jeg fikk kjøre SCC bussen til VWOpen - jeg er frelst.

Mvh
BB
Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #155 på: mai 26, 2009, 17:37:38 pm »

bra reslutat ja!
Dyno papirer er snadder .!
hva er kam spec, ventil str??

Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
BERGER
Supermedlem
*****
Innlegg: 4502
Bosted: Trøgstad



Vis profil WWW
« Svar #156 på: mai 26, 2009, 18:49:48 pm »

bra reslutat ja!
Dyno papirer er snadder .!
hva er kam spec, ventil str??



Jo takk Glad
Kam er Engle W100 og topper/ventiler er std 1600 Mexico med enkle harde fjører. Lett portet.
Loggført



This is my simple religion:
-Be cool
-Don't be an asshole
BERGER
Supermedlem
*****
Innlegg: 4502
Bosted: Trøgstad



Vis profil WWW
« Svar #157 på: mai 26, 2009, 18:51:06 pm »

Jeg fikk lyst til å kommentere etter å ha kjørt SCC bussen t/r Norge - Stockholm - Finland men dyno utskriften forteller egentlig det aller meste. Sjekk den momentkurven!! Flat og fin fra ca 2200 omdr - dette tilsammen med en tilnærmet perfekt girkasse gjorde turen til en meget gledelig opplevelse.

SCC bussen er ikke på noen måte en lett buss når den er fullastet med bagasje, bensin, aggregat og masse promomateriall men den er på ingen måte noen sinke i trafikken. Sjelden ble bakkene så bratte at det var behov for å gå ned i 3de og en passende cruisehastighet var 100 - 120 kmt på meteret. Ved 110 kmt var turtallet 2700 - 2800 omdr. Oljetempen steg aldri over 95 gr og den er like startvillig som hvilken som helst standard motor. Og hvis det er noen som fortsatt ikke tror at IDA`s kan brukes på gata så burde dem sitte på en tur i SCC bussen!

Hørte jeg noen spørre om forbruk? Etter fin cruising i 90 - 100 kmt, småkjøring i Helsinki + et race ned stripa på VWOpen så målte jeg forbruket til 0,91 liter på mila.

Takk til Berger for at jeg fikk kjøre SCC bussen til VWOpen - jeg er frelst.

Mvh
BB

Veldig hyggelig med slike tilbakemeldinger, tusen takk Glad
Loggført



This is my simple religion:
-Be cool
-Don't be an asshole
JS
Supermedlem
*****
Innlegg: 2748
Bosted: Fredrikstad



Vis profil
« Svar #158 på: mai 26, 2009, 22:43:21 pm »

Det skal legges til at vi nå har kjørt på ca. 27 grader maks fortenning pga. feil deler til gasserstag. Og at det er gigantiske kanaler i innsug ift. topp. Med andre ord ikke matchportet. Så det er nok sikkert et par hester til å hente uten for store anstrengelser.
At bussen er fin å kjøre er det ingen tvil om! Osteaktig
Loggført
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #159 på: mai 26, 2009, 22:45:40 pm »

ja det må jeg si

Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
holmsen
Supermedlem
*****
Innlegg: 2440
Bosted: oslo



Vis profil
« Svar #160 på: mai 26, 2009, 23:59:54 pm »

ja det må jeg si


Takk til Berger for at jeg fikk kjøre SCC bussen til VWOpen - jeg er frelst.

regner med det er den setningen der du tenker på Jørn,,må si jeg ble overrasket selv.  Gliser
Loggført

LOSEN Racing Team
Ultimate Street Bays
BERGER
Supermedlem
*****
Innlegg: 4502
Bosted: Trøgstad



Vis profil WWW
« Svar #161 på: oktober 13, 2009, 08:31:19 am »

Ja, ja så var det "vinter" og på tide å gjøre noe fornuftig.
Ghia`n skal få endel oppgraderinger i vinter og er nå satt inn på bukker.
1500`n som har stått i litt over en sesong er solgt og 1950 motoren skal tilbake i bilen. Den skal også få en 1300S kasse som for tiden er til overhaling hos JeeRacing Glad

Nytt interiør er også på gang så nå har jeg ribbet bilen innvendig.


* PA120130_web.jpg (120.61 KB, 600x450 - vist 351 ganger.)

* PA120131_web.jpg (144.34 KB, 600x450 - vist 322 ganger.)
« Siste redigering: oktober 13, 2009, 12:43:54 pm av BERGER » Loggført



This is my simple religion:
-Be cool
-Don't be an asshole
BERGER
Supermedlem
*****
Innlegg: 4502
Bosted: Trøgstad



Vis profil WWW
« Svar #162 på: oktober 13, 2009, 08:33:48 am »

Bremsene skal også oppgraderes, og CSP skiver til alle hjul er kjøpt inn.
Her en liten haug med gromdeler Glad


* PA120132_web.jpg (133.57 KB, 600x450 - vist 343 ganger.)
Loggført



This is my simple religion:
-Be cool
-Don't be an asshole
primer
Medlem
***
Innlegg: 111
Bosted: Moss


Vis profil

« Svar #163 på: oktober 13, 2009, 10:59:11 am »

Ja, ja så var det "vinter" og på tide å gjøre noe fornuftig.
Ghia`n skal få endel oppgraderinger i viner og er nå satt inn på bukker.
1500`n som har stått i litt over en sesong er solgt og 1950 motoren skal tilbake i bilen. Den skal også få en 1300S kasse som for tiden er til overhaling hos JeeRacing Glad

Nytt interiør er også på gang så nå har jeg ribbet bilen innvendig.


"Ghia`n skal få endel oppgraderinger i viner og er nå satt inn på bukker".....
Sikker på at du ikke bare skal legge Ghia'n på "FAT" og da???....hehe
Loggført
BERGER
Supermedlem
*****
Innlegg: 4502
Bosted: Trøgstad



Vis profil WWW
« Svar #164 på: oktober 13, 2009, 12:45:21 pm »

Ja, ja så var det "vinter" og på tide å gjøre noe fornuftig.
Ghia`n skal få endel oppgraderinger i viner og er nå satt inn på bukker.
1500`n som har stått i litt over en sesong er solgt og 1950 motoren skal tilbake i bilen. Den skal også få en 1300S kasse som for tiden er til overhaling hos JeeRacing Glad

Nytt interiør er også på gang så nå har jeg ribbet bilen innvendig.


"Ghia`n skal få endel oppgraderinger i viner og er nå satt inn på bukker".....
Sikker på at du ikke bare skal legge Ghia'n på "FAT" og da???....hehe

 Rekker tunge  Osteaktig
Loggført



This is my simple religion:
-Be cool
-Don't be an asshole
BERGER
Supermedlem
*****
Innlegg: 4502
Bosted: Trøgstad



Vis profil WWW
« Svar #165 på: november 11, 2009, 19:25:26 pm »

Skjer litt i garasjen for tiden Glad

Holder på med interiøret på Ghian`n. Har rensket gulvet, og behandlet det litt. Bunnplatene er så som så, og skal no skiftes en gang i fremtiden tenker jeg (pensjonist prosjekt).


* PB070133_web.jpg (219.23 KB, 800x600 - vist 357 ganger.)
Loggført



This is my simple religion:
-Be cool
-Don't be an asshole
BERGER
Supermedlem
*****
Innlegg: 4502
Bosted: Trøgstad



Vis profil WWW
« Svar #166 på: november 11, 2009, 19:26:55 pm »

La på et lag med tynne asfaltplater


* PB110138_web.jpg (200.11 KB, 800x600 - vist 318 ganger.)
Loggført



This is my simple religion:
-Be cool
-Don't be an asshole
BERGER
Supermedlem
*****
Innlegg: 4502
Bosted: Trøgstad



Vis profil WWW
« Svar #167 på: november 11, 2009, 19:29:17 pm »

Og så tynne isolasjonsmatter fra Biltema. På resten av interiøret skal det isoleres med Vibroplast fra Installbay Glad
Nytt beige teppesett skal så inn.


* PB110140_web.jpg (223.29 KB, 800x600 - vist 323 ganger.)
Loggført



This is my simple religion:
-Be cool
-Don't be an asshole
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7126
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #168 på: november 11, 2009, 19:31:41 pm »

looking goood  Gliser
Loggført
BERGER
Supermedlem
*****
Innlegg: 4502
Bosted: Trøgstad



Vis profil WWW
« Svar #169 på: november 11, 2009, 19:33:13 pm »

Holder også på med litt opprydning under panseret foran. Bremseveskebeholderen (ombygget til to-krets) var tidligere plassert slik at det ikke var plass til reservehjul. Denne har jeg nå flyttet. Skal også rydde litt i ledningshelvete og lage litt forbedringer til bensinvarmeren slik at den kan blåse luft opp på ruta. Flytting av tenningslås står også på planen.


* PB110139_web.jpg (183.98 KB, 800x600 - vist 310 ganger.)
Loggført



This is my simple religion:
-Be cool
-Don't be an asshole
BERGER
Supermedlem
*****
Innlegg: 4502
Bosted: Trøgstad



Vis profil WWW
« Svar #170 på: november 11, 2009, 19:36:20 pm »

Så jobber jeg med prototypen til et nytt girkasse feste. Dette er litt annerledes enn de som finnes å få kjøpt, da tanken med dette er å forhindre sideveis vridning og vandring av kassa (les: banekjøring  Gliser ). Stay tuned


* PB110141_web.jpg (155.33 KB, 800x583 - vist 295 ganger.)
« Siste redigering: november 11, 2009, 19:39:48 pm av BERGER » Loggført



This is my simple religion:
-Be cool
-Don't be an asshole
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7126
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #171 på: november 11, 2009, 19:43:35 pm »

NÅ ble jeg interessert her ja Blunker
Loggført
BERGER
Supermedlem
*****
Innlegg: 4502
Bosted: Trøgstad



Vis profil WWW
« Svar #172 på: november 11, 2009, 19:49:45 pm »

NÅ ble jeg interessert her ja Blunker

Du har vel IRS på din Roy? Da vil nok bakstillingen din være stabil og fin sideveis. Det er annerledes med svingaksel hvor girkasse og akslinger er "i ett". Den vil flekse sideveis ved påkjenning i svinger, og kassa vris i festene sine. Dette skal jeg forsøke å motvirke. Vil ikke ha hjul som subber når jeg går inn i svingen i 100  Osteaktig
Loggført



This is my simple religion:
-Be cool
-Don't be an asshole
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7126
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #173 på: november 11, 2009, 19:51:08 pm »

godt poeng Glad Ja min har IRS nå i alle fall Blunker
Loggført
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #174 på: november 11, 2009, 20:07:30 pm »

Ser veldig bra ut golvet ditt for å vera så som så, men eg lurte på kor du har fått tak i dei tynne asfaltplatene?
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
BERGER
Supermedlem
*****
Innlegg: 4502
Bosted: Trøgstad



Vis profil WWW
« Svar #175 på: november 11, 2009, 20:22:59 pm »

Ser veldig bra ut golvet ditt for å vera så som så, men eg lurte på kor du har fått tak i dei tynne asfaltplatene?

Alt ser bedre ut på bilder Blunker
Platene er fra Biltema.
Loggført



This is my simple religion:
-Be cool
-Don't be an asshole
BERGER
Supermedlem
*****
Innlegg: 4502
Bosted: Trøgstad



Vis profil WWW
« Svar #176 på: november 28, 2009, 15:36:56 pm »

Har gått amokk med Vibroplast isolasjonsplater fra Installbay. Og da blir det slik:


* PB270166.JPG (164.1 KB, 640x480 - vist 273 ganger.)

* PB270167.JPG (152.81 KB, 640x480 - vist 266 ganger.)

* PB270168.JPG (150.28 KB, 640x480 - vist 274 ganger.)

* PB270169.JPG (158.39 KB, 640x480 - vist 298 ganger.)
Loggført



This is my simple religion:
-Be cool
-Don't be an asshole
BERGER
Supermedlem
*****
Innlegg: 4502
Bosted: Trøgstad



Vis profil WWW
« Svar #177 på: november 28, 2009, 15:39:06 pm »

Over girkassen og mot motoren har jeg i tillegg lagt noen heftige lydmatter fra Biltema


* PB270170.JPG (147.17 KB, 640x480 - vist 276 ganger.)

* PB270171.JPG (146.21 KB, 640x480 - vist 279 ganger.)
Loggført



This is my simple religion:
-Be cool
-Don't be an asshole
BERGER
Supermedlem
*****
Innlegg: 4502
Bosted: Trøgstad



Vis profil WWW
« Svar #178 på: november 28, 2009, 15:41:30 pm »

Over dette kommer det så klart tepper Glad
Noen vil kanskje si at det blir galt å legge inn kilovis med isolasjonmaterialer når bilen også skal brukes på bane, men jeg vil ha i både pose og sekk...
Loggført



This is my simple religion:
-Be cool
-Don't be an asshole
JTWE
Supermedlem
*****
Innlegg: 2198
Bosted:


Vis profil

« Svar #179 på: november 28, 2009, 15:50:15 pm »

Lakk og isolasjon er faktisk utrolig tungt. Morsomst blir det når man ser folk hullborre for å lette Glad

Men: har du fått prøvd de talbot-caliperene enda? Venter spent. Si fra hvis du skal ha noen forstillings-stabilisator stag til bunnplata. Vurderer å handle inn ett par sett.
Loggført
Sider: 1 ... 4 5 [6] 7 8 ... 15
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!