april 30, 2024, 00:51:46 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Mig/tig-sveis med kobber?  (Lest 6095 ganger)
Mr.Bubblehead
Supermedlem
*****
Innlegg: 934
Bosted: Bodø


Vis profil WWW

« på: februar 13, 2011, 21:29:48 pm »

Var på et marked i sverige for 14dager siden. Der var det ett karosserifirma jeg kom i kontakt med. De påsto de sveiste med kobber.. Noen som har vært borti det?
Så bildene og det så jo meget bra ut, men er det holdbart?

K
Loggført

Member of The Split Cruisers.
Trond I
SCC Event.
Medlem
*
Innlegg: 117
Bosted: Skarnes



Vis profil
« Svar #1 på: februar 13, 2011, 22:15:21 pm »

Jeg har tig sveise kobber og brukt 15% sølvlodd tråd som tilsatstråd, går kjempe fint det i hvertfall ..
Og tar du de forholdsregla som ved annen tig sveising, så vill du få en sterk og solid sveis.

Trond
Loggført
Unneberg Bil
Forhandler
Supermedlem
*****
Innlegg: 1545
Bosted: Tønsberg


SVARER PÅ MAIL. IKKE PM!!!!!


Vis profil
« Svar #2 på: februar 13, 2011, 23:03:09 pm »

Var på et marked i sverige for 14dager siden. Der var det ett karosserifirma jeg kom i kontakt med. De påsto de sveiste med kobber.. Noen som har vært borti det?
Så bildene og det så jo meget bra ut, men er det holdbart?

K

hvis du mener att de sveite stål plater med kobber tråd, så vil de få kjempe problemer med korosjon !!
et triks ved butt i butt sveis med mig/tig er å legge en kobber stripe bak skjøten, da ungår du å brenne hull, kobber stripa vil ikke festeseg til stålet, men den leder vekk noe varme og holder smeltebadet på ''plass'' uten att du brenner hull

kobber kan sveises med Tig, enten med kobber tråd ( av kutt eller strøm ledning ) eller det kan også brukes div lodde tråd
Loggført

åpent man-fre 0900-1600
kvelder og helger etter avtale
IKKE PM !!
Tlf 33330606
deler@unneberg-bil.no
nobrakes
Supermedlem
*****
Innlegg: 3452
Bosted: oppland



Vis profil
« Svar #3 på: februar 13, 2011, 23:43:40 pm »

er ikke dette du har sett da?, er krav fra de fleste bilfabrikanter idag til å ikke varme opp platene så mye som det vil bli med mig og STD tråd, derfor er det tatt frem noe som kalles mig-lodding, en tråden er kobberlignende og krever mye mindre varme.
fant litt etter et raskt søk, Loddetinn 3 CuSi, snelle D200 med 5 kg, kun tilgjengelig gjennom EPC, delnr. 93180983, Cat 19 72 004

Beskyttelse gass argon (kvalitet 4.6 eller høyere)
 dette har jeg brukt endel på gamlejobben.. det krever bl.a en spalte mellom platene for å klare å binde de sammen... men til gjengjeld kan man sveise raskere og uten at platene slår seg på samme måte da varmen ikke "brer" seg langt utenfor sveisen, den er og lett og rask og bearbeide,  Glad
Loggført

If it has Tits or Tires , it is going to get you in trouble.... Arnstein !
Trond I
SCC Event.
Medlem
*
Innlegg: 117
Bosted: Skarnes



Vis profil
« Svar #4 på: februar 13, 2011, 23:57:30 pm »

Obs – tror jeg misforsto spørsmålet til Mr Bubblehead i farta men kobber mot stål vill nok som Unneberg sier medføre til korosjon.
Kobber plater eller remser blir ofte brukt til å legge bak sveisen for både og lede bort varmen og lettere få en pen sveis også på baksiden av skjøten.

Kobber til stålplåtsveis hmmm - skeptisk………
Loggført
nobrakes
Supermedlem
*****
Innlegg: 3452
Bosted: oppland



Vis profil
« Svar #5 på: februar 14, 2011, 00:03:42 am »

denne typen apparat som kreves hos opel akkurat nå, for å kunne mig-lodde plateskjøter.. som jeg skrev over her, så kan tråden forveksles med kobber av utseende
sorry at jeg bruker opel som eksempel... men var det første jeg fant+ av jeg har jobbet med bl.a opel før


InvertaPuls IP 10 digital Pulse-Arc-Schweißanlage auf Anfrage
Exkl. Versandkosten
Art.Nr.: 331010
Artikeldatenblatt drucken
 
 

 
 Brand: Opel
Model: Workshop Equipment
Section: Karosserie
Component: MIG Schutzgaslötgeräte
Tool-Description: 
Supplier: Wieländer+Schill GmbH & Co. KG
Siederstrasse Nr. 50
78054 Villingen-Schwenningen
Deutschland
+49 7720 8317 0
+49 7720 12 55
www.wielanderschill.com
info@wielanderschill.com
Application: Die InvertPuls IP 10 deckt alle Schweißjobs an modernen Fahrzeugkarosserien ab, die von den Automobilherstellern gefordert werden, insbesondere im Bereich MIG-Löten.
Product Advantages: Spezielle Programme für die Opel Modelle: Astra, Vectra C, Signum, Meriva, Corsa D, Tigra und Saab 9-3 Cabrio.

MIG-Löten mit Schweißdraht CuSi3 und AlBz8 / Aluminium mit AlMg und AlSi / MIG-MAG / Pulse-Arc / Interpuls / Elektrode- und Fülldrahtschweißen

Reproduzierbare Schweißergebnisse durch betriebssicher Microprozessorsteuerung Energieregelung und -anzeige, stufenlos direkt am Schweißbrenner System TEDAC.

Im Schweißgerät IP 10 können bis zu 100 Schweiß-Jobs abgespeichert werden.

4-Rollen Drahtvorschub, 


 

denne typen sv
Loggført

If it has Tits or Tires , it is going to get you in trouble.... Arnstein !
nobrakes
Supermedlem
*****
Innlegg: 3452
Bosted: oppland



Vis profil
« Svar #6 på: februar 14, 2011, 00:05:27 am »

tråden her..
http://www.weldshop.co.uk/sg-cusi3-mig-braze-wire-10mm-794-p.asp
Loggført

If it has Tits or Tires , it is going to get you in trouble.... Arnstein !
A.Hole
Seniormedlem
****
Innlegg: 274
Bosted: Fredrikstad


Vis profil

« Svar #7 på: februar 14, 2011, 20:34:22 pm »

I USA brukte jeg tråd de kalte "Silicon Bronze" på stål med Tig. Vesentlig lavere smeltetemp, og høy styrke. En slags hardlodding.
Så ingen korrosjon problemer med blotte øye, selv om det sto bart i flere uker. Var helt vanlig, rakt over disk produkt der borte.
Vet ikke hva tilsvarende heter i Norge, dersom det finnes...

Fant link: http://metalshapers.org/101/covell/covell-silbronze.shtml
« Siste redigering: februar 14, 2011, 20:41:51 pm av Norwegian Hammerworks » Loggført
Martin
Supermedlem
*****
Innlegg: 12506
Bosted: vestfold


Vis profil

« Svar #8 på: februar 14, 2011, 20:57:30 pm »

Så ingen korrosjon problemer med blått øye
har du det ennå T. ?   Gliser
Loggført
Silver (Kristoffer Lindh)
Folkevognklubben
Seniormedlem
*****
Innlegg: 378
Bosted: Sarpsborg



Vis profil
« Svar #9 på: februar 14, 2011, 21:47:32 pm »

I USA brukte jeg tråd de kalte "Silicon Bronze" på stål med Tig. Vesentlig lavere smeltetemp, og høy styrke. En slags hardlodding.
Så ingen korrosjon problemer med blotte øye, selv om det sto bart i flere uker. Var helt vanlig, rakt over disk produkt der borte.
Vet ikke hva tilsvarende heter i Norge, dersom det finnes...

Fant link: http://metalshapers.org/101/covell/covell-silbronze.shtml

Er ikke lagervare men skaffer dette (tig-tråd) der jeg jobber, Eiva-Safex i Sarpsborg.
Vi har levert mig puls maskin til et opprettingsfirma i Sarpsborg og de bruker "mig brazing" ved sveising av kollisjonskadde biler.
På mange nye biler er det faktisk et krav at "mig-brazing" brukes ved sveising. Mye av grunnen er at denne sveisen er seigere og sprekker ikke ved vridning.

 Kristoffer
Loggført



kristoffer(at)lindh.no
Tlf: 92806127
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!