juni 14, 2024, 14:35:21 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Jobbsøknad/jobbintervju - forteller DU om din VW-interesse? Evt. når gjør du det  (Lest 2976 ganger)
Oval57
Supermedlem
*****
Innlegg: 3011
Bosted: Lier


Kjenner snart mange Porsche-folk her inne.


Vis profil WWW
« på: februar 14, 2011, 14:55:47 pm »

Det er en kjennsgjerning at de som har fått diagnosen bilgal er ille ute. Det rett og slett altovergripende og det preger hverdagen for de fleste.

For å finansier noe av galskapen må man i mange tilfeller ha jobb. Det vil si at for å kunne kjøpe noe så må du ha "surt ervervede midler".

Skriver du noe i jobbsøknaden om din VW-interesse? Hva nevner du?

Sier du noe om hobbyen i intervjuet?

Jeg har alltid nevnt den blankeste bilen i CV`en under interesser. Det har ofte blitt spurt om under intervju. Men jeg kommer aldri til å fortelle HVOR gal jeg er Gliser

Hva gjør DU? (Og når nevner du at du må la IT-avdelingen ha VWNorge åpent?)
Loggført

*Paradise road*
Min blogg: http://ambasadeur.blogspot.com
Tlf. 900 13 764
Søker NOS-deler til Oval57. Chrome, gummi med mer.
Søker også originale tepper, skjermskruer, seterygger i rødt skai. Ta kontakt om du har
noe du vil selge.
OTO
Supermedlem
*****
Innlegg: 1966
Bosted: Gjøvik



Vis profil
« Svar #1 på: februar 14, 2011, 15:13:00 pm »

Referert både bilmania og andre gale hobbyer i cv. Ikke minst engasjement i styre og stell. Glad Men sist var det meg selv som stod for min ansettelse, så da var det ikke tema Glad
Loggført

-T1 58' Restolooker
-T1 58' Vintage speed Judson Superchaged
-T3 80' Transporter (solgt)
-T3 58' Reimo camper (solgt)
-T3 88' Westfalia


http://www.vwnorge.no/index.php/topic,808.msg8010.html#msg8010
GeirW
Medlem
***
Innlegg: 164
Bosted: Asker



Vis profil
« Svar #2 på: februar 14, 2011, 17:50:39 pm »

Har selv jobbet som karriereveileder og har coachet mennesker i forkant av intervjuer, veiledet ift å forfatte CV etc. Det skal være sagt at det ikke finnes noen fasit ift dette, men det eksisterer klart retningslinjer. Det som er vel så viktig som hva man presenterer i enm CV og intervju, er hvordan man presenterer det. Helt klart fordelaktig å ha med interesse for veteranbiler, men jeg ville da vektlegge at det handler om respekt for mekanikk, historie og kultur fremfor hestekrefter. Ville også fremheve at interessen har gitt erfaring i å arbeide langsiktig og prosjektorientert mot et spesifikt mål, og at man via sin hobby har erfaring i å samarbeide, organisere, har opparbeidet seg interesse og erfaring i å utføre et arbeid med nøyaktighet, blitt god på kreativ problemløsning etc.  Glad

Loggført

Lars Bratteng
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 1156
Bosted: Son -Oslo Fjorden Perle


Senkepøbel


Vis profil
« Svar #3 på: februar 14, 2011, 20:29:53 pm »

Ja, har nevnt det i jobb sammenheng men så jobber jeg i Falck som bilberger og der er det vel greit å si at man har litt peiling på biler, nytt som gammelt  Rekker tunge
Loggført

Kjør Hardt Kjørt Stil, Kjør Turbo Boble Bil

79  - T2 Ratlooker Doka -Solgt
93 -  T4 Ratlooker Multivan - Solgt
68 -  T1 RatLooker med snurre
Anders Peder
Supermedlem
*****
Innlegg: 1276
Bosted: Brumunddal



Vis profil WWW
« Svar #4 på: februar 14, 2011, 21:08:57 pm »

jeg nevnte også min vw hobby ..og jeg fikk jobben ..Glad jernvare forhandler da ..så greit å faktisk kunne å bruke verktøyet:)
Loggført

Vw Boble type 1 1965
Opel Vectra 1.9 CDTI Opc Line 2007

tlf: 90738323
Gullik
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 1779
Bosted: Kragerø.....Norway.....


59 T1,64 T1og 65mod 215


Vis profil
« Svar #5 på: februar 14, 2011, 21:56:32 pm »

Takker for tips Geir , ser fornuftig ut det du skriver. Har noen ganger vært litt i tvil om hvor langt en bør gå i røpe diagnosen...
Men med den vinklingen din , kan det jo tilogmed virke positivt Sjokkert
Loggført

Seaside VW Klubb
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7170
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #6 på: februar 14, 2011, 22:48:26 pm »

man blir overrasket ove hvor ofte man treffer folk med tilsvarende diagnoser, så det er ikke noe å holde hemmelig Glad
Loggført
vw1961
Supermedlem
*****
Innlegg: 626
Bosted: birkeland


Originalnostalgiker


Vis profil
« Svar #7 på: februar 14, 2011, 23:58:58 pm »

Under et jobbintervju på Elkjøp i Kristiansand la jeg merke til at sjefen hadde blidet av en årgangsMercedes på veggen, og måtte jo komme inn på vår felles interresse for klassikere. Men det holdt ikke. Han ville ha selgere, og ikke autofile HiFientusiaster. Plastic to the people var hans slagord:(
Loggført

Praise the aircooled

Kjøreglede, det er å ta for seg hele alfabetet i steden for  A til B:=)
Anders Røsåsen
Supermedlem
*****
Innlegg: 1625
Bosted: Skreia



Vis profil
« Svar #8 på: februar 15, 2011, 00:48:29 am »

Ja jeg nevner det, ikke at jeg har hatt så mange jobber enda men har sendt noen søknader på utplassering og sommerjobber samt hvor jeg er lærling nå.

Ja det er litt pussig, jeg var på sesjon i Hamar for ei ukes tid siden, på slutten av dagen kom jeg i prat med 2 hyggelige folk som jobbet innen millitæret/rekruttering (husker ikke grad eller navn).
De lurte på min inntrese  og da ble det selvsagt nevnt vw galskapen Osteaktig Da viste det seg plutselig at han hadde en boble stående hos svigerfar og mor som dem brukte en gang i blant mens hun hadde en 59 mod oval hjemme Gliser Det var litt kult, det ble ikke så mye millitær prat da akkurat Osteaktig
Loggført



VW 1300 69 (Grøfterenser`n)
VW 1303S automatic 73 (SOLGT)
VW 1200 Jeans 73 (SOLGT)
VW 1200 65
VW T2 Bay 1975
VW 1200 63 urørt orginalbil (Annfrid)
justandy
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 1110
Bosted: moss


stæsj hore og hard barket senkepøbel


Vis profil
« Svar #9 på: februar 15, 2011, 01:56:56 am »

vi kom inn på det ganske få minutter inn i jobbintervjuet. så det ble 15min jobbrelatert og 45min men generell bilsnakk. nå driver sjefen min med dragrace og amcar men gamle klassikere kunne vi snakke mye om. det gjør vi jo fortsatt så passet bra det  Gliser

jobber forresten i falck jeg også samma som brodern (ref. lars bratteng) men en annen stasjon
Loggført


Proud member and co-founder of Senkemafia'n.
GeirW
Medlem
***
Innlegg: 164
Bosted: Asker



Vis profil
« Svar #10 på: februar 15, 2011, 07:04:33 am »

Under et jobbintervju på Elkjøp i Kristiansand la jeg merke til at sjefen hadde blidet av en årgangsMercedes på veggen, og måtte jo komme inn på vår felles interresse for klassikere. Men det holdt ikke. Han ville ha selgere, og ikke autofile HiFientusiaster. Plastic to the people var hans slagord:(

Dette er jo egentlig et stjerneeksempel på korrekt utført intervju og glimrende bruk av egne interesser!  Glad
Poenget er at det alltid er positivt å i det hele tatt ha en interesse, være dedikert og vise engasjement. Når du i tillegg kan bruke dette til å skape gjenklang hos intervjuer, er du egentlig langt på rett vei, selv om du i nevnte eksempel dessverre ikke fikk jobben...   Rekker tunge

Grunnen til at jeg i mitt første innlegg i tråden fremhevet veteranbiler og ikke gammel VW, er at det er helt ok å fremheve et spesifikt merke, så lenge man ikke gjør dette på bekostning av andre merker. De fleste (iallefall menn) har gjerne et forhold til biler, og kanskje særlig til den første bilen, som ikke trenger å ha vært VW. Om man nevner egen forkjærlighet for VW, bør man også tenke på hva man skal svare dersom man blir spurt: hvorfor VW?

Selv har jeg ikke vært i et jobbintervju etter at jeg kjøpte T2`n. Men jeg var i et par stykker mens jeg eide 2CV`n. Jeg passet meg for å ikke la intervjuet handle om denne, selv om man nesten alle man møter har en interesse for og historie om bilen (og dette gjelder i enda større gard Boble!  Gliser )

Det handler om nostalgi, om nyere historie, det handler om den tiden da vanlige industriarbeidere fikk så høy levestandard at de faktisk kunne realisere drømmen om å skaffe seg et enkelt kjøretøy og nyte sin nyvunne frihet! Hvilket de gjorde til gangs! De små folkebilene ble stort sett pakket stappfulle av familietelt og campingutstyr hver helg om sommeren og tatt med på lange turer til sjøen eller fjellet, opp dårlig brøytede vinterveier (alle ut og dytte!!) på vinteren, og man var strålende fornøyd med sin nyerobrede mobilitet. Man smurte kingbolter og utførte oljeskift på lørdager, og var entusiastisk og aktiv både som sjåfør og mekaniker.

Nå er det antispinn, antiditt og antidatt og nyere forskning viser endelig for første gang hva vi alltid har visst. Nyere biler er mer ulykkesutsatt - forskerne har kommet frem til at dette skyldes at de simpelthen er kjedelige å kjøre. Sjåføren mottar for lite stimuli.

Også er det zen-aspektet ved det hele. Vedlikehold er meditasjon (selv om enkelte gjenstridige bolter utfordrer dette  Gliser ).
Det er klare paraleller mellom mekanikeren som kompromissløst lander sitt prosjekt eller utfører sitt arbeide med flid, innsikt og presisjon, og samuraien som balanserer og pusser sin Katana langt utover hva enhver legmann vil finne fornuftig. Det handler om å innerst inne holde seg selv til en høyere standard, ikke for å vise alle andre, men fordi en selv innerst inne vet.

Det handler om at når VW`n starter og murrer vakkert, skyldes det dét vedlikeholdet du har lagt ned i bilen.
Når Toyota`n starter, skyldes det en japansk ingeniør.

Det er forskjell, det.  Gliser
Loggført

hovdingen
Seniormedlem
****
Innlegg: 411
Bosted: MELBU



Vis profil
« Svar #11 på: februar 15, 2011, 17:29:11 pm »

man blir overrasket ove hvor ofte man treffer folk med tilsvarende diagnoser, så det er ikke noe å holde hemmelig Glad
Helt enig der!
Loggført

Ola Steimoeggen
Villaveien 11
8445 MELBU
(o\_/o)
1961 T1
1965 T1
1974 1303S
Lillebror 1971 m/fortelt
hovdingen
Seniormedlem
****
Innlegg: 411
Bosted: MELBU



Vis profil
« Svar #12 på: februar 15, 2011, 17:35:41 pm »



Nå er det antispinn, antiditt og antidatt og nyere forskning viser endelig for første gang hva vi alltid har visst. Nyere biler er mer ulykkesutsatt - forskerne har kommet frem til at dette skyldes at de simpelthen er kjedelige å kjøre. Sjåføren mottar for lite stimuli.

[/quote]
Hmm Sjokkert
Kan jeg sitere det på dette?
Det minner litt om mine egne høyst egenproduserte og dårlig underbygde påstander om "takke meg til bobla" når andre har problemer med elektronikken på nyere biler.
Loggført

Ola Steimoeggen
Villaveien 11
8445 MELBU
(o\_/o)
1961 T1
1965 T1
1974 1303S
Lillebror 1971 m/fortelt
lofotn
Telehiv Jumpers
Seniormedlem
*****
Innlegg: 372
Bosted: Ænnebu



Vis profil
« Svar #13 på: februar 15, 2011, 18:18:23 pm »



Nå er det antispinn, antiditt og antidatt og nyere forskning viser endelig for første gang hva vi alltid har visst. Nyere biler er mer ulykkesutsatt - forskerne har kommet frem til at dette skyldes at de simpelthen er kjedelige å kjøre. Sjåføren mottar for lite stimuli.

Hmm Sjokkert
Kan jeg sitere det på dette?
Det minner litt om mine egne høyst egenproduserte og dårlig underbygde påstander om "takke meg til bobla" når andre har problemer med elektronikken på nyere biler.

[/quote]
Sitere dæ på den derre!
har jobba som bilmekaniker noen år, og det gjentar seg: "kostbare" på-kostede biler havner oftest på skadestatistikken, og er oftest innblandet i ulykker,
Årsak: fører gasser mere på i den tro at bilen er "sikrere" enn de gamle, med alskens duppeditter. 
Ofte sier kunden at han/hun ikke "følte" at den slapp i svingen eller lign , Før det var altfor seint.
Ergo: alle de remediene vi har fått i nye biler funker ikke før folk begynner å bruke hue!!
Loggført

Wbx prosjekt i kjeller'n
vwsolli
Supermedlem
*****
Innlegg: 2447
Bosted: Fredrikstad


1972 Bay & 1976 Bay


Vis profil
« Svar #14 på: februar 15, 2011, 19:14:53 pm »

jobbsøknad ja. Nevner bil interesse ja,det viser teknisk innsikt.
Greit når man søker på no i industrien
Loggført

1968 T1 (Solgt)
1972 T2
1968 T1 (solgt)
1976 T2 (konebil)
burker (Brian)
Folkevognklubben
Supermedlem
*****
Innlegg: 1183
Bosted: Tistedal


Savner Folkevogn klubben Østfold


Vis profil
« Svar #15 på: februar 15, 2011, 21:03:52 pm »

Klart det er nevnt på en cv, at en har en hobby, må jo vise til att en ikke bare ligger og sløver på sofaen. Når en først har litt fri
Loggført

T-1 1959
GeirW
Medlem
***
Innlegg: 164
Bosted: Asker



Vis profil
« Svar #16 på: februar 16, 2011, 07:47:45 am »



Nå er det antispinn, antiditt og antidatt og nyere forskning viser endelig for første gang hva vi alltid har visst. Nyere biler er mer ulykkesutsatt - forskerne har kommet frem til at dette skyldes at de simpelthen er kjedelige å kjøre. Sjåføren mottar for lite stimuli.

Hmm Sjokkert
Kan jeg sitere det på dette?
Det minner litt om mine egne høyst egenproduserte og dårlig underbygde påstander om "takke meg til bobla" når andre har problemer med elektronikken på nyere biler.

Bare å sitere i vei!  Gliser
Nå skal jeg innrømme at jeg kun har lest journalistens gjengivelse av forskningsresultatene, samt forskernes kommentarer. Har ikke gransket kildene, utøvet kildekritikk, metodekritikk etc.
Man gjør jo sjelden det, når man kommer over resultater som allerede harmonerer med hva man mener!  Gliser  Blunker

Undersøkelsen og resultatene av den ble forøvrig presentert på et større norsk nettsted eller i en dagsavis for kort tid siden, uten at jeg derved kan erindre hvor.  Glad
[/quote]
Loggført

Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!