mars 28, 2024, 23:35:58 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Hjulspacere / adaptere DIY måten :)  (Lest 7281 ganger)
EBB
Seniormedlem
****
Innlegg: 273
Bosted: Stavanger

NORGES RASKESTE VW LUFTKJØLTE BUGGY !


Vis profil

« på: mars 30, 2008, 19:40:06 pm »

Mange entusiaster med bil har sikkert støtt på problemet med å få sine nye , gjerne uorginale hjul til å passe akkurat slik en selv vil i hjulbrønnen.

Ofte må en til med en  Hjul-spacer for å få dette til.
Bygger en noe spesielt kan kravene lett bli mer enn det en finner i hyllene på Biltema el lign.

Billige støpte alu-spacere har alt for ofte for dårlig gods og for mye utsparinger  til å bli stabile over lengre tid og ved skikkelig hardkjør på bane og lignende.

Da kan en gjerne lage noen selv og det kan vi ta en titt på her hvor en kan se på hvordan det går til.

Det første vi må få tak i er disse klumpene her som blir utgangspunkt for maskineringen av nye.
I dette tilfellet 160 mm alubolt kappet i passende emner for spacerne som behøves.


Disse spenner en opp i dreiebenken for maskinering


Så begynner prosessen med å lage spacerne.
Først skal vi ordne plane endestykker og dia :


Underveis sjekker en hvor rett det blir , her har vi fått det sånn ca rundt 1 hundrer plant og det er greit nok for en spacer.


Bredden kontrolleres og holder ganske grei toleranse :


Da skulle klumpen være klar for videre arbeider :


Baksiden av spaceren skal dreies til god passform mot navets senter for styring av spacer og hjul :


Når baksiden er ferdig må vi få dreis på fremsiden og her starter vi med å bore hull i senter :


Ytter diameter på spacerens senter og bredde på det  tar nå form :


Ytre dia på spacerens senter kontrollmåles for fin passning mot felgens senter :


Her er ytre dia på spacerens senter som skal styre felgen på navet ferdig og nå skal litt gods bort i indre del for vektbesparelse :


Senterts indre område er nå utdreid og vi tar bort kanter og grader med denne enkle dubbeditt


Da begynner vi å bli ferdig med første etappe og det ble litt av en haug med spon etter dette :


Etter første etappe på arbeidene har vi disse 4 emnene :


Etappe 2 i prosessen kan nå starte og vi rigger oss nå opp med fresebenken  , cnc sådan , og plotter inn ett boltsirkel-program med de data vi trenger for å få huller  i spaceren for å kunne montere dem mellom nav og felg:


Sentreringen gjøres med letthet med denne enkle sak som er god for sånn ca 1 hundrer nøyaktighet som rekker i haugevis for den ivrige entusiasten :


Her er vi godt i gang med å bore hullene for hvor boltene skal gå gjennom :


En liten radiering av bolthullene er jo ikke feil


Litt fancy vektreduksjon i form av reduksjon  av gods er jo kult


Så ble da resultatet slik på det ene paret med spacere

Ikke så verst om jeg kan få si det selv…

Så er det turen for neste par på bilen og her skal det bli litt annerledes pga tykkelsen på spaceren.
Her skal vi integrere 2 sett med huller hvor det ene er for å få spaceren mellom nav / felg og det andre for å feste hjulet til spaceren med egne ”studs ”


Her ser vi utboring med 2 sett med huller med 45 gr mellomrom på samme boltsirkelen.

Bolten som skal presses inn i spacern fra baksiden trenger å bli forsenket inn 5 mm for å ligge under anleggsflaten mellom nav  / spacer


Da er alle huller boret og resultatet blir da :


Nå ser vi hvordan ”stud`en ” skal presses inn i spacerens bakside og har fått tilpasset press-passning slik at den sitter skikkelig.

”stud en ” er av skikkelig høy kvalitet og beregnet for løpsbruk.

Den presses til slutt inn slik :


Og på baksiden ligger ”stud`en ” finfint under anleggsflaten



Når stud`en er ferdig lagt inn ser det slik ut på fremsiden


På fremsiden må vi ta bort gods slik at vi kan få satt inn mutter og skive for å få festet spaceren på navet.


Ett nytt lite program knottes inn , ny fres i spindelen og vips lager maskinen ett stort nok hull slik at vi får plass til mutter og pipe utpå til å stramme dem med.


Vi sjekker med pipe og ser at den får plass


En liten sjekk på navet for å se at alt stemmer og det  gjør det og ser da slik ut :


Når alt sponet er sopet bort , alle små alu-fliser i fingrene er plukket ut og roen senker seg i lokalet kan en sette seg ned å nyte synet av 4 små vidundelige Alu-klumper i form av nye spacere som skal tåle en støyt og forhåpentligvis gjøre jobben i mange år


En slik liten operasjon er jo greit å se på som eksempel hvis en selv skulle ha behov for en mer spesiell løsning for ens bil
En kompis med litt utstyr og litt hobbytid og vips kan en trylle frem de herligste små dingser for store og små biler.
Loggført
Der_Butzelmann
Supermedlem
*****
Innlegg: 1104
Bosted: Nærbø


The fart alone is`nt leathal, it`s the smell!


Vis profil
« Svar #1 på: mars 30, 2008, 20:30:37 pm »

Ser meget bra ut dette her sjef, slik som det meste du har fingra bortpå pleier å gjøre.
Skal dem på "ex"-buggyen din forresten?

Du skriver: ”stud en ” er av skikkelig høy kvalitet og beregnet for løpsbruk"

Lurte litt på hvilket fabrikat disse studsa er? Evt. hvor man får kjøp dem? Trenger slike selv om ikke så lenge, og kunne tenke meg noen av god kvalitet. Er jo litt greit å kunne stole på at dem ikke tar kvelden under bruk  Gliser
Loggført

-73 1303S WBX
-69 Buggy, kort
-91 T4 Multivan
-04 Touran
EBB
Seniormedlem
****
Innlegg: 273
Bosted: Stavanger

NORGES RASKESTE VW LUFTKJØLTE BUGGY !


Vis profil

« Svar #2 på: mars 30, 2008, 20:38:34 pm »

@Buzelmannen
Slike studs er vanlige å finne på bl.a Rallybiler ol.

Søk på Ebay ; Wheel studs
Da får du haugevis med alternativer...bare å velge.
Kollevold rallyimport har også ett stort utvalg her i Norge.




Loggført
Der_Butzelmann
Supermedlem
*****
Innlegg: 1104
Bosted: Nærbø


The fart alone is`nt leathal, it`s the smell!


Vis profil
« Svar #3 på: mars 30, 2008, 20:45:45 pm »

@Buzelmannen
Slike studs er vanlige å finne på bl.a Rallybiler ol.

Søk på Ebay ; Wheel studs
Da får du haugevis med alternativer...bare å velge.
Kollevold rallyimport har også ett stort utvalg her i Norge.






Det at det er haugevis av studs å velge i er grunnen til at jeg lurte på hvilke du har tatt i bruk, da jeg regner med du hadde valgt noen av bra kvalitet Blunker
Loggført

-73 1303S WBX
-69 Buggy, kort
-91 T4 Multivan
-04 Touran
Karmann
Supermedlem
*****
Innlegg: 1057
Bosted: Kongsberg



Vis profil
« Svar #4 på: mars 30, 2008, 21:21:46 pm »

Tar du på deg en jobb med å lage spacere, EBB? Litt lengre utpå våren trenger jeg antagelig 4 stk. Ca pris?
Loggført
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #5 på: mars 30, 2008, 22:28:46 pm »

Her snakka me maskinist Blunker Glad
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
EBB
Seniormedlem
****
Innlegg: 273
Bosted: Stavanger

NORGES RASKESTE VW LUFTKJØLTE BUGGY !


Vis profil

« Svar #6 på: mars 30, 2008, 22:31:06 pm »

Takker for kjekke tilbakemeldinger Glad

Til info :
NEI,,,jeg tar ikke på med oppdrag med å lage spacere.
Loggført
riskyer
Supermedlem
*****
Innlegg: 824
Bosted: Skien


76 bay


Vis profil WWW
« Svar #7 på: april 02, 2008, 19:52:05 pm »

Takker for kjekke tilbakemeldinger Glad

Til info :
NEI,,,jeg tar ikke på med oppdrag med å lage spacere.
[/quote
Søren Søren Søren!!! Jeg må ha noen ,men får ikke tak i det jeg trenger!
Kjempe jobb du gjør her,ser skikkelig profft ut(det er det vel oså) Gliser
Loggført

Alt MÅ ned!!
RZR-Andy
Supermedlem
*****
Innlegg: 2038
Bosted: Bergen


www.regenstadt.com


Vis profil WWW
« Svar #8 på: april 02, 2008, 20:11:23 pm »

Det finnes massevis av småbedrifter rundt om med flinke fagfolk som kan gjøre sånne ting som dette bare du kommer med tegninger og mål. Sjekk gule sider etter mekaniske verksteder, det er forbausende hvor nær løsningen ofte er.

Var forresten en tur i går kveld og hentet en motor, selgeren hadde garasjen (diger & dobbel!) full av mekanisk maskineri, freser og younameit. Hadde samlet opp litt over tid, og slept alt på plass i garasjen. Hadde hatt en gammel veivslipemaskin men den var gått til gjenvinning, dessverre. Synes han sa at den tok ned til 1/1000 mm, i etterkant virker jo dette nesten vanskelig å forstå, men han sa den var ganske så spesiell. Fikk se noe av arbeidet han hadde gjort - holdt på å bygge en kanon i messing og teak som var ufattelig flott. Gikk derfra sterk i troen på at jeg i mitt neste liv skal gå i lære hos en gammel dreieguru Blunker
Loggført
EBB
Seniormedlem
****
Innlegg: 273
Bosted: Stavanger

NORGES RASKESTE VW LUFTKJØLTE BUGGY !


Vis profil

« Svar #9 på: april 05, 2008, 06:44:02 am »

@rzr andy
Der er du jo egentlig inne på hele essensen i tråden.
Hvorfor se begrensningene når enkan se mulighetene ?

Som du sier så finnes det idag så mange mennesker innen  bilentusiastenes rekker som innehar de utroligste maniker av ting og utstyr stående.

Med litt logistikk og venner kan utfordringene bli redusert til ett par små tlf samtaler og kjekke håndtrykk i ren glede over å kunne bidra Glad
Loggført
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!