mars 28, 2024, 18:42:48 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Kobling av lys  (Lest 13129 ganger)
Dalis
Medlem
***
Innlegg: 130
Bosted:


Vis profil

« på: mars 01, 2011, 10:30:26 am »

Har spekkulert noen dager på dette, men gir nå opp..

Det jeg ønsker, er å koble baklys ca på samme måte som amcar har.
Dvs rød blink, som lyser svakt ved parklys og sterkt ved bremsing.

Når blinklys blir aktivert, lyser det sterkt, og blir mørkt i blinkesekvens.

Noen forslag på løsning?



Loggført
SveinT
Supermedlem
*****
Innlegg: 1952
Bosted: Vennesla


Agder VW Klubb


Vis profil
« Svar #1 på: mars 02, 2011, 19:06:35 pm »

Min 60 modell skal ha det slik jeg tror du beskriver. Der har jeg kun en pære med to wattstyrker i baklampene.
Parklyset lyser hele tiden. Når man bremser og blinker samtidig, vil bremeslyset blinke på den siden du blinker til.
Det krever at du har en spesiell blinklyshendel som kobler bort bremselysfunksjonen på den siden du blinker til.
http://www.thesamba.com/vw/archives/info/wiring/bug_61.jpg
Loggført

Jeg har ikke for mange biler, bare for lite plass.
Hilsen Svein Terje 91647950
Kjetil
Supermedlem
*****
Innlegg: 1459
Bosted: Toten



Vis profil
« Svar #2 på: mars 02, 2011, 21:04:33 pm »

Du trenger en bryter fra 60-61, det er vel disse som har dette originalt.
Loggført
Dalis
Medlem
***
Innlegg: 130
Bosted:


Vis profil

« Svar #3 på: mars 03, 2011, 17:17:42 pm »

Tenkte helst en løsning som gjør at jeg slipper å lete etter dippedutter som er one year only Gliser

Originalitet intet krav!
Loggført
VW 181
Supermedlem
*****
Innlegg: 813
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #4 på: mars 03, 2011, 19:44:13 pm »

Kjøpe Amcar?  Blunker

(Kunne ikke la være....)
Loggført

1971 VW 181 "Erwin"
1972 1302s "Smurfen"
Dalis
Medlem
***
Innlegg: 130
Bosted:


Vis profil

« Svar #5 på: mars 03, 2011, 20:18:58 pm »

Har, opptil flere Kult
Loggført
Tore
Medlem
***
Innlegg: 169
Bosted: Oslo



Vis profil WWW
« Svar #6 på: mars 04, 2011, 09:23:00 am »

Tenkte helst en løsning som gjør at jeg slipper å lete etter dippedutter som er one year only Gliser

Originalitet intet krav!

Kanskje noe sånt !?!


* rele.jpg (21.08 KB, 582x353 - vist 4499 ganger.)
Loggført



Slackers Garage @ Facebook - Visit here!
SveinT
Supermedlem
*****
Innlegg: 1952
Bosted: Vennesla


Agder VW Klubb


Vis profil
« Svar #7 på: mars 04, 2011, 11:25:51 am »

Nå fikk du meg til å tenke på en fredag også  Osteaktig
Det burde virke det med to releer pr. pære.
Det vil vel bli noen små "forstyrrelser" viss du tråkker av og på bremsen samtidig som du blinker, da de blinker i takt med blinklysene fremme når du ikke bremser, mens de blinker motsatt av fremme når du bremser. Dvs viss du er flink med pedalen, kan du få det til å lyse konstant når du blinker.  Gliser
Bør vel også bruke et blinkrele som ikke endrer hastighet ved pærebrudd.
http://cgi.ebay.com/ebaymotors/Electronic-LED-Flasher-Relay-Fix-Turn-Signal-3-Pin-12V-_W0QQcmdZViewItemQQhashZitem3f07284832QQitemZ270703020082QQptZMotorcyclesQ5fPartsQ5fAccessories
Loggført

Jeg har ikke for mange biler, bare for lite plass.
Hilsen Svein Terje 91647950
Dalis
Medlem
***
Innlegg: 130
Bosted:


Vis profil

« Svar #8 på: mars 04, 2011, 14:41:23 pm »

Tenkte helst en løsning som gjør at jeg slipper å lete etter dippedutter som er one year only Gliser

Originalitet intet krav!

Kanskje noe sånt !?!

Jeg har spekulert på denne løsningen, men etter det jeg kan tro blir det lysende konstant hvis jeg bremser?

Er det virkelig så vanskelig, eller er det bare en finurlig løsning som er vanskelig å se Hæ


Det må vel være flere enn jeg som har montert lys med enkel pære bak Øyerulling
Loggført
VW 181
Supermedlem
*****
Innlegg: 813
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #9 på: mars 04, 2011, 15:43:54 pm »

Har, opptil flere Kult

Hehe...  Glad

Men: Skulle ikke være mulig med et blinklys/lysrele fra en amcar? De har vel løst dette på en måte?
Hvis disse bilene har denne løsningen, burde det vel være mulig å flytte over, og koble tilsvarende?
Loggført

1971 VW 181 "Erwin"
1972 1302s "Smurfen"
perpioneer
Supermedlem
*****
Innlegg: 895
Bosted: Arendal



Vis profil
« Svar #10 på: mars 04, 2011, 15:51:13 pm »

Tenkte helst en løsning som gjør at jeg slipper å lete etter dippedutter som er one year only Gliser

Originalitet intet krav!

Kanskje noe sånt !?!
Har lurt litt på dette selv, og slik jeg kan se så er dette løsningen. (to relèer pr lykt).

* rele.jpg (21.08 KB. 582x353 - vist 1123 ganger.)

« Siste redigering: mars 04, 2011, 15:52:56 pm av perpioneer » Loggført
Dalis
Medlem
***
Innlegg: 130
Bosted:


Vis profil

« Svar #11 på: mars 04, 2011, 18:20:57 pm »

Er det en lignende løsning som er brukt på 60 modell?

http://vintageautogarage.com/switch-5007r-upi.html
Loggført
SveinT
Supermedlem
*****
Innlegg: 1952
Bosted: Vennesla


Agder VW Klubb


Vis profil
« Svar #12 på: mars 04, 2011, 21:24:32 pm »

På 60-61 modellene går bremselysledningen innom blinklyshendelen, slik som i linken din.
Når du betjener hendelen bryter den bremselyskretsen, og kobler inn blinklyset på den ene siden.

Har tegnet og tenkt litt, og mener det skal gå med to blinkreleer og to vanlige vekslende releer.

* Blinklys.wmf (12.04 KB - lastet ned 146 ganger.)

* Blinklys.jpg (65.31 KB, 1501x964 - vist 3751 ganger.)
« Siste redigering: mars 04, 2011, 21:26:21 pm av SveinT » Loggført

Jeg har ikke for mange biler, bare for lite plass.
Hilsen Svein Terje 91647950
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7105
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #13 på: mars 05, 2011, 01:08:00 am »

litt for sent på natta for å tenke klart, men jeg gjorde dette på en '61 modell for mange år siden, men glemte at jeg hadde blinklys foran også, så jeg endte opp med at de lyste når jeg bremsa, og det var jo ikke meningen, så jeg tror jeg endte opp med to blinkrelelys, og 4 impulsrelelys, og litt kreativ kopling for å få det til å funke.

enklere med den blinkersarmen fra '60...
Loggført
SveinT
Supermedlem
*****
Innlegg: 1952
Bosted: Vennesla


Agder VW Klubb


Vis profil
« Svar #14 på: mars 05, 2011, 09:35:03 am »

Måtte teste ut min teori fra i går, og det ser ut til å virke. Ingen "forstyrrelser" av blinkefrekvensen når jeg tar av og på bremselyset, og bremselys virker normalt når jeg ikke blinker.

Så med et par blinkreleer fra eBay og et par vekslende fra Biltema har du ordnet det for en drøy 100 lapp.
http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Elektrisk/Ovrig/Rele/  (42-134)

http://cgi.ebay.com/ebaymotors/Electronic-LED-Flasher-Relay-Fix-Turn-Signal-3-Pin-12V-_W0QQcmdZViewItemQQhashZitem3f07284832QQitemZ270703020082QQptZMotorcyclesQ5fPartsQ5fAccessories


* DCP_4688b (Large).jpg (108.06 KB, 1024x679 - vist 831 ganger.)
Loggført

Jeg har ikke for mange biler, bare for lite plass.
Hilsen Svein Terje 91647950
Dalis
Medlem
***
Innlegg: 130
Bosted:


Vis profil

« Svar #15 på: mars 05, 2011, 12:56:08 pm »

Dette ser jo konge ut! Gliser
kanskje man skulle få til noe fremme på park/blink, så blir d jo helrått Kult
Loggført
Dalis
Medlem
***
Innlegg: 130
Bosted:


Vis profil

« Svar #16 på: mars 16, 2011, 23:22:07 pm »

Nå fikk du meg til å tenke på en fredag også  Osteaktig
Det burde virke det med to releer pr. pære.
Det vil vel bli noen små "forstyrrelser" viss du tråkker av og på bremsen samtidig som du blinker, da de blinker i takt med blinklysene fremme når du ikke bremser, mens de blinker motsatt av fremme når du bremser. Dvs viss du er flink med pedalen, kan du få det til å lyse konstant når du blinker.  Gliser
Bør vel også bruke et blinkrele som ikke endrer hastighet ved pærebrudd.
http://cgi.ebay.com/ebaymotors/Electronic-LED-Flasher-Relay-Fix-Turn-Signal-3-Pin-12V-_W0QQcmdZViewItemQQhashZitem3f07284832QQitemZ270703020082QQptZMotorcyclesQ5fPartsQ5fAccessories


Kan jeg da koble noe lignende fram også, for å få det til å lyse likt?
Og ha orange parklys fremme?
Loggført
VW 612 RS
Seniormedlem
****
Innlegg: 483
Bosted: Klæbu


VW 612 RS


Vis profil WWW
« Svar #17 på: mars 17, 2011, 08:51:01 am »

Det enkleste må vel være å ta en titt på et skjema til en amcar.
Sjekk ca rundt 90 modeller.
Senere etterhvert begynte de å komme med egne blinklys de også.
Loggført

- Audi S6 -97 avant
- Audi A4 -97 1.8TQ avant
- VW 412/6 -74 (3,0/930)
- VW 1303 -74 (2,9/901)
- Chevy van (Tiara Presidential) - 92 G20 5,7 bensin
Dalis
Medlem
***
Innlegg: 130
Bosted:


Vis profil

« Svar #18 på: mars 17, 2011, 19:09:20 pm »

På 60-61 modellene går bremselysledningen innom blinklyshendelen, slik som i linken din.
Når du betjener hendelen bryter den bremselyskretsen, og kobler inn blinklyset på den ene siden.

Har tegnet og tenkt litt, og mener det skal gå med to blinkreleer og to vanlige vekslende releer.


Jeg ser jo her at svaret ligger rett forran nesen min, dette koblingsskjemaet er jo genialt Gliser
Loggført
Dalis
Medlem
***
Innlegg: 130
Bosted:


Vis profil

« Svar #19 på: mars 27, 2011, 20:28:56 pm »

Må bare rette en stor takk til Svein T, som kom med den rette løsningen, med koblingsskjema og alt Gliser

Har koblet det opp (stort sett)
Mangler kun en diode eller lignende for å få koblet opp i speedoen. (har bare ett lys der, og må prøve å koble begge releene inn på samme, uten forstyrrelser seg imellom..)
Loggført
H-MEK
Supermedlem
*****
Innlegg: 4035
Bosted: Furnes/Brumunddal



Vis profil
« Svar #20 på: mars 29, 2011, 15:50:17 pm »

På 60-61 modellene går bremselysledningen innom blinklyshendelen, slik som i linken din.
Når du betjener hendelen bryter den bremselyskretsen, og kobler inn blinklyset på den ene siden.

Har tegnet og tenkt litt, og mener det skal gå med to blinkreleer og to vanlige vekslende releer.


Funker fint denne løsningen i fruas boble, men neste gang kjøper jeg nok hendel med flere ledninger.. Blunker
Loggført

Henning
Tlf 408 26 388
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!