april 30, 2024, 04:53:44 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: 1 [2] 3 4 ... 9
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Oxyboxer Wannabe  (Lest 58853 ganger)
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #30 på: april 04, 2008, 16:24:35 pm »

Hvem selger "Big-foot" løftere til t 4.

Fikk tak i  ett sett "NOS" CB løftere som ike produseres lengre . ellers har GWD ??trur jeg noen dyyre.

Kjell AAen har fått inn en batch nå med smørehull.
Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #31 på: april 04, 2008, 16:26:59 pm »

DEn øverste så jeg litt på i natt Glad
en engelsk bygd. den er ganske lik den jeg kommer til å bygge, de andre er noe helt annet.... 
ser han engelskmann ikke har kjøledeksler over topper/cyl. Det vil jeg ha , da all kjøling er god kjøling Glad
Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #32 på: april 05, 2008, 01:00:22 am »

fikk gjort en del på En av toppene i kveld
Fant en bra org VW bytte topp. blåste den, TIG sveisa hulla og gjenget opp til blindskruer/plugger av kjølekanaler.
Jeg spente fast en sylinder mot anlegsflate i ett forsøk på att anlegsflaten ikke slår seg.
Vet ikke om det er nødvendig , men  slo seg ikke.
Innsug/eksos porter fikk en runde med fresen.  Glad
begynnt på innsugene , borret styrepinner og forsenket hulla slik att de kan "match portes" uten å komme ut av posisjon  Rekker tunge



etter sveis


Pusset over med børste



SLipt ned sveis








Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
Notch67
Supermedlem
*****
Innlegg: 551
Bosted: Bergen


Vis profil

« Svar #33 på: april 05, 2008, 01:02:30 am »

Hvordan er materialet i toppene? Er det alu eller må man ha spesial-tilsetning?
Loggført

Patina er for fattigfolk.
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #34 på: april 05, 2008, 01:05:23 am »

er vel en alu legering..men jeg bruker bare "vanlig" tilsats tråd ...Fra Biltema...vet ikke om den er god nok??
Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #35 på: april 05, 2008, 01:06:31 am »

EDIT *forandring i planer*
« Siste redigering: november 03, 2010, 23:14:03 pm av KnastenradUndKnotenblech » Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
Der_Butzelmann
Supermedlem
*****
Innlegg: 1104
Bosted: Nærbø


The fart alone is`nt leathal, it`s the smell!


Vis profil
« Svar #36 på: april 05, 2008, 02:06:35 am »

Ting tar form. Tøft.
Dette med innsug. Hvordan hadde det funka med ett slikt oppsett istedet? Litt plassbesparende, bedre flow (?) og grommere utseende  Gliser


* dualrunners_with_plenum_no2.JPG (30.25 KB, 588x551 - vist 275 ganger.)
Loggført

-73 1303S WBX
-69 Buggy, kort
-91 T4 Multivan
-04 Touran
-Marius-
Supermedlem
*****
Innlegg: 1794
Bosted: Dirdal



Vis profil
« Svar #37 på: april 05, 2008, 09:28:57 am »

Du er bare utrolig dyktig! Blir spennende å se om det blir nok kjøling til toppene. Bruker du sirkulasjons pumpe fra MB eller BMW?
Loggført

Mvh

Marius
notchback
Supermedlem
*****
Innlegg: 637
Bosted: Buvika (Trondheim)


DÆVEN , ENN Æ DA!!!!!


Vis profil
« Svar #38 på: april 05, 2008, 09:56:06 am »

Knall bra tråd dette Glad.
Loggført

69 Race Vw Fastback.
71 israce Boble.
01 Citroen Saxo.
00 Mercedes vito 110 cdi.
15 Volkswagen E-UP.
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7128
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #39 på: april 05, 2008, 23:04:41 pm »

ellers skal jeg prøve dette opplegget på innsug.
ett oppsett på hver side.



Hadde samme planer en periode, men har fått kommentarer på at pga tenningsrekkefølga i VW motoren blir det ujavn avstand mellom hver trykkpuls (åpning av ventil) med et slikt oppsett. Antar wbx har samme tenningsrekkefølge som std T1. Poenget er at dette plenumet vil se to pulser, så venter den i to perioder, så kommer det to pulser igjen. Siden hver av sylindrene da sannsynligvis vil se et forskjellig trykk i plenumet, siden det har tatt ulik tid å bygge seg opp fra siste sylinders fylling, og det blir da vanskelig å få dette til å gå pent/skikkelig. Hva med et utlikningsrør spm går på tvers av motoren for å utjevne dette?

En annen løsning er å lage ny veiv og kam med ny tenningsrekkefølge, men det blir kanskje litt i overkant med jobb, selv for deg :-)

Hadde vært interessant å prøve, uansett, siden jeg tror de som kom med denne teorien ikke hadde testet dette ut i praksis.
Loggført
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #40 på: april 05, 2008, 23:18:44 pm »

ja har hørt det samme . kan jo lage ett utlignings rør for å være sikker.
men tenkte kanskje det plenumet ville utligne noe av pulsene. nå er jo dette innsprut så benzinmengden blir jo konstant uansett pulser.lufta kommer vel inn uansett.
Skal lage utlignings rør til vacum opptrekket uanset så da blir det større diameter på dette.



Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7128
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #41 på: april 05, 2008, 23:25:32 pm »

spennende. som du kanskje har sett på tråden min, sliter jeg med plass til plenum på mitt oppsett, så dette er kanskje en vei å gå.

Stå på videre
« Siste redigering: april 06, 2008, 12:16:03 pm av grelland » Loggført
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #42 på: april 05, 2008, 23:33:16 pm »

EDIT *forandring i planer*
« Siste redigering: november 03, 2010, 23:14:35 pm av KnastenradUndKnotenblech » Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
Thunderbolt
Nybegynner
*
Innlegg: 35
Bosted:



Vis profil
« Svar #43 på: april 05, 2008, 23:47:21 pm »

Kult prosjekt!
Hva slags ventilfjører skal inn og hva har du brukt i tidligere motorer? Org.Wbx?
Loggført
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #44 på: april 05, 2008, 23:50:33 pm »

Mest mulig WBX deler ja  Osteaktig
Stempler, råder , veiv..topper, fjører ,innsugsdeler, innsprut..tenning , sirkulasjons pumpe. varmeregister fra bakre varmeapparat som radiator.

 
Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
pungar
Medlem
***
Innlegg: 247
Bosted:


Er du i tvil, GI GASS!


Vis profil
« Svar #45 på: april 06, 2008, 07:40:00 am »

Tøft prosjekt du har her. Ang innsugsmanifolder, ville jeg prøvd å få litt lengde på rørene etter plenum, da dette øker momentet på lavere turtall. Det aller beste hadde vel vært å ha et plenum..  Kanskje ett plenum fra volvo 240 kunne gjort nytten? Bare et forslag med tanke på kjørbarhet. Men for all del, disse detaljene er nok litt oppskrytt.
Loggført

vw T2 pickup 1600,     75mod
Lada 1500s                76mod
Ford Cortina 1600       70mod
Audi 80 1,8 16vt,        90mod
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #46 på: april 06, 2008, 09:10:37 am »

Org er det jo laaaange rør og plenum i midten. men også en veldig "sløv"kam
Nå blir det hissigere kam og tenkte kanskje kortere rør ville vær gunstigere høyere opp i turtall der effekten blir  Rekker tunge

Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
notchback
Supermedlem
*****
Innlegg: 637
Bosted: Buvika (Trondheim)


DÆVEN , ENN Æ DA!!!!!


Vis profil
« Svar #47 på: april 06, 2008, 10:11:37 am »

Jeg har to plenum, har ikke noe problem jeg.

hvor langt slag går det i wbx blokka?
« Siste redigering: april 06, 2008, 12:07:55 pm av notchback » Loggført

69 Race Vw Fastback.
71 israce Boble.
01 Citroen Saxo.
00 Mercedes vito 110 cdi.
15 Volkswagen E-UP.
notchback
Supermedlem
*****
Innlegg: 637
Bosted: Buvika (Trondheim)


DÆVEN , ENN Æ DA!!!!!


Vis profil
« Svar #48 på: april 06, 2008, 10:15:07 am »

 Glad


* Overhaling.JPG (201.78 KB, 1024x768 - vist 628 ganger.)
Loggført

69 Race Vw Fastback.
71 israce Boble.
01 Citroen Saxo.
00 Mercedes vito 110 cdi.
15 Volkswagen E-UP.
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7128
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #49 på: april 06, 2008, 12:15:34 pm »

to VIKTIGE forskjeller på ditt oppsett, Notchback, og det K&K og jeg har diskutert, er at du har turbo, og du har jo i praksis ett plenum med det svære røret på tvers, mine kommentarer var rettet mot et NA oppsett og ett spjeldhus på hver side.
Loggført
notchback
Supermedlem
*****
Innlegg: 637
Bosted: Buvika (Trondheim)


DÆVEN , ENN Æ DA!!!!!


Vis profil
« Svar #50 på: april 06, 2008, 12:53:39 pm »

to VIKTIGE forskjeller på ditt oppsett, Notchback, og det K&K og jeg har diskutert, er at du har turbo, og du har jo i praksis ett plenum med det svære røret på tvers, mine kommentarer var rettet mot et NA oppsett og ett spjeldhus på hver side.

ååå, ok Glad
Loggført

69 Race Vw Fastback.
71 israce Boble.
01 Citroen Saxo.
00 Mercedes vito 110 cdi.
15 Volkswagen E-UP.
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #51 på: april 06, 2008, 18:07:30 pm »

ja det er vel noe trykk uligningsbokser eller noe... vet ikke helt hvor mye de gjør i forksjell , men ser kuult ut  Glad
Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #52 på: april 07, 2008, 23:00:45 pm »

EDIT *forandring i planer*
« Siste redigering: november 03, 2010, 23:15:07 pm av KnastenradUndKnotenblech » Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #53 på: april 14, 2008, 22:41:17 pm »

da har riktige spacere kommet i hus
Stor tak til H-mek!

PS hvis noen har ett sett/en side med  pinnebolter til syl topp/wbx rimelig så hyl ut.

Blir en liten pause i prosjektet nu da jeg fant ut det kun er ca 1.5mnd til Bøgrun..og har en variant som skal pleies litt.



Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #54 på: april 14, 2008, 23:35:41 pm »

Hvorfor labbe rundt med plenum når et spjell pr rør funker så mye bedre? Er det pga luftmengdemåler eller noe?
Mys litt under panseret til han kompisen din med M3.

Skal du være virkelig tøff bruker du fire kamera blendere....  Knoten Instamatic...
Loggført

Speed is no substitute for direction
Kormi
Seniormedlem
****
Innlegg: 368
Bosted: Oslo/Jessheim



Vis profil WWW
« Svar #55 på: april 15, 2008, 09:20:19 am »

Kult bygge! Uvandt å se deg gå for NA   Rekker tunge
Loggført
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #56 på: april 15, 2008, 14:19:05 pm »

Kult bygge! Uvandt å se deg gå for NA   Rekker tunge
Enn så lenge...    Glad
Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #57 på: april 15, 2008, 14:22:28 pm »

Hvorfor labbe rundt med plenum når et spjell pr rør funker så mye bedre? Er det pga luftmengdemåler eller noe?
Mys litt under panseret til han kompisen din med M3.

Skal du være virkelig tøff bruker du fire kamera blendere....  Knoten Instamatic...

Tanken var forhåpentligvis å  dempe pulsen noe til mengemålerene.De har jo en innbygget "mekansime" mot dumper/pulser ; en potmeter/motstands bro som skal kompensere for dette.
M3'n bruker jo MAP sensor og sekvensiell sprut med kamsensor +++ så den er litt mere avansert...kan man si.
trur de fleste som bruker "flapperdoorstyle" mengdemåler har ett form for plenum.
Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #58 på: april 16, 2008, 16:40:30 pm »

Johannes hadde en måte å få til kamsensor som var ganske kul, han brukte en fordeler uten innmat med optisk bryter. Den var av typen med fire vinger på rotoren. Med tre avkappede vinger så ble hele fordeleren til en kam sensor... ganske kult.
« Siste redigering: april 16, 2008, 18:48:19 pm av JHU » Loggført

Speed is no substitute for direction
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #59 på: april 16, 2008, 17:30:56 pm »

den originale WBX fordeleren som har hall giver har jo en slik giver under rotor med 4 vinger faktisk eller 4 utsparringer om du vil
Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
Sider: 1 [2] 3 4 ... 9
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!