Christer Folke Westlund
Medlem
  
Innlegg: 104
Bosted: Kongsvinger
|
 |
« på: april 15, 2011, 20:48:03 pm » |
|
...lufta ut av komplett nytt bremsesystem på 1302'n min, på en eller annen måte.
Hovedpumpe, fleksible slanger og hjulsylindere er nye. Ingen lekkasjer.
Lufting utføres på tradisjonelt vis, høyre bakhjul, venstre bakhjul, høyre fronthjul og venstre fronthjul. Etter noen runder med klar væske, får vi fortsatt ikke noe "pedal" å skryte av. Har prøvd forskjellig "pumpeteknikker", sakte inn og sakte ut (hu så så brura å), åpnet ventil en kort stund, lang stund, raske tramp, langsomme tramp osv osv....fortsatt ingen "pedal". Nevner også at det har gått væske gjennom systemet et par ganger.
Har luftet bremser før jeg, men ingen bil har jeg gitt meg såpass motstand.
Forslag mottas noe inn i hampen, med takk.
Christer Folke Westlund Kongsvinger
|
|
|
Loggført
|
Christer Folke Westlund Führer - Rattling Pistons - RP13 Kongsvinger
|
|
|
nobrakes
Supermedlem
    
Innlegg: 3455
Bosted: oppland
|
 |
« Svar #1 på: april 15, 2011, 20:52:29 pm » |
|
justert uttil bremsebånda skikkelig og da regner jeg med ?
|
|
|
Loggført
|
If it has Tits or Tires , it is going to get you in trouble.... Arnstein !
|
|
|
Christer Folke Westlund
Medlem
  
Innlegg: 104
Bosted: Kongsvinger
|
 |
« Svar #2 på: april 15, 2011, 20:54:34 pm » |
|
eh....kanskje ikke helt gitt. skal jeg kanskje legge de litt godt inntil?
takk for svar.
chr
|
|
|
Loggført
|
Christer Folke Westlund Führer - Rattling Pistons - RP13 Kongsvinger
|
|
|
Gullik
Telehiv Jumpers
Supermedlem
    
Innlegg: 1780
Bosted: Kragerø.....Norway.....
59 T1,64 T1og 65mod 215
|
 |
« Svar #3 på: april 15, 2011, 21:00:26 pm » |
|
Har hatt en kamp med tilsvarende sjøl, og der var utfordringen at bremsebåndene ikke var lagt heeeelt inntill anleggsflatene i tromlene.Det er egentlig ikke så mange mm vandring en får av et tramp på pedalen, og når bånda da ligger 3-4 mm fra på fire steder,blir det ikke mye pedal. Ellers måtte jeg lufte på rørniplene ut av hovedpumpa også, sikkert en luftlomme i pumpa.. I tillegg til dette viste det seg at en eller annen hadde dreid tromlene til de var nesten gjennomsiktige, slik at tromlene fjæret unna når pedalen ble tråkket inn. Håper noe av dette kan hjelpe deg
|
|
|
Loggført
|
Seaside VW Klubb
|
|
|
Christer Folke Westlund
Medlem
  
Innlegg: 104
Bosted: Kongsvinger
|
 |
« Svar #4 på: april 15, 2011, 21:04:02 pm » |
|
går ut å legger etter bånda nå.
takk så langt
chr
|
|
|
Loggført
|
Christer Folke Westlund Führer - Rattling Pistons - RP13 Kongsvinger
|
|
|
Christer Folke Westlund
Medlem
  
Innlegg: 104
Bosted: Kongsvinger
|
 |
« Svar #5 på: april 15, 2011, 21:58:25 pm » |
|
...etter å ha lagt båndene helt inntil både foran og bak, merket jeg forskjell på pedalen, men fortsatt ikke høy nok...ikke som Jørgen Johansens sin hvertfall. Han har en '66 med tromler han òg.
Et litt rart symptom la jeg merke til - ved opparbeidelse av trykk, og åpning av ventiler på framhjulene, så sank ikke pedalen nevneverdig, bare litt - ved opparbeidelse av trykk på bakhjulene, og åpning av ventilene, så...klank...pedalen rett i bånn. Rart....?
Når vi har tatt røykepause, etter å ha luftet ren fin boblefri væske, og går på igjen, så kommer det fortsatt luft på første pumping. Blir snart gal...eller galere...
Takk for svar så langt.
c
|
|
|
Loggført
|
Christer Folke Westlund Führer - Rattling Pistons - RP13 Kongsvinger
|
|
|
Unneberg Bil
Forhandler
Supermedlem
    
Innlegg: 1545
Bosted: Tønsberg
SVARER PÅ MAIL. IKKE PM!!!!!
|
 |
« Svar #6 på: april 16, 2011, 00:05:15 am » |
|
har du sjekket att det er klaring på staget fra pedalen og inn i hovedpumpa ? hvis null klaring, går ikke pumpa het tilbake, dermed dårlig fylling ved pumping, serlig dårlig på forhjula
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Rolf T. Kastenwagen
Supermedlem
    
Innlegg: 1043
Bosted: Skien
Rolf T. Kastenwagen
|
 |
« Svar #7 på: april 16, 2011, 00:15:45 am » |
|
Gamle bremseslanger? Innvendig vulking kan løsne og tette slangen.
|
|
|
Loggført
|
VW 211 panel van (15. mars 1961) restaureringsobjekt VW 11 C, De luxe sedan (1.august 1952) sliten bruksstand
|
|
|
cato®
Supermedlem
    
Innlegg: 1748
Bosted: Oslo/Mjøndalen
|
 |
« Svar #8 på: april 16, 2011, 00:17:05 am » |
|
Hovedpumpe, fleksible slanger og hjulsylindere er nye. Ingen lekkasjer.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
KnastenradUndKnotenblech
|
 |
« Svar #9 på: april 16, 2011, 00:22:01 am » |
|
forsøk med trykkluft på bremsevæske beholder. ca 1 bar
|
|
|
Loggført
|
-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
|
|
|
Vw1302s
Seniormedlem
   
Innlegg: 442
Bosted: Skoppum
|
 |
« Svar #10 på: april 16, 2011, 00:26:36 am » |
|
Alle bremserør er i god stand og ingen lekkasjer? Pleier å være en grei jobb hvis banda er stilt inntil trommel så det subber, og det er litt klaring fra staget på pedalen og inn i hovedsylinderen. På min 1302s gikk det veldig greit, når alt var nytt  Lykke til, det går nok til slutt 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Christer Folke Westlund
Medlem
  
Innlegg: 104
Bosted: Kongsvinger
|
 |
« Svar #11 på: april 16, 2011, 21:30:47 pm » |
|
har du sjekket att det er klaring på staget fra pedalen og inn i hovedpumpa ? hvis null klaring, går ikke pumpa het tilbake, dermed dårlig fylling ved pumping, serlig dårlig på forhjula
Takk for svar - har klaring på staget. Christer
|
|
|
Loggført
|
Christer Folke Westlund Führer - Rattling Pistons - RP13 Kongsvinger
|
|
|
Christer Folke Westlund
Medlem
  
Innlegg: 104
Bosted: Kongsvinger
|
 |
« Svar #12 på: april 16, 2011, 21:31:43 pm » |
|
Alle bremserør er i god stand og ingen lekkasjer? Pleier å være en grei jobb hvis banda er stilt inntil trommel så det subber, og det er litt klaring fra staget på pedalen og inn i hovedsylinderen. På min 1302s gikk det veldig greit, når alt var nytt  Lykke til, det går nok til slutt  Takk for svar - har lagt etter båndene, og klaring fra stag inn i pumpa... Christer
|
|
|
Loggført
|
Christer Folke Westlund Führer - Rattling Pistons - RP13 Kongsvinger
|
|
|
Christer Folke Westlund
Medlem
  
Innlegg: 104
Bosted: Kongsvinger
|
 |
« Svar #13 på: april 16, 2011, 21:32:47 pm » |
|
forsøk med trykkluft på bremsevæske beholder. ca 1 bar
Takk for svar. Hmmmh....trykkluft, skjønner ikke helt hvordan jeg skal få det til....? Christer
|
|
|
Loggført
|
Christer Folke Westlund Führer - Rattling Pistons - RP13 Kongsvinger
|
|
|
Christer Folke Westlund
Medlem
  
Innlegg: 104
Bosted: Kongsvinger
|
 |
« Svar #14 på: april 16, 2011, 21:35:21 pm » |
|
Ja, nei, hva skal jeg si. Lufter en runde innimellom sparkling og pussing, luft på første runde, så ren væske, men fortsatt lav pedal. Ingen lekkasjer.
Er vel nødt til å konkludere med at det fortsatt er luft, og at jeg får prøve å få bukt med lufta over tid....
Christer
|
|
|
Loggført
|
Christer Folke Westlund Führer - Rattling Pistons - RP13 Kongsvinger
|
|
|
nobrakes
Supermedlem
    
Innlegg: 3455
Bosted: oppland
|
 |
« Svar #15 på: april 16, 2011, 23:23:59 pm » |
|
er det luft i alle 4 lufteniplene ved første lufting igjen? det kan tyde på at du ikke har tette koblinger mellom slange og rør, eller mellom hovedpumpe og rør. ikke har du bytta om front og bak-kretsen heller
|
|
|
Loggført
|
If it has Tits or Tires , it is going to get you in trouble.... Arnstein !
|
|
|
|
Christer Folke Westlund
Medlem
  
Innlegg: 104
Bosted: Kongsvinger
|
 |
« Svar #17 på: april 17, 2011, 17:26:41 pm » |
|
er det luft i alle 4 lufteniplene ved første lufting igjen? det kan tyde på at du ikke har tette koblinger mellom slange og rør, eller mellom hovedpumpe og rør. ikke har du bytta om front og bak-kretsen heller
takk for svar. nei, det er ikke luft i alle fire niplene ved første lufting. heller ikke samme nipler. dersom det ikke er tette koblinger, burde det da ikke lekke bremsevæske? christer
|
|
|
Loggført
|
Christer Folke Westlund Führer - Rattling Pistons - RP13 Kongsvinger
|
|
|
Christer Folke Westlund
Medlem
  
Innlegg: 104
Bosted: Kongsvinger
|
 |
« Svar #18 på: april 17, 2011, 17:27:51 pm » |
|
Visst ikke du har allerede tråkka i filler pakningene i hovedpumpa  takk for svar. tråkket istykker pakningene ja, huff - det hadde tatt seg ut. har ikke tråkket helt idiot heller, men man kan vel aldri vite... christer
|
|
|
Loggført
|
Christer Folke Westlund Führer - Rattling Pistons - RP13 Kongsvinger
|
|
|
cato®
Supermedlem
    
Innlegg: 1748
Bosted: Oslo/Mjøndalen
|
 |
« Svar #19 på: april 17, 2011, 19:45:23 pm » |
|
forsøk med trykkluft på bremsevæske beholder. ca 1 bar
Takk for svar. Hmmmh....trykkluft, skjønner ikke helt hvordan jeg skal få det til....? Christer Du lager en ny kork til beholderen ( brus kork kan brukes) setter på en nippel på denne, og kjører på trykk. Trykk fra et hjul en passe, kan bruke en slage lik den som lager trykk på spylertanken. Så er det bare å åpne nipplene, husk å ikke rør pedalen når du har trykk på
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Elwood
Supermedlem
    
Innlegg: 721
Bosted: Hamar, Hedmark
Our lady of blessed acceleration.Don`t fail me now
|
 |
« Svar #20 på: april 17, 2011, 20:14:34 pm » |
|
Når du skiftet hovedpumpa ved pedalen. Fikk du på plass igjen de 2 avstandshylsene som sitter inne i "mellomveggen"? Litt lett for at de faller ned og du får en "merkelig" pedal når du trykker på den.
|
|
|
Loggført
|
Tjofadderittan - två fingrar i ............kylskåpet.
|
|
|
Christer Folke Westlund
Medlem
  
Innlegg: 104
Bosted: Kongsvinger
|
 |
« Svar #21 på: april 17, 2011, 20:20:54 pm » |
|
forsøk med trykkluft på bremsevæske beholder. ca 1 bar
Takk for svar. Hmmmh....trykkluft, skjønner ikke helt hvordan jeg skal få det til....? Christer Du lager en ny kork til beholderen ( brus kork kan brukes) setter på en nippel på denne, og kjører på trykk. Trykk fra et hjul en passe, kan bruke en slage lik den som lager trykk på spylertanken. Så er det bare å åpne nipplene, husk å ikke rør pedalen når du har trykk på takk for svar, har fått lånt meg en trykklufts/vakumdings som jeg skal prøve.
|
|
|
Loggført
|
Christer Folke Westlund Führer - Rattling Pistons - RP13 Kongsvinger
|
|
|
Christer Folke Westlund
Medlem
  
Innlegg: 104
Bosted: Kongsvinger
|
 |
« Svar #22 på: april 17, 2011, 20:21:25 pm » |
|
Når du skiftet hovedpumpa ved pedalen. Fikk du på plass igjen de 2 avstandshylsene som sitter inne i "mellomveggen"? Litt lett for at de faller ned og du får en "merkelig" pedal når du trykker på den.
takk for svar. jepp, hylsene er på plass. christer
|
|
|
Loggført
|
Christer Folke Westlund Führer - Rattling Pistons - RP13 Kongsvinger
|
|
|
Christer Folke Westlund
Medlem
  
Innlegg: 104
Bosted: Kongsvinger
|
 |
« Svar #23 på: april 18, 2011, 21:46:56 pm » |
|
....og nå har jeg pedal....og brems....
...slik gjorde vi det, vi åpnet den ene kretsen med tilbakeslagsventil på nippelen, lot væska flyte gjennom, mens vi fikk opp trykk og luftet den andre kretsen...og vice versa.
...så nå er det å kjøre inn bremsene og justere...
Takk for alle gode råd.
Christer
|
|
|
Loggført
|
Christer Folke Westlund Führer - Rattling Pistons - RP13 Kongsvinger
|
|
|
Gullik
Telehiv Jumpers
Supermedlem
    
Innlegg: 1780
Bosted: Kragerø.....Norway.....
59 T1,64 T1og 65mod 215
|
 |
« Svar #24 på: april 18, 2011, 22:15:37 pm » |
|
oh lykke! gratulerer
|
|
|
Loggført
|
Seaside VW Klubb
|
|
|
Christer Folke Westlund
Medlem
  
Innlegg: 104
Bosted: Kongsvinger
|
 |
« Svar #25 på: april 18, 2011, 23:13:03 pm » |
|
oh lykke! gratulerer
tenkju - oh lykke ja! i morgen blir det pussing og sparkling, og forhåpentligvis lakk på onsdag. jo....og en ting til...1302'n er fantastisk høy foran gitt. har visstnok ikke montert skjermer, bensintank eller noe, men likevel. kappe et par runder av fjærene kanskje....? eller...? christer
|
|
« Siste redigering: april 18, 2011, 23:15:43 pm av Christer Folke Westlund »
|
Loggført
|
Christer Folke Westlund Führer - Rattling Pistons - RP13 Kongsvinger
|
|
|
JFP
Supermedlem
    
Innlegg: 967
Bosted: Bærum
|
 |
« Svar #26 på: april 18, 2011, 23:37:20 pm » |
|
oh lykke! gratulerer
jo....og en ting til...1302'n er fantastisk høy foran gitt. har visstnok ikke montert skjermer, bensintank eller noe, men likevel. kappe et par runder av fjærene kanskje....? eller...? Jeg fikk også palmesjokk da jeg slapp ned bilen på hjulene første gang. Men det ordner seg når du får på tingene som skal være der fremme. Vent å se. Å senke med å kappe av fjærene er ikke spesielt bra metode...
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Vw1302s
Seniormedlem
   
Innlegg: 442
Bosted: Skoppum
|
 |
« Svar #27 på: april 19, 2011, 15:34:48 pm » |
|
Riktig som JFP sier. Jeg ble lang i maska når jeg så bilen etter å ha satt den ned med org. fjærer for første gang. Når alt er der det skal være å du får kjørt litt, så setter fjærene seg skal du se!  Selvom min ikke ble lav nok (for meg), så ble det merkbart og visuelt mye bedre etter noen km med kjøring
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|