april 29, 2024, 01:34:01 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Det fosset bensin ut av min T4, lakk som en sil.  (Lest 1926 ganger)
GeirW
Medlem
***
Innlegg: 164
Bosted: Asker



Vis profil
« på: april 16, 2011, 17:34:48 pm »

Ble i går gjort oppmerksom på av vaktmesteren her i nabolaget at min godeste T2 sto der og gjorde asfalten stygg.
(Ikke videre populært i strøket her...  Øyerulling )

Både lukt, farge og konsistens tilsa at dette handlet om en herlig blanding av olje og bensin. Litt svart, men klar bensinduft og svært tyntflytende.
Tenkte jeg skulle flytte den noen hundre meter, slik at den ikke skitnet til nabolaget mer enn nødvendig mens jeg fikk ordnet saken, eller iallefall stoppet lekkasjen inntil påvente av at jeg forsto hva som egentlig var problemet. Ble litt overrasket da den var praktisk talt tom for strøm, iom at dette er en daily driver jeg senest hadde benyttet 16 - 17 timer tidligere og jeg ikke har hatt noe problem med lading eller strøm tidligere.

Da slo det meg at jeg har en elektrisk bensinpumpe, samt et sikkerhetsrele som styrer den elektriske bensinpumen. Kan det være at releet har klikket og gjort det slik at bensinpumpa har stått og gått kontinuerlig? Jeg vet at den er korrekt tilkoblet, og jeg har kjørt med den i 2 - 3 mnd uten at det har vært noen form for problemer. Men om det forholder seg slik, vil det iallefall i mine øyne forklare både lekkasjen og strømmangelen...?  Glad

Fikk strupet bensintilførselen, og da sluttet den ettehvert å renne. Tappet ut oljen i dag, som var mest bensin og bittelitt olje, ca 7 liter totalt!  Sjokkert

Ny olje på motoren, koblet fra sikkerhetsreleet og hooket opp startboosteren og motoren startet relativt greit. Går fint nå, og kan ikke se tendenser til lekkasje eller annet negativt.

Spørsmålet er selvsagt: er dette korrekt forklaring, og er alt greit nå? Eller er det et annet problem som gjør at motoren gradvis fylles opp med bensin? Hva kan dette evt skyldes? Finnes det noen måte jeg kan sjekke selve releet på, selv om dette nå er frakoblet?

Jeg sjekker oljen forholdsvis jevnlig, og mener selv jeg ville merket at den er mer bensin bensin enn olje, den har vært sånn rimelig svart og tykk, i motsetning til det bensinrælet jeg tappet ut fra motoren i dag.

Og sløse slik med bensinen nå som den er såpass dyr - som om ikke T2`n bruker nok i utgangspunktet!  Gliser

Innspill noen?
Loggført

EspenX
Supermedlem
*****
Innlegg: 2092
Bosted: Oslo


Praise the raised


Vis profil
« Svar #1 på: april 16, 2011, 19:38:04 pm »

Tenkte jeg skulle flytte den noen hundre meter, slik at den ikke skitnet til nabolaget mer enn nødvendig mens jeg fikk ordnet saken, eller iallefall stoppet lekkasjen inntil påvente av at jeg forsto hva som egentlig var problemet. Ble litt overrasket da den var praktisk talt tom for strøm, iom at dette er en daily driver jeg senest hadde benyttet 16 - 17 timer tidligere og jeg ikke har hatt noe problem med lading eller strøm tidligere.

 Sjokkert Det fosset bensin ut av bilen din, og du prøvde å fyre opp motoren for å flytte bilen noen hundre meter? Du har større baller enn meg  Glad
Loggført

1969 Militær-buss
GeirW
Medlem
***
Innlegg: 164
Bosted: Asker



Vis profil
« Svar #2 på: april 16, 2011, 19:59:04 pm »

Tenkte jeg skulle flytte den noen hundre meter, slik at den ikke skitnet til nabolaget mer enn nødvendig mens jeg fikk ordnet saken, eller iallefall stoppet lekkasjen inntil påvente av at jeg forsto hva som egentlig var problemet. Ble litt overrasket da den var praktisk talt tom for strøm, iom at dette er en daily driver jeg senest hadde benyttet 16 - 17 timer tidligere og jeg ikke har hatt noe problem med lading eller strøm tidligere.

 Sjokkert Det fosset bensin ut av bilen din, og du prøvde å fyre opp motoren for å flytte bilen noen hundre meter? Du har større baller enn meg  Glad


Hehe, innser at det kunne endt med forferdelse.  Øyerulling
Men vi har en særdeles pliktoppfyllende vaktmester, og jeg fikk nærmest panikk!  Gliser
Loggført

Unneberg Bil
Forhandler
Supermedlem
*****
Innlegg: 1545
Bosted: Tønsberg


SVARER PÅ MAIL. IKKE PM!!!!!


Vis profil
« Svar #3 på: april 16, 2011, 20:43:18 pm »

kjør strømmen til bensinpumpa om tennings låsen ! da stopper pumpa når du stenger av tenninga, og vaktmester'n smiler neste gang han ser deg  Blunker
Loggført

åpent man-fre 0900-1600
kvelder og helger etter avtale
IKKE PM !!
Tlf 33330606
deler@unneberg-bil.no
GeirW
Medlem
***
Innlegg: 164
Bosted: Asker



Vis profil
« Svar #4 på: april 16, 2011, 21:38:24 pm »

kjør strømmen til bensinpumpa om tennings låsen ! da stopper pumpa når du stenger av tenninga, og vaktmester'n smiler neste gang han ser deg  Blunker

Bensinpumpen min får strøm via plussen på coil, og her skal det vel i utgangspunktet ikke være strøm når tenningen er av?
Kan være det er en kortslutning eller noe slikt, skal måle i morgen for å være på den sikre siden.  Glad
Loggført

Unneberg Bil
Forhandler
Supermedlem
*****
Innlegg: 1545
Bosted: Tønsberg


SVARER PÅ MAIL. IKKE PM!!!!!


Vis profil
« Svar #5 på: april 17, 2011, 08:14:43 am »

kjør strømmen til bensinpumpa om tennings låsen ! da stopper pumpa når du stenger av tenninga, og vaktmester'n smiler neste gang han ser deg  Blunker

Bensinpumpen min får strøm via plussen på coil, og her skal det vel i utgangspunktet ikke være strøm når tenningen er av?
Kan være det er en kortslutning eller noe slikt, skal måle i morgen for å være på den sikre siden.  Glad

er det styrestrømmen til rylet ? eller hovedstrømmen til pumpa ?
Loggført

åpent man-fre 0900-1600
kvelder og helger etter avtale
IKKE PM !!
Tlf 33330606
deler@unneberg-bil.no
JChE
Juniormedlem
**
Innlegg: 76
Bosted: Søgne


Vis profil WWW

« Svar #6 på: april 17, 2011, 08:17:46 am »

Jeg har vært ute for at releer har brent fast i på-stilling. Spesielt utsatt er de hvis de står feil vei, da kan fukt lettere trenge inn i releet. Normalt skal tilkoblingene stå nedover.
Loggført
GeirW
Medlem
***
Innlegg: 164
Bosted: Asker



Vis profil
« Svar #7 på: april 17, 2011, 12:00:17 pm »

Før jeg koblet til sikkerhetsreleet, var bensinpumpen koblet med pluss til coil, samt til jord.
Det er også slik det er koblet nå igjen.

Releet, som nå er frakoblet, var koblet med ledning både til pluss og minus på coil, samt en ledning til jord og naturligvis en ledning til bensinpumpe.

Det skal også sies at releet som JChE er inne på sto montert slik at ledningene sto sidelengs ut av releet.
Loggført

Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!