mars 28, 2024, 23:56:40 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Rette bulker - noen "how to" på nettet?  (Lest 5825 ganger)
EspenX
Supermedlem
*****
Innlegg: 2092
Bosted: Oslo


Praise the raised


Vis profil
« på: desember 03, 2007, 21:29:55 pm »

Jeg er sykmeldt noen uker og har litt for mye ledig tid om dagen. Og så har jeg en bulkete støtfanger på min 69 Bay og et enkelt rette-sett fra Biltema med hammere og mothold (er det ikke det det heter?).

Har søkt på YouTube for å finne litt grunnleggende instruksjoner for hvordan man retter opp bulker uten særlig hell. Er det noen som kjenner til sider på nettet hvor jeg kan få litt grunnleggende opplæring? Det klør i tommeltottene etter å gjøre noe Glad
Loggført

1969 Militær-buss
erikaa
Supermedlem
*****
Innlegg: 854
Bosted: Bergen



Vis profil WWW
« Svar #1 på: desember 04, 2007, 02:17:50 am »

Så du denne?

<object width="425" height="355"><param name="movie" value=""></param><param name="wmode" value="transparent"></param><embed src="" type="application/x-shockwave-flash" wmode="transparent" width="425" height="355"></embed></object>
Loggført
EspenX
Supermedlem
*****
Innlegg: 2092
Bosted: Oslo


Praise the raised


Vis profil
« Svar #2 på: desember 04, 2007, 02:33:06 am »

Ja Glad Har gjort litt research rundt det og faktisk prøvd det ut på broderns bil også. Bottom line er at det er et gammelt opprettertriks, men det fungerer bare på en spesiell type bulker og oftest blir resultatet bare litt bedre enn det var, men ikke så veldig bra (om det i det hele tatt funker). Det er sikkert noen eksperter her som kan fortelle mer om dette.

Er visstnok et gammelt triks å sette biler som er småbulket av hagl-skurer ut i sola på veldig varme dager (funker trolig i varmere land enn Norge) og så kan man høre bulkene poppe ut av seg selv etter som metallet varmes opp.

Loggført

1969 Militær-buss
Rabben
Seniormedlem
****
Innlegg: 453
Bosted: Rogaland


Diktator -> Klubbløs #001


Vis profil
« Svar #3 på: desember 04, 2007, 10:17:26 am »

Husker jeg fant en bra beskrivelse på Bilforumet en gang ang dette, brukte den med stort hell på og rette opp en bulk i panseret på bobla samt en innsparket skjerm på audien. Men jeg har ikke linken lenger, så kan ikke gjøre noe annet en å anbefale deg å søke der.

Man kommer langt med settet fra Biltema, men på en støtfanger som er ganske tykk, er det nok en god del jobb. Men varme i kombinasjon med mothold og riktig hammer bør vel rette ut bulken til slutt. Så lykke til Glad

Loggført

---
Mvh Rabben
EspenX
Supermedlem
*****
Innlegg: 2092
Bosted: Oslo


Praise the raised


Vis profil
« Svar #4 på: desember 05, 2007, 23:49:52 pm »

Nå er jo ikke jeg redd for å stille dumme spørsmål, så her kommer ett til: Hvor mye varme må til, snakker vi skjærebrenner-varme eller holder det med hårføner/sånn malingfjerner-pistol?
Loggført

1969 Militær-buss
Rabben
Seniormedlem
****
Innlegg: 453
Bosted: Rogaland


Diktator -> Klubbløs #001


Vis profil
« Svar #5 på: desember 06, 2007, 09:29:39 am »

Se litt på denne posten Espen http://www.vwnorge.no/index.php/topic,333.0.html

Brukte samme metode for å rette ut en bulk i panseret mitt, men når jeg fikset en bulk på støtfangeren på transporteren, fant jeg ut at det hjalp å varme med en varmepistol/malingfjerner-pistol. Etter å ha slått en god stund uten at jeg så noen forbedring, fant jeg frem varmepistolen, varmet opp litt, så slo jeg en del, varmet litt mer, slo en del og til slutt så poppet den nok ut til at jeg sa meg fornøyd. Er vel ikke absolutt nødvendig å varme, men gjorde nå utvilsomt jobben lettere på tykkere stål en skjerm og panser Glad
Loggført

---
Mvh Rabben
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!