april 28, 2024, 05:05:01 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: 1 [2] 3
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: "Voltswagen" av maskiningeniørstudenter ved HiG - edit: GODKJENT AV VEGVESENET!  (Lest 34436 ganger)
JFP
Supermedlem
*****
Innlegg: 967
Bosted: Bærum



Vis profil
« Svar #30 på: juni 13, 2011, 22:01:19 pm »

Veldig interessant tråd - takk for spennede lesing. Hold denne varm!
Loggført
Voltswagen_HiG
Nybegynner
*
Innlegg: 47
Bosted: Høgskolen i Gjøvik


Elektrisk 1974 VW Type 1, Jeans Edition


Vis profil WWW
« Svar #31 på: september 26, 2011, 18:37:36 pm »

Hei igjen!

Lenge siden sist nå!
Vegvesenet godtok vår forklaring om elmotorers effekt, så dette er ikke viktig med tenke på registreringa lengre. De spurte imidlertid om bedre batterisikkerhet både med tanke på kortslutninger generelt og ved kollisjon.

Vi spurte BatteriCentralen på Gjøvik (vår leverandør av batterier) og han hadde ingen beskyttelseshetter som passet over de batteripolskoene vi brukte (vi har ganske grove ledninger). Til slutt stakk undertegnede en tur til Vazelinas Bilopphøggeri på rekognosering. Etter en masse vandring rundt på området fant jeg at Subaru brukte gummierte og ganske store gummihetter over sine batterier. Etter prøvefitting over batteriskoene på "Voltswagen" fant vi ut at disse måtte duge. Dro da ned til Subaru på Gjøvik og spurte om hettene stadig produsertes. Det gjorde de, men en bestilling på 16 stk måtte gå helt til Japan og der gikk ting stadig treigt etter jordskjelvet tidligere i år.
12. September fikk jeg en telefon, og da var gummidekslene ankommet. Subaru-dekslene har et lite hull i seg (sannsynligvis for tilkobling av ettermontert utstyr), så dette håper jeg Biltilsynet ser gjennom fingrene på. Vi har tross alt pleksiglass over begge batteripakkene i tillegg.
Her er et bilde av gummihettene:

Som dere ser har vi også montert elektrisk spylevæskepumpe.
Nede til venstre ser man også "kollisjonssikringa". Den består av ei sikring på 500A og ei trestake. Trestaken går helt frem til front av bilen. Blir fronten deformert skal den (hvertfall i teorien) skyves inn i sikringen og bryte batterikretsen fysisk.
Over alt dette er det pleksiglass. Får håpe vegvesenet er fornøyd med dette. Det vil være fryktelig vanskelig (og ikke minst dyrt) å lage former og smelte gummi for å lage perfekte batteripoldeksler.

Andre ting vi har gjort:

  • Fjernet baksete og montert ei plate i dets sted (grunnet regler om tillatt totalvekt og sitteplasser i bilen).
  • Konstruert en solid aluminiumsvegg foran de bakre batteriene som er dekka med gummi på batteri-siden og filt på kupésiden



  • Laga et mer effektivt luftesystem som baserer seg på ei luftpumpe som gjennom en slange henter luft fra rett ved siden av motoren (for å forhåpentligvis hente et snev av varme fra den) og sender den opp gjennom de originale lufteventilene i hjørnene på frontruta. Bør kunne få vekk dugg, men ikke is på ruta.




  • Montert ny og mer solid hovedbryter, da den gamle fikk sotdannelse og halvkobling etter flere av- og påslåinger. Også montert LED-basert voltmeter (batterimåler)

Av


Nå venter vi på at saksbehandleren skal komme tilbake på jobb. Har sendt mail om de endringene vi har gjort, og håper han vil si ifra om det er ting vi må endre på før vi kjøper prøveskilter og tar den med opp på trafikkstasjonen, da det er surt å måtte punge ut for nye prøveskilt.

Solcelle-prosjektet går etter planen og ved siden av registreringsprosessen (vi lar selvfølgelig stativet stå igjen den dagen vi skal godkjenne bilen) og vi har sveist ei ramme i aluminium som panelene skal stå i og som skal monteres på bagasjestativet. Kontrollenheten til disse monterer jeg i disse dager.

-Daniel
« Siste redigering: september 26, 2011, 18:57:04 pm av Voltswagen_HiG » Loggført

Tom you can't knit at these speeds! Nobody can! DON'T BE A GODDAMNED HERO TOM.
Voltswagen_HiG
Nybegynner
*
Innlegg: 47
Bosted: Høgskolen i Gjøvik


Elektrisk 1974 VW Type 1, Jeans Edition


Vis profil WWW
« Svar #32 på: september 26, 2011, 18:42:19 pm »

For øvrig lurer jeg på om hvordan reglene for ryggelys er.
Er dette et krav å ha?

Vi aner ikke hvor sensoren til ryggelyset sitter eller hvordan den fungerer eller om vi har en sensor i det hele tatt. Er det lov å ha egen knapp for slikt?
Info om dette er svært ønsket!
Loggført

Tom you can't knit at these speeds! Nobody can! DON'T BE A GODDAMNED HERO TOM.
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7126
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #33 på: september 26, 2011, 19:24:52 pm »

bryteren sitter i girkassa, men jeg tviler på om det er et krav.

veldig interessant å følge med på dette Glad Har dere fått positivt svar på den generelle søknaden om å bygge om til elektrisk drift?

Roy
Loggført
Pål
Supermedlem
*****
Innlegg: 3941
Bosted: Teie / Tønsberg


Vestfold


Vis profil
« Svar #34 på: september 26, 2011, 19:33:44 pm »

For øvrig lurer jeg på om hvordan reglene for ryggelys er.
Er dette et krav å ha?

Vi aner ikke hvor sensoren til ryggelyset sitter eller hvordan den fungerer eller om vi har en sensor i det hele tatt. Er det lov å ha egen knapp for slikt?
Info om dette er svært ønsket!

Kult prosjekt som jeg håper dere får godkjent.

Hvis dere må ha ryggelys kan dere kjøpe en slik bryter som sitter på speedometerwiren. Den registrerer at wire går "feil vei" og slår da på lyset. Genialt enkelt Glad
Loggført

Pål
- 1959 T1 Rag Top
(Ö\_!_/Ö)
I once thought that I was wrong and I was right. I was wrong
Voltswagen_HiG
Nybegynner
*
Innlegg: 47
Bosted: Høgskolen i Gjøvik


Elektrisk 1974 VW Type 1, Jeans Edition


Vis profil WWW
« Svar #35 på: september 26, 2011, 20:49:26 pm »

bryteren sitter i girkassa, men jeg tviler på om det er et krav.

veldig interessant å følge med på dette Glad Har dere fått positivt svar på den generelle søknaden om å bygge om til elektrisk drift?

Roy

De virker faktisk positive! Har kontakt med Henning Svenneby på trafikkstasjonen i Gjøvik (Hunndalen) og selv om første "prøvevisning" i vår naturlig nok ikke endte i godkjenning, virker de medgjørlige og fulle av velvilje selv om de også har et regelverk å forholde seg til. Sist vi prata, var det grubling om batteripolhetter og "defroster". Om det første, sa han at vi helt sikkert fant på en fiks løsning på det og at det bare var å få bilen opp så de fikk se på den. Svarte som så at vi ville gjøre ting litt "orntlig" og han forsto jo selvsagt det.
Defroster er noe han har sagt er viktig, og det også med varme. Her håper vi på velvilje, da motoren ikke genererer mye varmluft og et elektrisk varmeapparat i riktig størrelse til å kunne sammenlignes med tradisjonelle varmeapparat i fossilbiler vil sluke strøm som ingenting annet og vil ta stor plass. Blir de ekstra vrange må vi prøve å lage egne varmetråder/motstander eller noe lignende som vi legger i huset til luftpumpa (den hvite boksen bak førersetet på bilde). Jeg prøvde meg med "varmeapparat i bobler har da aldri vært stort å skryte av", hvor han forklarte at det i enkelte tunneller plutselig vil kunne danne seg dugg og dette måtte bort. For øvrig lurer jeg på hvorvidt varme er viktig til å ha ei duggfri rute? Om de krever at det skal bli riktig varmt i ruta må vi nesten vurdere noe aftermarket-greier med små varmetråder i frontruta slik det er på mange nyere biler. Finnes dette?
Da det regna som verst her på Gjøvik for et par uker siden tok vi bilen ut og prøvde å skape dugg for å teste systemet. Fikk aldri noe dugg, selv ved iherdig pusting og pesing, så vi vet jo ikke om dette her er effektivt. Kan også være at bilen rett og slett ikke er tett nok:P Hvem vet?

Har sendt mail til Svenneby med bilder og håper på positivt svar.

-Daniel
« Siste redigering: september 26, 2011, 20:57:12 pm av Voltswagen_HiG » Loggført

Tom you can't knit at these speeds! Nobody can! DON'T BE A GODDAMNED HERO TOM.
Voltswagen_HiG
Nybegynner
*
Innlegg: 47
Bosted: Høgskolen i Gjøvik


Elektrisk 1974 VW Type 1, Jeans Edition


Vis profil WWW
« Svar #36 på: september 26, 2011, 20:55:25 pm »

Tidligere i tråden var det noen som nevnte Li-Po/litium-batterier.
Vegvesenet nevnte faktisk eksplisitt at godkjenning ville være mye strengere med litium enn med vanlige bly/bly-gel batterier med tanke på brannfare ved oppladning av slike.
Loggført

Tom you can't knit at these speeds! Nobody can! DON'T BE A GODDAMNED HERO TOM.
JFP
Supermedlem
*****
Innlegg: 967
Bosted: Bærum



Vis profil
« Svar #37 på: september 26, 2011, 21:29:01 pm »

Ryggelys: mener regelen er slik at hvis du har hvitt glass bak der, så skal de virke. Det er jo naturlig, andre bilister forventer at en bil med ryggelysene på driver og rygger, og at en som ikke har dem tent ikke skal rygge. Mange bobler har ikke ryggelys, f eks min 72- modell, men jeg tror alle elefantbaklyktene hadde hvitt ryggelysfelt. Jeg tror det er greit å dekke over det hvite glasset, du kan jo høre med Vegstasjonen. Men kan dere ikke bare koble inn en bryter på reversen til motoren?

Varme: Eberspächer? Det koster jo en del, og helst bør det jo være en av nyere modell med varmeregulering. Dieseltypen er greiest, da er det mindre kritisk med brannfare, dere kan jo ikke hente bensin fra tanken lenger. De Eberspächerne som kom med boblene på den tiden (BN2) er bare on/off med 2000 watt, varmen er ikke til å holde ut på normale dager. For å få bilen godkjent, kan dere ikke bare bruke sånne elektriske jalla-vifter og montere mot frontruten? Stadig folk her på forumet som nevner slike, denslags finnes.

Utrolig spennende prosjekt - lykke til videre!
Loggført
Voltswagen_HiG
Nybegynner
*
Innlegg: 47
Bosted: Høgskolen i Gjøvik


Elektrisk 1974 VW Type 1, Jeans Edition


Vis profil WWW
« Svar #38 på: september 26, 2011, 21:44:59 pm »

Ryggelys: mener regelen er slik at hvis du har hvitt glass bak der, så skal de virke. Det er jo naturlig, andre bilister forventer at en bil med ryggelysene på driver og rygger, og at en som ikke har dem tent ikke skal rygge. Mange bobler har ikke ryggelys, f eks min 72- modell, men jeg tror alle elefantbaklyktene hadde hvitt ryggelysfelt. Jeg tror det er greit å dekke over det hvite glasset, du kan jo høre med Vegstasjonen. Men kan dere ikke bare koble inn en bryter på reversen til motoren?
Hmmm... Mulig vi må dekke over det eller bruke rød lyktespray i så fall. Gitt at de er såpass forståelsesfulle.
Motoren går bare én vei slik vi har koblet den. Revers skjer gjennom girskift. Dette for å være snillest mulig med girkassa som sikkert ikke har tannhjul dimensjonert for å bli drevet av et stort moment andre veien.

Sitat
Varme: Eberspächer? Det koster jo en del, og helst bør det jo være en av nyere modell med varmeregulering. Dieseltypen er greiest, da er det mindre kritisk med brannfare, dere kan jo ikke hente bensin fra tanken lenger. De Eberspächerne som kom med boblene på den tiden (BN2) er bare on/off med 2000 watt, varmen er ikke til å holde ut på normale dager. For å få bilen godkjent, kan dere ikke bare bruke sånne elektriske jalla-vifter og montere mot frontruten? Stadig folk her på forumet som nevner slike, denslags finnes.

Utrolig spennende prosjekt - lykke til videre!

Jallavifter ville Vegvesenet ikke ha noe av. "Ikke noe sånn slarv som bare monteres i dashbordet og peker mot ruta". Bilen skal jo godkjennes fra bunnen av, mer eller mindre. Hadde det originale varmeapparatet vært der, hvor enn dårlig det måtte være, hadde det gått greit:P
Men som sagt har vi jo lufting så det holder. Varmen derimot.. De 12V varmeviftene man får på Torshov/BilXtra/Biltema er håpløse. Vi har én slik en i dashbordet som peker ut i kupéen, og selv om det blir varmt rett ved vifta, er det ingen futt i dem, rent viftemessig.
Fossilbrennstoffvarme har vi vurdert, men de koster litt, og budsjettet er blitt stramt etterhvert. Ingen som trodde vi skulle komme så langt som vi kom:P 2000w bør jo holde i massevis. Får jeg ikke svar fra Vegvesenet i morra formiddag, ringer jeg opp, tenker jeg.
Loggført

Tom you can't knit at these speeds! Nobody can! DON'T BE A GODDAMNED HERO TOM.
SveinØ
Supermedlem
*****
Innlegg: 840
Bosted: Molde



Vis profil
« Svar #39 på: september 27, 2011, 01:47:23 am »

Finnes både front og bakrute å få kjøpt med varmetråder til boble  Blunker
Loggført

Member of the Vintage VW Club of Møre & Romsdal
Ivar
Supermedlem
*****
Innlegg: 910
Bosted: Ask i Norhordaland


Samler seg opp......


Vis profil
« Svar #40 på: september 27, 2011, 07:39:53 am »

IFT ryggelys, så bør ikkje det bli noko problem.
Har nett forevist -75 Pickup, med ryggelys integrert i baklyset.
Ingen pære, ingen ledning, ingen bryter, ingen kommentar Glad

Om de skal montere fossilvarmer, så gå for ein dieselutgave.
Lettare å få godkjent brennstoffsystem.

Slenger slike (brukte) i 24v utgave på finn, rimelig. Spør om sponsing hos ein større forhandler!
Loggført

1975 T2 Sika  - Arbeidshest      |o * o|


“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with their experience.”
Voltswagen_HiG
Nybegynner
*
Innlegg: 47
Bosted: Høgskolen i Gjøvik


Elektrisk 1974 VW Type 1, Jeans Edition


Vis profil WWW
« Svar #41 på: oktober 02, 2011, 10:57:17 am »

Bilen står for øyeblikket på trafikkstasjonen i Gjøvik (Hunndalen). Fikk telefon fra bilsakkyndig som kun hadde gode ord å melde, bortsett fra for mye vekt over framakslingen (som for øvrig er Puma-forstilling). Uten sjåfør i bilen var den akkurat på maks-grensa, men med sjåfør ble det for mye.
Ryggelys var ikke noe problem, da bilen kunne fåes både med og uten da den var ny.
Det eneste vi nå må gjøre er å flytte det fremste batteriet (som nå er i reservehjulsbrønnen) til inni bilen, på andre siden av girtunnellen fra det standard 12V batteriet i bilen og så felle det ned i "bakseteplata" vi har satt der, bak forsetene. Gjør vi det, sa han, så skulle han "skrive under på bilen med god samvittighet"
Så dette er jo gode nyheter! Det BLIR skilt på "Voltswagen"  Osteaktig
Loggført

Tom you can't knit at these speeds! Nobody can! DON'T BE A GODDAMNED HERO TOM.
eWolf
Supermedlem
*****
Innlegg: 515
Bosted: Hamar


think small


Vis profil WWW
« Svar #42 på: oktober 02, 2011, 13:57:03 pm »

Fantastisk kult! Gliser
Loggført

eWolf - Part of the AirWolfs crew


psssssst! AirWolfs er på Facebook!
vw56
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 1567
Bosted: Darbu


Rust is not a crime..


Vis profil
« Svar #43 på: oktober 02, 2011, 19:37:48 pm »

NICE Gliser Gliser. det liker vi..
Loggført

Erik Andersen 3322 Darbu
tlf: 46813220
----------------------------------------------------------

Røyken og Omegn Aircoolers

Arrangement Ansvarlig




------------------------------------------------------------------------------
1967 Notchback
1989 Transporter syncro bruksvogn Solgt
1969 Variant Solgt
1956 Oval Solgt
1973 1303S SOLGT
Gullik
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 1779
Bosted: Kragerø.....Norway.....


59 T1,64 T1og 65mod 215


Vis profil
« Svar #44 på: oktober 02, 2011, 19:52:21 pm »

Morro å se at det nok blir norske skilter på denne , artig om det kan bli flere el-drevne bobler på veien i tiden fremover.
Loggført

Seaside VW Klubb
1303S73
Supermedlem
*****
Innlegg: 735
Bosted: Haugesund NRVWK


1303LS Org. Cab. & Gullhuset


Vis profil
« Svar #45 på: oktober 03, 2011, 22:34:08 pm »

Gratulerer!

Hilsen Geir.
Loggført

1973 1303LS Org. Cab
1966 VW panel Gullhuset
1985 VW transporter syncro
StarBugs Geir
Supermedlem
*****
Innlegg: 1204
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #46 på: oktober 07, 2011, 08:23:51 am »

I tillegg til solcelle-panel skulle Dere hatt en nedfellbar/demonterbar (hurtigkobling) "seilbåt-vindmølle". Vet ikke om det gir så mye effekt, men ikke tvil om at det vil trekke til seg oppmerksomhet når Dere parkerer Glad.

Når det gjelder toppfarten kan Dere jo endre utvekslingen på kassen? Hvis den ligger rundt 60 nå, bør man greit komme opp i 70-80 med et høyere 4. gir. Har dere målt rekkevidden ved "normal" bruk? Ser Dere antyder 1,5 - 2 timer. Det bør gi en rekkevidde som ikke er langt unna andre elbiler som har vært i handelen frem til nå Blunker.

Gratulerer med godkjenning! Gliser
« Siste redigering: oktober 07, 2011, 08:28:21 am av StarBugs Geir » Loggført

1974 1303s
2018 Husqvarna Vitpilen 701
Voltswagen_HiG
Nybegynner
*
Innlegg: 47
Bosted: Høgskolen i Gjøvik


Elektrisk 1974 VW Type 1, Jeans Edition


Vis profil WWW
« Svar #47 på: oktober 08, 2011, 09:59:34 am »

Nå har vi fått flytta det fremre batteriet i bobla til bak førersetet, og alt ser bra ut! Vi har også ordna en ny og forbedret kollisjonssikring foran. På mandag skulle bilsakkyndig komme ned til Høgskolen med vekter slik at vi slapp å drasse oss helt opp dit for å få prøveskilter for så å kjøre ned igjen, hente bobla og kjøre denne opp. Blir spennende dette her! Kanskje han tar med skilter også? Håper de husket å bestille kvadratisk skilt for bakluka Tvilende Har sett et par bobler med rektangulære bakskilter, og dette blir jo litt rart. Kan selvfølgelig montere det på bakfangeren men da ser det rart ut med hull i bakluka og lys der skiltet egentlig skulle være.

Geir sier at vi kan øke utvekslinga i 4. gir? How? Høres ut som en ganske komplisert jobb.
For øvrig vet vi at elmotoren (som jo ble donert) ikke er 100% optimal for formålet da den har lavt maksturtall og liker seg best på lave sådan. Den drar helt ok opp gjennom girene til 30-40, men raskere enn dette samt i oppoverbakker er det ikke like mye futt selv om den ikke bruker lang tid opp til 60. Det er klart at om den får gå sakte nok, kommer den seg lett opp alle slags bakker, på tross av dette hadde jo ikke noe sterkere/raskere vært å forakte.
Er det noen som kommer over en sterk 48V motor til en billig penge så slå for all del på tråden  Blunker

Vi har enda ikke fått målt rekkevidden skikkelig, nei. Dette gjør vi når vi får skilter på den. I all hovedsak vil dette uansett være en bybil til ærender og lignende hvor lav fart og hyppig kommunal gratisparkering er gjeldene:P
Vindmølle er jo fancy, men den genererer vel ganske lite i forhold til solcellepanelene. Det er klart begge deler er gimmicker til en viss grad så så ille er det ikke, men vi har hverken tid eller økonomi til å kjøre flere prosjekter nå:P
Må finne meg/oss bacheloroppgave snart også... *sukk*
Moro å bygge bil.

Skal prøve å huske å oppdatere dere på hva dommen blir på mandag.

-Daniel
Loggført

Tom you can't knit at these speeds! Nobody can! DON'T BE A GODDAMNED HERO TOM.
Voltswagen_HiG
Nybegynner
*
Innlegg: 47
Bosted: Høgskolen i Gjøvik


Elektrisk 1974 VW Type 1, Jeans Edition


Vis profil WWW
« Svar #48 på: oktober 10, 2011, 16:49:08 pm »

Bilsakkyndig kommer i morra. Han sa forresten at regelverket var slik at vi kun får vanlige skilter på bilen da det i følge han kun er typegodkjente elbiler som skal ha EL-skilter. Dette er jo dritteit. Flere andre godkjente elbiler som er blitt ombygd har jo fått EL-skilter (som Øyvind Holst's Citroën 2CV, Andreas Haveland's Peugeot 205, med flere), men dette har vist vært utenfor regelverket..
Da får vi sikkert ikke gratisparkering eller lignende heller... Må snakke med han om dette i morra.

-Daniel
Loggført

Tom you can't knit at these speeds! Nobody can! DON'T BE A GODDAMNED HERO TOM.
Voltswagen_HiG
Nybegynner
*
Innlegg: 47
Bosted: Høgskolen i Gjøvik


Elektrisk 1974 VW Type 1, Jeans Edition


Vis profil WWW
« Svar #49 på: oktober 10, 2011, 20:00:08 pm »

Har nå vært nedom garasjen og vi har festa dette batteriet


bedre, samt lagt pleksiglass over det i tillegg til den filtdekte treplata.




Nå må det vel snart holde.

Her er så langt vi har kommet med solcelle-prosjektet:










Her er ny og forbedret kollisjonssikring:





Må si jeg synes det er utrolig rart at vi ikke skal få EL-skilter på bilen. Den er da en elbil som alle andre? Kanskje vi må betale mere avgifter i tillegg nå?
Om bilen ikke blir "skikkelig" elbil kunne vi jo like gjerne syna bilen på de originale skiltene, for så å bytta fremdriftsteknologi i skjul og ikke fortalt noen.
Skuffa over at et så nært samarbeid med vegvesenet ikke skulle lønne seg.
Både
http://evalbum.com/632
http://evalbum.com/2703
http://evalbum.com/1512
og til og med http://evalbum.com/2894
er privatombygde biler med EL-skilter.

Har følelsen av at han har fått beskjed fra høyere hold om at bilen ikke får godkjennes som elbil og at "det skal folk kjøpe sjøl!" selv om det er mye mer miljøvennlig å bygge om en brukt bil isteden for å kjøpe ny elbil. Dette er selvsagt bare spekulasjoner, men kjenner jeg er litt snurt nå..
Loggført

Tom you can't knit at these speeds! Nobody can! DON'T BE A GODDAMNED HERO TOM.
Voltswagen_HiG
Nybegynner
*
Innlegg: 47
Bosted: Høgskolen i Gjøvik


Elektrisk 1974 VW Type 1, Jeans Edition


Vis profil WWW
« Svar #50 på: oktober 11, 2011, 08:32:29 am »

Hei igjen

Etter undertegnede sendte litt småirritert mail til vegvesenet i morges, sa bilsakkkyndig at hadde tatt kontakt med de “der oppe” og at det var de som hadde tolka regelverket på en merkelig måte.
Han var akkurat innom garasjen og var enig med våre grunner for EL-skilter, sa at alt så bra ut og at vi nå FÅR EL-SKILTER!!! Osteaktig
Må bare innom vegstasjonen, betale visningsgebyr, få papirer på godkjennelse og få bilen gjennom EU-kontroll først.
Loggført

Tom you can't knit at these speeds! Nobody can! DON'T BE A GODDAMNED HERO TOM.
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7126
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #51 på: oktober 11, 2011, 09:48:03 am »

det var jo gode nyheter Glad

Håper du kan oppsummere litt til slutt om hvordan denne søknadsprosessen har foregått, siden det tydligvis er flere av oss som sitter i kulissene og verker etter å komme i gang med et tilsvarende prosjekt. Håper også du er villig til å bruke denne bilen som referanse for oss andre.

Stå på Glad
Loggført
Voltswagen_HiG
Nybegynner
*
Innlegg: 47
Bosted: Høgskolen i Gjøvik


Elektrisk 1974 VW Type 1, Jeans Edition


Vis profil WWW
« Svar #52 på: oktober 11, 2011, 10:38:39 am »

Klart vi kan være referanse!

Oppsummering av søknadsprosessen.. Tja..
Da vi var godt i gang med oppussingen av bilen (rundt November i fjort) sendte vi mail til vegstasjonen om hva vi tenkte å gjøre:
Sitat
Hei!

Vi er en prosjektgruppe fra Høgskolen i Gjøvik som alle går Industriell Design og Teknologiledelse (maskiningeniør).
Vi har en Volkswagen Type 1 (aka. "boble") "Jeans Edition" fra 1974 (regnr SN 58825, understellsnummer 1142570875), som vi bygger om til elektrisk drift.
Vi har fått donert en elektrisk motor (5,2 kW), inkl. kontrollere, fra en Clark gaffeltruck. Systemet går på 48V.
Vi vil koble el-motoren direkte til girkassa, uten clutch, for så å ha girkassa fast i ett gir. Etter våre beregninger med
hensyn til maksimum turtall på el-motoren, gir-forhold og hjulstørrelse vil bilen få en toppfart på 49 km/t i 3. gir.
Vi vil gjerne få godkjent bilen til kjøring på offentlig veg, og her trenger vi veiledning. Er det i det hele tatt mulig å få dette godkjent i Norge, slik vi ser de har gjort det i USA?

Vi vil enten bruke 8 eller 4 stk 12V dyptrekksbatterier med GEL (ikke-lekkasje) teknologi. 200Ah vil gi oss rundt 2 timers driftstid ved fullt strømtrekk ("full gass").
Med 8 batterier, vil hvert batteri ha omlag 100Ah. Vi vil seriekoble 4 batterier (4*12V = 48V) for så å parallellkoble disse for å gi oss rundt 200Ah totalt. Dette er en relativt fleksibel løsning med henhold til plass i bilen.
Alternativet er å bruke 4 store 12V batterier med samme teknologi, på om lag 200Ah i hver. Da vil vi kun seriekoble batteriene og samtidig oppnå nok rekkevidde. Dette vil gi færre ledninger, men er mindre fleksibelt med hht plass.
Skal vi benytte oss av 4 store batterier, må vi kunne ta ut baksetene. Er bilen vanskeligere å få godkjent uten baksete?
Batteriene vil bli festet godt i kasser laget av stålbjelker, hvorav noen vil være i bilens kupé, mens andre vil være der bensintanken originalt var.
Vi vil også ha konstant el-dreven utlufting av disse kassene, både under lading og kjøring.
Styring, bremser og andre systemer vil være som standard i bilen og vi benytter et 9. batteri til bilens vanlige 12V system (lys, vindusviskere osv).
Hva må til for å få bilen godkjent?
Kunne vi kommet i kontakt med noen i nærområdet som kunne hjulpet oss med godkjenning av bilen?

NB! Vi ber om deres tilbakemelding så snart som ovderhode mulig, da vi snart ønsker å kjøpe batterier, og vi har som mål å avslutte prosjektet før jul.

Mvh

Daniel Ålien
Industriell Design og Teknologiledelse, Høgskolen i Gjøvik.

Fikk svar:
Sitat

og

Sitat
Hei

Jeg får noen avklaringer i løpet av dagen fra Ombyggingsgruppa i Oslo, så jeg tar kontakt med deg i morgen,
og at vi blir enige om et tidspunkt for "møte" da.

Mvh

H. Svenneby

Så var det stille fram til Januar/Februar 2011. Fikk beskjed at vi bare måtte få bilen opp så de kunne ta en titt på den. Den var nå mer eller mindre ferdig, men enda ikke vist for vegvesenet annet enn ved filmklipp og bilder.

En mail til fra når bilen sto på trafikkstasjonen:

Sitat
Fra: Daniel H. Ålien [mailto:daniel.alien@hig.no]
Sendt: 16. februar 2011 11:37
Til: Svenneby H.
Emne: Elektisk folkevogn

Hei og takk for sist
 
Hvordan er ståa med bilen? Dette er ikke noen purring eller klaging på noen måte. Vi har mye å drive med og Bobla er det ikke noe umiddelbart stress med. Flere i gruppa har spurt om hvordan det går med “godkjenninga”, så sender derfor en uformell mail for å spørre:)
Har dere skrevet ei liste over ting som må gjøres noe med, for å få den godkjent, eller avventer dere dokumentasjon fra oss? Dokumentasjon og beregnede kræsj-krefter på batteri-innfestningene vi har bygget osv, har vi ennå ikke fått satt sammen, men er noe vi kommer til å ordne i løpet av våren eller tidligere avhengig av øvrig arbeid ved Høgskolen. Ved kollisjonsberegninger har vi gått ut i fra en kollisjon i 60 km/t hvor bilen deselererer til 0 på 50 millisekunder, og batterifestene skal i følge beregningene våre, tåle slik deselerasjon. Dette tar vi også med i rapporten når vi omsider kommer i gang med den. Er det andre verdier vi bør bruke?
For øvrig, er det andre ting som må ordnes med bilen før denne rapporten lages? Vi setter pris på deres “goodwill” og interesse i prosjektet vårt:)
 
Mvh
 
Daniel Ålien
Industriell Design og Teknologiledelse
Høgskolen i Gjøvik

Sitat
From: Svenneby H.
Sent: Wednesday, February 16, 2011 12:29 PM
To: 'Daniel H. Ålien'
Subject: SV: Elektisk folkevogn
 
HEI
 
Vi har hatt en del dialog med SFOOR og OM-  og Oppbyggingsgruppa  i Oslo.
De har jo forsåvidt svart dere i brevs form ,og vi kommer nok til å  videreformilde og gjenta dette svaret videre tilbake til dere.
.. med noen flere spesifikke detaljer.
 
Dette er den første bilen i sitt slag vi har til slik type godkjenning, og vårt svar blir da føring for videre avgjørelser i slike saker.
 
Vårt svar som dere snart får i posten, kan selvfølgelig påklages (forvaltningsloven), og dermed er det opp til vegdirektoratet å sette lista så og si, i ved slike ombygginger.
 
Her må det avgjøres en del prinsipper og krav rundt dette med EL bil, og det er det ikke opp til hver enkelt trafikkstasjon å gjøre.
 
Dette høres sikkert " tung - rodd " ut men slik må det bli når forvaltningspraksis ikke er opparbeidet.
 
Allikevel , et spennende prosjekt er det.
 
All ære til driftige og kunnskapsrike elever ved skolen. Den skal dere ha... Vi må jo si vi har blitt litt fasinert av dette kjøretøyet. Det blir nok uansett et et historisk prosjekt både for dere og for oss.
 
Som sagt, det kommer et brev snart med mer spesifikk informasjon..
 
mvh
 
H. Svenneby

Innimellom her ble bilen offisielt avduket i mars og vi sendte Vegvesenet prosjektrapporten vår som ble ferdig i mai. Denne omhandler alle aspektene ved hele prosjektet i detalj og jeg kan sende denne til de som vil ha den uten å spre den til alle de kjenner.
Det var bl.a. mye tull med effekt og vekt.
Her er registreringskapittelet fra denne rapporten: http://localhostr.com/files/CSGiToi/Kapittel%208.pdf som også inneholder svarbrevet fra vegvesenet.

En del problemer var det med motoreffekten som er på fattige 5,2 kW. Motoren er sterk fra 0 omdreininger i minuttet og kan trekke mer strøm enn 60min-ratinga på 5,2 kw om den får nok motstand (opp mot 22 kW faktisk), men for et regelverk som kun leste det tallet som om det var fra en bensinmotor, ble det for lite. Et annet moment var totalvekta på bilen. Så lenge den ikke veier under 1200 kg (som er maksimalt tillatt vekt på ei boble) skulle alt gå greit. Vår bil veide uokkupert rett i underkant av 1000 kg og dermed ville registrering for 5 passasjerer overskride totalvekta. Dette løste vi med å jobbe videre med bilen som en toseter. Fikk også kontakt med motorprodusent Schabmüller som sendte oss et generelt skriv på at motoren var "godkjent" og produsert av dem innenfor de krav som de har til slikt.
Fikk svar fra vegvesenet: http://localhostr.com/files/Abfy4KK/Svarbrev%20Statens%20Vegvesen.zip

Etter dette monterte vi en filtdekket vegg foran de bakre batteriene, la ei tykk treplate over der bakseteputa ville vært, la ledninger i støvsugerslange, monterte kollisjonssikring i framkant, monterte "defroster" (som bare er ei motorromsvifte for båt kobla med støvsugerslanger opp til de originale lufteventilene i frontruta), var oppom vegstasjonen for å få godkjent den, fikk vite at den var for tung foran, flyttet det fremste batteriet til rommet innunder treplata bak sjåføren for å bedre vektfordelingen (vekt over framakslingen var akkurat for stor), fikk bilsakkyndig til å komme ned og godkjenne denne siste modifikasjonen og fikk tatt han skikkelig i handa og si tusen takk for all velvillighet. Var nå oppom vegstasjonen og fikk betalt såkalt "visningsgebyr" og sendt bestilling på EL-skilter (med ett stort høyt skilt bak, som seg hør og bør). Før vi får skiltene må vi også innom EU-kontroll.
Fikk gratis (! Osteaktig !) EU-kontroll av Möller Volkwagen på Gjøvik i morra den dag. Så kommer vel skiltene om en drøy uke.


« Siste redigering: oktober 11, 2011, 11:08:48 am av Voltswagen_HiG » Loggført

Tom you can't knit at these speeds! Nobody can! DON'T BE A GODDAMNED HERO TOM.
Trond Dahl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 4526
Bosted: Sandnes


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #53 på: oktober 11, 2011, 11:28:20 am »

Utrolig kult! Gratulerer så mye!
Loggført

Street car 10.67/206kmt@Kjula 2014
Race car 9.49/236kmt@SCC 2017




"It seems that perfection is reached not when there is nothing left to add, but when there is nothing left to take away"
westcosta
Supermedlem
*****
Innlegg: 629
Bosted: Sykkylven



Vis profil WWW
« Svar #54 på: oktober 11, 2011, 21:03:25 pm »

Grattis med Voltswagen.  Gliser
Kanon prosjekt som viser vei....  Gliser

Var det diskutert noe om bremser på bilen eller var vekt/kw avgjørende for dette?
Dere fikk også godkjent bil:
Med hastighet på 60km/t og beregninger på innfesting av batterier osv.

Ev. ved bruk av større motor på 144 volt, og hastighet på ca 90++km/t er ikke denne fremgangs metoden godkjent?
(andre krav til festing av batterier osv.)
Loggført


T1 "Eatonic"
T2 Buss "Metal Jacket"
T4 "Multi"
JFP
Supermedlem
*****
Innlegg: 967
Bosted: Bærum



Vis profil
« Svar #55 på: oktober 11, 2011, 21:36:27 pm »

Gratulerer!!!

Vil dere fortelle hva prosjektet har kostet totalt (eksklusive bilen)?
Loggført
Voltswagen_HiG
Nybegynner
*
Innlegg: 47
Bosted: Høgskolen i Gjøvik


Elektrisk 1974 VW Type 1, Jeans Edition


Vis profil WWW
« Svar #56 på: oktober 11, 2011, 22:45:36 pm »

Grattis med Voltswagen.  Gliser
Kanon prosjekt som viser vei....  Gliser

Var det diskutert noe om bremser på bilen eller var vekt/kw avgjørende for dette?
Dere fikk også godkjent bil:
Med hastighet på 60km/t og beregninger på innfesting av batterier osv.

Ev. ved bruk av større motor på 144 volt, og hastighet på ca 90++km/t er ikke denne fremgangs metoden godkjent?
(andre krav til festing av batterier osv.)

kw pr. tonn totalvekt var absolutt avgjørende, men vår motor som lå under minimumsgrensa fikk vi senere dispensasjon for da elmotorer har en helt annen effektkurve enn bensinsmotorer samt at de kan øke effekten etter belastning. Bremsene kunne være som de var så lenge vekta var under totalvekta (1200 kg).

ECE-reglene er slik at alle systemer med en arbeidsspenning under 60 Volt (tror jeg det var?) blir fritatt fra en haug av de punktene som står i direktivet. Derfor vil 144 Volt være mye vanskeligere (men sikkert heller ikke umulig med riktig dokumentasjon og tilstrekkelig elsikkerhet). Det viktigste er å være i dialog med Vegvesenet. Det hjelper noe voldsomt.
Hastigheten kunne vi nok fått opp ved større spenning over motoren (og selvsagt tilstrekkelig kjøling) men 2270 R.P.M. fra gaffeltruckmotoren er det lave tallet som holder farten nede. Når motoren nærmer seg topphastighet blir den mye svakere. De fleste nye, skikkelige elmotorer har mye bedre turtall så vidt meg bekjent. Og dette kan også være med 48V. Klart 48 V er litt lavt, men det var denne motoren vi fikk donert og vi er egentlig veldig fornøyd med bilen.
Ellers kan vekter være som de vil, bare bilen ikke overskrider totalvekta (i boblas tilfelle 1200 kg) eller maksimale akselvekter. Bygger du en bil med tørrvekt på 1100 kg, f.eks. kan du bare ha ett sete i den. Det skal ikke være mulig å overskride totalvekta med passasjerer.
Krav til festing av batterier hadde de ikke. Dette er en ombyggingsverden foreløpig uten reglement. Vi regnet allikevel på stagene som holder batteriene fast i lengderetning og kom fram til at de vil tåle å holde fast de bakre batteriene gjennom en 50 millisekund kollisjon fra 60 km/t til 0. Disse utregningene var vel nok. Med høyere arbeidsspenning vil nok ikke festekravene være så mye større, men beskyttelseskravene vil nok være det.
« Siste redigering: oktober 11, 2011, 22:54:55 pm av Voltswagen_HiG » Loggført

Tom you can't knit at these speeds! Nobody can! DON'T BE A GODDAMNED HERO TOM.
Voltswagen_HiG
Nybegynner
*
Innlegg: 47
Bosted: Høgskolen i Gjøvik


Elektrisk 1974 VW Type 1, Jeans Edition


Vis profil WWW
« Svar #57 på: oktober 11, 2011, 22:52:25 pm »

Gratulerer!!!

Vil dere fortelle hva prosjektet har kostet totalt (eksklusive bilen)?

Mener budsjettet var på 75 000 (inkl. bilen). Bilen (les: det sandblåste skallet uten motor) kostet 5000 tror jeg.. Denne ble kjøpt inn sommeren før vi visste om eller hadde starta på prosjektet. Leia av verkstedet vi jobba i var på 7500.
I de 75 000 ligger også restaureringskostnader, nye dekk, ny lakk osv.
Motoren var gratis fra den gamle kasserte trucken. Batteriene fikk vi litt rabatt på (BatteriCentralen på Gjøvik er absolutt å anbefale! For sjefen der, Larssen, er ingenting umulig og han har gitt oss en masse el-råd i forhold til batteriplassering, ledninger, etc) men fakturaen herfra var allikevel den største. Kontroller kostet også en del penger.

Med en i utgangspunktet hel og fin bil, vil prosjektet ta mye mindre tid og sannsynligvis koste mye mindre i tillegg.
« Siste redigering: oktober 12, 2011, 07:05:52 am av Voltswagen_HiG » Loggført

Tom you can't knit at these speeds! Nobody can! DON'T BE A GODDAMNED HERO TOM.
Voltswagen_HiG
Nybegynner
*
Innlegg: 47
Bosted: Høgskolen i Gjøvik


Elektrisk 1974 VW Type 1, Jeans Edition


Vis profil WWW
« Svar #58 på: oktober 12, 2011, 13:17:52 pm »

Der var vi gjennom EU-kontrollen! Alt var i orden bortsett fra manglende varseltrekant og et horn vi enda ikke har fått til å virke.
Fikk hele VW-verkstedet til å stoppe opp:P



Nå er det bare å vente på skilter!
Loggført

Tom you can't knit at these speeds! Nobody can! DON'T BE A GODDAMNED HERO TOM.
haz
Supermedlem
*****
Innlegg: 1958
Bosted: Sagene



Vis profil
« Svar #59 på: oktober 12, 2011, 14:31:53 pm »

Det er bare å bøye seg i støvet i ydmykhet, bra jobba!! En liten flisespikkerkommentar, men lakkeren må hatt dårlig knær, for han har jo glemt under fronten der! Osteaktig
Loggført
Sider: 1 [2] 3
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!