mars 28, 2024, 23:08:44 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1] 2
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Tidlig norsk Cal-Look-historie - samletråd  (Lest 41857 ganger)
SplitMan
VSN
Supermedlem
*****
Innlegg: 3676
Bosted: Trønder i eksil



Vis profil
« på: mai 11, 2011, 14:41:15 pm »

De aller tidligste "bygge-om-Boble"-pioneerene i Norge - hva vet vi om dem?

Vi har vært innom dette tema tidligere - var det på tuju eller her? Jeg husker ikke helt... om noen har link, så post den.

Hva vet vi om de aller tidligste ombyggerne / Cal Lookerne i Norge? Og da snakker vi pre-1975... veldig tidlig altså.

Dette kunne bli til en veldig spennende artikkel i et blad - og bring gjerne dine bidrag og memoarer til denne tråden.

Noen bruddstykker av det jeg vet / husker:

- Den derre drag-bobla fra Sarpsborg...som det var en liten artikkel om (noen som har det scannet?)
- En "fyr i Oslo" som JHU kjenner som tok hjem Hot VWs fra første nummer og hadde boble
- Hva vet vi om første eier av "det norske settet" med BRM?
- Brattås sin villeste motor....den kom vel fra et velidg tidlig bygg
- Var det noen bobler med på de aller tidligste bilutstillingene i Oslo? Motorama, etc?
- Han som bygde min Thundersodder...tok hjem kamaksel og spacere fra Gene Berg i 1967
- Gubben som "vw66" refererer til i "dummeste tekniske"-tråden....helt sikkert ikke bare oppspinn
- De "uendelig mange" ryktene om "en" som hadde Porsche-motor i Bobla si....Skien, Hommelvika, Oslo....etc

.....og det er helt sikkert mye mer....

Hva vet du om pre-1975 boble-ombygging i Norge?
Loggført

SCREWDRIVER #2
Rocket-Racing
Supermedlem
*****
Innlegg: 1771
Bosted: Sande i Vestfold



Vis profil
« Svar #1 på: mai 11, 2011, 21:46:18 pm »

Om ikke helt cal-look, Okrasamotoren som Baboon hadde en stund er vel "gammel norsk"..
Loggført

If it ain't broke... sell it & buy one that is

SCREWDRIVER #6

www.screwdriversnorway.blogspot.com
eWolf
Supermedlem
*****
Innlegg: 515
Bosted: Hamar


think small


Vis profil WWW
« Svar #2 på: mai 12, 2011, 09:56:19 am »

Det ble jo skiftet bakruter på split og oval biler også, en slags new beetle look i sin tid. Glad
Loggført

eWolf - Part of the AirWolfs crew


psssssst! AirWolfs er på Facebook!
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #3 på: mai 12, 2011, 10:46:26 am »

Ikke sikker på hvem jeg kjenner i Oslo, men i Sandefjord kjenner jeg en som hadde hot folkevogn og satt å bestilte greiene sine direkte fra Empi- Riverside katalogen.

Motoren forsvant til Hamar, og bilen ble hugget i Göteborg. 
Loggført

Speed is no substitute for direction
TomR
Supermedlem
*****
Innlegg: 2089
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #4 på: mai 12, 2011, 11:31:57 am »

Tipper at motoren var blå med EMPI eksos Osteaktig

Ikke sikker på hvem jeg kjenner i Oslo, men i Sandefjord kjenner jeg en som hadde hot folkevogn og satt å bestilte greiene sine direkte fra Empi- Riverside katalogen.

Motoren forsvant til Hamar, og bilen ble hugget i Göteborg. 
Loggført

- The devil is in the detalis!
- Når små menn kaster lange skygger så er det kveld!
SplitMan
VSN
Supermedlem
*****
Innlegg: 3676
Bosted: Trønder i eksil



Vis profil
« Svar #5 på: mai 12, 2011, 14:58:30 pm »

Tipper at motoren var blå med EMPI eksos Osteaktig

Ikke sikker på hvem jeg kjenner i Oslo, men i Sandefjord kjenner jeg en som hadde hot folkevogn og satt å bestilte greiene sine direkte fra Empi- Riverside katalogen.

Motoren forsvant til Hamar, og bilen ble hugget i Göteborg. 

Fortell fortell?! Blå motor med empieksos på Hamar? Ka du veit TomR?
Loggført

SCREWDRIVER #2
SplitMan
VSN
Supermedlem
*****
Innlegg: 3676
Bosted: Trønder i eksil



Vis profil
« Svar #6 på: mai 12, 2011, 14:59:46 pm »

Veldig godt poeng ang Okrasa-motoren til baboon, nå Lund - Rocket...! Hva satt den i tro? Kom vel i sin tid fra Vinterbro/Tusenfryd-området så vidt jeg husker... Noen som vet mere om den?

Men....den derre gassern fra Sarpsborg....hvor er det scannet av den gamle artikkelen?
Loggført

SCREWDRIVER #2
Pitt
Supermedlem
*****
Innlegg: 1278
Bosted: Oppdal


oppdal så klart


Vis profil
« Svar #7 på: mai 12, 2011, 17:03:08 pm »

Det gikk ei boble oppå her å på 70 tallet med Porsche motor i ! Trur det var en 90 S motor !


Pitt
Loggført

E ha kasta mange sånne !


Tlf 90834700
TomR
Supermedlem
*****
Innlegg: 2089
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #8 på: mai 12, 2011, 17:11:03 pm »

Har bare kjennskap til en stk blå IDA motor med 4 boltet EMPI flens - who is "tucked" away Glad

Tipper at motoren var blå med EMPI eksos Osteaktig

Ikke sikker på hvem jeg kjenner i Oslo, men i Sandefjord kjenner jeg en som hadde hot folkevogn og satt å bestilte greiene sine direkte fra Empi- Riverside katalogen.

Motoren forsvant til Hamar, og bilen ble hugget i Göteborg. 

Fortell fortell?! Blå motor med empieksos på Hamar? Ka du veit TomR?
Loggført

- The devil is in the detalis!
- Når små menn kaster lange skygger så er det kveld!
Jærva
Supermedlem
*****
Innlegg: 1438
Bosted: Østlandet.



Vis profil WWW
« Svar #9 på: mai 12, 2011, 19:30:16 pm »

Det gikk ei boble oppå her å på 70 tallet med Porsche motor i ! Trur det var en 90 S motor !


Pitt

Ikke umulig at det var bobla til faren min. Onkelen min satte inn den motoren i bobla til faren min på en kveld uten at faren min visste om det  Osteaktig  
Fra før satt det en 1200-motor med abarth-eksos, det ble "litt" mer futt med 90 hk !

Sikkert flere bobler som har hatt 90-hk 356-motor, men tidlig 70-tall var det alikevel ganske så sjeldne greier.
Nå var det ikke Cal-look da faren min hadde den, men jeg mener at den ble solgt til Stjørdalen som første eier etter faren min i hvertfall...
Den bilen var i hvertfall "vanlig" hvit-grå

Grunnen til den "plutselige" omvandlingen var visstnok at en eier av en Taunus 12m hadde blitt etter i forhold til den lett trimma 1200-bobla og at "han skulle hjem og hente 20M´en til faren sin! Og da skulle det visstnok bli andre boller"  Lite skjønnte jo mannen da han ble ENDA mer etter bobla med den bilen (han visste da selvsagt ikke noe om forandringen under bakluka) Osteaktig Gliser
« Siste redigering: mai 12, 2011, 19:39:39 pm av Jærva » Loggført

Det 7. bud : Du skal ikke stjele. Staten liker ikke konkurranse!

Øyelokk, 009-fordeler og chrommoly-støtstenger skal destrueres!
Lundby
Supermedlem
*****
Innlegg: 2094
Bosted: Ottestad/Hamar



Vis profil
« Svar #10 på: mai 12, 2011, 20:36:48 pm »

Brødrene Teksum,nå BI og Cato sine regnes vel her?
Loggført

bergrenner                     TLF 90910383
Pitt
Supermedlem
*****
Innlegg: 1278
Bosted: Oppdal


oppdal så klart


Vis profil
« Svar #11 på: mai 12, 2011, 20:46:01 pm »

Brødrene Teksum,nå BI og Cato sine regnes vel her?

De er vel bygd sent på 80 tallet eller de bilene !!

Pitt
Loggført

E ha kasta mange sånne !


Tlf 90834700
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #12 på: mai 12, 2011, 21:24:41 pm »

"Sandefjords" motoren hadde ikke IDA gassere.
Loggført

Speed is no substitute for direction
Reiel
Folkevognklubben
Supermedlem
*****
Innlegg: 2704
Bosted: Ottestad/Hamar


Vis profil

« Svar #13 på: mai 12, 2011, 21:58:00 pm »

Få noe mere info her a kara, dette er morro.... Historie er gøy...

Selv har vi en Cal-looker fra 1986 så den er jo et "nybygge" i forhold her Gliser
Loggført

Mvh
Reiel
TomR
Supermedlem
*****
Innlegg: 2089
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #14 på: mai 12, 2011, 23:48:28 pm »

Berthau - nå Letmolie sin er vel fra 82..
Loggført

- The devil is in the detalis!
- Når små menn kaster lange skygger så er det kveld!
SplitMan
VSN
Supermedlem
*****
Innlegg: 3676
Bosted: Trønder i eksil



Vis profil
« Svar #15 på: mai 13, 2011, 07:17:42 am »

Så....hvilke "leads" har vi så:

1945-1975:
1) Den derre drag-bobla fra Sarpsborg...som det var en liten artikkel om (noen som har det scannet?)
2) En "fyr i Sandefjord" som JHU kjenner som tok hjem Hot VWs fra første nummer og hadde boble
3) Hva vet vi om første eier av "det norske settet" med BRM?
4) Brattås sin villeste motor....den kom vel fra et veldig tidlig bygg
5) Han som bygde min Thundersodder...tok hjem kamaksel og spacere fra Gene Berg i 1967
6) Blålakkert EMPI/IDA-motor på hamar som TomR vet om
7) "Bobler med Porsche-motor":
- Pappan til "Jærva" sin
- Oppdalens store sønn
- Den i Hommelvika
- 912-motor fra Kristiansand som har sittet i Boble
8 ) Ex-Baboon sin Okrasa-motor, funnet på Vinterbro
9) Gubben som "vw66" refererer til i "dummeste tekniske"-tråden..."jeg hadde boble med 4-cam"....helt sikkert ikke bare oppspinn
10) Trønder på Singsaker som postordret Judson til sin '62..i '72

- Var det noen bobler med på de aller tidligste bilutstillingene i Oslo? Motorama, etc?

1975-85:
a) Bertheu-Oval/Splitten
« Siste redigering: mai 13, 2011, 08:01:17 am av SplitMan » Loggført

SCREWDRIVER #2
SplitMan
VSN
Supermedlem
*****
Innlegg: 3676
Bosted: Trønder i eksil



Vis profil
« Svar #16 på: mai 13, 2011, 07:19:20 am »


MEN.....den gasseren som vi hadde her eller på tuju....scannet et sorthvit bilde fra MotorLiv, eller noe sånt...? Hvor/hvem ble det av det scannet?? Det skulle vi veldig gjerne sett her...
Loggført

SCREWDRIVER #2
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #17 på: mai 13, 2011, 07:30:47 am »

Her er en liten historie:

For litt siden hadde jeg gleden av å dele rom på Ullevål med en hyggelig nordlending (ja, de finnes faktisk) I løpet av den korte uken jeg lå der ble vi godt kjent og praten gikk livlig, spesielt siden han i sine yngre år var en ivrig dragracer. På midten av 70 tallet så kjøpte han og kona et hotell/motell/cafè like i nærheten av Fyresdal flyplass og på slutten av 70 tallet så arrangerte han, i samarbeid med Am-car klubben, landets første drag race på stripa. Det ble en stor suksess og sjelden hadde det vært mer mennesker i bygda. Han husket godt at det stilte 2 vw bobler til start og den ene gikk fælt med lystgass. Den som gikk fælt var hvit og den andre var flerfarget.

Noen vi kjenner til? Eller kunne det være at dem ikke var fra Norge? Eller var dem rett og slett bare simple racerbiler og burde ikke være nevnt i denne tråden?

Mvh
BB
Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
SplitMan
VSN
Supermedlem
*****
Innlegg: 3676
Bosted: Trønder i eksil



Vis profil
« Svar #18 på: mai 13, 2011, 08:10:47 am »

Veldig interessant BeetleBug!

"Noen jeg kjenner" har jo skrevet en del om dragracing generelt, men "andre jeg kjenner" har somlet veldig med å skrive fortsettelsen.... Jeg har en del bilder fra "First Go Fyresdal" i 1978, men har ikke sett noen Bobler der i det hele tatt....dette må vi virkelig finne ut av. Det finnes veldig mange bilder fra det aller første dragracet i Norge i 1978 - så dette kan vi finne ut av. Ikke usansynlig at det var svenske biler, men uansett - meget interessaant.

Sjekk her:

Del 1:
http://www.amcar.no/page.asp?ParentID=312&MenuID=389&DocID=1482&Order=5

Del 2:
http://www.amcar.no/page.asp?ParentID=312&MenuID=389&DocID=1492&Order=5
Loggført

SCREWDRIVER #2
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #19 på: mai 13, 2011, 08:23:05 am »

Brattås verstingmotoren kommer fra en kryptonitt grønn 03 bygget av en kiosk innehaver i Oslo området.
Har på følelsen at den var klar ca i 90... dermed ikke så veldig tidlig.
Loggført

Speed is no substitute for direction
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #20 på: mai 13, 2011, 08:29:59 am »

Tilleggsinfo:

Kan det hende at lystgassboblen som deltok i Fyresdalracet var fra Haugesund / Stord / Ryfylke? På ungdomsskolen gikk jeg i klasse med kar (RIP Lars) som hadde en onkel som kjørte en lystgassboble i "gamle dager" Han ble stor i øya når han fortalte om en tur han fikk i den som en guttunge. Dette var en historie jeg ble fortalt i 88 eller 89 og jeg aner ikke hvor gammel han var eller nøyaktig hvor han fikk gleden av å sitte på.

Det jeg vet er at folk utvandret til USA fra Vestlandet langt utpå 60 tallet og tok ofte med seg Am-car og race interessen hjem igjen.

BB
Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
Lundby
Supermedlem
*****
Innlegg: 2094
Bosted: Ottestad/Hamar



Vis profil
« Svar #21 på: mai 13, 2011, 14:55:01 pm »

Brødrene Teksum,nå BI og Cato sine regnes vel her?

De er vel bygd sent på 80 tallet eller de bilene !!

Pitt
Ja selvsagt,pre 75 ble glemt
Loggført

bergrenner                     TLF 90910383
rl
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 635
Bosted: kodal


Vis profil

« Svar #22 på: mai 13, 2011, 15:43:36 pm »

Brattås verstingmotoren kommer fra en kryptonitt grønn 03 bygget av en kiosk innehaver i Oslo området.
Har på følelsen at den var klar ca i 90... dermed ikke så veldig tidlig.
bratwurst mente at den bilen var klar i 83-84........
Loggført
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #23 på: mai 13, 2011, 15:55:09 pm »

Brattås verstingmotoren kommer fra en kryptonitt grønn 03 bygget av en kiosk innehaver i Oslo området.
Har på følelsen at den var klar ca i 90... dermed ikke så veldig tidlig.
bratwurst mente at den bilen var klar i 83-84........

Ok, jeg har et Bilsport med den i, kan kikke etter der.
Loggført

Speed is no substitute for direction
Jærva
Supermedlem
*****
Innlegg: 1438
Bosted: Østlandet.



Vis profil WWW
« Svar #24 på: mai 13, 2011, 19:17:36 pm »

Føler vel kanskje at "cal-look-delen" av denne tråden har sklidd litt ut, så jeg fortsetter med litt off topic da..

Alf Rønning hadde på slutten av 60-tallet en  Gul og Svart boble med egenbygget 2,0 liters motor med okrasa 82mm veiv og 88 mm borring,letta og vektjusterte råder, vektjusterte stempler,letta svinghjul,bosch 010 fordeler,balanserte motordeler,topper med større ventiler,egenbygget eksos,kam fra Riechert og 46 IDA -forgassere(særlig mer avansert T1-motor var vanskelig å få til da tror jeg..). Selve bilen var lettet veldig (understellmasse var oxo overflødig  Kult). Vet vel ikke effekten på denne motoren helt men 130-140 hk var det nok, så jeg tror ikke det var noe særlig raskere bobler å oppdrive i Norge på den tida...
Største problemet med motoren var visstnok (av og til) bøyd støtstang og selvsagt dårlig holdbarhet på lagere til veiva (rullelager)

Bilen ble også brukt i løps-sammenheng, der det største problemet der var motorfester. (var ikke å oppdrive sterkere fester den gang visstnok)

Denne bilen har jeg et bilde liggende av et sted, da først ut fra start på israce  Kult

Ellers vet jeg også om at det var en kar som eide et hotell i fyresdalen som hadde en Porsche 356 1600sc-motor på 95 hk i bobla si, det også medio 70-tall
« Siste redigering: september 24, 2011, 11:24:17 am av Jærva » Loggført

Det 7. bud : Du skal ikke stjele. Staten liker ikke konkurranse!

Øyelokk, 009-fordeler og chrommoly-støtstenger skal destrueres!
Rocket-Racing
Supermedlem
*****
Innlegg: 1771
Bosted: Sande i Vestfold



Vis profil
« Svar #25 på: mai 13, 2011, 20:56:20 pm »

Dette er et fryktelig interessant tema, men norske biler som kan kalles cal-lookere før 1975 tror jeg vi skal lete lenge etter.. Hva med å strekke oss frem til 1980 og la tråden omfatte alt av modifiserte folkevogner?

"Det norske settet" med BRM har vel aldri beviselig vært mer enn to felger? Uten at jeg har inngående kjennskap til historien setter jeg et par kroner på at de kommer fra Sverige. De ble vel også funnet i indre Østfold?

Den Rønning-bilen høres veldig interessant ut!

Jeg tviler ikke på troverdigheten til Beetlebugs kilde, men at det var VW's på stripa i Fyresdal er helt nytt for meg. Som Splitman skriver finnes det mye bilder derifra så det burde la seg finne ut.

53'n min, eks Bertheau (ja, det er slik det skrives  Blunker ) var som det nevnes ikke inne i bildet før tidlig på 80-tallet. Men som norsk bil med cal-look tendenser var den nok allikevel tidlig ute. Rensket for lister og fangere, senket foran, Sprintstar (4,5 og 5,5) og 356 motor/bremser.
Loggført

If it ain't broke... sell it & buy one that is

SCREWDRIVER #6

www.screwdriversnorway.blogspot.com
mags
Supermedlem
*****
Innlegg: 3531
Bosted: Sølvbyen



Vis profil WWW
« Svar #26 på: mai 13, 2011, 21:15:10 pm »

Jeg Trur Kjell Aaen kunne fylle på litt hær
også Egil Sletner han var tidlig ute Blunker

M
Loggført

Good Work ain`t cheap
Cheap work ain`t good
Mags  90508914.
SplitMan
VSN
Supermedlem
*****
Innlegg: 3676
Bosted: Trønder i eksil



Vis profil
« Svar #27 på: mai 14, 2011, 00:23:32 am »

Enig.... vi samler alt pre-1980 og "ombygd boble" her...Veldig interessant!

Og ja Jærva - vi trenger å se bilder av denne!
Loggført

SCREWDRIVER #2
Rocket-Racing
Supermedlem
*****
Innlegg: 1771
Bosted: Sande i Vestfold



Vis profil
« Svar #28 på: mai 14, 2011, 00:59:09 am »

Ang Fyresdal 1978. Hva med å høre med R.Krabberød? Han var der og er/var interessert nok i VW til at han burde huske..
Loggført

If it ain't broke... sell it & buy one that is

SCREWDRIVER #6

www.screwdriversnorway.blogspot.com
haz
Supermedlem
*****
Innlegg: 1958
Bosted: Sagene



Vis profil
« Svar #29 på: mai 14, 2011, 10:47:35 am »

Mitt første møte med modifisert boble var på Karlsrud i Oslo på sent 80/ tidlig 90 tallet, det stod alltid 3-4 biler ved andre siden av gaten til gamle Stop Shop, på vei retning Bækkelaget. Antar at dette ble til Bækkelagsmafian? Vært moro å se igjen gamle bilder, om det var store motorer i anes ikke..
Loggført
Sider: [1] 2
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!