april 26, 2024, 08:00:58 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: varmepotter og trimmet motor  (Lest 3734 ganger)
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7126
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« på: desember 04, 2007, 00:56:24 am »

Hei,

jeg ser for meg at det kan være hyggelig med litt varme på tidlige vår- og sene høst-kvelder.

Derfor planlegger jeg å "pakke inn" et par std j-pipes i et par varmepotter, evt etter å ha sveiset på et par flattjern for å få større overflate. Bruker et CSP eksosanlegg.

Jeg har Porsche-vifte, men legger en elektrisk vifte fra T2 inne bak torpedoen som blåser gjennom varmepottene og inn i kanalene.

Noen som har erfaring med noe tilsvarende? Evt brukt Berg sine "trimme-varmepotter"?

Roy


* motor.jpg (29.21 KB, 350x324 - vist 306 ganger.)
Loggført
BERGER
Supermedlem
*****
Innlegg: 4502
Bosted: Trøgstad



Vis profil WWW
« Svar #1 på: desember 04, 2007, 12:03:59 pm »

Det å lage varmepotter rundt j-pipene vil nok fungere greit det. Men du som er så hendig med sveisen nå Roy, hvorfor ikke utnytte oljekjøleren? Lage en boks rundt den, med vifte og spjel slik at du kan styre luften rett ut eller inn i bilen hvis du trenger det Glad

Så blir motoren din mye mer elegant vet du Blunker
Loggført



This is my simple religion:
-Be cool
-Don't be an asshole
Sonic
Supermedlem
*****
Innlegg: 1903
Bosted:


Vis profil

« Svar #2 på: desember 04, 2007, 16:47:19 pm »

Her er det mange muligheter , har vært innom noen i åras løp;

1 . Sveise på old style bokser fra tidlige bokser ,slipper å lage noe,
     del de, og monter. Litt varme .
2 . Brukte lenge CB turbobokser med flens-montering , 38 mm
     innv. ikke varmeribber . lette og fine . Mer varme
3   Kjøpte en radiator m/boks rundt på et elektrodiesel firma .
    Omgjort fra vann til Olje m/skikkelige koblinger . Montert fremme i bagasje .
    ca 3 K/Watt varme m/ 2 trinns vifte (ca 2000,-). Veldig mye varme inkl. litt
    oljekjøling .. 

Mvh
     
« Siste redigering: desember 04, 2007, 16:53:36 pm av Sonic » Loggført
Jærva
Supermedlem
*****
Innlegg: 1438
Bosted: Østlandet.



Vis profil WWW
« Svar #3 på: desember 04, 2007, 18:21:20 pm »

CSP har oxo varmebokser med større dim. på innvendige rør.,.
Loggført

Det 7. bud : Du skal ikke stjele. Staten liker ikke konkurranse!

Øyelokk, 009-fordeler og chrommoly-støtstenger skal destrueres!
VW 1303 S
Medlem
***
Innlegg: 219
Bosted: Sandnessjøen


VW 1303 S 1974 og 1300 1967


Vis profil
« Svar #4 på: desember 04, 2007, 18:23:58 pm »

Her er det mange muligheter , har vært innom noen i åras løp;

1 . Sveise på old style bokser fra tidlige bokser ,slipper å lage noe,
     del de, og monter. Litt varme .
2 . Brukte lenge CB turbobokser med flens-montering , 38 mm
     innv. ikke varmeribber . lette og fine . Mer varme
3   Kjøpte en radiator m/boks rundt på et elektrodiesel firma .
    Omgjort fra vann til Olje m/skikkelige koblinger . Montert fremme i bagasje .
    ca 3 K/Watt varme m/ 2 trinns vifte (ca 2000,-). Veldig mye varme inkl. litt
    oljekjøling .. 


     

Nr.3 var jo en kjempeide, hvilke koblinger har du brukt, og hvordan har du lagt T/R rør i bilen?
« Siste redigering: desember 08, 2007, 14:12:36 pm av VW 1303 S » Loggført

Medlem TVWK & YHMK
KFS
Medlem
***
Innlegg: 110
Bosted: Tønsberg



Vis profil WWW
« Svar #5 på: desember 04, 2007, 21:08:43 pm »

eller så kan man jo kjøpe slike

http://www.vwheritage.com/ssp/_rfx/?sku=ac2551223_new&src=rfx&&rfx_page=26&RFX_PassBack=&rfx_catalogname=SSP_0708&rfx_catalog=1&&rfx_spread=26&rfx_gid=1769857&rfx_pageid=27&rfx_catalog=1&rfx_passback=&rfx_base=http%3a%2f%2fvwheritage.richfx.com.edgesuite.net%2fcatalog_vwheritage%2fSSP_0708%2f&rfx_catalog_base=http%3a%2f%2fwww.streetstyleandpower.com%2f%3f&rfx_omni=1&rfx_OmniPageName=p26-27&rfx_OmniCatalogName=spring2007&rfx_OmniClientID=vwheritage

de har vi på hylla  Glad
Loggført

Karl Fredrik
har både telefon og mail !! vær snill ikke send PM
33 33 06 06 og mail karl@unneberg-bil.no

Steel can be any shape you want if you are skilled enough,
and any shape but the one you want if you are not.

http://www.unneberg-bil.no
Sonic
Supermedlem
*****
Innlegg: 1903
Bosted:


Vis profil

« Svar #6 på: desember 04, 2007, 21:25:29 pm »

Ikke noe spesielt med dette .Koblinger i AN , NPT ,JIC el noe .
Brukte selv rør i 9/16 dim , (316 rustfritt)  med swedgelock koblinger
La røra under kanalen , opp i H/S hjulhus , inn i bagasje bak askebeger .
Y rør i 2 dim . Et motstrøm til gulv og et til frontrute  x 2 . 2 utg. på huset rundt
oljekjøleren . Ventil på slangen el røret anbefales da det blir skikkelig varmt .

Problemet med SSP sine bokser , bortsett fra det de koster , er jo dim +
utforming for "all out " gateracer .. ellers en god løsning..
Mvh
 
Loggført
JS
Supermedlem
*****
Innlegg: 2748
Bosted: Fredrikstad



Vis profil
« Svar #7 på: desember 04, 2007, 21:27:12 pm »

Er det noe i at toppene har mye lettere for å sprekke på en trimmet motor med varmepotter pga at det blir for varmt? Eller bare myte?
Loggført
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #8 på: desember 05, 2007, 10:11:43 am »

@ JS, mener du/de at det er varmen som stiger fra potta og opp til toppen igjen så er det i hvertfall bare tull. Eksosen har mye større strålevarme når den ikke er pakket inn i et rør med "kjølende" luft.
Det som nok heller stemmer er at man har brukt original dim på varmepotten og dermed begrenset toppens mulighet til å bli kvitt eksos dvs. varme.
Loggført

Speed is no substitute for direction
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7126
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #9 på: desember 05, 2007, 23:10:53 pm »


Det er jo selvfølgelig et alternativ :-)
Loggført
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!