april 29, 2024, 09:07:02 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Tungstartet når motor er varm.  (Lest 4458 ganger)
rokkan
Juniormedlem
**
Innlegg: 86
Bosted: Lødingen



Vis profil
« på: april 12, 2008, 16:38:52 pm »

Har nylig kjøpt ei vw boble 1200 de luxe 1963  mod. Har skiftet plugger og tennkabler, samt justert tenning. Når bilen er god og varm, er den tungstartet med nøkkel. Starter med en gang dersom jeg triller den i gang. Plages også litt med å få ned tomgangsturtallet. strekt litt i fjæra til gassvaier, men det hjalp ikke. Vil ikke returnere skikkelig. Hjelp!!  På forhånd takk.
Loggført

1963 vw t1 1200
Isak
Medlem
***
Innlegg: 104
Bosted: Ottestad



Vis profil
« Svar #1 på: april 12, 2008, 16:56:47 pm »

Hei!

Folkevognmotorer er verre å starte når de er varme. Hold gasspedalen i bånn når du kjører starteren, så kan det være at den starter lettere.

Min andre hobby er småfly og varme flymotorer har akkurat det samme problemet.

Håper det kan hjelpe noe!

Mvh ISAK
Loggført

Type 1 1950
Type 1 1968
Type 2 1966 ambulanse
Bj?rn
Supermedlem
*****
Innlegg: 2393
Bosted: Elverum


- 1303 -


Vis profil
« Svar #2 på: april 12, 2008, 18:52:51 pm »

Min var har/hadde også dette problemet..
men med gassen bånn, starter den med en gang! som Isak sier.

Min går heller ikke godt på tomgang, skal høre med en mekaninkker om han kan sjekke feilen.
Skal prøve å hjelpe om jeg får sjekket motoren min snart..
Loggført

Keep it cool, keep it oldschool!
Endre S
Supermedlem
*****
Innlegg: 2089
Bosted: Rogaland


Våre liv er summen av de valg vi har tatt.


Vis profil WWW
« Svar #3 på: april 12, 2008, 19:04:43 pm »

Høres ut som om forgasser er klar for en sjekk
Loggført

1974 1303 SilverBIGL
1971 1302 Cab
1963 Type 311
1967 Type 365 Squareback
X
1962 Type 343 Ghia 
1957 Type 111 (T111) 
1964 Type 311    
Type 1 are nice, Type 2 are cool, BUT Everyone knows, that  Type 3............RULE!\\\\\\\" 

rokkan
Juniormedlem
**
Innlegg: 86
Bosted: Lødingen



Vis profil
« Svar #4 på: april 12, 2008, 19:31:53 pm »

Takk for svar. Prøvde med gassen i bånn. Funket bra. Er det spesielle ting jeg må være obs på når jeg går over forgasser? er som sagt helt fersk på boblemotor.

mvh Tedd
Loggført

1963 vw t1 1200
OTO
Supermedlem
*****
Innlegg: 1966
Bosted: Gjøvik



Vis profil
« Svar #5 på: april 12, 2008, 19:35:49 pm »

...Ellers så kan det være pinnen i/under bensinpumpen som går tregt i varmen, lik at du ikke klarer å pumpe fram bensinen.
Loggført

-T1 58' Restolooker
-T1 58' Vintage speed Judson Superchaged
-T3 80' Transporter (solgt)
-T3 58' Reimo camper (solgt)
-T3 88' Westfalia


http://www.vwnorge.no/index.php/topic,808.msg8010.html#msg8010
bull
Seniormedlem
****
Innlegg: 324
Bosted: fredrikstad



Vis profil
« Svar #6 på: april 12, 2008, 19:45:57 pm »

er ikke det feil justert tenning???
Loggført
Endre S
Supermedlem
*****
Innlegg: 2089
Bosted: Rogaland


Våre liv er summen av de valg vi har tatt.


Vis profil WWW
« Svar #7 på: april 12, 2008, 20:12:52 pm »

Kan være mange ting. Kan også være choken som ikke åpner spjeldet helt. Det er lett å sjekke. Ta av luftfilter, se da om det står et spjeld helt loddrett i toppen på gasser. Trå gassen i bunn en gang og da skal spjeld lukke. Etter dette starter du motor og sjekker så om spjeld langsomt åpner. Som sagt ved varm motor skal spjeld stå loddrett.
Loggført

1974 1303 SilverBIGL
1971 1302 Cab
1963 Type 311
1967 Type 365 Squareback
X
1962 Type 343 Ghia 
1957 Type 111 (T111) 
1964 Type 311    
Type 1 are nice, Type 2 are cool, BUT Everyone knows, that  Type 3............RULE!\\\\\\\" 

Pan
Supermedlem
*****
Innlegg: 1444
Bosted: Trondheim


Vis profil

« Svar #8 på: april 12, 2008, 20:57:04 pm »

Tungstarta motor når den er varm kan være flere ting, men tenning/forgasser er det typiske. Små justeringer kan gjøre underverker. Har du justert tenninga, kan det godt hende at du må justere forgasseren litt også for å få riktig tomgang.

Ved varm motor: trykk gasspedalen langsomt ned mens du vrir om nøkkelen. Ved svært varm motor: trykk gasspedalen i bånn før du vrir om nøkkelen, men ikke pump.

Ved kald motor bare trykker du gasspedalen i bånn en gang før du vrir om nøkkelen - da skal det stort sett ikke være nødvendig å gi noe gass for at den skal starte.
Loggført
EspenX
Supermedlem
*****
Innlegg: 2092
Bosted: Oslo


Praise the raised


Vis profil
« Svar #9 på: april 12, 2008, 22:48:03 pm »

Ved varm motor: trykk gasspedalen langsomt ned mens du vrir om nøkkelen. Ved svært varm motor: trykk gasspedalen i bånn før du vrir om nøkkelen, men ikke pump.

Ved kald motor bare trykker du gasspedalen i bånn en gang før du vrir om nøkkelen - da skal det stort sett ikke være nødvendig å gi noe gass for at den skal starte.

Det er fasiten jeg bruker på mine. Mine kaldstarter på sekundet med ett trykk på gasspedalen. Varmstart krever gjerne litt progressiv gasspedal-trykking. Før jeg skjønte bedre/av og til når jeg glemmer meg trykket jeg gjerne gasspedalen i bånn/choket på varm motor, da blir den treig.

Et annet tips kan også være å ruse motoren litt idet du tar ut tenningsnøkkelen så det er litt mer bensin i systemet når du starter neste gang.
« Siste redigering: april 12, 2008, 22:50:18 pm av EspenX » Loggført

1969 Militær-buss
Pan
Supermedlem
*****
Innlegg: 1444
Bosted: Trondheim


Vis profil

« Svar #10 på: april 12, 2008, 23:53:22 pm »

Et annet tips kan også være å ruse motoren litt idet du tar ut tenningsnøkkelen så det er litt mer bensin i systemet når du starter neste gang.

Vil ikke det etterlate uforbrent bensin i sylindrene som tynner ut smøreolja?

Tror forresten motoren skal ha stått en stund før choken går såpass av at det utgjør noen stor forskjell på om du trykker gassen i bånn på vanlig varm motor - chokeelementet skal jo rekke å bli kaldt, og det tar sin tid når det står varm luft av motoren som siver inn i motorrommet fordi kjølevifta ikke lenger går. Tror det heller er det at den da rett og slett får litt vel mye bensin.
Loggført
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #11 på: april 13, 2008, 00:04:49 am »

eller pumpe gassen.
Gasseren har jo aks pumpe som squuizer inn benzin, det hjelper
Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
Torgeir
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 768
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil WWW
« Svar #12 på: april 13, 2008, 00:14:21 am »

En runde med tenning, forgasser og ventil justering pleier å gjøre underverkerker..... løser ikke dette problemene har en i alle fall et perfekt utganspunkt for videre feilsøking...
Loggført



Åffer dådå? Åffer senkar dom på restoviset?
Jøran Larssen
Supermedlem
*****
Innlegg: 2055
Bosted: Oslo



Vis profil
« Svar #13 på: april 13, 2008, 00:33:37 am »

I morgen skal jeg testmontere en CSP Iso-Flange på 1600 motoren som sitter i min 1968 dobbelkabiner.

Denne motoren, som de fleste luftkjølte VW motorer, sliter gjerne med å holde seg igang i perioden etter at choken er på vei av, og motoren begynner å bli varm, samt at den som de fleste er vanskeligere å starte med varm motor.

Jeg innbiller meg også at en god og varm motor som stoppes, vil overføre varme opp til forgasseren(e) via innsuget, og gjøre forgasseren unødvendig varm. Noe som igjen kan gjøre den vanskelig å starte pga økt temperatur i gasseren/bensinen.

Tanken med denne ISO-saken, er å begrense temperaturoverføring mellom innsug og forgasser, slik at drifsikkerheten skal bli mer stabil.

Jeg sier ikke at dette er løsningen på problemet som nevnes her, men nevnte problem dukker opp jevnlig, og var også en gjenganger på vw2you.

Testresultat kommer  Blunker

Cip1 har også tatt dette produktet inn i sortimentet sitt.

Se gjerne hva de skriver også: http://www2.cip1.com/SearchResults.asp?Cat=1951
« Siste redigering: april 13, 2008, 00:40:09 am av Jøran Larssen » Loggført
Adax (Buskebil)
Seniormedlem
****
Innlegg: 329
Bosted: Kongsberg


"Aeris tepesco plebis plaustrum"


Vis profil
« Svar #14 på: april 13, 2008, 04:56:49 am »

Jeg hadde samme problemet, byttet coil, kondensator, stift, plugger, og kjøpte nytt batteri. dette gjorde susen. Glad
Loggført



Dare to be different.
"Aeris tepesco plebis plaustrum"
rokkan
Juniormedlem
**
Innlegg: 86
Bosted: Lødingen



Vis profil
« Svar #15 på: april 24, 2008, 19:00:49 pm »

Kan det være startmotoren som trenger ny opplagring. Virker som om denne drar litt tregt. Dersom ankeret "tar i " så tømmes vel batteriet kjapt. Synspunkter...
Loggført

1963 vw t1 1200
Lasse `65
Supermedlem
*****
Innlegg: 2094
Bosted: Trondheim


LUFTLIGA`N


Vis profil WWW
« Svar #16 på: april 25, 2008, 08:27:06 am »

Kan det være startmotoren som trenger ny opplagring. Virker som om denne drar litt tregt. Dersom ankeret "tar i " så tømmes vel batteriet kjapt. Synspunkter...

Bøssingen på kassa di? Den skapte startproblemer for meg iallefall. Og den startet lett når kald, men var &€€#€ å få igang når varm. Bøssing slitt  = bend på starter-aksling = tungstart. Min ble topp da jeg fikk byttet denne
Loggført

Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!