april 29, 2024, 10:40:24 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: 1 [2] 3
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: 61' T1 resto prosjekt  (Lest 18626 ganger)
Trond Dahl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 4526
Bosted: Sandnes


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #30 på: desember 21, 2007, 22:53:28 pm »

Noen som kan gi den korte versjonen om hvorfor det er så feil å kjøpe disse felgene og hvorfor den vanlige mann i gata som vil ha fete felger skal bry seg om hvem som har rettigheter til disse og hvem som har screwd hvem?
Jeg mener, det er ganske få som klager når det kommer billige 009 kopier osv på markedet...
Loggført

Street car 10.67/206kmt@Kjula 2014
Race car 9.49/236kmt@SCC 2017




"It seems that perfection is reached not when there is nothing left to add, but when there is nothing left to take away"
Pål
Supermedlem
*****
Innlegg: 3941
Bosted: Teie / Tønsberg


Vestfold


Vis profil
« Svar #31 på: desember 21, 2007, 23:01:18 pm »

Har lest litt om saken nå og ser ikke helt problemet. Hvis dette var en ulovlig rip-off så ville vedkommende vært saksøkt for lengst. Det er tross alt USA vi snakker om her:) Og som tidligere nevnt, forandrer man designet med ca 20%, så gjelder ikke copyrighten, selv om man syns de ligner aldri så mye. Men enig i at det er stygt å sko seg på andres kreativitet.

Men finnes "orginalene" til Dave Deal å få kjøpt da?
Loggført

Pål
- 1959 T1 Rag Top
(Ö\_!_/Ö)
I once thought that I was wrong and I was right. I was wrong
JS
Supermedlem
*****
Innlegg: 2748
Bosted: Fredrikstad



Vis profil
« Svar #32 på: desember 21, 2007, 23:24:03 pm »

Teksten nedenfor er sakset fra denne tråden.
http://www.thesamba.com/vw/forum/viewtopic.php?t=161395&postdays=0&postorder=asc&start=24

Sitat:
"When VW trend Magazine was doing the Meyers Manx Giveaway car, Bruce Meyers mentioned that he was a great friend of Dave Deal, and that he might, as a favor to Bruce, design some artwork for the magazine to use. Bruce gave me the phone number of Dave Deal, and I called, lo and behold, he lived not 15 miles from me! Well, he did the artwork for the Meyers Manx Giveaway car, and I had driven the Oval over to show him that I was actually a VW guy, too. When Dave remarked "nice Raders" I asked him how he knew that, because he was primarily an off-road guy... he then told me he did some design work for Rader, and he thought that he still had a prototype wheel he had designed for them, and they never produced, somewhere in his basement (or attic, I don't really remember that part now)..
Well, of course, me being me, I pestered Dave that day, until we dug around, and actually found the wheel...the aluminum was oxidised badly, as you might expect of aluminum sitting for 30+ years, and the chrome steel outer "barrel" was rusty, as well. The two pieces were NOT together, they had never beenbolted, clamped, riveted, or whatever, together.
Regardless, I dug into my tool box in the Oval, dug out some Mother's, and Simichrome, and after about 1/2 and hour, I had the wheel dummied-up, and looking good enough to photograph... I ran the story of the "Rader wheel that never was" along with another find I had made, and that some NOS EMPI radio's, still in the box, that the OVW Company in Escondido, CA, had unearthed, and were going to sell. I don't remember exactly when that story ran, but I do remember that about 6 months after it ran, there was the "Der Steiner Rad" wheel on the internet... during this time, a guy named Morten Aase, from Norway, had asked me for the contact info for Dave Deal, and he was in the process of engineering the wheel, with Dave's blessing... When I saw the DSR wheel, I got on the phone with Dave Deal right away, and asked if he knew anything about that wheel... he said no, he didn't, and that since it was being made in a foreign country, he didn't think it would be economically feasible to do much about it... and since the wheel was already "out there" Morten from Norway pretty much abandoned his plans for reproducing the Dave Deal approved wheel.
Restojohnny, I know that it isn't the end user that I have the beef with, but every time I see that DSR wheel mentioned, I feel out of respect for my friends (Dave and Morten) to regurgitate the whole, sordid, story, of the DSR wheel.
I have heard rumors that there *COULD* be a Dave Deal-approved, DSR-style, wheel, on the horizon, but I don't know, until I see it, I won't believe it. And believe me, if a DSR style wheel gets made without Dave Deal's approval and blessing, I'll be on the maker of THAT wheel, as well. I have the original photos I took, somewhere buried in my garage, but if you look in the 1998, 1999, or 2000 issues of VW Trends, you'll see the photo of the "Dave Deal Wheel""

"Morten Aase, from Norway" er sikkert kjent for mange som motor/gearkassebygger og moderator på vw2you.

Kjøp i vei, sier bare at JEG ikke gjør det og håper å at jeg aldri ser disse hjulene på en Norsk bil.
« Siste redigering: desember 21, 2007, 23:26:49 pm av JS » Loggført
Pål
Supermedlem
*****
Innlegg: 3941
Bosted: Teie / Tønsberg


Vestfold


Vis profil
« Svar #33 på: desember 21, 2007, 23:37:39 pm »

At det finnes en kopi som alle påstår er dårligere enn orginalen bør hvertfall ikke sette lokk på prosjektet til Morten, snarere tvert imot. Hvis han hadde produsert et mye bedre hjul med finere finish så ville sikkert veldig mange av de som har kopien byttet ut disse med "orginalen" og kopien ville ettersigende død ut av seg selv. Så på en måte er disse kopiene bare med på å øke etterspørselen og generer enormt mye gratis reklame for et evt orginalhjul.

Aldri glem at konkurranse er sunt for oss sluttbrukere. Men selvfølgelig er det veldig trist at noen må bruke skittene triks for å oppnå noe.
Loggført

Pål
- 1959 T1 Rag Top
(Ö\_!_/Ö)
I once thought that I was wrong and I was right. I was wrong
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #34 på: desember 21, 2007, 23:46:33 pm »

Før man vurderer disse felgene i hele tatt bør man se dem i virkeligheten, de er dødstøffe rett fra siden. Men i andre vinkler... ikke så tøffe...  pluss at på bobler blir de ikke tøffe siden offseten gir for lite kant på disse felgene.

Copyright biten:

Dave Deal laget 1! prototype felg på 70/80 tallet. Det verserer ET eneste bilde av denne felgen på Internett, rett forfra.

Der Steiner Rad
Et par tyskere freser frem en form og støper felger og selger uten å ha spurt Dave Deal, rundt år 2000. Siden tyskerne nok aldri har sett Deal's felg fra siden kan man nok anta at den er mye mer en 20% ulik. Siden tyskere er tyskere er felgen driiit strøken i finishen.

Randar RDW
I år har Randar satt i gang produksjon av felgene, med godkjennelse av Dave Deal. De rapporteres å være røffere i finishen enn de tyske.

Så det politisk korrekte svaret er at man bør kjøpe Randar.

Selv lurer jeg nå litt på hvordan de amerikanske ble så røffe? Formen er vel freset med CNC?
Hvis det ikke er en sand avstøpning av en annen felg da...?? Håper de brukte riktig felg som mal...

Loggført

Speed is no substitute for direction
Pål
Supermedlem
*****
Innlegg: 3941
Bosted: Teie / Tønsberg


Vestfold


Vis profil
« Svar #35 på: desember 21, 2007, 23:57:01 pm »

Ja, men da er det vel ikke noe problem da Glad De som jeg la ut bilde av er jo godkjent av opphavsmannen, ikke sant?

Er det noen da som kan fortelle meg noen andre enn de på the samba som selger disse?
Loggført

Pål
- 1959 T1 Rag Top
(Ö\_!_/Ö)
I once thought that I was wrong and I was right. I was wrong
Pål
Supermedlem
*****
Innlegg: 3941
Bosted: Teie / Tønsberg


Vestfold


Vis profil
« Svar #36 på: desember 22, 2007, 00:14:14 am »

Holdt på å kjøpe 7x17" Fuchs, men så hadde en kamerat av selger kommentert at boltsirkelen så litt liten ut og etter nærmere undersøkelse, så viser det seg at de er til 5x100, altså Golf, Bora osv  Sint
Loggført

Pål
- 1959 T1 Rag Top
(Ö\_!_/Ö)
I once thought that I was wrong and I was right. I was wrong
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #37 på: desember 22, 2007, 03:08:13 am »

De du la ut er de godkjente ja....

Men her har du "fuchs" i 17"
http://www.thesamba.com/vw/classifieds/detail.php?id=470099
Loggført

Speed is no substitute for direction
Pål
Supermedlem
*****
Innlegg: 3941
Bosted: Teie / Tønsberg


Vestfold


Vis profil
« Svar #38 på: desember 22, 2007, 04:20:04 am »

De du la ut er de godkjente ja....

Men her har du "fuchs" i 17"
http://www.thesamba.com/vw/classifieds/detail.php?id=470099

Syns det hadde vært kult med 17" "fuchs", men de andre er jo mye finere. Vet du hvor jeg kan kjøpe disse godkjente felgene da? bortsett fra the samba
« Siste redigering: desember 22, 2007, 04:23:14 am av Pål » Loggført

Pål
- 1959 T1 Rag Top
(Ö\_!_/Ö)
I once thought that I was wrong and I was right. I was wrong
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #39 på: desember 27, 2007, 12:10:40 pm »

Nei det aner jeg ikke, men direkte er nok det sikreste:

Slik ser de ut litt fra siden? Tøft?

Loggført

Speed is no substitute for direction
Pål
Supermedlem
*****
Innlegg: 3941
Bosted: Teie / Tønsberg


Vestfold


Vis profil
« Svar #40 på: desember 27, 2007, 14:23:37 pm »

Det kunne godt vært flatere i midten ja, var ikke spesielt pene. Er det bilde av de amerikanske eller tyske??

Edit: De er sansynligvis like i form, men forskjellige i finish. Om de er så støgge som dette fra siden, så dropper vi det.
« Siste redigering: desember 27, 2007, 17:19:04 pm av Pål » Loggført

Pål
- 1959 T1 Rag Top
(Ö\_!_/Ö)
I once thought that I was wrong and I was right. I was wrong
Pål
Supermedlem
*****
Innlegg: 3941
Bosted: Teie / Tønsberg


Vestfold


Vis profil
« Svar #41 på: desember 27, 2007, 17:20:08 pm »

Da er ragtop tak i boks, må bare hente det så fort som mulig  Glad
Loggført

Pål
- 1959 T1 Rag Top
(Ö\_!_/Ö)
I once thought that I was wrong and I was right. I was wrong
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7126
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #42 på: desember 27, 2007, 17:49:13 pm »

grattis, begynner å fylle garasjen nå skjønner jeg :-)
Loggført
Pål
Supermedlem
*****
Innlegg: 3941
Bosted: Teie / Tønsberg


Vestfold


Vis profil
« Svar #43 på: desember 27, 2007, 18:21:13 pm »

Går litt i gal rekkefølge her, for planen var å rydde garasjen helt, før jeg begynner å fylle den med nytt "skrot", men det ble vist en plan med modifikasjoner. Men hva kan man forlange når jeg går fra hus med 100kvm uthus til hus med normal dobbel garasje  Hæ Kan hverfall skilte med full kjeller og smøregraver i den nye garasjen da Gliser
Loggført

Pål
- 1959 T1 Rag Top
(Ö\_!_/Ö)
I once thought that I was wrong and I was right. I was wrong
Gaute (alutig)
Supermedlem
*****
Innlegg: 527
Bosted: Florø



Vis profil
« Svar #44 på: desember 27, 2007, 18:44:43 pm »

John jones på kcw brukte også disse hjulene på sin 23w barndoor for ikke lenge siden
tøffe på type 2 i hvertfall
har ikke sett de på type1 enda. kule hjul syns jeg

Loggført
Pål
Supermedlem
*****
Innlegg: 3941
Bosted: Teie / Tønsberg


Vestfold


Vis profil
« Svar #45 på: desember 27, 2007, 19:32:46 pm »

Ser ut som senteret i felgen går like langt ut som felgkanten og det ser litt noldus ut syns jeg, men vanskelig å dømme utifra et bilde
Loggført

Pål
- 1959 T1 Rag Top
(Ö\_!_/Ö)
I once thought that I was wrong and I was right. I was wrong
Pål
Supermedlem
*****
Innlegg: 3941
Bosted: Teie / Tønsberg


Vestfold


Vis profil
« Svar #46 på: desember 27, 2007, 20:57:38 pm »

Da har jeg vært ute å rydda litt plass i garasjen, slik at jeg fikk bilen inn. Ikke så god plass til å skru der ennå, men får rydde litt mer underveis.

Har endelig fått tatt noen bilder (tatt med mobilkamera)

Ser ikke så ille ut dette


Har vært flekket litt på bakskjerm og byttet baklykter en gang på 80-tallet


Setene er veldig slitene, men skal nok beholdes og trekkes opp igjen av Tor


Dørsidene er i ok stand, så de blir nok som de er, om jeg får tak i vinyl/hud i samme farge til setene.


Orginal instruksjonsbok  Glad


Ikke mye rust under batteriet  Glad


Ikke på førersiden heller...


Et flott lite klistremerke som står på bakruta


Vi fant to rusthull i bilen og her er det ene...


Og her er det andre....ikke mye rust mao Gliser


I første omgang skal karosseriet av plata og plata skal få nytt rammehode til balljoint og IRS bakstilling. Så blir den nok pulverlakkert og påmontert alt nytt.

Forløpig ser det ut som det blir CSP smalet puma, CSP drop spindler, CSP ventilerte skiver rund baut og bilstein gassdempere. Hvis ikke noen har noen mye bedre forslag??



Selve garasjen er litt av et prosjekt i seg selv, før den holder tilfredstillende standard. All kledning skal av, garasjen skal heises opp og ett lag med 25x10cm leca skal legges i bunn for å få større porthøyde. Så skal det på en runde med windy, utlekting og kledning slås på igjen. Så isolasjon, fukstsperre og gips på veggene inne. Så blir nye isolerte porter kremen på kaka. Det finnes heller ikke strøm eller vann i garasjen, så det skal også graves inn 3-fas, vann og avløp. Skal også drenere rundt garasjen, for det er litt mye fuktighet nede i smøregravene/kjeller. Så iløpet av sommeren håper jeg den er ferdig og klar for en ny vinter med mekking. Men enn så lenge får vi håpe på mildvær, så jeg kan få gjort litt.
« Siste redigering: desember 27, 2007, 21:00:38 pm av Pål » Loggført

Pål
- 1959 T1 Rag Top
(Ö\_!_/Ö)
I once thought that I was wrong and I was right. I was wrong
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7126
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #47 på: desember 27, 2007, 23:16:26 pm »

stå på :-)
Loggført
Martin
Supermedlem
*****
Innlegg: 12506
Bosted: vestfold


Vis profil

« Svar #48 på: desember 28, 2007, 08:52:28 am »

hei sann. har en pm til deg som er sendt.  Gliser
Loggført
Pål
Supermedlem
*****
Innlegg: 3941
Bosted: Teie / Tønsberg


Vestfold


Vis profil
« Svar #49 på: desember 28, 2007, 09:48:45 am »

hei sann. har en pm til deg som er sendt.  Gliser

Jepp, takker for det  Gliser
Loggført

Pål
- 1959 T1 Rag Top
(Ö\_!_/Ö)
I once thought that I was wrong and I was right. I was wrong
Anders Peder
Supermedlem
*****
Innlegg: 1276
Bosted: Brumunddal



Vis profil WWW
« Svar #50 på: desember 28, 2007, 22:25:25 pm »

Nei det aner jeg ikke, men direkte er nok det sikreste:

Slik ser de ut litt fra siden? Tøft?



den bussen der ..er dette orntlig rust eller lakk?
Loggført

Vw Boble type 1 1965
Opel Vectra 1.9 CDTI Opc Line 2007

tlf: 90738323
LOBO
Supermedlem
*****
Innlegg: 6046
Bosted: Akershus



Vis profil
« Svar #51 på: desember 29, 2007, 00:37:19 am »

Utifra det jeg ser så er jeg 90% sikker på at det er ekte rust Glad
Loggført

D e ikkje rust der d e hull... bare rundt kanten d!
Pål
Supermedlem
*****
Innlegg: 3941
Bosted: Teie / Tønsberg


Vestfold


Vis profil
« Svar #52 på: desember 29, 2007, 00:57:05 am »

Det som slår meg er at alle delene på hele bilen er så jevnt rustet. Vil tro denne bilen er sprytet med saltvann eller no for å få til den patinaen der Glad
Loggført

Pål
- 1959 T1 Rag Top
(Ö\_!_/Ö)
I once thought that I was wrong and I was right. I was wrong
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #53 på: desember 29, 2007, 02:08:21 am »

Jeg må bare si at jeg ikke helt skjønner hvorfor du vil ha en Balljoint på den bilen. Det er jo så mye deiligere å kjøre med en senket linkpin i forhold?!. Kan jo bruke samme bremser osv... men du må smøre en gang sesongen da.
Klart, det blir ikke så mye jobb da... Blunker
Loggført

Speed is no substitute for direction
Pål
Supermedlem
*****
Innlegg: 3941
Bosted: Teie / Tønsberg


Vestfold


Vis profil
« Svar #54 på: desember 29, 2007, 02:18:51 am »

ok, har fått forståelsen av at balljoint er en bedre forsilling jeg da. Er jeg helt på jorde??
Loggført

Pål
- 1959 T1 Rag Top
(Ö\_!_/Ö)
I once thought that I was wrong and I was right. I was wrong
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #55 på: desember 29, 2007, 02:35:58 am »

Den store fordelen er vel at den har "styrekuler" som er vedlikeholdsfrie, og noen så forskjeller på fjærings geometrien, som går rett ut vinduet når du senker. Og den kan smales av litt mer, men hvor smalt skal man ha det liksom?
Du gjør som du vil, jeg sier bare at jeg ikke ser vitsen...
Loggført

Speed is no substitute for direction
Pål
Supermedlem
*****
Innlegg: 3941
Bosted: Teie / Tønsberg


Vestfold


Vis profil
« Svar #56 på: desember 29, 2007, 02:52:22 am »

Har ikke tenkt å smale mer enn jeg må. Planen var å ha 185 dekk foran også syns jeg det er fint når hjula ligger litt innafor, men ikke mye. Bilen skal selvfølgelig senkes reelt med spindler og puma. Detta har du mye mer greie på enn meg, så ditt råd blir tatt videre til grundig vurdering Gliser
Loggført

Pål
- 1959 T1 Rag Top
(Ö\_!_/Ö)
I once thought that I was wrong and I was right. I was wrong
Pål
Supermedlem
*****
Innlegg: 3941
Bosted: Teie / Tønsberg


Vestfold


Vis profil
« Svar #57 på: desember 31, 2007, 11:17:00 am »

Da er IRS bakstilling kjøpt inn, sammen med komplett rag top tak Glad
Loggført

Pål
- 1959 T1 Rag Top
(Ö\_!_/Ö)
I once thought that I was wrong and I was right. I was wrong
LOBO
Supermedlem
*****
Innlegg: 6046
Bosted: Akershus



Vis profil
« Svar #58 på: desember 31, 2007, 12:49:48 pm »

Linkpin er MYE bedre mht senking enn balljoint. En senka balljoint forstilling blir så stiv at du får vondt i hodet etter en liten tur i butikken Rekker tunge
Loggført

D e ikkje rust der d e hull... bare rundt kanten d!
Pål
Supermedlem
*****
Innlegg: 3941
Bosted: Teie / Tønsberg


Vestfold


Vis profil
« Svar #59 på: desember 31, 2007, 15:31:29 pm »

Grunnen til at jeg velger balljoint fremfor kingbolt er at CSP ikke leverer gokjente skivebremser til kingbolt. Geometrien i de to er ikke så forskjellige, så hvor stiv bilen blir har like mye med støtdemperne å gjøre. Må jo ikke ha gule koni eller bilstein Glad

Hadde balljoint på 55' ovalen min og det fungerte helt supert, men smak og behag
« Siste redigering: desember 31, 2007, 15:33:00 pm av Pål » Loggført

Pål
- 1959 T1 Rag Top
(Ö\_!_/Ö)
I once thought that I was wrong and I was right. I was wrong
Sider: 1 [2] 3
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!