mars 28, 2024, 11:09:48 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1] 2
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: skal kjøpe adaptere 4x130 til 5x130  (Lest 23954 ganger)
BAC
Supermedlem
*****
Innlegg: 715
Bosted: grimstad


Vis profil

« på: september 18, 2011, 14:10:16 pm »

Planen er og montere 7x17" et 55 felger på min 1303 -73 med orginale bremser og skjermer. Adaptere tenkte jeg og bestille fra utlandet så jeg hadde håpet på og bestille riktig med en gang. Men jeg lurer litt på hvor tykke jeg skal bra de.

Boblebaard har samme felger som meg og han bruker 21mm foran og 35mm bak. Når jeg måler på min bil får jeg ikke det til og stemme da 35mm sikker ca.4cm på utsida. Jeg jekket opp bilen på hjul opphenget når jeg målte så det skulle vel ganske riktig.?


Er det noen som har lyst til og dele sine erfaringer på område ?

Tips til steder man kan kjøpe Adaptere ?
Loggført
Ketil S.
Supermedlem
*****
Innlegg: 1710
Bosted: Bryne


Vis profil

« Svar #1 på: september 19, 2011, 07:23:13 am »

Vet at ET 35-40 skal sitte perfekt under original skjerm.
Har du ET 55 skal adapter på 15mm gi rett ET. Adapter på 15 finnes vel ikke! Du må opp i 20mm.
Machine7 har bra utvalg av adaptere.
Her er svar jeg fikk på valg av ET og felg.

"Ja mykje et bygge mykje inn lite et bygge ut.. et 30 blir nok ganske rett ja men få felger me det et. Std et på boble er vel 23 ca trur eg. Di felgene eg haddr på roadster va 5.5 og et 25 dei gjekk skkuratt. Om du tar vestlyen sin grønne 03. Han hadde cup felger 7 toms. . Med et 53 ca og adapter på 2 cm. Fra 4x130 til 5x130. Di satt perfekt. Eg har 7x17 cup med et 53 og slike adaptere. Om du vil så kan me prøve disse på bilen din. Du ser da med en gang hva som går og ikke.. bruke 7 toms framme på notch. Bak felgene der får du alldrig på:p 9 toms. Om du komme te huns huset i morgon kveld eks. Så hive me av på notch og øve på din.. så sleppe du og lura meir då vet du..,)"
« Siste redigering: september 19, 2011, 07:27:50 am av Ketil S. » Loggført

T1 1963
T1 1974 -03
BAC
Supermedlem
*****
Innlegg: 715
Bosted: grimstad


Vis profil

« Svar #2 på: september 19, 2011, 18:22:54 pm »

Okei da ble jeg litt klokere. Boblebard hadde kerscher bremser så mulig det bygger litt mindre. Baard kqn kansje kommentere det selv ? Osteaktig
Loggført
Boblebaard
Seniormedlem
****
Innlegg: 419
Bosted: Ski



Vis profil
« Svar #3 på: september 19, 2011, 21:41:50 pm »

Jeg har Kerscher skivebremser og fjærbein foran. Sikker på at du ikke har en 74 modell. (Er fjærbeina festet med tre bolter på bærearmene?)
Loggført
BAC
Supermedlem
*****
Innlegg: 715
Bosted: grimstad


Vis profil

« Svar #4 på: september 20, 2011, 07:38:23 am »

Tre bolter I bunnen ja. Er -73 smalere ?
Men det var bak jeg målte...
 Kansje den Ketil S referer til er -74 ?
Jeg ser man får Adaptere på 1" så mulig jeg får kjøpe det og heller legge på en spacer visst det trengs.
Loggført
Boblebaard
Seniormedlem
****
Innlegg: 419
Bosted: Ski



Vis profil
« Svar #5 på: september 20, 2011, 17:52:57 pm »

Ja, og i tilleeg er Kerscher fjærbeina mye slankere. Jeg har 7x17" ET55 (originale Audi RS2 felger foran og bak med 205/40 foran og 215/40 bak

Har Kerscher skivebremser foran og bak med Porsche boltsirkel og originale Porsche spacere/adaptere på 21mm foran og 35mm bak. Skjermene på bilen er de originale stålskjermene.
Loggført
scardeep
Supermedlem
*****
Innlegg: 780
Bosted: Nesoddtangen



Vis profil
« Svar #6 på: oktober 07, 2011, 08:15:03 am »

Ja, og i tilleeg er Kerscher fjærbeina mye slankere. Jeg har 7x17" ET55 (originale Audi RS2 felger foran og bak med 205/40 foran og 215/40 bak

Har Kerscher skivebremser foran og bak med Porsche boltsirkel og originale Porsche spacere/adaptere på 21mm foran og 35mm bak. Skjermene på bilen er de originale stålskjermene.

Jeg har '74 Boble med Kerscher fjærbein og svkivebrems både forran og bak med Porsche boltsirkel. Har handlet nå porsche D90 felger 6 og 7x 16 (med ET55 tror jeg). Og tipper at jeg må gå samme oppset med spacere fra Porsche siden jeg har lyst på å beholde originalskjermer?

Hvor får jeg tak i disse? Porsche forhandler har sikert høyepriser. Noen andre vei å gå?
Loggført

"...you can drive it from the garage to the track and back to work on Monday without touching it..."
Boblebaard
Seniormedlem
****
Innlegg: 419
Bosted: Ski



Vis profil
« Svar #7 på: oktober 07, 2011, 08:45:36 am »

Jeg kjøpte mine hos Porsche i Oslo, men det er en del år siden nå så jeg husker ikke hva dem kom på dessverre.
Loggført
Ketil S.
Supermedlem
*****
Innlegg: 1710
Bosted: Bryne


Vis profil

« Svar #8 på: oktober 23, 2011, 14:10:04 pm »

Min er en sen -74, tidlig -75 med 2 infestningsbolter (loddrette)!
Loggført

T1 1963
T1 1974 -03
scardeep
Supermedlem
*****
Innlegg: 780
Bosted: Nesoddtangen



Vis profil
« Svar #9 på: oktober 27, 2011, 17:51:37 pm »

Min er en sen -74, tidlig -75 med 2 infestningsbolter (loddrette)!

Min er produsert i 73 augus og regnes som 74 model. Tror alle modeller fra 74 med McPherson har festing med to bolter loddrett...
Loggført

"...you can drive it from the garage to the track and back to work on Monday without touching it..."
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #10 på: november 08, 2011, 10:54:49 am »

Tror alle modeller fra 74 med McPherson har festing med to bolter loddrett...

Stemmer det.
Loggført

Speed is no substitute for direction
scardeep
Supermedlem
*****
Innlegg: 780
Bosted: Nesoddtangen



Vis profil
« Svar #11 på: november 24, 2011, 22:19:27 pm »

Jeg kjøpte mine hos Porsche i Oslo, men det er en del år siden nå så jeg husker ikke hva dem kom på dessverre.

Hvordan er det med bolter når du har 35mm spacere? Er disse 35mm lengre da også eller boltes spacere til bremseskiver for seg selv først så skrur du felg inn i spacere?
Loggført

"...you can drive it from the garage to the track and back to work on Monday without touching it..."
Boblebaard
Seniormedlem
****
Innlegg: 419
Bosted: Ski



Vis profil
« Svar #12 på: november 25, 2011, 14:52:50 pm »

Mine skrus fast i navet/skivene, og så sitter det pinnebolter i spacerene/adapterene, så bruker jeg originale Porsche muttere til felgene.
Loggført
Pål
Supermedlem
*****
Innlegg: 3941
Bosted: Teie / Tønsberg


Vestfold


Vis profil
« Svar #13 på: november 25, 2011, 15:02:57 pm »

Det ligger stadig orginale skiver og tromler med 5/130 til salgs her på forumet. Kjøp heller det enn adaptere. Ikke er det dyrt å kjøpe nytt fra Unneberg el.l heller. Alternativt kan sikkert Mags, eller noen andre hjelpe deg med å borre opp skivene og tromlene dine til 5/130.
Loggført

Pål
- 1959 T1 Rag Top
(Ö\_!_/Ö)
I once thought that I was wrong and I was right. I was wrong
scardeep
Supermedlem
*****
Innlegg: 780
Bosted: Nesoddtangen



Vis profil
« Svar #14 på: november 25, 2011, 17:34:18 pm »

Takk for tips men jeg har allerede handla inn Kerscher sine bremser med Porsche boltsirkel.
Jeg går for å få godkjent dette hos TS og TUV papirer er det en viktig element her i bildet.

Må sinne ut hvordan er det med spacere, håper det går å få de gokjent og...
Loggført

"...you can drive it from the garage to the track and back to work on Monday without touching it..."
BAC
Supermedlem
*****
Innlegg: 715
Bosted: grimstad


Vis profil

« Svar #15 på: november 25, 2011, 17:46:19 pm »

Hvorfor er det bedre å bytte skiver og tromler ? Man vel uansett ha såpass spacere at man må ha skru fast typen, da blir vel det noe av det samme som Adaptere ?
Loggført
scardeep
Supermedlem
*****
Innlegg: 780
Bosted: Nesoddtangen



Vis profil
« Svar #16 på: november 25, 2011, 17:48:33 pm »

For min tilfelle så er det viktig for jeg får da TUV på plass som sier at bremsene er OK for 160hk.

Hjemmelaga løsning hjelper lite her...
Loggført

"...you can drive it from the garage to the track and back to work on Monday without touching it..."
BAC
Supermedlem
*****
Innlegg: 715
Bosted: grimstad


Vis profil

« Svar #17 på: november 25, 2011, 20:12:21 pm »

Nei hos bt kommer man ikke langt med hjemmelaget/kina. Men de er vel ikke så veldig glad i spacere heller, kan jo være du kan få tak i godkjente spacere kansje det hjelper. Visst ikke man må ha noe som er Tuv godkjente til boble, og det finnes vel neppe.
Loggført
Pål
Supermedlem
*****
Innlegg: 3941
Bosted: Teie / Tønsberg


Vestfold


Vis profil
« Svar #18 på: november 25, 2011, 21:46:44 pm »

Kjøp felger med rett innpress, så slipper man spacere. Men kjøper du Spacere av god kvalitet, f.eks H&R, så er det TÜV papirer til Porsche med i settet. Og er de litt fornuftige på BT, så kanskje du er heldig å får det godkjent også på boble. Selv om jeg har min tvil. Cup felger finnes med lavt innpress i replica. Men orginalt er vel alle over 50, etter hva jeg vet.
Loggført

Pål
- 1959 T1 Rag Top
(Ö\_!_/Ö)
I once thought that I was wrong and I was right. I was wrong
scardeep
Supermedlem
*****
Innlegg: 780
Bosted: Nesoddtangen



Vis profil
« Svar #19 på: desember 01, 2011, 13:25:46 pm »

Kjøp felger med rett innpress, så slipper man spacere. Men kjøper du Spacere av god kvalitet, f.eks H&R, så er det TÜV papirer til Porsche med i settet. Og er de litt fornuftige på BT, så kanskje du er heldig å får det godkjent også på boble. Selv om jeg har min tvil. Cup felger finnes med lavt innpress i replica. Men orginalt er vel alle over 50, etter hva jeg vet.

jeg har bremseskiver med porsche boltsirkel så det er vel vanskelig å få felger med rett innpress. Som du sier originale er alle over 50. Har tenkt å skaffe meg Cup felger med lav impress for visning og noe å bytte mot dersom jeg blir påpekt.

men er det slik at spacere er kodkjent/koblet mot bil eller går de med felg, hvis dere skjønner ha jeg mener..?
Loggført

"...you can drive it from the garage to the track and back to work on Monday without touching it..."
Pål
Supermedlem
*****
Innlegg: 3941
Bosted: Teie / Tønsberg


Vestfold


Vis profil
« Svar #20 på: desember 01, 2011, 13:33:11 pm »

Kjøp felger med rett innpress, så slipper man spacere. Men kjøper du Spacere av god kvalitet, f.eks H&R, så er det TÜV papirer til Porsche med i settet. Og er de litt fornuftige på BT, så kanskje du er heldig å får det godkjent også på boble. Selv om jeg har min tvil. Cup felger finnes med lavt innpress i replica. Men orginalt er vel alle over 50, etter hva jeg vet.

jeg har bremseskiver med porsche boltsirkel så det er vel vanskelig å få felger med rett innpress. Som du sier originale er alle over 50. Har tenkt å skaffe meg Cup felger med lav impress for visning og noe å bytte mot dersom jeg blir påpekt.

men er det slik at spacere er kodkjent/koblet mot bil eller går de med felg, hvis dere skjønner ha jeg mener..?

Replika felgene finnes i mange forskjellige innpress. Vet det finnes både 15 og 20
Loggført

Pål
- 1959 T1 Rag Top
(Ö\_!_/Ö)
I once thought that I was wrong and I was right. I was wrong
1303SS
Supermedlem
*****
Innlegg: 2526
Bosted: solbergmoen



Vis profil
« Svar #21 på: desember 02, 2011, 08:32:47 am »

kjøpte mine adaptere hos paruzzi.http://www.paruzzi.com/webshop/?zoektrefwoord=2592&group=6&subgroup=01
Dei er 25mm tykke.Jeg synest ikke kvaliteten er helt overbevisende men er jo greie nok.Det går å dreie litt av på tykkelsen for bedre tilpassing på bil,vurderer det foran på min for å få 7x16 bbs rs innenfor skjermene.
http://www.vwnorge.no/index.php/topic,31805.0.html
Loggført

1972 1302 jub.nr20001941
1963 tempo taifun

1937 swithun s98

Meld deg inn i klubben vår: http://www.vvwklubb.no/meld-deg-inn-i-klubben/
BAC
Supermedlem
*****
Innlegg: 715
Bosted: grimstad


Vis profil

« Svar #22 på: desember 14, 2011, 22:56:16 pm »

Da har jeg fått to adaptere av samme type som nevnt over her, på ca 25mm. Bak passet det meget bra. Foran ble det altfor bredt. Der må jeg nok dreie av en cm. Og da tror jeg ikke adapterene er særlig tess lenger så der bør jeg nok vurderer nye skiver og spacerer. Men først må jeg kjøpe coilovers for og se hvor mye jeg har og går på.  Så det er tydeligvis mye forskjell på modellene visst man får plass til 30mm på -74 modell.


* IMAG0614-2.jpg (135.25 KB, 2110x880 - vist 780 ganger.)
Loggført
scardeep
Supermedlem
*****
Innlegg: 780
Bosted: Nesoddtangen



Vis profil
« Svar #23 på: desember 15, 2011, 12:36:25 pm »

Fine hjul! Hva er ET forran, 55?
Har du kanskje bilde fra litt større avstand?

Jeg fikk tilbud fra autotuning.no for spacere og annet:

for 21mm var det 560 kr per stk + mva (1119 for begge inkl mva)
for 35mm var det 680 kr per stk + mva (1358 for begge inkl mva)

Sett med blanke (chrom) bolter (20stk) - 72kr stk +mva (1440kr for alle inkl. mva)

Porsche logo caps 174kr per stk +mva ( fikk 10% rabatt og sammen ble det 624kr inkl mva)

Venter til neste lønning... Glad Julenissen har kjøpt gaver allerede.

Det er ikke nok å kjøpe hjul asså! dette ble 4541kr for alle ekstra biter jeg mangler ufff.....
Loggført

"...you can drive it from the garage to the track and back to work on Monday without touching it..."
BAC
Supermedlem
*****
Innlegg: 715
Bosted: grimstad


Vis profil

« Svar #24 på: desember 15, 2011, 16:53:25 pm »

Skal se om jeg kan få tatt bedre bilde en dag, litt trangt I garasjen.  Felgene er et 55. Er spacerene du fikk pris på med tüv ?  Vet du om de har smalere en 21mm ?  Jeg tror jeg kan ha ca15mm foran og 25mm bak.
Loggført
scardeep
Supermedlem
*****
Innlegg: 780
Bosted: Nesoddtangen



Vis profil
« Svar #25 på: desember 16, 2011, 23:23:17 pm »

Nei, jeg spurte kun om disse størelser og de skrev ikke noe om TUV følger med (egentlig så glemte jeg å spørre...)
Loggført

"...you can drive it from the garage to the track and back to work on Monday without touching it..."
Pål
Supermedlem
*****
Innlegg: 3941
Bosted: Teie / Tønsberg


Vestfold


Vis profil
« Svar #26 på: desember 17, 2011, 09:18:36 am »

Er det TÜV så er det til Porsche, og det hjelper lite på en boble Blunker

Med den prisen du har fått på hjulbolter så blir det billigere å presse i pinnebolter og kjøpe orginale Porsche hjulmuttere.
Loggført

Pål
- 1959 T1 Rag Top
(Ö\_!_/Ö)
I once thought that I was wrong and I was right. I was wrong
BAC
Supermedlem
*****
Innlegg: 715
Bosted: grimstad


Vis profil

« Svar #27 på: desember 17, 2011, 10:44:47 am »

Da hadde jeg heller vurdert Kina varer, de porsche spacers og bolter var ikke billig.
Loggført
Pål
Supermedlem
*****
Innlegg: 3941
Bosted: Teie / Tønsberg


Vestfold


Vis profil
« Svar #28 på: desember 17, 2011, 10:53:14 am »

Da hadde jeg heller vurdert Kina varer, de porsche spacers og bolter var ikke billig.

Jeg har et sett helt nye orginale Porsche muttere som du kan få for 900 kr. Men da må du presse inn pinnebolter. Og da kan du bruke pinnebolter fra 81-91 T2
Loggført

Pål
- 1959 T1 Rag Top
(Ö\_!_/Ö)
I once thought that I was wrong and I was right. I was wrong
Boblebaard
Seniormedlem
****
Innlegg: 419
Bosted: Ski



Vis profil
« Svar #29 på: desember 17, 2011, 22:42:55 pm »

Er ikke direkte TÜV på Porsche sine, da det er originaldeler. De originale fra Porsche jeg kjøpte satt det pinnebolter i, så da vare det bare å handle de originale mutterene.
Loggført
Sider: [1] 2
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!