mars 28, 2024, 21:01:54 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1] 2 3
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: 68 T1 1300. Langtidsprosjekt  (Lest 29270 ganger)
ksl
Medlem
***
Innlegg: 243
Bosted: Sunnmøre


Vis profil

« på: september 22, 2011, 16:10:05 pm »

Hei, tenkte det kansje var på tide med en liten prosjekttråd, har jobbet i rykk og napp noen år nå.

Bilen er en chinchilla grey 68-modell boble 1300, med dobbelportet 1600-motor.
Kjøpte den halvveis nedpusset og demontert på Sjøholt (Sunnmøre) i 2006.
Bilen har gått der i området siden den var ny, men vet lite om historien til bilen.
Kansje noen kan fylle inn det jeg mangler? Kjøpte den av en her på forumet, så om vedkommende er innom, hadde det vert hyggelig å få vite litt mer av bilens historie.
Har vært heldig å fått holde til i en nedlagt skjortefabrikk, med god plass, dessverre en times kjøring fra der jeg bor, derfor har dette tatt lang tid.
Etter å ha pugget Tistlo`s bildeinnleggingsanvisning skal jeg nå prøve å legge inn litt bilder og tekst av restaureringen fram til nå.
Kommer sikkert med litt spørsmål av diverse slag når bilen skal sammenmonteres igjen etter desse åra :-)


* 001.jpg (76.78 KB, 640x480 - vist 542 ganger.)

* 002.jpg (87.4 KB, 640x480 - vist 522 ganger.)
« Siste redigering: januar 15, 2014, 11:05:37 am av ksl » Loggført
ksl
Medlem
***
Innlegg: 243
Bosted: Sunnmøre


Vis profil

« Svar #1 på: september 22, 2011, 16:22:26 pm »

Først ble jobben å ta karosseriet av ramma, for å se hvor ille det stod til.
Dørken hadde fått innsveist noen lapper, som ikke var sveist under, før det var lagt zink-grunning oppå.
Så der måtte det pusses rent, en innsats måtte også til på undersiden for å ta bort gammel tectyl, lakk og litt rust.
Motor ble skrudd løs, så startet jeg med roterende stålbørste på oversiden.
Undersiden ble i stor grad skrapet ren med sparkelskje og flatt skrujern, før finpuss.
Karosseriet ble satt til siden så lenge, mens bunnen ble ferdigsveist.


* 003.jpg (98.63 KB, 640x480 - vist 507 ganger.)

* 004.jpg (81.02 KB, 640x480 - vist 475 ganger.)

* 005.jpg (85.65 KB, 640x480 - vist 504 ganger.)
« Siste redigering: januar 15, 2014, 11:07:59 am av ksl » Loggført
ksl
Medlem
***
Innlegg: 243
Bosted: Sunnmøre


Vis profil

« Svar #2 på: september 22, 2011, 16:30:01 pm »

Fremre girkassefeste var knekt.
Takk til Tistlo for hyggelig handel av ny (brukt) nesetipp til kassa.


* 011.jpg (111.41 KB, 640x480 - vist 505 ganger.)
« Siste redigering: september 25, 2011, 11:06:31 am av ksl » Loggført
ksl
Medlem
***
Innlegg: 243
Bosted: Sunnmøre


Vis profil

« Svar #3 på: september 22, 2011, 16:38:17 pm »

Etter at all rust var sveist og hele bunnen var rengjort, la jeg to strøk owatrol, under og over.
Videre ble to strøk sort blank lakk med litt owatrol iblandet.
Har i etterkant angret litt på at valget ikke falt på to-komponentlakk, men har tro på at også dette skal fungere bra. Noen som har erfaringer fra lignende?
Har også fundert på om jeg skal ha understellsmasse på, eller om jeg skal ha ren lakkert overflate, slik at jeg lettere kan følge med hvordan det egentlig ser ut.


* 012.jpg (83.76 KB, 640x480 - vist 527 ganger.)

* 017.jpg (79.23 KB, 640x480 - vist 483 ganger.)
« Siste redigering: september 22, 2011, 16:44:05 pm av ksl » Loggført
ksl
Medlem
***
Innlegg: 243
Bosted: Sunnmøre


Vis profil

« Svar #4 på: september 22, 2011, 17:10:12 pm »

Tøffe felger?
Passet fint inn i tiden på den bilen de hørte til på 80/90-tallet (1303S i samme farge som felgene)
Ser jo i ettertid at den bilen kanskje lignet mer på et drops enn på en bil :-P
Med karosseriet på en palle ble det spekulert mye i høyde, felger, skjermer, stil etc.
Men jeg kommer nok ikke til å gå for noe i denne retningen.


* 018.jpg (85.47 KB, 640x480 - vist 458 ganger.)

* 019.jpg (80.1 KB, 640x480 - vist 423 ganger.)
« Siste redigering: januar 15, 2014, 11:08:52 am av ksl » Loggført
ksl
Medlem
***
Innlegg: 243
Bosted: Sunnmøre


Vis profil

« Svar #5 på: september 22, 2011, 17:44:36 pm »

Da jeg kjøpte den, var planen at den skulle bli senegal-rød, som min første bil, en 73-modell Boble 1200L.
Tenkte å lage en "kopi" av den, med de ekstra tingene som jeg den gang ikke hadde råd til.
I hovedsak ny originallakk, sportratt, porscheseter, puma og empi-8.
Etter masse nett-surfing og spekulering, har tankene rundt stil, farge og felgvalg variert litt.
Har jo hatt seks år å forandre mening på :-D
Dessuten oppdaget jeg fort at 68 og 73 ikke var heeeelt like likevel, så da hadde det ikke blitt kopi av den gamle uansett, Derfor er det like greit å tenke nytt.

Brukt puma ble innkjøpt og prøvemontert på ramma.
En del sveising må til før det er relevant å tenke lakk uansett.


* 021.jpg (111.45 KB, 640x480 - vist 498 ganger.)

* 022.jpg (89.89 KB, 640x480 - vist 502 ganger.)
« Siste redigering: januar 15, 2014, 11:39:53 am av ksl » Loggført
ksl
Medlem
***
Innlegg: 243
Bosted: Sunnmøre


Vis profil

« Svar #6 på: september 22, 2011, 18:21:06 pm »

Det som må gjøres på karosseriet er å bytte bakplate, de to "spissene" som bakplata er fast i, noe lapping ved begge jekkfester, som jeg har bestemt meg for å ikke montere på igjen.
Høyre kanal trenger å lappes helt bak, samt at jeg må bytte ut hele dørterskel på passasjerside.
Har på dette tidspunkt sveiset noen hull innenfor fremre støtfangerfester.
Ellers er det en del finsparkling, samt at jeg kommer til å bytte dørene, de er egentlig i fin stand, men begge har et lite rusthull midt på plata.
Ikke så mye, men har to rimelig strøkne dører liggende, så da blir det bytte.
Fikk karosseriet opp fra golvet, så det ble letter å jobbe.
Legger også ved et bilde av felger som nærmest stod til pynt i leiligheta ei stund.
Kan desse bli det endelige valget? Øyerulling


* 023.jpg (47.43 KB, 640x480 - vist 411 ganger.)

* 024.jpg (57 KB, 640x480 - vist 422 ganger.)
« Siste redigering: november 12, 2014, 14:28:11 pm av ksl » Loggført
ksl
Medlem
***
Innlegg: 243
Bosted: Sunnmøre


Vis profil

« Svar #7 på: september 22, 2011, 19:51:05 pm »

Har tatt bort de rustne partia på hekken, brukte de gamle delene som mal for å banke til nye, med kulehammer og ambolt. Kunne nok kjøpt ferdige sveisedeler her, men valgte å gjøre det slik, da jeg hadde en hel volvo tilgjengelig som ståldonor. Skader sikkert ikke med litt svensk panserstål  Blunker


* 025.jpg (54.95 KB, 640x480 - vist 473 ganger.)

* 029.jpg (98.01 KB, 640x480 - vist 528 ganger.)

* 031.jpg (89.68 KB, 640x480 - vist 515 ganger.)
« Siste redigering: oktober 27, 2011, 11:12:58 am av ksl » Loggført
GraffsT1
Supermedlem
*****
Innlegg: 541
Bosted: Aurskog


Urskog VW Aircoolers


Vis profil
« Svar #8 på: september 22, 2011, 20:22:48 pm »

Hvordan gjør du det med støtfangerfestene bak ?
Loggført

Urskog VW Aircoolers

'66 mod t1 rat (byttet bort)
'72 Fastback
ksl
Medlem
***
Innlegg: 243
Bosted: Sunnmøre


Vis profil

« Svar #9 på: september 22, 2011, 20:30:11 pm »

Hvordan gjør du det med støtfangerfestene bak ?

Hei, de gjorde jeg rene, borret hull langs kanten for punktsveising, samt at jeg sveiste langs kanten i bakkant og framkant, ikke så ulikt slik de var festet i utgangspunktet. Hengte på bakplate, skjermer og motorluke for litt finjustering før de ble ferig sveist.
Loggført
ksl
Medlem
***
Innlegg: 243
Bosted: Sunnmøre


Vis profil

« Svar #10 på: september 22, 2011, 20:34:30 pm »

Greit å se at alt passet sammen før point of no return.
Støttet opp fangeren med tilhørende braketter for å se at det ble rett. Et lite sammensurium av tvinger, plankebiter og krakker.
Så var det å merke, plukke ned, sveise, slipe og fjerne rester av det gule volvoklistermerket inni på høyre side :-)
Så ble bakplaten montert etterpå.
Sveisingen er nok ikke av det peneste slaget, siden jeg ellers har sveiset mest på offshorefartøy tidligere, og de er ofte en dimensjon eller to tykkere i platen  Øyerulling


* 032.jpg (96.05 KB, 640x480 - vist 489 ganger.)

* 035.jpg (89.2 KB, 640x480 - vist 480 ganger.)
« Siste redigering: august 28, 2012, 09:45:49 am av ksl » Loggført
ksl
Medlem
***
Innlegg: 243
Bosted: Sunnmøre


Vis profil

« Svar #11 på: september 28, 2011, 19:14:42 pm »

Nå er platen på plass, grunnet, og første sparkling er unnagjort.
Har også sveist ferdig begge bakre kanalhjørner, samt dørterskel på passasjersiden.
Har grunnet hele undersiden av karooseriet pluss kanaler og rundt skjermkanter der det er pusset litt her og der.
Som dere ser har jeg routet meg inn på en annen type felger, Det som står på nå er originale sprint stars, jeg fikk de sanblåst på jobb og har gitt et strøk lakk.
Skal det sorte være blank eller matt? Jeg prøvde en felg med silkematt, men gjekk over til blank.
Har 155 R15 på 4,5" felg foran, og 195.65.15 på 5,5" felg bak. Ser ut til å være dette som blir det endelige valget.
Har også bestemt farge på bilen.


* 036.jpg (87.65 KB, 640x480 - vist 407 ganger.)

* 037.jpg (95.83 KB, 640x480 - vist 442 ganger.)

* 038.jpg (81.76 KB, 640x480 - vist 413 ganger.)

* 039.jpg (91.69 KB, 640x480 - vist 436 ganger.)
« Siste redigering: september 29, 2011, 09:40:40 am av ksl » Loggført
ksl
Medlem
***
Innlegg: 243
Bosted: Sunnmøre


Vis profil

« Svar #12 på: oktober 06, 2011, 17:40:18 pm »

Noen bilder innvending etter å ha blitt grunnet.
(Var litt dårlig med bilder en periode da jeg var uten fotoapparat)


* 040.jpg (83.8 KB, 640x480 - vist 491 ganger.)

* 041.jpg (102.41 KB, 640x480 - vist 469 ganger.)

* 042.jpg (98.25 KB, 640x480 - vist 474 ganger.)
Loggført
ksl
Medlem
***
Innlegg: 243
Bosted: Sunnmøre


Vis profil

« Svar #13 på: oktober 06, 2011, 17:47:42 pm »

Har også kommet en "storebror" i lokalet. Den har 39000km på telleren :-D
Kan være 139000, men da den kun var i drift i ca 10 år, kan det være at den ikke har rundet null igjen.


* 043.jpg (81.76 KB, 640x480 - vist 477 ganger.)
Loggført
ksl
Medlem
***
Innlegg: 243
Bosted: Sunnmøre


Vis profil

« Svar #14 på: oktober 06, 2011, 17:58:28 pm »

Bunnen er nå maskert, og bilen er klar for finsparkling og nedmatting. (noe som var halveis påstartet da jeg kjøpte den) Den skal en rask tur hjem i garasjen, før den drar til lakk.
Valget av farge endet opp med en farge som bilen kunne ha blitt bestilt med det året den ble levert.
Synes den ble utrolig høy når jeg satte karosseriet ned på igjen, har trillet den litt fram og tilbake, samt gynget litt, men det ser ut til at den har bestemt seg før den høyden der... Nesten All-road...
Skal det være så ekstremt? Prøvde å henge på både originale og uoriginale skjermer.
Motoren er jo ikke i da, men tenkte kansje at fronten skulle være omtrent som den blir.


* 044.jpg (97.26 KB, 640x480 - vist 492 ganger.)
« Siste redigering: desember 19, 2013, 08:45:02 am av ksl » Loggført
ksl
Medlem
***
Innlegg: 243
Bosted: Sunnmøre


Vis profil

« Svar #15 på: oktober 06, 2011, 18:02:06 pm »

Da skal den hjem i garasjen en tur, skal lakkere innvendig dashbord, dørkarmer og innsiden av dørene selv.


* 047.jpg (97.68 KB, 640x480 - vist 504 ganger.)
« Siste redigering: oktober 06, 2011, 18:04:26 pm av ksl » Loggført
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #16 på: oktober 06, 2011, 18:04:23 pm »

Kjekt å sjå prosjekt tråd på bilen din!! arbeidet ser jo veldig veldig bra ut Glad

Eg tippar fronten sig lenger ned når du får brukt bilen litt meir. skal jo endå nokon kilo til med deler på an og.

dokaen din er jo råflott, synd med den svarte "sorgranden" nede. var da ikkje sånn at det er orginallakk den raude og kvite?
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
ksl
Medlem
***
Innlegg: 243
Bosted: Sunnmøre


Vis profil

« Svar #17 på: oktober 06, 2011, 18:10:55 pm »

Kjekt å sjå prosjekt tråd på bilen din!! arbeidet ser jo veldig veldig bra ut Glad

Eg tippar fronten sig lenger ned når du får brukt bilen litt meir. skal jo endå nokon kilo til med deler på an og.

dokaen din er jo råflott, synd med den svarte "sorgranden" nede. var da ikkje sånn at det er orginallakk den raude og kvite?

Hei, takk for det, kjekt med litt tilbakemelding Glad
Ja der va gjort noke begredelig sveising og lakkering på 70-talet på dokaen, den raudbrunefargen er komen på i ettertid, det var lagt på då den var rustsveisa, så har dei prøvd å fikse i ettertid med det svarte, uten vidare hell Øyerulling Litt frynsete i kantane, men faktisk rimelig bra under. Den har stått lagra sida rundt 1975/1977 en gong.
Treng litt deler til den på sikt, så kansje det blir et stop hvis enn skulle passere voss en gong ;-)
« Siste redigering: oktober 06, 2011, 18:12:38 pm av ksl » Loggført
MariusR
Supermedlem
*****
Innlegg: 940
Bosted: Ålesund



Vis profil
« Svar #18 på: oktober 06, 2011, 19:34:11 pm »

Har også kommet en "storebror" i lokalet. Den har 39000km på telleren :-D
Kan være 139000, men da den kun var i drift i ca 10 år, kan det være at den ikke har rundet null igjen.

Ser ut som et godt utgangspunkt...
Loggført
ksl
Medlem
***
Innlegg: 243
Bosted: Sunnmøre


Vis profil

« Svar #19 på: oktober 06, 2011, 19:57:06 pm »

Ja har inntrykk av det, så langt jeg har sett på den.
Det var en kompis av meg som stod for handelen der, men etterhvert ble jeg medeier.
Får se etterhvert om det blir et fellesprosjekt eller om en av oss kjøper ut den andre.
Mulig at lagring blir et problem snart, da han vurderer å selge eigendomen der verkstedet er.
Loggført
MariusR
Supermedlem
*****
Innlegg: 940
Bosted: Ålesund



Vis profil
« Svar #20 på: oktober 06, 2011, 20:03:08 pm »

Ja har inntrykk av det, så langt jeg har sett på den.
Det var en kompis av meg som stod for handelen der, men etterhvert ble jeg medeier.
Får se etterhvert om det blir et fellesprosjekt eller om en av oss kjøper ut den andre.
Mulig at lagring blir et problem snart, da han vurderer å selge eigendomen der verkstedet er.

Hvor holder dere til?
Loggført
ksl
Medlem
***
Innlegg: 243
Bosted: Sunnmøre


Vis profil

« Svar #21 på: oktober 06, 2011, 21:58:45 pm »

Jeg bor i Ulsteinvik, men bilen/verkstedet er en times tid unna, i vanylven.
Han kompisen min er samboer med ei fra bergen, så de vurderer å slå seg ned der. Så håper på å finne meg en god garasje etterhvert så alt får plass :-)
Loggført
westcosta
Supermedlem
*****
Innlegg: 629
Bosted: Sykkylven



Vis profil WWW
« Svar #22 på: oktober 09, 2011, 21:01:19 pm »

Kjempe bra, kjør på med oppdatering og bilder...
Finn ett lokale sammen så kommer vi på garasje treff..  Gliser

Det er flere fra Ulsteinvik med Vw som ikke setter spor her inne på forumet.(Trur eg)
Loggført


T1 "Eatonic"
T2 Buss "Metal Jacket"
T4 "Multi"
ksl
Medlem
***
Innlegg: 243
Bosted: Sunnmøre


Vis profil

« Svar #23 på: oktober 11, 2011, 19:10:43 pm »

Kjempe bra, kjør på med oppdatering og bilder...
Finn ett lokale sammen så kommer vi på garasje treff..  Gliser

Det er flere fra Ulsteinvik med Vw som ikke setter spor her inne på forumet.(Trur eg)

Flere bilder kommer :-)
Ja garasjetreff hadde gjort seg, sjelden enn får slå av en prat med andre som har samme interesse her, så får satse på at jeg finner lokale etter hvert. Har funne noen få entusiaster her i området, men har ikke funnet så mye fra de her på forumet.
Loggført
ksl
Medlem
***
Innlegg: 243
Bosted: Sunnmøre


Vis profil

« Svar #24 på: oktober 11, 2011, 19:19:09 pm »

La på 2komp-grunning på alle bare flekker, så startet jobben med å matte ned igjen.
Alle bulker tatt, så da er det bare å håpe at blank lakk ikke leter frem noen store ujevnheter.
Har forberedt meg på det verste hehe....


* 049.jpg (114.55 KB, 640x480 - vist 460 ganger.)
Loggført
ksl
Medlem
***
Innlegg: 243
Bosted: Sunnmøre


Vis profil

« Svar #25 på: oktober 11, 2011, 19:29:32 pm »

Grunning av dashbord, dørkarmer og innside av dører utført Glad


* 050.jpg (105.15 KB, 640x480 - vist 447 ganger.)
Loggført
ksl
Medlem
***
Innlegg: 243
Bosted: Sunnmøre


Vis profil

« Svar #26 på: oktober 11, 2011, 19:31:04 pm »

Innvendig...
Siden det er dårlig kontakt her og der ved tenningslås, blink-bryter etc. har jeg klippet ledningene ved rattstammen.
Skal bytte ut den ut med en annen stamme, som har alle ledninger komplett hengende på, så da blir det bare å bytte over ledningene når den blir montert.


* 052.jpg (67.87 KB, 640x480 - vist 442 ganger.)
« Siste redigering: januar 15, 2014, 11:20:24 am av ksl » Loggført
ksl
Medlem
***
Innlegg: 243
Bosted: Sunnmøre


Vis profil

« Svar #27 på: oktober 11, 2011, 19:47:32 pm »

Etter lakkering innvendig, ble det seende slik ut Glad
Fargevalget ble L282 Lotus White Glad
Har nå sendt bilen til lakk, først blir karosseriet tatt inkludert dører + under panser og i motorrom.
Etterpå blir skjermer, motorluke og panser lakkert. I utgangspunktet hadde jeg tenkt at jeg skulle lakkere under panser og i motorrom også selv, men da lakkerer plutselig hadde en "luke" i timeplanen, ble det delt opp slik.
Alt av lakk kommer fra samme blande, så jeg slipper nyanseforskjell.


* 059.jpg (56.26 KB, 640x480 - vist 429 ganger.)
« Siste redigering: januar 15, 2014, 11:41:02 am av ksl » Loggført
rofferen
Supermedlem
*****
Innlegg: 820
Bosted:



Vis profil
« Svar #28 på: oktober 11, 2011, 20:01:56 pm »

må jo ikke selge ett så flott prosjekt hvorfor ikke gjøre ferdig
Loggført
rofferen
Supermedlem
*****
Innlegg: 820
Bosted:



Vis profil
« Svar #29 på: oktober 11, 2011, 20:03:14 pm »

unskyld bomma litt med teksten detta ser jo ut som ett veldig flott prosjekt.flott jobba.hilsen en gammel opretter
Loggført
Sider: [1] 2 3
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!