april 25, 2024, 00:34:04 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1] 2 3 4
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: BAS svinghjulsbolter  (Lest 24437 ganger)
Pål
Supermedlem
*****
Innlegg: 3941
Bosted: Teie / Tønsberg


Vestfold


Vis profil
« på: september 28, 2011, 10:28:13 am »

Ønsker svinghjulsbolter til T4

Noen som har, eller også trenger og vil gjøre en felles bestilling fra BAS?
Loggført

Pål
- 1959 T1 Rag Top
(Ö\_!_/Ö)
I once thought that I was wrong and I was right. I was wrong
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #1 på: september 28, 2011, 11:37:52 am »

Du har fått med deg at BAS ikke engang er verdt verdien i metallet og at dem som virkelig har mye mos i motoren har byttet til originale VW eller strekkbolter fra ARP?
Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
Pål
Supermedlem
*****
Innlegg: 3941
Bosted: Teie / Tønsberg


Vestfold


Vis profil
« Svar #2 på: september 28, 2011, 11:53:44 am »

Du har fått med deg at BAS ikke engang er verdt verdien i metallet og at dem som virkelig har mye mos i motoren har byttet til originale VW eller strekkbolter fra ARP?

Nei, that's news to me:)

Da får jeg prøve å finne NOS VW eller ARP da. Noen som har det, da?
Loggført

Pål
- 1959 T1 Rag Top
(Ö\_!_/Ö)
I once thought that I was wrong and I was right. I was wrong
Dewil
Supermedlem
*****
Innlegg: 7541
Bosted: Moss


"Opinions are like assholes...everyone has one"


Vis profil WWW
« Svar #3 på: september 28, 2011, 12:37:17 pm »

Møller skaffer nye svinghjulsbolter til type 4. ikke lenge siden jeg handlet sist...
Loggført


Proud member and co-founder of Senkemafia'n.
    Facebook.com/HerbieMemorialRun  
Frodo
Seniormedlem
****
Innlegg: 261
Bosted: Ranheim


Life's too short to dance with ugly women.


Vis profil
« Svar #4 på: september 28, 2011, 12:44:16 pm »

Møller skaffer nye svinghjulsbolter til type 4. ikke lenge siden jeg handlet sist...

Delenummer N 014 335 1. Koster 37,50 pr. stk.
Loggført

Medlem av TVWK og Rüsters VW Drontheim
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #5 på: september 28, 2011, 13:11:50 pm »

Jeg kan sjekke ARP delenummeret i helgen. Disse har et enda lengre strekkområde og krever at du gjør gjengepartiet i veiva litt lengre. Til gjengjeld så holder dem på en Notchback med 650 hk.
Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
Savanna67
Supermedlem
*****
Innlegg: 501
Bosted: Oslo-Skedsmo


Vis profil

« Svar #6 på: september 29, 2011, 12:05:24 pm »

Og BAS bolter holder på en 1303 med ca 600HK... Gliser
Loggført
Pål
Supermedlem
*****
Innlegg: 3941
Bosted: Teie / Tønsberg


Vestfold


Vis profil
« Svar #7 på: september 29, 2011, 12:48:57 pm »

Tror jeg skal juble ganske høyt om jeg oppnår halvparten av effekten Glad
Loggført

Pål
- 1959 T1 Rag Top
(Ö\_!_/Ö)
I once thought that I was wrong and I was right. I was wrong
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #8 på: september 29, 2011, 13:34:50 pm »

Og BAS bolter holder på en 1303 med ca 600HK... Gliser

Holder til tross. Bare en dårligere løsning.
Loggført

Speed is no substitute for direction
EBjørkli
Medlem
***
Innlegg: 208
Bosted: Gjølme, Orkdal



Vis profil
« Svar #9 på: september 30, 2011, 21:21:24 pm »

At BAS boltene en dårligere løsning enn originale type 4 bolter har jeg svært liten tro på...
Loggført
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #10 på: oktober 01, 2011, 07:39:10 am »

At BAS boltene en dårligere løsning enn originale type 4 bolter har jeg svært liten tro på...

Da må du gjøre noen søk eller gå tilbake til skolebenken.
Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
vwfreak
Supermedlem
*****
Innlegg: 539
Bosted: Vigeland, Vest Agder



Vis profil
« Svar #11 på: oktober 01, 2011, 10:36:43 am »

Kansje litt feil å diskutere dette i en ønskes kjøpt tråd, men synes det var ett interessant og aktuellt tema. Hva er den beste løsningen man kan komme med. Pinnebolter og originale bolter eller kun originale bolter???
Loggført

Proud member of AGDERVWKLUBB
Pål
Supermedlem
*****
Innlegg: 3941
Bosted: Teie / Tønsberg


Vestfold


Vis profil
« Svar #12 på: oktober 01, 2011, 11:24:41 am »

Kansje litt feil å diskutere dette i en ønskes kjøpt tråd, men synes det var ett interessant og aktuellt tema. Hva er den beste løsningen man kan komme med. Pinnebolter og originale bolter eller kun originale bolter???

Bare å diskutere. Jeg er også interessert i info om emnet Glad
Loggført

Pål
- 1959 T1 Rag Top
(Ö\_!_/Ö)
I once thought that I was wrong and I was right. I was wrong
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #13 på: oktober 01, 2011, 15:22:28 pm »

At BAS boltene en dårligere løsning enn originale type 4 bolter har jeg svært liten tro på...

Ok, la meg omformulere meg, BAS bolter er en dårligere bolt enn originalbolten.
Loggført

Speed is no substitute for direction
vwfreak
Supermedlem
*****
Innlegg: 539
Bosted: Vigeland, Vest Agder



Vis profil
« Svar #14 på: oktober 02, 2011, 13:03:00 pm »

Takk for svar JHU, men hva er det beste alternativet for oss som også tenker litt økonomi???
« Siste redigering: oktober 02, 2011, 13:04:53 pm av vwfreak » Loggført

Proud member of AGDERVWKLUBB
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #15 på: oktober 02, 2011, 15:21:52 pm »

Det lureste er å legge seg på grensen av flyt, på en vanlig vw bolt med gjenger helt opp. Smør godt slik at bolten får riktig forspenn. Skal det sitte bedre så trenger du bolter av bedre stål kvalitet slik at de tåler mer forspenning.

Stifter eller ikke er hellig grunn, men de fleste er enige i at de først er i "play" når svinghjulet har flyttet på seg, som vil si; når boltgrepet har blitt overvunnet.
I min bok vil det si, for sent.
« Siste redigering: oktober 02, 2011, 18:51:09 pm av JHU » Loggført

Speed is no substitute for direction
vwfreak
Supermedlem
*****
Innlegg: 539
Bosted: Vigeland, Vest Agder



Vis profil
« Svar #16 på: oktober 02, 2011, 16:27:54 pm »

Takk JHU for ryddig og greit svar.
Loggført

Proud member of AGDERVWKLUBB
LarsA
Medlem
***
Innlegg: 137
Bosted: Ullerøy


Vis profil

« Svar #17 på: oktober 03, 2011, 15:32:37 pm »

Nå er det slik at BAS boltene er både stift og bolt i ett. De orginale og ARP er kanskje av bedre kvalitet men hvis de slarker i hullet vil du la svinghjulet få lov til å rotere . Du ville aldri klart å få svinghjulet på en type 1 motor til å sitte hvis du ikke hadde stifter samme hvor grom bolt du har.
Loggført
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #18 på: oktober 03, 2011, 19:26:04 pm »

Stiftene har ingen annen funksjon en å sentrere, ergo du kunne gjort samme jobben med 1 stift.

Mer info her: http://cal-look.no/lounge/index.php/topic,14833.0.html


Nå er det slik at BAS boltene er både stift og bolt i ett. De orginale og ARP er kanskje av bedre kvalitet men hvis de slarker i hullet vil du la svinghjulet få lov til å rotere . Du ville aldri klart å få svinghjulet på en type 1 motor til å sitte hvis du ikke hadde stifter samme hvor grom bolt du har.

Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
tds
Supermedlem
*****
Innlegg: 2000
Bosted: ålesund


Terjes garage.


Vis profil WWW
« Svar #19 på: oktober 03, 2011, 21:29:41 pm »

bruker bolter som kjell aaen skaffet,desse har krage så det ikke slarker.
vet ikke merket.men er de beste jeg har prøvd..
har klipt nok org.bolter for å si det slik Glad
« Siste redigering: oktober 03, 2011, 21:31:40 pm av tds » Loggført
cato®
Supermedlem
*****
Innlegg: 1748
Bosted: Oslo/Mjøndalen



Vis profil
« Svar #20 på: oktober 03, 2011, 22:12:21 pm »

Det lureste er å legge seg på grensen av flyt, på en vanlig vw bolt med gjenger helt opp. Smør godt slik at bolten får riktig forspenn. Skal det sitte bedre så trenger du bolter av bedre stål kvalitet slik at de tåler mer forspenning.

Stifter eller ikke er hellig grunn, men de fleste er enige i at de først er i "play" når svinghjulet har flyttet på seg, som vil si; når boltgrepet har blitt overvunnet.
I min bok vil det si, for sent.

Enig i at orginalbolter er av bra kvaltet, men hvordan vet man hvor flytegrensen på en sånn bolt er ?
Selv har jeg funnet at det gir bedre holdbarhet å dra de til hardere enn foreskrevet, og jeg pleier også å sett inn 2 stifter som er laget av midten av boltene som hoder blokka sammen. De er 7,6 mm, borer da med 7,5 mm bor og klasker inn.
Loggført
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #21 på: oktober 03, 2011, 23:01:39 pm »

Nå er det slik at BAS boltene er både stift og bolt i ett. De orginale og ARP er kanskje av bedre kvalitet men hvis de slarker i hullet vil du la svinghjulet få lov til å rotere . Du ville aldri klart å få svinghjulet på en type 1 motor til å sitte hvis du ikke hadde stifter samme hvor grom bolt du har.

Jeg snakker ikke om type 1.

Dette handler om WBX, T4 eller flens.

En bolt er en fjær... den skal holde klem på delene, så det handler om å forspenne (strekke) stål...

Den best designede strekk bolten i motoren er en rådebolt... med en lang slank stamme som får strekken.
BAS bolten har tykkere stamme slik at man i hvertfall er sikker på den delen av bolten ikke strekkes. Hvor oppstår strekken så? Jo i den ene gjengen som er i friluft mellom veiv og tykkstammen. Ganske langt fra optimalt i mitt hode.

Men egentlig går denne diskusjonen på om man er med på at det er friksjon som holder svinghjulet fast... å ikke bruddstyrke.
Loggført

Speed is no substitute for direction
Savanna67
Supermedlem
*****
Innlegg: 501
Bosted: Oslo-Skedsmo


Vis profil

« Svar #22 på: oktober 04, 2011, 10:10:22 am »

bruker bolter som kjell aaen skaffet,desse har krage så det ikke slarker.
vet ikke merket.men er de beste jeg har prøvd..
har klipt nok org.bolter for å si det slik Glad

Dette er nok BAS bolter.

Teori og praksis er to forskjellige ting. Her ser man at BAS bolter fungerer der std bolter ikke gjorde det. I min bok er det godt nok.

at det i teorien er riktigere med strekk i bolten er jeg enig i.
Loggført
JTWE
Supermedlem
*****
Innlegg: 2198
Bosted:


Vis profil

« Svar #23 på: oktober 04, 2011, 10:41:12 am »

Strekk i boltene handler mest om å hindre tap av forspenning under dynamske/termiske etc påkjenninger; har du ingen "endringer" i forholdene delene operere under trenger du ikke så mye strekk så lenge du er på riktig kraftnivå.

Nummer to, også for dynamiske påkjenninger, er kraftforskyvning mellom det som klemmes/strekkes. Hvilken del tar opp endringene i lasten.

Loggført
LarsA
Medlem
***
Innlegg: 137
Bosted: Ullerøy


Vis profil

« Svar #24 på: oktober 04, 2011, 11:02:22 am »

Mitt poeng med å referere til type 1 var bare for å vise at ingen ville ha kjørt den uten stifter samme hvor bra mutteren er ( tror jeg ). Stiftene har en funksjon når det glipper og jo flere jo mere krefter tar de i mot . Det er ikke sikkert det er BAS boltene sin skyld at de ryker heller , det kan være feil montering , ubalanse/skjevheter etc. Her som i alle andre ting på en motor hjelper det med erfaring og en dyktig motorbygger som kan sakene sine. Man må analysere problemene riktig for et riktig svar.
Loggført
JTWE
Supermedlem
*****
Innlegg: 2198
Bosted:


Vis profil

« Svar #25 på: oktober 15, 2011, 14:23:44 pm »

Døde denne diskusjonen ut? Spennende tema.. især når man skal bygge type 4 selv.
Loggført
Andersen Racing
Supermedlem
*****
Innlegg: 555
Bosted: Spydeberg


Vis profil

« Svar #26 på: oktober 16, 2011, 19:31:39 pm »

hei
stifter t 4 veiva med 5 stifter samme som på type 1 bruker org bolter
men setter også inn nållager i senter svinghjul fordi når du setter type 4 motor i boble kasse kommer ikke utg aksel fra kassa langt nok inni veiva så defor setter jeg det i svinghjulet .
Ang Bas  tror denne er bra bare den blir satt inn på en orntrlig måte
dere som skriver at bas bolten er dårlig har dere prøvd den Hæ eller bare lest det noe sted?Hæ
har bare positive ting å si om bas

Loggført
JTWE
Supermedlem
*****
Innlegg: 2198
Bosted:


Vis profil

« Svar #27 på: oktober 16, 2011, 19:32:43 pm »

Er originalboltene 12.9?
Loggført
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #28 på: oktober 16, 2011, 19:43:03 pm »

litt av det praktiske problemet med BAS bolter er  att de lett "skjærer" seg i hullene.
siden de skal ha "lett presspassning" og det er sikkert varierende toleranser på avstander mellom bolthullene så
blir det i praksis litt kladding i hullene.
OG hvis man da stoler på vanlig momentnøkkel for tiltrekking og ikke strekk i grader , blir det litt bingo hva faktisk boltene blir trekt til med.


PS WBX umbrako boltene er i allefall 12.9
Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
H-MEK
Supermedlem
*****
Innlegg: 4035
Bosted: Furnes/Brumunddal



Vis profil
« Svar #29 på: oktober 16, 2011, 22:25:40 pm »

Hører vel egentlig dritt om bas boltene bare fra de som kjører gata, eller stripe. De som virkelig pisker runde etter runde både på grus og asfalt har ikke mye negativt å si.
Loggført

Henning
Tlf 408 26 388
Sider: [1] 2 3 4
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!