april 16, 2024, 14:39:10 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: trenger hjelp til justering av motor som går ugjevnt.  (Lest 1239 ganger)
Reisende Mac
Medlem
***
Innlegg: 104
Bosted: På Kongens berg



Vis profil
« på: oktober 06, 2011, 21:28:09 pm »

Vel ærede forumister,

Nå har jeg endelig kjøpt meg luftkjølt bil igjen (buggy), etter 16år med kun dieselbiler. Med andre ord så er jeg ganske (gjennom)rusten når det gjelder justering av bensinmotor. Bedre blir det vel ikke av at det sitter to stk Solex H40/44 EIS på maskinen (som er blitt meg fortalt at er en 1680cc).
Motoren starter lett, og går forsåvidt greit, men den hoster og spytter mye. -Og så nøler den litt akkurat idet jeg tråkker ned gassen før den sparker igang.
Ved fullt pådrag går den egentlig ganske fint, men på lave og moderate turtall (med bare litt gjevnt pådrag for å holde konstant fart) har den en tendes til å putre og smelle ganske så mye.
Jeg tror nok at den får litt i overkant mye bensin, og kanskje er ikke heller tenninga justert optimalt. Den later til å ligge på rundt 7-8grader før TDC, og ved pådrag justere den seg til ca 20grader før TDC. Det er ikke vakuumklokke på fordeleren.

Med litt flaks, så finnes det kanskje noen forumister med kompetanse nok til å hjelpe meg med dette her på Kongsberg...?
Loggført
MrKreosot/ Arne
SCC Event.
Supermedlem
*
Innlegg: 744
Bosted: 2ten Eastside



Vis profil
« Svar #1 på: oktober 06, 2011, 21:49:12 pm »

mags kan væreen å spørre på kongsberg  Gliser
Loggført

Mvh Arne
92644716
66 mod Type 1 Vrakpant Racing Edition, Mr Kreosot
68 mod Type 3 Squareback, Baron Bullit
69 mod Type 3 Fastback, no name yet.

"Arbeidet hater mannen"
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #2 på: oktober 07, 2011, 17:37:47 pm »

Tar du av filterene og ser nedi gassaren so skal da komma ein konsentrert bensinsprut med samma du gjer ein brå støyt på gasstaget. og vist da ikkje er tilfelle so må du ta ut gassarane(eller den som ikkje leverer) og enten justera opp staget frå aks.pumpo bak på gassaren, eller so kan du ha tett dysa og må ta den ut for å blåsa rein. eg hadde samme problem på ein 1915 med samme gassarane og då måtte eg berre legga på meir shims på staget til akspumpa for å få meir sprut(kom ein liten skvett berre)

og justerer du tenninga di til rundt 30grader fortenning ved ca 3000omdr så trur eg du ikkje er so langt vekke:)
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
Reisende Mac
Medlem
***
Innlegg: 104
Bosted: På Kongens berg



Vis profil
« Svar #3 på: juli 11, 2012, 18:22:43 pm »

Jeg drar opp denne igjen jeg....

Er det noen av dere som kunne ha tid og lyst til å hjelpe meg med justering av denne motoren her på Kongsberg i løpet av denne eller neste uke? Flau Hæ

Jeg skulle mene å ha nødvendig håndverkøy, og tenningslampe. Det jeg derimot ikke har er kompetanse til å gjøre jobben på egenhånd.
Alternativt, så kan det være til hjelp hvis det finnes en steg-for-steg prosedyre for justering av disse forgasserene. (de har ikke choke)
« Siste redigering: juli 11, 2012, 18:25:55 pm av Reisende Mac » Loggført
Kjetil1985
Supermedlem
*****
Innlegg: 869
Bosted: kløfta



Vis profil
« Svar #4 på: juli 11, 2012, 20:13:54 pm »

på min 1600 startet jeg den opp å justerte den til mellom 13/15 grader på tomgang,så nå går den klokkereint Glad
resten er jeg ikke god på. luft i forhold til bensin osv har jeg ikke drevet med siden jeg hadde moped Rekker tunge
men garantert noen rundt der som kan hjelpe deg Osteaktig
lykke til.
Loggført
Reisende Mac
Medlem
***
Innlegg: 104
Bosted: På Kongens berg



Vis profil
« Svar #5 på: juli 12, 2012, 19:44:46 pm »

På den høyre forgasseren, så kommer man jo greit til justeringsskruen på høyre side rett foran 'halsen' på forgasseren. Men, på den venstre så er jo denne skruen godt gjemt mellom forgasser og kjølehuset på motoren. Hvordan i all verden skal man få justert denne da?
Loggført
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!