april 27, 2024, 22:29:14 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Lære seg å sveise for å holde kostnadene nede? Vanskelig?  (Lest 6799 ganger)
torivar
Supermedlem
*****
Innlegg: 1107
Bosted: Ski



Vis profil WWW
« på: oktober 07, 2011, 23:31:39 pm »

Jeg er den stolte eier av et prosjekt som trenger kjærlighet av typen sveis. Vi snakker kanalbytte, hjulbrønn og sikker mer. Er dette en jobb man kan ta selv med litt hjelp av bøker, tålmodighet, internettet, sveiseapprat etc. Har aldri tatt i et apparat før.

Hva må en gjøre og hvor høyt bør man legge lista utstyrsmessig?
Hva bør man betale for et apparat som man kan beherske og kjøper man elektro eller gassapparat.
Får.man noe man kan bruke til 3000-4000


Innpill, meninger, råd etc tas i mot med takk.

« Siste redigering: oktober 08, 2011, 06:54:08 am av torivar » Loggført

1972 Pickup
Lundby
Supermedlem
*****
Innlegg: 2094
Bosted: Ottestad/Hamar



Vis profil
« Svar #1 på: oktober 08, 2011, 08:21:38 am »

Søk litt på forumet så finner du mye,de lærde strides selvsagt(her også)om hva du trenger.Lykke til
Loggført

bergrenner                     TLF 90910383
N F
Seniormedlem
****
Innlegg: 420
Bosted: Jessheim



Vis profil
« Svar #2 på: oktober 08, 2011, 10:31:53 am »

Jeg er under samme vurdering selv, men ser heller på det slik at dette er en fin mulighet til å lære å sveise  Blunker. Jeg har lest at for privatbruk er det mange som anbefaler de billige apparatene til Bilthema. De skal være helt greie å bruke. Min erfaring tilsier at det er mye enklere å lære seg noe nytt hvis du bruker bra utstyr, så jeg kommer til å legge litt mer penger i det og kjøpe meg en Kemppi Minarc 180. For det første har Kemppi masse bra tilbakemeldinger på kvalitet og brukervennlighet. I tillegg har 180'en automatisk innstilling som vanligvis bare dyrere modeller har. Du taster inn metalltype og tykkelse, så justerer apparatet selv resten. I tillegg til det så kan 180'en sveise både vanlig stål, rustfritt og aluminium og krever bare 220 volt vanlig stikkontakt. Den eneste ulempen er at den er veldig dyr i Norge. Jeg hørte med Tess og de selger den for 14400 inkl moms. Jeg har sjekket i UK og der selges den for ca halve prisen, men jeg vet ikke hvordan det er med fraktkostnader og toll for dette da:
http://www.rapidwelding.com/dynamic/DisplayItem.aspx?c=6108180
Loggført
RZR-Andy
Supermedlem
*****
Innlegg: 2038
Bosted: Bergen


www.regenstadt.com


Vis profil WWW
« Svar #3 på: oktober 08, 2011, 11:52:39 am »

De fleste som sveiser her inne har gjort som dette, og begynt i det små. Om jeg skal komme med et par tips?
Generelt: det er en STOR fordel å gå sammen med en kamerat eller to/tre. Om du ikke har venner, eller andre som er interessert;  sjekk med din nærmeste klubb. Om det ikke finnes en VW-klubb nær deg kan du sjekke ut evt. veteranklubber. 
Utstyr: hør evt. med klubber eller verksteder nær deg om de har brukt utstyr til salgs, evt. følg med på finn. Finnes veldig mye bra utstyr som støver ned Blunker
Plan: sett deg et mål og forsøk så godt du kan å holde planen! Mye må endres underveis, men deler du det opp så kan du klare det.
NB! IKKE skjær vekk alt du finner av rust til å begynne med, men ta områdene i rekkefølge - ta deg god tid og les bl.a Tistlo sine fantastiske beskrivelser FØR du begynner Blunker
Demonter IKKE mer enn nødvendig, selv om det virker kult å ha et ferdig sandblåst "skall" må du være klar over at de som drar det så langt også har innkalkulert XX000 kroner til lakkering plussplusspluss... her strander som regel mange objekter. Ikke alle har samme tempo som disse gutta, men det kan tjene til inspirasjon like fullt: http://www.kustomcoachwerks.com/forums/index.php?c=6
Begynn i det små, dokumenter det du gjør og det blir en motivasjon i seg selv!
Om du lager prosjekttråd på forumet vil du få mange nyttige kommentarer som de ydmykt anlagte tar til seg og lærer noe av. Huskl også at det er mange måter å flå en rev!
Loggført
Squareback
Supermedlem
*****
Innlegg: 6107
Bosted: Ski i AKERSHUS


Follo VW Klubb, Type 2 og Type 3 entusiast!


Vis profil WWW
« Svar #4 på: oktober 08, 2011, 12:06:02 pm »

Jeg har gått et par sveisekurs. Har lånt apparat for det lille jeg har måtte sveise. Har kun sveiset støtfangerfester på en 68 boble og det var lett.
Loggført

Type 2 og 3 entusiast!
Follo VW Klubb og VW Veteran Klubben
Liker alt som Brummer!!!!!
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #5 på: oktober 08, 2011, 14:55:04 pm »

Elektroaparat som i elektrode aparat som i pinnesveis , kan du halda deg langt vekke frå
gass som i autogen, fungerar men er på ingen måte den lettaste måten å lera å sveisa på og heller ikkje da mest effektiva til rustsveising.

da du treng er eit lysboge aparat. MAG som da heiter.

skal du halda deg innanfor ditt stramme budskjett so må du nok på bruktmarkedet. men da er ikkje noko problem, for da er igrunn da samma med sveiseapparat som med alt anna, kvalitet før. sjølv om tekologien går vidare..

her har du eit: http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs/annonse?finnkode=30953844 ser ut som da står 160apere og da er akkuratt perfekt til karosseri. sikkert ikkje verdens beste kvalitet men , da er nok bedre enn mangen av desse små biltema "lommesveisarane" dei er veldig dårlige, men fungerar til ei viss grad sjølvsagt:)

eller spar opp litt peng og kjøp nytt. esab har innimellom tilbud på origomag til rundt 6-7tusen. kjempe bra aparat.

utstyr du treng er vel gassflaska (må ha leigeavtale, kostar nokon kr..) gassregulator(ca 1000kr) sveisemaska (5-800kr) ellers stikk du innom biltema i ny og ne og hentar deg nokon sjølvgripstenger og forskjelligt etter som du får bruk for da.

viktigast er vel å dura på med sveiseapparatet lenge før du begynner på bilen:) jo meir du sveiser jo bedre vert du
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
Unneberg Bil
Forhandler
Supermedlem
*****
Innlegg: 1545
Bosted: Tønsberg


SVARER PÅ MAIL. IKKE PM!!!!!


Vis profil
« Svar #6 på: oktober 08, 2011, 20:27:08 pm »

start med et sveise kurs ! det kan spare deg for mye penger i feil kjøp av utstyr !

ikke kjøp et billig aparat ! det vil du sansynligvis kun få problemer med å få til å sveise skikkelig

det du trenger er et MIG / MAG aparat med en flaske blandgass, enten leie flaske 20 eller 40 liter, det finnes også kjøpe flaske på 12liter

du trenger ikke et fancy parat med masse digitale innstillinger, du kommer sansynlig hvis ikke til å bruke det !

kjøp et anerkjent merke, mine favoritter Migatronic !!!  Selco, Kempi, Esab, Norveld, Telwin
Loggført

åpent man-fre 0900-1600
kvelder og helger etter avtale
IKKE PM !!
Tlf 33330606
deler@unneberg-bil.no
torivar
Supermedlem
*****
Innlegg: 1107
Bosted: Ski



Vis profil WWW
« Svar #7 på: oktober 09, 2011, 15:13:42 pm »

Se her ja;) Takk for mange gode innspill. Skjønner det koker ned til at det er et triks å investere i utstyr selv og at elktroapparat ikke er det folket anbefaler. Jeg så for meg at det var mindre jobb, knot og ustyr med bare "strøm". Noen som har forslag til hvor man kan ta et kurs i sveis i nærheten av Oslo?


Loggført

1972 Pickup
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #8 på: oktober 09, 2011, 16:55:55 pm »

du kan sveisa utan gass, då må du bruka flussfullt tråd. det er ikkje ikkje å anbefala.
pinnesveis som i elektrodeapprat kan du igrunn berre utelokka.
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
torivar
Supermedlem
*****
Innlegg: 1107
Bosted: Ski



Vis profil WWW
« Svar #9 på: oktober 09, 2011, 16:58:41 pm »

du kan sveisa utan gass, då må du bruka flussfullt tråd. det er ikkje ikkje å anbefala.
pinnesveis som i elektrodeapprat kan du igrunn berre utelokka.

Utelukket:)
Loggført

1972 Pickup
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #10 på: oktober 09, 2011, 17:03:24 pm »

fyl du med finn so dukkar da innimellom opp gode kjøp på sveiseapparat, MAG eller MIG (trådapparat) den eg linka til for 3000 er nok heilt greitt apparat. har sveist med eit sånt lite berbart lincoln aparat og da gjekk sånn noko lunde. litt kødd med trådmatinga men fann ut av da tilslutt.

ta turen til voss eingong seinare i haust , då skal eg vera med å arrangera sveisekurs for køyretøy historisk klubb voss(khkv.no)  Blunker
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
Kjetil Lima
Supermedlem
*****
Innlegg: 2974
Bosted: Stavanger



Vis profil
« Svar #11 på: oktober 09, 2011, 17:12:48 pm »

Jeg lærte meg selv å sveise på en kammerat sin Opel Kadett. Ganske greit egentlig for da fikk hans bil svi mens jeg lærte. Har alltid brukt Mig apparat med gass og dette har alltid fungert fint for meg.

På kadetten til kompisen sveiste jeg inn nye innerskjermer fremme, grovkappa og sveiste plate på plate, ikke bra. Lærte raskt at det svarer seg å bruke mer tid på å kappe til metallbiter i riktig størrelse og sveise rett i.

Siste jeg sveiste var en liten rustreparasjon i innerskjermen på prosjektet mitt samt tettet et hull som forrige eier hadde kappa i reservehulsbrønnen, i tillegg kappa jeg litt i et W lokk og laget det smooth. Er jo 80 talls prosjekt jeg holder på med.

Det var da ca 15 år siden jeg hadde sveist sist. Tok ikke lang tid å komme meg oppå igjen.

Jeg har alltid lånt apparater, har funka for meg, det står som sagt mange apparater å støver ned rundt omkring.


Når jeg skal sveise i forstilling eller andre ting som skal se bra ut bruker jeg andre som virkelig kan dette. Men rustreparasjoner kan du like godt sveise selv, ikke mange som gidder ta på seg slike jobber uansett, i alle fall ikke her i byn...
Loggført

1961 T1 - Custom
torivar
Supermedlem
*****
Innlegg: 1107
Bosted: Ski



Vis profil WWW
« Svar #12 på: oktober 09, 2011, 17:24:45 pm »

Jeg lærte meg selv å sveise på en kammerat sin Opel Kadett. Ganske greit egentlig for da fikk hans bil svi mens jeg lærte. Har alltid brukt Mig apparat med gass og dette har alltid fungert fint for meg.

På kadetten til kompisen sveiste jeg inn nye innerskjermer fremme, grovkappa og sveiste plate på plate, ikke bra. Lærte raskt at det svarer seg å bruke mer tid på å kappe til metallbiter i riktig størrelse og sveise rett i.

Siste jeg sveiste var en liten rustreparasjon i innerskjermen på prosjektet mitt samt tettet et hull som forrige eier hadde kappa i reservehulsbrønnen, i tillegg kappa jeg litt i et W lokk og laget det smooth. Er jo 80 talls prosjekt jeg holder på med.

Det var da ca 15 år siden jeg hadde sveist sist. Tok ikke lang tid å komme meg oppå igjen.

Jeg har alltid lånt apparater, har funka for meg, det står som sagt mange apparater å støver ned rundt omkring.


Når jeg skal sveise i forstilling eller andre ting som skal se bra ut bruker jeg andre som virkelig kan dette. Men rustreparasjoner kan du like godt sveise selv, ikke mange som gidder ta på seg slike jobber uansett, i alle fall ikke her i byn...

Det er akkurat det som er grunnen til at jeg tenker i de baner. Da kan jeg jo like godt prøve selv. Det er rustarbeid som skal utføres, men jeg er litt redd for å ødelegge mer enn jeg utbedrer;)
Loggført

1972 Pickup
RZR-Andy
Supermedlem
*****
Innlegg: 2038
Bosted: Bergen


www.regenstadt.com


Vis profil WWW
« Svar #13 på: oktober 09, 2011, 19:25:52 pm »

...
Når jeg skal sveise i forstilling eller andre ting som skal se bra ut bruker jeg andre som virkelig kan dette. Men rustreparasjoner kan du like godt sveise selv, ikke mange som gidder ta på seg slike jobber uansett, i alle fall ikke her i byn...
Helt enig med deg Kjetil. Dessuten er det vel ikke bare at folk ikke gidder, men på biler i dette prisskjiktet så er det fort ulønnsomt for de aller fleste.
Kom over et tilfelle her nylig der en ikke-kyndig hadde brukt 7500.- av et firma (med en innleid utlending) på noe "klattsveising" av platebiter, deretter var det smurt et tjukt lag tecytl utenpå. Likvel rakk det ikke til å få bilen EU-godkjent, det var enda flere ting som ga prosjektet nådestøtet...  Dette var 6 år siden, så det er klart potensial for at du kan lese deg opp, få fatt i et apparat og deretter spare mye penger. Utstyret kan du jo alltids selge igjen etterpå. Blunker
Loggført
JooV
Seniormedlem
****
Innlegg: 292
Bosted: Trondheim



Vis profil
« Svar #14 på: oktober 16, 2011, 12:41:46 pm »

Men for all del hold deg unna MIG/MAG apparatene til Biltema. Jeg har ett, og matinga er den dårligste jeg har sett noen gang. Hvis du holder slangepakken heeelt stram så får du kanskje ut litt tråd hvis du er heldig. 3500,- rett i dass.
Loggført

1969 T1 V-1915
2001 Chrysler PT Cruiser Limited
Gullik
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 1779
Bosted: Kragerø.....Norway.....


59 T1,64 T1og 65mod 215


Vis profil
« Svar #15 på: oktober 16, 2011, 16:02:56 pm »

Men for all del hold deg unna MIG/MAG apparatene til Biltema. Jeg har ett, og matinga er den dårligste jeg har sett noen gang. Hvis du holder slangepakken heeelt stram så får du kanskje ut litt tråd hvis du er heldig. 3500,- rett i dass.
Det forrige apparatet jeg hadde, et Race apparat ble ca 20 år før det ble kastet, kostet ca 3000 nytt.  Var slik du beskriver ditt Biltemaapparat.  Jeg kjøpte storebroren til ditt apparat (180E) og det har fungert upåklagelig under mange timer sveising.
Klart en får et gildere apparat ved å handle dyrt, men tenkt på at lagringen apparatet blir utsatt for betyr mye , (tror det var fuktig kjeller som tok livet av det gamle mitt )
Med valget mellom et rimelig nytt apparat, og dyrere brukt som har vært tvilsomt lagret vet jeg hva jeg ville velge..
Loggført

Seaside VW Klubb
H-MEK
Supermedlem
*****
Innlegg: 4035
Bosted: Furnes/Brumunddal



Vis profil
« Svar #16 på: oktober 16, 2011, 17:07:22 pm »

Men for all del hold deg unna MIG/MAG apparatene til Biltema. Jeg har ett, og matinga er den dårligste jeg har sett noen gang. Hvis du holder slangepakken heeelt stram så får du kanskje ut litt tråd hvis du er heldig. 3500,- rett i dass.

Hjelper litt å behandle slangepakka med omhu. Ligger den rett ut på gulvet, så skal du ikke tråkke mye på en dyr type heller før den svikter.
Loggført

Henning
Tlf 408 26 388
Lundby
Supermedlem
*****
Innlegg: 2094
Bosted: Ottestad/Hamar



Vis profil
« Svar #17 på: oktober 16, 2011, 17:40:15 pm »

Men for all del hold deg unna MIG/MAG apparatene til Biltema. Jeg har ett, og matinga er den dårligste jeg har sett noen gang. Hvis du holder slangepakken heeelt stram så får du kanskje ut litt tråd hvis du er heldig. 3500,- rett i dass.

Høres ut som feil str matehjul på tråden du bruker
Loggført

bergrenner                     TLF 90910383
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!