april 19, 2024, 01:23:42 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Bug buying for dummies  (Lest 1861 ganger)
Bugarella
Seniormedlem
****
Innlegg: 449
Bosted: Nere onnja



Vis profil WWW
« på: november 07, 2011, 21:34:37 pm »

Undertittel: The essentials

Jeg skjønner at dere hardbarka vw-entusiaster blir lei av å få nybegynnerspørsmål (mer som når en mann spør en husmor i 50-åra om oppskrift på vaffel), men jeg slenger ut et likevel:

Jeg skal kjøpe min første boble, og har en del tanker rundt hva jeg vil ha og hva jeg vil betale. Rust er jeg oppmerksom på, og bilkjøp ellers har jeg vært med på før.
Men jeg har skjønt at når det gjelder gamle biler, og sikkert bobler spesielt, er det mye jeg ikke har skjønt. For eksempel når en annen boblekvinne her på forum sier at hun anbefaler meg å kjøpe en boble som er såpass ny at den har 12V-anlegg…
”HÆ?!” tenker jeg. ”Hva mer er det jeg seriøst ikke har peiling på?!” (…det er sikkert ikke så rent lite.)

Så hva er DIN essential? Hva annet er det jeg sannsynligvis ikke har peiling på, som jeg burde vite?

Jeg blir superglad for alle råd og tips, objektive som subjektive. :-) (De subjektive rådene er ofte de beste. ;-) )
Loggført


Prinsesse Boblepott (1977) med kidsa Jekkpott (2002), Fullpott (2003) og Eksospott (2005), og folkevognbobla Gamle fru B (1963).
Klikk på bildet over for å gå til bloggen min, Bugarella's garage, og besøk meg gjerne og lik siden min på Facebook: Bugarella facer garasjelivet.
Espen/VW54
Supermedlem
*****
Innlegg: 2625
Bosted: Plankebyen (Fredrikstad)



Vis profil
« Svar #1 på: november 07, 2011, 21:55:07 pm »

Du burde vite hvilken stil du vil ha. En boble er ikke en boble lik.. kun sommer bil. Sommer bruks bil. Eller bare leketøy. Og sist men ikke minst. Lyst/mulighet til å gjøre ting med den selv, eller "ferdig" bil.
Loggført
H-MEK
Supermedlem
*****
Innlegg: 4035
Bosted: Furnes/Brumunddal



Vis profil
« Svar #2 på: november 07, 2011, 22:33:46 pm »

Siden du bor "nære unna" så må det vel finnes noen entusiaster i nærmiljøet som kunne hjulpet deg med å finne den rette.
Loggført

Henning
Tlf 408 26 388
Bugarella
Seniormedlem
****
Innlegg: 449
Bosted: Nere onnja



Vis profil WWW
« Svar #3 på: november 07, 2011, 22:53:22 pm »

Siden du bor "nære unna" så må det vel finnes noen entusiaster i nærmiljøet som kunne hjulpet deg med å finne den rette.

Hehe, ja, ingen ting hadde vært bedre enn det selvfølgelig! Enhver trønderentusiast er velkommen til å bli med meg på leting, men jeg tenkte det var lettere å få råd fra sofakroken egentlig... ;-)
Som svar til første innlegger, så har jeg en bruksbil, så bobla blir leketøy og sommerbil.
Den bør vel være så kjøreklar som mulig, men litt skruing og pussing kan både tåles og likes.
Utseendemessig har jeg lyst på en 50-talls, men det er kanskje ikke så lurt...?  Hæ
Loggført


Prinsesse Boblepott (1977) med kidsa Jekkpott (2002), Fullpott (2003) og Eksospott (2005), og folkevognbobla Gamle fru B (1963).
Klikk på bildet over for å gå til bloggen min, Bugarella's garage, og besøk meg gjerne og lik siden min på Facebook: Bugarella facer garasjelivet.
justandy
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 1110
Bosted: moss


stæsj hore og hard barket senkepøbel


Vis profil
« Svar #4 på: november 07, 2011, 23:15:10 pm »

det er alltid lurt å kjøpe boble  Gliser hvis du har lyst på 50-talls er det lurt, ellers vil du jo ha en bil som du ikke synes er like fin/kul. det er mange meninger om alt og ingenting når det kommer til hobby, men vis du har noen i nærområdet ditt som kan hjelpe deg når du ser på biler er jo det gull. mye som er "utenpå blank, inni krank" så allier deg med noen når du skal se så kommer du nok til å få bilen som passer deg  Blunker

og husk å spør folk som vet litt om boblene, er aldri dumme spørsmål
Loggført


Proud member and co-founder of Senkemafia'n.
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #5 på: november 08, 2011, 01:23:58 am »

I teori/praksis avdelingen ligger ein rustguide, so veit du kor du skal sjå når du ser på bil.
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
fantstein
Seniormedlem
****
Innlegg: 481
Bosted: hjemme hos meg selv


Fantstein


Vis profil
« Svar #6 på: november 08, 2011, 04:41:03 am »

Om du ikke er for tilknyttet din firbeinte venn (sofaen)  så er en grei start  og dokke opp på klett cafe, som regel den  siste tirsdag i måneden.  Der er det som regel en del karer  som ikke har noe særlig til liv  og har fått denne ekle basillen som gjør at du veit av mye rart og har mye rart luftkjølt stående. Ingen av oss biter og om vi gjør så er jeg rimelig sikker på at rabies bare er og oppdrive på Svalbard nå for tiden. Og om du har noen ting du skal se på og trenger noen gode råd under veis så er det mere en nok av folk som gledelig stiller opp skal du se.. Hadde hvert jævlig kjekt om du meldte deg inn i morgen for vi trenger en til og holde julebord i år.. Rune er vist lei oss nå...

Kalle Føtter
Loggført

Fahrtknockerz Aircoolerz
         Member#2
    (The official Toer.)
     "We break wind"
It`s not the fahrt that kills,
         it`s the smell
Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #7 på: november 08, 2011, 06:44:58 am »

Pre 60 synes jeg er finest, og 1302/03 er de beste og sikreste. Etter 68 var det mer vanlig med skive bremser og alle har 12v. Etter 71 har alle sikkerhetsbelter.
Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

Bugarella
Seniormedlem
****
Innlegg: 449
Bosted: Nere onnja



Vis profil WWW
« Svar #8 på: november 08, 2011, 14:27:38 pm »

Om du ikke er for tilknyttet din firbeinte venn (sofaen)  så er en grei start  og dokke opp på klett cafe, som regel den  siste tirsdag i måneden.  Der er det som regel en del karer  som ikke har noe særlig til liv  og har fått denne ekle basillen som gjør at du veit av mye rart og har mye rart luftkjølt stående. Ingen av oss biter og om vi gjør så er jeg rimelig sikker på at rabies bare er og oppdrive på Svalbard nå for tiden. Og om du har noen ting du skal se på og trenger noen gode råd under veis så er det mere en nok av folk som gledelig stiller opp skal du se.. Hadde hvert jævlig kjekt om du meldte deg inn i morgen for vi trenger en til og holde julebord i år.. Rune er vist lei oss nå...

Det med sofaen kom ut litt feil... Jeg sitter i den veldig sjelden egentlig - Det var dere jeg tenkte kunne gi meg råd fra sofaen deres. :-)

Jeg har for øvrig allerede meldt meg inn i TVWK, men jeg har holdt en lav profil, med redsel for at jeg - tja - for eksempel skulle bli bedt om å arrangere julebord eller noe.
Men om noen av dere hjelper meg å finne drømmebobla, så kan jeg selvfølgelig alltids arrangere et lite julebord: Karer uten et liv, som biter men dog ikke har rabies, og som pleier å samles på en luguber kafé en gang i måneden - Ikke noe problem.  Sjokkert

Nei, men seriøst: Tusen takk for invitasjonen - Jeg skal komme hvis jeg tør. Jeg vil GJERNE ha noen å stille mine dumme spørsmål til. :-)
Loggført


Prinsesse Boblepott (1977) med kidsa Jekkpott (2002), Fullpott (2003) og Eksospott (2005), og folkevognbobla Gamle fru B (1963).
Klikk på bildet over for å gå til bloggen min, Bugarella's garage, og besøk meg gjerne og lik siden min på Facebook: Bugarella facer garasjelivet.
Bugarella
Seniormedlem
****
Innlegg: 449
Bosted: Nere onnja



Vis profil WWW
« Svar #9 på: november 08, 2011, 14:30:20 pm »

I teori/praksis avdelingen ligger ein rustguide, so veit du kor du skal sjå når du ser på bil.

Ja, utmerket! Takk. :-)

Pre 60 synes jeg er finest, og 1302/03 er de beste og sikreste. Etter 68 var det mer vanlig med skive bremser og alle har 12v. Etter 71 har alle sikkerhetsbelter.

Ah, herlig. Midt i blinken i forhold til "my kind of essentials". Takk! Det er notert bak øret. :-)
Loggført


Prinsesse Boblepott (1977) med kidsa Jekkpott (2002), Fullpott (2003) og Eksospott (2005), og folkevognbobla Gamle fru B (1963).
Klikk på bildet over for å gå til bloggen min, Bugarella's garage, og besøk meg gjerne og lik siden min på Facebook: Bugarella facer garasjelivet.
fantstein
Seniormedlem
****
Innlegg: 481
Bosted: hjemme hos meg selv


Fantstein


Vis profil
« Svar #10 på: november 08, 2011, 15:15:21 pm »

Trur det går bra i år og du slipper og stelle i stand julebord, men det er forferdelig gøy og møte andre med samme sykdom og snakke om den.
Hva vil du ha ?? en som er god og kjøre eller holder det med tøff og se på. hva er tøfft i dine øyne? germanlook eller orginal gammelt med koffert på taket og kurer som hyler ut litt pop mens du puttrer av gårde på eventyr med trommel brems og kingbolt forstilling som gir deg en komfort lik de fra Brio som vi hadde når vi var 5 år.( ikke sikker på om Brio var tråbil produsent da).  Tror trikset er og ta seg en titt på hva som finnes og se hva du liker hopp inn i vannsøl bilen din og kom på klett og ta en prat.. Der vil du få mange dårlige råd. Vopps så kjører du 50 modell med skudd hul i eller en bil med små hjul foran og svære bak og et eksos rør bak som vekker hele gata du bor i til glede for deg og de under 15. Har selv kjørt med stinger og fikk i det tidsrommet i mitt liv se mange langemann . Du kan jo varm opp med en tur på klett på verkstedet mitt for noen enda dårligere råd da. Jeg tykken er jo en hyggelig kar og tynnen blir sikkert med og når det er snakk om lure noen inn i vw verden.

Kalle Fakta
Loggført

Fahrtknockerz Aircoolerz
         Member#2
    (The official Toer.)
     "We break wind"
It`s not the fahrt that kills,
         it`s the smell
Espen/VW54
Supermedlem
*****
Innlegg: 2625
Bosted: Plankebyen (Fredrikstad)



Vis profil
« Svar #11 på: november 08, 2011, 19:34:15 pm »

Og ikke heng deg opp i at de gamle har 6v, veldig mange av de som hadde 6v er ombygd til 12. Blunker 
Loggført
Oval57
Supermedlem
*****
Innlegg: 3011
Bosted: Lier


Kjenner snart mange Porsche-folk her inne.


Vis profil WWW
« Svar #12 på: november 08, 2011, 19:58:26 pm »

Og ikke heng deg opp i at de gamle har 6v, veldig mange av de som hadde 6v er ombygd til 12. Blunker 
Og de av oss som fremdeles liker bilene slik de var gråter over det Blunker
Loggført

*Paradise road*
Min blogg: http://ambasadeur.blogspot.com
Tlf. 900 13 764
Søker NOS-deler til Oval57. Chrome, gummi med mer.
Søker også originale tepper, skjermskruer, seterygger i rødt skai. Ta kontakt om du har
noe du vil selge.
Bugarella
Seniormedlem
****
Innlegg: 449
Bosted: Nere onnja



Vis profil WWW
« Svar #13 på: november 08, 2011, 21:05:43 pm »

Trur det går bra i år og du slipper og stelle i stand julebord, men det er forferdelig gøy og møte andre med samme sykdom og snakke om den.
Hva vil du ha ?? en som er god og kjøre eller holder det med tøff og se på. hva er tøfft i dine øyne? germanlook eller orginal gammelt med koffert på taket og kurer som hyler ut litt pop mens du puttrer av gårde på eventyr med trommel brems og kingbolt forstilling som gir deg en komfort lik de fra Brio som vi hadde når vi var 5 år.( ikke sikker på om Brio var tråbil produsent da).

Å, jeg vil ha så mye... Helst en liten, unnseelig og søt boble, med en SVÆR motor i hekken, som jeg kan kjøre fort med. Men det er utopisk akkurat nå.
Så da får jeg inngå kompromiss - Men så originalt som mulig utseendemessig, helt klart.
Komfort? Jeg gikk i mange år under kallenavnet "Traktorguri". La oss si at komfort er et subjektivt begrep.

Sitat
Tror trikset er og ta seg en titt på hva som finnes og se hva du liker hopp inn i vannsøl bilen din og kom på klett og ta en prat.. Der vil du få mange dårlige råd. Vopps så kjører du 50 modell med skudd hul i eller en bil med små hjul foran og svære bak og et eksos rør bak som vekker hele gata du bor i til glede for deg og de under 15. Har selv kjørt med stinger og fikk i det tidsrommet i mitt liv se mange langemann . Du kan jo varm opp med en tur på klett på verkstedet mitt for noen enda dårligere råd da. Jeg tykken er jo en hyggelig kar og tynnen blir sikkert med og når det er snakk om lure noen inn i vw verden.

Høres ut som et supertilbud. :-) Sender deg en PM, så snakkes vi om den saken.


B
Loggført


Prinsesse Boblepott (1977) med kidsa Jekkpott (2002), Fullpott (2003) og Eksospott (2005), og folkevognbobla Gamle fru B (1963).
Klikk på bildet over for å gå til bloggen min, Bugarella's garage, og besøk meg gjerne og lik siden min på Facebook: Bugarella facer garasjelivet.
Bugarella
Seniormedlem
****
Innlegg: 449
Bosted: Nere onnja



Vis profil WWW
« Svar #14 på: november 08, 2011, 21:06:47 pm »

Og ikke heng deg opp i at de gamle har 6v, veldig mange av de som hadde 6v er ombygd til 12. Blunker 
Og de av oss som fremdeles liker bilene slik de var gråter over det Blunker

Interessant, begge deler. Dette liker jeg å vite! :-)
Loggført


Prinsesse Boblepott (1977) med kidsa Jekkpott (2002), Fullpott (2003) og Eksospott (2005), og folkevognbobla Gamle fru B (1963).
Klikk på bildet over for å gå til bloggen min, Bugarella's garage, og besøk meg gjerne og lik siden min på Facebook: Bugarella facer garasjelivet.
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!