mars 28, 2024, 15:26:00 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: WBX overhalle/trimme  (Lest 2910 ganger)
Racingteknikk
Nybegynner
*
Innlegg: 31
Bosted:


Vis profil

« på: november 13, 2011, 17:58:52 pm »

Jeg skal overhalle en WBX 2.1L DJ-motor og tenkte i samme slengen å trimme den.
Jeg skal ikke montere på turbo.

Hva bør jeg gjøre?
Loggført
vwfreak
Supermedlem
*****
Innlegg: 539
Bosted: Vigeland, Vest Agder



Vis profil
« Svar #1 på: november 13, 2011, 19:33:56 pm »

Sjekk litt på Gowesty.com de har greie på wbx
Loggført

Proud member of AGDERVWKLUBB
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5823
Bosted: Oslo, Briskeby


ass UP nose DOWN, rip the tires


Vis profil WWW
« Svar #2 på: november 13, 2011, 19:38:33 pm »

Mer komp og porting?
Loggført

'67:
10.626@213,65 SCC2016
10.407@215,57 SCC2017
10.221@216,87 SCC2018

Norges raskeste luftkjølte gatebil?

'59:
Snart

Der_Butzelmann
Supermedlem
*****
Innlegg: 1104
Bosted: Nærbø


The fart alone is`nt leathal, it`s the smell!


Vis profil
« Svar #3 på: november 13, 2011, 21:54:04 pm »

Jeg skal overhalle en WBX 2.1L DJ-motor og tenkte i samme slengen å trimme den.
Jeg skal ikke montere på turbo.

Hva bør jeg gjøre?


Hei!

WBX er fine ting.
Litt av svaret på spørsmålet ditt ligger i hvor mye du har tenkt/lyst til å trimme, og til hvilket bruk og kjøretøy motoren er tenkt til. Forslag til lett trimming for en pålitelig og "snill" WBX gatemotor:

Lett porting av toppene, middels kvass kam for hydrauliske løftere slik at disse kan beholdes, 1,25:1 Vipper, og modifisert innsprøytning / annen innsprøytning / dobble forgassere, et bra eksosanlegg / effektanlegg, alt etter som.

Da har du fort noen trofaste 125 - 150 hk, alt etter hvor du legger lista i det ovennevnte. Skal du "blodtrimme" så er det jo selvfølgelig mye mye mer å finne på Glad

Blir det en prosjekttråd på motoren forresten?

mvh
Arild
Loggført

-73 1303S WBX
-69 Buggy, kort
-91 T4 Multivan
-04 Touran
Racingteknikk
Nybegynner
*
Innlegg: 31
Bosted:


Vis profil

« Svar #4 på: november 14, 2011, 19:45:23 pm »

Jeg hadde håpet og fått ut ca 130hk til 150 hk - Lett trimming


Middels kvass kam for hydrauliske løftere slik at disse kan beholdes,  - Hvilken kam bør jeg velge?
Annen innsprøytning - Her kan jeg vel bruke MegaSquirt?
1,25:1 Vipper - Er dette standard vipper?
Lett porting av toppene - Trenger jeg ikke gjøre noe mer med toppen enn dette og vanlig overhalling?
Loggført
Der_Butzelmann
Supermedlem
*****
Innlegg: 1104
Bosted: Nærbø


The fart alone is`nt leathal, it`s the smell!


Vis profil
« Svar #5 på: november 14, 2011, 20:57:53 pm »

Jeg hadde håpet og fått ut ca 130hk til 150 hk - Lett trimming


Middels kvass kam for hydrauliske løftere slik at disse kan beholdes,  - Hvilken kam bør jeg velge?
Annen innsprøytning - Her kan jeg vel bruke MegaSquirt?
1,25:1 Vipper - Er dette standard vipper?
Lett porting av toppene - Trenger jeg ikke gjøre noe mer med toppen enn dette og vanlig overhalling?

Kam - Du har ett par tre kammer å velge mellom selv når du vil kjøre på hydrauliske løftere, da Tyske eller US(Kina?) kammer. På mitt neste WBX bygg går jeg for en Schleicher kam på 292° som er til hydrauliske løftere. Føres bla.a av B.A.S Ahnendorp. Ved å kjøre mekaniske løftere, har du jo hele T1 sortimentet å velge i sånn sett. Litt etter hva du selv ønsker.

Innsprøytning - Her er det mange andre på forumet som har prøvd ut mye mer enn meg, f.eks. Knasten, som i tillegg har veldig mye WBX erfaring. Innspill Knasten?

Vipper - Jeg tenker på ettermarkeds vipper.
1,25:1 Vipper er ikke std. på WBX, selv om skremmene mange fortsatt mener det.

Toppene - Std. WBX 2,1 topper har ganske bra/store kanaler fra fabrikken, om en f.eks sammenligner med ettermarkeds trimmtopper til Type 1 motor, så ville det vel vært en midt på treet trimtopp, eller deromkring. Litt optimalisering av kanalene som det å slipe over kvasse støpekanter/støpeflesk og glatte litt ut i svingene hjelper noe på. Fresing av seter ( tre vinkler ) hjelper også litt. Mange bekker små osv. Om en vil gjøre mer med toppene, så blir det samme sak som på andre motorer. Større ventiler, mer omfattende portejobb osv.

Som tidligere nevnt, et bra eksosanlegg har også mye å si.
Motoren som stod i min 1303S når jeg kjøpte den i Tyskland, var en 2,1 WBX med dobble 44 Webere, BAS Eksosanlegg og en til nå ukjent kam for hydrauliske løftere. Toppene var tilnærmet urørt. Bremset til 121HK, på hjula ifølge forrige eier. Kan nok godt stemme, for den var veldig frisk for å være en 2,1 WBX:

http://www.vwnorge.no/index.php/topic,15429.0.html

Loggført

-73 1303S WBX
-69 Buggy, kort
-91 T4 Multivan
-04 Touran
Racingteknikk
Nybegynner
*
Innlegg: 31
Bosted:


Vis profil

« Svar #6 på: november 14, 2011, 21:32:36 pm »

Jeg tenkte på å bytte til større ventiler, men det må settes bort hos noen profesjonelle og da koster det litt for mye.

Går det ann å sette inn en veiv med lengre slag og uten å måtte bytte stempler?
Loggført
Racingteknikk
Nybegynner
*
Innlegg: 31
Bosted:


Vis profil

« Svar #7 på: november 14, 2011, 21:38:19 pm »

Mer komp og porting?

Mer komp?
Tenkte du på å slipe/frese ned toppene?
Eventuelt hvor mye kan jeg ta uten å måtte bytte original stemplene (så ikke stempler og ventiler slår i hverandre)?
Loggført
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5823
Bosted: Oslo, Briskeby


ass UP nose DOWN, rip the tires


Vis profil WWW
« Svar #8 på: november 14, 2011, 21:45:44 pm »

aner ikke  Gliser

men "all" effekt er i toppene på en NA motor. Match deretter kam til valgt trimmingsgrad..

Loggført

'67:
10.626@213,65 SCC2016
10.407@215,57 SCC2017
10.221@216,87 SCC2018

Norges raskeste luftkjølte gatebil?

'59:
Snart

Racingteknikk
Nybegynner
*
Innlegg: 31
Bosted:


Vis profil

« Svar #9 på: november 15, 2011, 20:15:41 pm »

Lengre veiv?
Loggført
Der_Butzelmann
Supermedlem
*****
Innlegg: 1104
Bosted: Nærbø


The fart alone is`nt leathal, it`s the smell!


Vis profil
« Svar #10 på: november 15, 2011, 21:03:58 pm »

Jeg tenkte på å bytte til større ventiler, men det må settes bort hos noen profesjonelle og da koster det litt for mye.

Går det ann å sette inn en veiv med lengre slag og uten å måtte bytte stempler?

Er ikke snakk om lett trimming lengre detta Blunker
Om du vil beholde originale stempler og sette inn ei veiv med lengre slag, så må du nødvendigvis ha kortere råder, som ikke er så gunstig. Eller shimse opp sylindre og topp osv. Da ville jeg heller valgt andre stempler, evt. også andre råder for å finne noe som passer sammen.

Det å øke kompresjonsforholdet i en 2,1 WBX er ikke så enkelt som på en luftkjølt motor. Dette av et par grunner. Du kan ikke bare høvle av toppene som på en luftkjølt motor sånn helt uten videre. Om du studerer en wbx topp, så har den så og si ikke forbrenningskammer, da dette ligger i stempelet på den motoren. DJ motoren har 10,5:1 komresjonsforhold originalt, som ikke er så verst. Du kan f.eks bygge om til flattoppstempler, senke inn ventilsetene noen mm ( var det 5mm tro) og sette i de kortere T1 ventilene. Så må du frese ut forbrenningskammeret i toppene. osv. osv. Mye arbeid.

Den originale 2,1 wbx veiva (76,4mm slag) er av seriøst god kvalitet. Det å bytte den ut med ei US/Kina veiv med litt lengre slag er egentlig dårlig butikk.

Det er diskutert en god del wbx trimming tidligere på forumet, så om du søker litt i gamle innlegg, så finner du sikkert mye nyttig info der også.
Men jeg har ikke fått svar på mitt spørsmål: Blir det prosjekttråd på motoren?  Blunker

Loggført

-73 1303S WBX
-69 Buggy, kort
-91 T4 Multivan
-04 Touran
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #11 på: november 15, 2011, 21:09:34 pm »

butzel sier vel det meste! (dette blei nesten dobbel post!)

vendehøyden på wbx er kun 1mm så tenker du øke turtallet bør denne økes.
statiske kompen er jo ganske høy originalt 10.5:1
meste parten av forbrenningskammeret ligger i stemplene , det er kun 15-17cc i toppene så får ikke mye mer komp ved å ta ned toppene.
ved betydelig lengre veiv så må du evt ha lengre råder, lengre sylindere , for ut vannkappe pakning-
du får nok trøkt noen få mm i slag ved å gå til chevy journal, anne pinne høyde på stempler etc.
alternativ er større sylindere . Gowesty selger 96,5mm syl/stempler og da er du et stykke over 2,2 liter.

anbefaler std veiv, stempler,topper.
sett inn type 1 foringer for løftere og en grei type 1 kam , ett bra eksos dobble gassere evt megasuirt/tenning  og du er oppe i 150 veldig holdare HK
Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
Racingteknikk
Nybegynner
*
Innlegg: 31
Bosted:


Vis profil

« Svar #12 på: november 17, 2011, 20:08:42 pm »

butzel sier vel det meste! (dette blei nesten dobbel post!)

vendehøyden på wbx er kun 1mm så tenker du øke turtallet bør denne økes.
statiske kompen er jo ganske høy originalt 10.5:1
meste parten av forbrenningskammeret ligger i stemplene , det er kun 15-17cc i toppene så får ikke mye mer komp ved å ta ned toppene.
ved betydelig lengre veiv så må du evt ha lengre råder, lengre sylindere , for ut vannkappe pakning-
du får nok trøkt noen få mm i slag ved å gå til chevy journal, anne pinne høyde på stempler etc.
alternativ er større sylindere . Gowesty selger 96,5mm syl/stempler og da er du et stykke over 2,2 liter.

anbefaler std veiv, stempler,topper.
sett inn type 1 foringer for løftere og en grei type 1 kam , ett bra eksos dobble gassere evt megasuirt/tenning  og du er oppe i 150 veldig holdare HK

Hva er en grei kam? Forslag til grader og produsent.

Takker for gode råd folkens!
Loggført
tmatre
Supermedlem
*****
Innlegg: 875
Bosted: Rogaland - Klepp



Vis profil
« Svar #13 på: november 18, 2011, 16:58:55 pm »

Hydrauliske løftere fortsatt?
CB2280?
http://shoptalkforums.com/viewtopic.php?f=37&t=135738
Eller for å være på den sikre siden... bestille en fra Rocky Jennings?

Jeg har 2280 i mitt Oxy prosjekt, men den er fortsatt ikke testet  Gråter
Loggført

"Under steer is when you hit the wall with the front of the car and over steer is when you hit the wall with the rear of the car.
Horsepower is how fast you hit the wall, torque is how far you take the wall with you."
Racingteknikk
Nybegynner
*
Innlegg: 31
Bosted:


Vis profil

« Svar #14 på: november 21, 2011, 10:40:48 am »

Jeg skal fortsatt bruke hydrauliske løftere.
Loggført
Racingteknikk
Nybegynner
*
Innlegg: 31
Bosted:


Vis profil

« Svar #15 på: november 26, 2011, 21:39:19 pm »

Da er motor kjøpt av Jørn Tangen.

Loggført
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!