april 29, 2024, 06:11:56 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1] 2
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Porsche 911 motor i Bay  (Lest 12059 ganger)
Fast Freddy
Supermedlem
*****
Innlegg: 1493
Bosted: Verdal



Vis profil
« på: november 26, 2011, 18:11:32 pm »

Jeg skal sette inn 3 liter 911 motor i min Westfalia camper, og lurer på om noen har reg nr på biler i Norge som
har dette godkjent i vognkort. Vet hvordan motor og girboks skal bygges inn i bilen, men ønsker at dette skal bli godkjent av
Biltilsynet. Trenger derfor opplysninger og linker til folk som har gjordt dette før meg.
Noen som kan hjelpe?Hæ
Loggført

1979 Westfalia camper SOLGT
1973 Vw 1303 s German look prosjekt Solgt
1987 Harley Davidson Softail
1971 Vw 1302s orginal cab solgt
1968 Vw Squareback
Member of Roof lifters garage og
Inntrøndelag Volkswagen klubb

Tlf 98891786
SplitMan
VSN
Supermedlem
*****
Innlegg: 3676
Bosted: Trønder i eksil



Vis profil
« Svar #1 på: november 26, 2011, 22:34:00 pm »


Trekkbilen til Stig Svee på Stjørdal/Trondheim....den er da vel en godkjent Bay med sekser i?
Loggført

SCREWDRIVER #2
mags
Supermedlem
*****
Innlegg: 3531
Bosted: Sølvbyen



Vis profil WWW
« Svar #2 på: november 27, 2011, 10:46:22 am »

jeg tror han heter Stig Sæter Gliser
Loggført

Good Work ain`t cheap
Cheap work ain`t good
Mags  90508914.
VW 612 RS
Seniormedlem
****
Innlegg: 483
Bosted: Klæbu


VW 612 RS


Vis profil WWW
« Svar #3 på: november 27, 2011, 14:33:19 pm »

Tror du skal slite med å få dette godkjent, men det er lov å prøve seg.
Har du tatt dette med BT. Spurt om det er mulig?
Loggført

- Audi S6 -97 avant
- Audi A4 -97 1.8TQ avant
- VW 412/6 -74 (3,0/930)
- VW 1303 -74 (2,9/901)
- Chevy van (Tiara Presidential) - 92 G20 5,7 bensin
Fast Freddy
Supermedlem
*****
Innlegg: 1493
Bosted: Verdal



Vis profil
« Svar #4 på: november 27, 2011, 15:51:26 pm »

Ja jeg har snakket med Biltilsynet. Må nok søke om å få det godkjent. Men umulig var det ikke sa de Blunker
Loggført

1979 Westfalia camper SOLGT
1973 Vw 1303 s German look prosjekt Solgt
1987 Harley Davidson Softail
1971 Vw 1302s orginal cab solgt
1968 Vw Squareback
Member of Roof lifters garage og
Inntrøndelag Volkswagen klubb

Tlf 98891786
Pitt
Supermedlem
*****
Innlegg: 1278
Bosted: Oppdal


oppdal så klart


Vis profil
« Svar #5 på: november 27, 2011, 17:34:32 pm »

Stig Sæter har vel  hatt flere runder med tilsynet men han får den ikke godkjent med motor med så mye effekt på grunn av de bilene der ikke var levert med mer enn 80 hk eller noe sånt! trur det er for mye hk i de gamle 2,0 L porsche 6er motoran å til at han fikk det godkjent ! Trur nok løsninga for sånne ting nå for tia er å ta det igjennon TUV ! Det er heller ikke noe automatikk i en sånn ombygning om du viser til slike biler som er godkjent her i landet før med sånne motorer .


Pitt
Loggført

E ha kasta mange sånne !


Tlf 90834700
JS
Supermedlem
*****
Innlegg: 2748
Bosted: Fredrikstad



Vis profil
« Svar #6 på: november 27, 2011, 17:47:45 pm »

Første 2 literen til 911 hadde vel ikke mer enn 130hk, så på en bil som var levert med 112hk som største "standard" motor i Norge bør det vel være mulig å få til noe?
I tillegg hadde Oettinger opptil 180hk og sen 90 talls Sør-Afrika biler hadde rundt 140hk, også diesel mener jeg.
Loggført
Pitt
Supermedlem
*****
Innlegg: 1278
Bosted: Oppdal


oppdal så klart


Vis profil
« Svar #7 på: november 27, 2011, 18:00:30 pm »

Første 2 literen til 911 hadde vel ikke mer enn 130hk, så på en bil som var levert med 112hk som største "standard" motor i Norge bør det vel være mulig å få til noe?
I tillegg hadde Oettinger opptil 180hk og sen 90 talls Sør-Afrika biler hadde rundt 140hk, også diesel mener jeg.

Ja men bay var ikke levert med 112 HK det var T3 det .

Pitt
Loggført

E ha kasta mange sånne !


Tlf 90834700
VW 612 RS
Seniormedlem
****
Innlegg: 483
Bosted: Klæbu


VW 612 RS


Vis profil WWW
« Svar #8 på: november 27, 2011, 18:59:38 pm »

Første 2 literen til 911 hadde vel ikke mer enn 130hk

110HK hadde den første
Loggført

- Audi S6 -97 avant
- Audi A4 -97 1.8TQ avant
- VW 412/6 -74 (3,0/930)
- VW 1303 -74 (2,9/901)
- Chevy van (Tiara Presidential) - 92 G20 5,7 bensin
Fast Freddy
Supermedlem
*****
Innlegg: 1493
Bosted: Verdal



Vis profil
« Svar #9 på: november 27, 2011, 21:40:58 pm »

Inn skal motoren uansett.  Men må få lakk på bilen først Glad Glad
Loggført

1979 Westfalia camper SOLGT
1973 Vw 1303 s German look prosjekt Solgt
1987 Harley Davidson Softail
1971 Vw 1302s orginal cab solgt
1968 Vw Squareback
Member of Roof lifters garage og
Inntrøndelag Volkswagen klubb

Tlf 98891786
Jærva
Supermedlem
*****
Innlegg: 1438
Bosted: Østlandet.



Vis profil WWW
« Svar #10 på: november 28, 2011, 21:10:33 pm »

Første 2 literen til 911 hadde vel ikke mer enn 130hk

110HK hadde den første

Her er jeg dessverre nødt til å rette litt på deg Blunker. 130 hk-motoren var den første , men 110 hk-utgaven kom senere i "spareutgaven" av 911 og i 914/6.  Jeg vet om en bay som var godkjent med sekser, men det er 30 år siden den ble godkjent.
Loggført

Det 7. bud : Du skal ikke stjele. Staten liker ikke konkurranse!

Øyelokk, 009-fordeler og chrommoly-støtstenger skal destrueres!
Jærva
Supermedlem
*****
Innlegg: 1438
Bosted: Østlandet.



Vis profil WWW
« Svar #11 på: november 28, 2011, 21:27:57 pm »

Første 2 literen til 911 hadde vel ikke mer enn 130hk, så på en bil som var levert med 112hk som største "standard" motor i Norge bør det vel være mulig å få til noe?
I tillegg hadde Oettinger opptil 180hk og sen 90 talls Sør-Afrika biler hadde rundt 140hk, også diesel mener jeg.

Er bærre tull at 112 hk var største standard-motor. T3 ble jo levert med 231 hk 3,2 liters Carrera motor som standard.  I hverfall var det standard på de 20 som ble produsert  Osteaktig  

Den har forøvrig navn som Porsche og ikke VW og heter Porsche B32. Noen bilder ligger ved her :

Ganske billige er dem brukt og ,mener denne gikk for drøyt 70000 euro: http://www.oldtimergalerie.ch/images/auction/porscheb32.htm


* Porsche B32 Vanagon Engine.jpg (35.6 KB, 400x178 - vist 314 ganger.)

* Porsche B32 Vanagon Brochure Motor Specs.jpg (21.48 KB, 400x281 - vist 266 ganger.)

* Porsche B32 Vanagon Exterior.jpg (31.7 KB, 400x179 - vist 302 ganger.)

* Porsche B32 Vanagon Side.jpg (19.95 KB, 400x170 - vist 342 ganger.)

* Porsche B32 VW Vanagon Brochure Cover.jpg (6.98 KB, 400x281 - vist 216 ganger.)
« Siste redigering: november 28, 2011, 21:42:36 pm av Jærva » Loggført

Det 7. bud : Du skal ikke stjele. Staten liker ikke konkurranse!

Øyelokk, 009-fordeler og chrommoly-støtstenger skal destrueres!
StarBugs Geir
Supermedlem
*****
Innlegg: 1204
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #12 på: november 28, 2011, 23:41:58 pm »

Med oppgraderte bremser bør det ikke være noe stort problem å få godkjent 130hk sekser. Forutsatt at det ikke er altfor stor vektforskjell på en t4 klump og en sekser. Kjølingen er vel lettere på Porsche-motoren. Noen som har tallene? Hæ
Loggført

1974 1303s
2018 Husqvarna Vitpilen 701
Fast Freddy
Supermedlem
*****
Innlegg: 1493
Bosted: Verdal



Vis profil
« Svar #13 på: desember 13, 2011, 08:04:19 am »

Ingen som har mere info???
Loggført

1979 Westfalia camper SOLGT
1973 Vw 1303 s German look prosjekt Solgt
1987 Harley Davidson Softail
1971 Vw 1302s orginal cab solgt
1968 Vw Squareback
Member of Roof lifters garage og
Inntrøndelag Volkswagen klubb

Tlf 98891786
cato®
Supermedlem
*****
Innlegg: 1748
Bosted: Oslo/Mjøndalen



Vis profil
« Svar #14 på: desember 14, 2011, 19:53:09 pm »

Kan love deg at en 911    6 'er er vesentlig tyngre enn en type 4
Loggført
Jærva
Supermedlem
*****
Innlegg: 1438
Bosted: Østlandet.



Vis profil WWW
« Svar #15 på: desember 14, 2011, 20:07:33 pm »

Kan love deg at en 911    6 'er er vesentlig tyngre enn en type 4

JEG kan love deg at forskjellen ikke er SÅ stor :

2,0 bus-motor komplett med kjøling veier : 146 kg
2,7 liter komplett Porsche 911-sekser veier : 175 kg

= 29 kg mer..   

MEN, oljetanken kommer i tillegg da.
Loggført

Det 7. bud : Du skal ikke stjele. Staten liker ikke konkurranse!

Øyelokk, 009-fordeler og chrommoly-støtstenger skal destrueres!
cato®
Supermedlem
*****
Innlegg: 1748
Bosted: Oslo/Mjøndalen



Vis profil
« Svar #16 på: desember 15, 2011, 00:02:35 am »

I mine øyne er en vektøkning på 25 % vesentlig  Gliser
Loggført
Fast Freddy
Supermedlem
*****
Innlegg: 1493
Bosted: Verdal



Vis profil
« Svar #17 på: desember 15, 2011, 07:51:50 am »

God info det. Men hvilke bremser bør jeg bruke ? (For å få dette bygget godkjent Glad)
Med det at motor blir tyngre så må jeg også kansje ha andre støtdempere bak?
Hva brukes her?
Loggført

1979 Westfalia camper SOLGT
1973 Vw 1303 s German look prosjekt Solgt
1987 Harley Davidson Softail
1971 Vw 1302s orginal cab solgt
1968 Vw Squareback
Member of Roof lifters garage og
Inntrøndelag Volkswagen klubb

Tlf 98891786
riskyer
Supermedlem
*****
Innlegg: 824
Bosted: Skien


76 bay


Vis profil WWW
« Svar #18 på: desember 15, 2011, 08:17:39 am »

Tror det smarteste du kan gjøre er å skrive en søknad til BT om hva du har tenkt å gjøre + hvilke deler du har tenkt til å bruke, med delenr (det liker de ,sånn at det er lett å identifisere) Hvis du i tillegg har papirer på hva delene er beregnet på vil det være en fordel.
Feks bremsedeler, hvis du tar de fra feks. en Porsche 964, så får du Embret på Porsche( Autozentrum) til å skrive hva de er bygd til , hk og vekt. Hvis du i tillegg legger inn forsterkninger  rundt demperfestene bak og bruker Coilovers  til feks 964 i tillegg til torsjonsfjærene så vil nok det også hjelpe( må bygge om til "øye " på toppen av demperen.)
Du må også huske på at selv om det er mer hk i 6 ern, så kommer ikke de hestene gratis, så jeg tror du hadde fått vel så mye trøkk i en T4 motor til en lavere pris, totalt sett. 3 litern blir en del tyngre og det skal dyttes det også  Gliser Lykke til!
Loggført

Alt MÅ ned!!
Jærva
Supermedlem
*****
Innlegg: 1438
Bosted: Østlandet.



Vis profil WWW
« Svar #19 på: desember 16, 2011, 19:01:56 pm »

Tror det smarteste du kan gjøre er å skrive en søknad til BT om hva du har tenkt å gjøre + hvilke deler du har tenkt til å bruke, med delenr (det liker de ,sånn at det er lett å identifisere) Hvis du i tillegg har papirer på hva delene er beregnet på vil det være en fordel.
Feks bremsedeler, hvis du tar de fra feks. en Porsche 964, så får du Embret på Porsche( Autozentrum) til å skrive hva de er bygd til , hk og vekt. Hvis du i tillegg legger inn forsterkninger  rundt demperfestene bak og bruker Coilovers  til feks 964 i tillegg til torsjonsfjærene så vil nok det også hjelpe( må bygge om til "øye " på toppen av demperen.)
Du må også huske på at selv om det er mer hk i 6 ern, så kommer ikke de hestene gratis, så jeg tror du hadde fått vel så mye trøkk i en T4 motor til en lavere pris, totalt sett. 3 litern blir en del tyngre og det skal dyttes det også  Gliser Lykke til!

Nå er jo en Porsche 964 en "LITT" annen bil enn en bay. Vektforhold osv. , slik at jeg ville vel heller ha fått fram info fra den B32-bussen (t3) over her som vel er en bil som er mer lik. Den bruker bremser fra Porsche 911 Carrera 3,2 og er jo faktisk "produsert" i 20 eksemplarer.

Er forsåvidt enig med at det kan være like enkelt å få mere hk i den type 4 motoren, men driftsikkerheten i en porsche-sekser skal du lete leeeeenge etter å slå i en sportsbil. Står faktisk nå en Porsche 911 3,2 til salgs på finn som har gått rundt 430 tkm og går bra enda, men har nok blitt bra rusten da..  + lyden da selvsagt!
« Siste redigering: desember 16, 2011, 19:03:46 pm av Jærva » Loggført

Det 7. bud : Du skal ikke stjele. Staten liker ikke konkurranse!

Øyelokk, 009-fordeler og chrommoly-støtstenger skal destrueres!
riskyer
Supermedlem
*****
Innlegg: 824
Bosted: Skien


76 bay


Vis profil WWW
« Svar #20 på: desember 16, 2011, 19:29:15 pm »

Jeg har faktisk sett begge typer bil, Jærva. Poenget er at BT vil ha bremser og understell som iallefall tåler det du skal ha inn, helst mer. Tipper vel at delene til den bussen som er bygd i 20 eksemplarer blir noe dyrere enn til feks en 964. 964 bremsene fungerer mer enn bra nok til 200+ hk  og 1100-1200kg i og med at den har 250 hk og vel veier rundt 1450 kg. Bremsekraften kan man jo også justere, hvis man setter på en " fordeler" mellom fram og bakbrems.
Loggført

Alt MÅ ned!!
Jærva
Supermedlem
*****
Innlegg: 1438
Bosted: Østlandet.



Vis profil WWW
« Svar #21 på: desember 16, 2011, 21:51:57 pm »

Jeg har faktisk sett begge typer bil, Jærva. Poenget er at BT vil ha bremser og understell som iallefall tåler det du skal ha inn, helst mer. Tipper vel at delene til den bussen som er bygd i 20 eksemplarer blir noe dyrere enn til feks en 964. 964 bremsene fungerer mer enn bra nok til 200+ hk  og 1100-1200kg i og med at den har 250 hk og vel veier rundt 1450 kg. Bremsekraften kan man jo også justere, hvis man setter på en " fordeler" mellom fram og bakbrems.

Tror nok carrera 3,2 bremsene er billigere enn carrera 4.bremsene. Bussen er bygget i kun 20 eksemplarer ja, men bremsene er jo fra en av de mest solgte 911`er. En slik justeringsventil mellom frem/bak  har jeg ikke veldig tro på at tilsynet liker...
Loggført

Det 7. bud : Du skal ikke stjele. Staten liker ikke konkurranse!

Øyelokk, 009-fordeler og chrommoly-støtstenger skal destrueres!
riskyer
Supermedlem
*****
Innlegg: 824
Bosted: Skien


76 bay


Vis profil WWW
« Svar #22 på: desember 16, 2011, 22:56:04 pm »

Det var da voldsomt til pirk da  Gliser Les i mitt første innlegg: feks fra en 964, samma for meg hva hvem og hvor, hvorfor hvordan og så videre, les det som et forslag, ikke som en fasit på hva han skal bruke!
Loggført

Alt MÅ ned!!
Pitt
Supermedlem
*****
Innlegg: 1278
Bosted: Oppdal


oppdal så klart


Vis profil
« Svar #23 på: desember 17, 2011, 00:13:15 am »

Får aldri i verden igjennom den bilen her hos biltilsynet med sånn motor om man tar bremser fra ett lokomotiv en gang !


Pitt  Gliser Gliser
Loggført

E ha kasta mange sånne !


Tlf 90834700
riskyer
Supermedlem
*****
Innlegg: 824
Bosted: Skien


76 bay


Vis profil WWW
« Svar #24 på: desember 17, 2011, 11:13:23 am »

Jeg er nok langt på vei enig, det er en grunn til at jeg ikke gadd å gå videre med det. hadde nok vært lettere hvis bilen hadde vært pre 71 mod. De på BT i skien sa at det ikke var umulig, men problemet er at de vil ha Tuv på akkurat den type bil, med de deler som er brukt , hvis bilen er etter 71. Er den før 71, vil de ha papirer på hva delene tåler , ikke opp mot type bil.
Loggført

Alt MÅ ned!!
Happy Tom
Medlem
***
Innlegg: 164
Bosted:


Vis profil

« Svar #25 på: desember 17, 2011, 15:24:56 pm »

vw612rs; står det ikke Porschemotor i vognkortet til din 412? Flaks?
Har en 411 samt forhåpentligvis en 73 t2 snart, har lyst å putte 2,7sekseren jeg har inn i en av disse...
Loggført
VW 612 RS
Seniormedlem
****
Innlegg: 483
Bosted: Klæbu


VW 612 RS


Vis profil WWW
« Svar #26 på: desember 17, 2011, 16:28:05 pm »

vw612rs; står det ikke Porschemotor i vognkortet til din 412? Flaks?
Har en 411 samt forhåpentligvis en 73 t2 snart, har lyst å putte 2,7sekseren jeg har inn i en av disse...

Nei, den er ikke godkjent ennå. Holder på for harde livet i håp om å bli ferdig til sommeren.
Tiden strekker bare ikke til.
Har dialog med Tüf og det er mulig jeg må ned til Tyskland med bilen. Det er ikke avklart ennå.
De mener kanskje jeg kan få slippe i og med at det finnes en tysk 411 med sekser på orginale bremser og understell. BT henger seg egentlig kun opp i stivheten i karosseriet og Tüf mener at 411/412 ikke er noe svakeren en Porsche 911 G-modell. Men nå jeg først skal via Tûf så vil jeg ha med Rüf hjula (9 og 10x17) og da med endret sporvidde. Dette er Tûf positive til bare det er kjørbart som de sier.
Det er derfor de kanskje vil ha ned bilen. Jeg tar gjerne turen kan du si :-)
Men det er ikke dette tråden handler om. Sorry Freddy.
 
Har lenge hatt lyst til å si noe men har ikke hatt lyst til å være negativ for jeg TROR ikke det er så enkelt å få til.
Det er bare så FETT at noe prøver selv om det er en lang vei å gå. MEN tror også det er mulig hvis man skulle være så heldig å treffe de rette folka.
Stivheten i en Bay kan umulig være noe tema. Disse er beregnet for en større belastning enn en person bil. Man må bare finne de rette argumentene og snakke med de rette folka som er interessert i å finne en løsning.
Det er bare så fortvilet at det finnes forskjelliger "regler" avhengig av hvem du snakker med.
Kunne skrevet masse om min prosess, men denne tråden handler om Freddy sin Bay.

Hadde en gang en prosjektråd på min 412, men etter nok av surr og tull på PM fikk jeg slettet tråden.
Hvorfor skal folk slenge drit på PM. Da tenkte jeg dropper hele greie. Folk trenger ikke vita hva man holder på med når det skal være slik. Man tregner ikke være i miljøet en gang når det skal være slik. 612´n kommer på veien om ikke så lenge om folk vil eller ikke :-)
Bilen min tar form sakte med sikkert den :-) Nå har den fått et nytt "hjem" også
Men kan godt ta opp "tråden" igjen hvis det er ønskelig
« Siste redigering: desember 17, 2011, 16:33:51 pm av VW 612 RS » Loggført

- Audi S6 -97 avant
- Audi A4 -97 1.8TQ avant
- VW 412/6 -74 (3,0/930)
- VW 1303 -74 (2,9/901)
- Chevy van (Tiara Presidential) - 92 G20 5,7 bensin
VW 612 RS
Seniormedlem
****
Innlegg: 483
Bosted: Klæbu


VW 612 RS


Vis profil WWW
« Svar #27 på: desember 17, 2011, 16:53:33 pm »

Kan love deg at en 911    6 'er er vesentlig tyngre enn en type 4

JEG kan love deg at forskjellen ikke er SÅ stor :

2,0 bus-motor komplett med kjøling veier : 146 kg
2,7 liter komplett Porsche 911-sekser veier : 175 kg

= 29 kg mer..  


MEN, oljetanken kommer i tillegg da.

Ja, vekta er vel ikke noe skrike noe om.
Man kan lav være å sette inn en basskasse med 2x12" som fort er rundt differansen mellom disse motoralternativene.
Hvem trenger basskasse når man har ei "basskasse" som leverer ekte 6´r lyd :-)
« Siste redigering: desember 17, 2011, 16:59:16 pm av VW 612 RS » Loggført

- Audi S6 -97 avant
- Audi A4 -97 1.8TQ avant
- VW 412/6 -74 (3,0/930)
- VW 1303 -74 (2,9/901)
- Chevy van (Tiara Presidential) - 92 G20 5,7 bensin
Happy Tom
Medlem
***
Innlegg: 164
Bosted:


Vis profil

« Svar #28 på: desember 18, 2011, 19:55:05 pm »

Vær så snill å start opp prosjekttråden igjen! En av de mest interessante trådene som er!
At noen faktisk sender deg PMer om ditt motorvalg er ganske utrolig...
Sorry for kapring Freddy!
Loggført
Soddli
Seniormedlem
****
Innlegg: 413
Bosted: Levanger



Vis profil WWW
« Svar #29 på: desember 19, 2011, 13:01:39 pm »

Hadde en 1980 mod 1980 T3 Reimo Camper for endel år siden.
Elwood hadde den før meg og den ble brukt på mange turer.
Denne var ombygd av en kar i Oslo og hadde en 2,7 911 motor (150hk) og 915 girkasse.
Denne komboen var som gjort for bilen og den gikk godt.
(når den gikk...vi hadde vel noen innsprut problemer mener jeg å huske..)
Langbeint var den og husker jeg, 150 i 3. gir :-)

Var ikke godkjent når jeg hadde den, orginale bremser.
Men jeg har spec'en på B32 liggende og denne var TUV godkjent med 3,2 231 hk.
Denne brukte 3,2 Carrera bremser foran og trommelbremser bak.
En ting med en 6'er kontra T4 motor er lyd og hk økning, den mest merkbare forskjellen er dreimoment.
En 6'er gir et herlig drag og passer godt i store biler.
Masse ombygginger gjort i Tyskland,og jeg har sett flere T3'er med 3,6/3,8 kuske rundt på Nurburgring i godt driv.
En av de som har bygd om både T3 og Bay med 6'er er firmat Claer:

Claer Automobile GmbH
Glück-Auf-Str. 5
56348 Weisel
Telefon 06774 765
Email info@claer-automobile.de 
Loggført

Sider: [1] 2
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!