april 26, 2024, 06:39:02 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: 1 ... 3 4 [5]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Godkjenning av økt motoreffekt i VW T1 etc  (Lest 47955 ganger)
JTWE
Supermedlem
*****
Innlegg: 2198
Bosted:


Vis profil

« Svar #120 på: mai 28, 2012, 14:49:11 pm »

Det grunnleggende i bremseevnen (som i maksimal de-akselerasjon) er tyngde mot underlaget og kontaktflate (kraft på ytterdiameteren av hjulet=moment)
Deretter kan man dimensjonere bremsene - hvilket moment er nødvendig på bremsens diameter for å skape momentet funnet over.
Og til sist kan man se på hvilken varmeledning som er nødvendig for å takle gjentatte tilfeller av det over - bortledet effekt (kinetisk til varme).

Dekkleverandørene har rett i en ting; det er faktisk bare 4 små håndflater som holder oss på veien.
Loggført
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #121 på: mai 28, 2012, 18:25:33 pm »


Du sier egentlig det riktige, så skyter du deg selv i foten etterpå. Bedre bremser består av to ting; bedre kraft/moment (klarer de å holde igjen hjulet) og å lagre/lede bort varme. Det ene kan gjøres uavhengig av det andre - ref Kerschers 136hk bremser som egentlig bare er luftede skiver med originale calipere.
Større skiver (mer materiale) og kjøleslissen gjør at de tåler mer effekt. Bremsekraften er den samme, men holder seg også bedre når man bruker bremsene hyppig.

Hva slags dekk har du på 5.5" felgene dine? Og hvordan er bilen satt opp vektfordelingsmessig- uten å starte en cal-look diskusjon....

Med viten og vilje..

Min gamle bil hadde en klassisk IDA motor og en klassisk cal-look dimensjon på dekkene i kombinasjon med originale trommelbremser den første sesongen. Bremsene var i god stand og jeg klarte enkelt å låse hjulene gang på gang fra 160 kmt (Gardermoen). Derav påstanden min over her.

Idag har jeg lavprofil dekk av god kvalitet rund baut og i en dimensjon som hører hjemme på German looker (16") Fremdekka er bredere en hva man typisk finner bak på våre biler. I kombinasjon med ventilerte skiver rund baut så får man "henge i sela" følelse når man bremser ned, gang på gang.

Nok om det, jeg mener Kercher er veien å gå hvis man ønsker å få bilen godkjent med høyere effekt en originalt. Sertifikat er meget detaljert og det beskriver hvilken bil og effekt som har blitt testet og sertifisert. Det er også personlig og viser til chassinummeret på bilen de skal benyttes på (selvom noen hevder det motsatte)

BB
Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7126
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #122 på: mai 28, 2012, 18:54:12 pm »


Nok om det, jeg mener Kercher er veien å gå hvis man ønsker å få bilen godkjent med høyere effekt en originalt. Sertifikat er meget detaljert og det beskriver hvilken bil og effekt som har blitt testet og sertifisert. Det er også personlig og viser til chassinummeret på bilen de skal benyttes på (selvom noen hevder det motsatte)

BB

Som vanlig veldig enig med Kalle her, men den siste setningen om at noen "hevder" det motsatte, er jeg ikke enig i. Jeg hevder ingen ting, bare konstaterer fakta. Jeg har to sett med papirer fra Kerscher på "136 hk-settet" og ingen av de har henvisning til mitt chassisnummer, og det gikk helt fint ved visning Glad
Loggført
JTWE
Supermedlem
*****
Innlegg: 2198
Bosted:


Vis profil

« Svar #123 på: mai 28, 2012, 21:42:59 pm »

Min gamle bil hadde en klassisk IDA motor og en klassisk cal-look dimensjon på dekkene i kombinasjon med originale trommelbremser den første sesongen. Bremsene var i god stand og jeg klarte enkelt å låse hjulene gang på gang fra 160 kmt (Gardermoen). Derav påstanden min over her.

Idag har jeg lavprofil dekk av god kvalitet rund baut og i en dimensjon som hører hjemme på German looker (16") Fremdekka er bredere en hva man typisk finner bak på våre biler. I kombinasjon med ventilerte skiver rund baut så får man "henge i sela" følelse når man bremser ned, gang på gang.
BB

Det er to ting du må ha i tankene - bremsekraft og varmebortledning. Ytterdiameter på dekk (som du neppe har endret uansett diameter på felgen - man skal beholde ca original rulleomrets) har noe å si ift kontaktflate, men primært er bredde viktigst.  Større diameter er også en ulempe da du har mer masse på en større diameter som krever med for å holde igjen enn en 13" felg f.eks (les; mer kinetisk energi å bortlede i form av varme).

Oppgradering av bremser består av de to primære tingene - 1) Økt retardasjonsevne, 2) Varmebortledning




Loggført
scardeep
Supermedlem
*****
Innlegg: 780
Bosted: Nesoddtangen



Vis profil
« Svar #124 på: mai 29, 2012, 09:18:51 am »


Nok om det, jeg mener Kercher er veien å gå hvis man ønsker å få bilen godkjent med høyere effekt en originalt. Sertifikat er meget detaljert og det beskriver hvilken bil og effekt som har blitt testet og sertifisert. Det er også personlig og viser til chassinummeret på bilen de skal benyttes på (selvom noen hevder det motsatte)

BB

Som vanlig veldig enig med Kalle her, men den siste setningen om at noen "hevder" det motsatte, er jeg ikke enig i. Jeg hevder ingen ting, bare konstaterer fakta. Jeg har to sett med papirer fra Kerscher på "136 hk-settet" og ingen av de har henvisning til mitt chassisnummer, og det gikk helt fint ved visning Glad

x2!

jeg fikk mine Kerscher papirer uten chassi nummer også. Sendte meil og spurte hva er saken. Svaret var at de kan og at de pleier å skrive chassi nummer på TUV papirer og bare glemte i min tilfelle. De sa at jeg kan skrive chassi nummer på papirene selv der det skal være nok plass. Dvs. ikke noe spesiell linje for chassi nr innskriving er gitt i disse TUV papirene fra Kerscher ( i hvert fall i min tilfelle på 1303 bremser).

Jeg støtter BB og synes at Kerscher er en sikker vei å gå.
Loggført

"...you can drive it from the garage to the track and back to work on Monday without touching it..."
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #125 på: mai 29, 2012, 09:22:55 am »

Ikke veldig typisk at et tysk firma skal slurve med slikt.

Mitt sertifikat kom i en standard, rød TÜV konvolutt og på fremsiden der fremkommer det hvilke bil sertifikatet tilhører. Det står også et ordrenummer og mitt navn. Det samme gjelder på første siden på selve sertifikatet.

-BB-
Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
scardeep
Supermedlem
*****
Innlegg: 780
Bosted: Nesoddtangen



Vis profil
« Svar #126 på: mai 29, 2012, 09:30:00 am »

Ikke veldig typisk at et tysk firma skal slurve med slikt.

-BB-

Ikke sant... Og jeg måtte til og med kontakte de på nytt og be om TUV papirene siden de glemte å legge de ved når delene ble send ut. Men alt i boks til slutt.
Loggført

"...you can drive it from the garage to the track and back to work on Monday without touching it..."
VWdriver
Seniormedlem
****
Innlegg: 350
Bosted: Asker


VW 1303 Cab-78, VW 1302 Roadster-T4 2,0, P-911S-72


Vis profil
« Svar #127 på: mai 29, 2012, 19:37:27 pm »

Hei folks

Hvordan gjør dere med betaling til Kerscher. Er det kun bankoverføring?
Fikk dere det rett i posten her hjemme, eller sendte dere til Post restante i Sverige?
(Post Restante er å hente det på navn på posten i Sverige-Kun moms i Tyskland da)

Bør jeg snakke med biltilsynet om planene med motor, bremser osv, før jeg bestiller fra Kerscher

Marius K.
« Siste redigering: mai 30, 2012, 13:29:23 pm av VWdriver » Loggført
ghia69
Supermedlem
*****
Innlegg: 635
Bosted: Bodø


Ghian min


Vis profil
« Svar #128 på: august 28, 2013, 09:08:33 am »

Hei.

Skrev søknad til BT før jeg kjøpte bremsene. La ved linker til Kerscher for å vise bremsene.
Fikk deretter positivt svar på at bremsene kunne brukes.

Litt problemer oppstod imidlertid når jeg skulle vise bilen på BT. I godkjenningspapirene fra Kerscher stod at de var godkjent på VW type 11, 13 og 15. IKKE type 14, som er Karmann ghia. Det måtte dermed litt overbevining til for å få dem til å innse at det var ingen forskjell på forstillingen. Fikk da til slutt godkjent en 2276cc Type 4 motor på 155hk i en 1969 Karmann Ghia. Hadde 160hk-kitet fra Kerscher.

http://www.vwnorge.no/index.php/topic,41341.30.html

Betaling har ikke vært noe problem med Kercher, heller ikke levering.

Mvh,
Ghia69
Loggført

Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7126
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #129 på: august 28, 2013, 09:43:24 am »

Bra Glad Det viser seg at ting ofte løser seg med litt dialog. Jeg hadde samme utfordring med min Ghia, men saksbehandler på vegstasjonen her i tønsberg hadde boble selv, så han visste at Ghia og boble har samme bunnplate
Loggført
JTWE
Supermedlem
*****
Innlegg: 2198
Bosted:


Vis profil

« Svar #130 på: august 28, 2013, 20:37:17 pm »

Det som bør være viktig ift. effekt er vel vekten på bilen? Mens selve den tekniske løsningen monteringsmessig etc. bør være godkjent siden det er samme komponentene.
Loggført
ghia69
Supermedlem
*****
Innlegg: 635
Bosted: Bodø


Ghian min


Vis profil
« Svar #131 på: august 28, 2013, 22:19:05 pm »

Det som bør være viktig ift. effekt er vel vekten på bilen? Mens selve den tekniske løsningen monteringsmessig etc. bør være godkjent siden det er samme komponentene.

Jeg vet og du vet, alle andre her inne vet, men det er ikke alltid at de på BT vet...Glad
Han som kontrollerte min visste, men han trengte likevel likevel en dokumentasjon. Som sagt, det stod ikke type 14 på TÜV-papirene.
Loggført

Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #132 på: september 18, 2013, 08:57:43 am »

De sjekket både mine kerscher 160hk sett, bilens vekt og monteringen av bremsene. I tillegg tok de masse bilder. Fikk godkjent 154 hk i en badebalje.  Glad
Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

Dewil
Supermedlem
*****
Innlegg: 7541
Bosted: Moss


"Opinions are like assholes...everyone has one"


Vis profil WWW
« Svar #133 på: september 18, 2013, 19:57:25 pm »

En kompis var nettop hos BT med en mustang.
Var ikke snakk om å få godkjent mer enn 15kw per 100kg bil i det tilfellet.
Loggført


Proud member and co-founder of Senkemafia'n.
    Facebook.com/HerbieMemorialRun  
Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #134 på: september 18, 2013, 20:59:45 pm »

forhåpentligvis får jeg lov å sette på skiltene 4 oktober. Det er først da jeg er sikker.
Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

Dewil
Supermedlem
*****
Innlegg: 7541
Bosted: Moss


"Opinions are like assholes...everyone has one"


Vis profil WWW
« Svar #135 på: september 18, 2013, 21:13:37 pm »

Nei, ingenting er sikkert før plakatene er på bilen og teksten står i vognkortet Gliser
Loggført


Proud member and co-founder of Senkemafia'n.
    Facebook.com/HerbieMemorialRun  
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5823
Bosted: Oslo, Briskeby


ass UP nose DOWN, rip the tires


Vis profil WWW
« Svar #136 på: september 18, 2013, 21:44:16 pm »

En kompis var nettop hos BT med en mustang.
Var ikke snakk om å få godkjent mer enn 15kw per 100kg bil i det tilfellet.

Har ikke noe å si for vår del..

900kg bil blir mer enn 160hk som er det Kerscher er godkjent for
Loggført

'67:
10.626@213,65 SCC2016
10.407@215,57 SCC2017
10.221@216,87 SCC2018

Norges raskeste luftkjølte gatebil?

'59:
Snart

Dewil
Supermedlem
*****
Innlegg: 7541
Bosted: Moss


"Opinions are like assholes...everyone has one"


Vis profil WWW
« Svar #137 på: september 19, 2013, 08:51:07 am »

Jo da, men det er jo mulig å bygge bremser som kan godkjennes for mer Gliser
Er jo flere som har mer effekt enn det bremsene er godkjent for.
Loggført


Proud member and co-founder of Senkemafia'n.
    Facebook.com/HerbieMemorialRun  
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5823
Bosted: Oslo, Briskeby


ass UP nose DOWN, rip the tires


Vis profil WWW
« Svar #138 på: september 19, 2013, 08:57:28 am »

Jo da, men det er jo mulig å bygge bremser som kan godkjennes for mer Gliser
Er jo flere som har mer effekt enn det bremsene er godkjent for.

Når har de blitt goskjent?

Kjenner du noen som har fått godkjent på papiret mer enn 200hk (gamle Kerscher-settet) i "nyere" tid?
Loggført

'67:
10.626@213,65 SCC2016
10.407@215,57 SCC2017
10.221@216,87 SCC2018

Norges raskeste luftkjølte gatebil?

'59:
Snart

Turbo Haraune
Supermedlem
*****
Innlegg: 538
Bosted: Sandnes



Vis profil
« Svar #139 på: september 19, 2013, 09:21:22 am »

Min er godkjent med litt mer enn 200hk.....211 som er det Subaru motoren leverer orginalt.
Gamle kercher settet uten hk begrensning.
Får ikke kjøpt det lengre.
Loggført
Dewil
Supermedlem
*****
Innlegg: 7541
Bosted: Moss


"Opinions are like assholes...everyone has one"


Vis profil WWW
« Svar #140 på: september 19, 2013, 11:15:26 am »

Jo da, men det er jo mulig å bygge bremser som kan godkjennes for mer Gliser
Er jo flere som har mer effekt enn det bremsene er godkjent for.

Når har de blitt goskjent?

Kjenner du noen som har fått godkjent på papiret mer enn 200hk (gamle Kerscher-settet) i "nyere" tid?
Snakker ikke om at man har fått   godkjent noe som helst, jeg sier at flere kjører rundt med mere effekt med de samme bremsene.

Mener det vil være mulig å bygge bremser som kan godkjennes for mer enn "160hk". På våre biler er det ikke krav til tuv, det hjelper sikkert å ha det, men det eneste kravet er at det kan dokumenteres at dette kan godkjennes.
Man kan da altså f.eks montere store wilwood-bremser og få godkjent mer enn 160gamp om man kan dokumentere at det virker. Det er også bremsetester som kan utføres med tanke på kjøling og bremsevirkning.
Men så har bt gardert seg med å si at det ikke kan godkjennes mer enn 15kw per 100kg bil. Da kan  f.eks ovalen min ikke ha mer enn 163hk


Noe som er litt teit da det er litt tull å begrense effekt med bremser da det er toppfart og bilens vekt som har størst innvirkning på bremsene.
Så i prinsippet kan man godkjenne mye effekt med originale trommelbremser om man ikke øker toppfarten på 100km/t.
Ikke er det lov å kjøre fortere i Norge heller Gliser

Kjør debatt Gliser
Loggført


Proud member and co-founder of Senkemafia'n.
    Facebook.com/HerbieMemorialRun  
Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #141 på: september 19, 2013, 17:19:53 pm »

Opplever at dette er ferdig debattert til det kjedsommelige  Glad
Det er flere andre viktige faktorer enn det som er nevnt.
Jeg har lastet ned alle forskrifter, og forslag til forskrifter (ute på høring) som gjelder ombygging av biler.
Selv om du bygger alt etter boka, er den ansvarlige inspektøren på ditt lokale Biltilsyn som har det avgjørende ordet. Det er ikke nok at alt er "rett". Han har myndighet til å ta en subjektiv vurdering hvorvidt han synes bilen totalt sett er verdig å få skilt. Ferdig med det.
Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

Dewil
Supermedlem
*****
Innlegg: 7541
Bosted: Moss


"Opinions are like assholes...everyone has one"


Vis profil WWW
« Svar #142 på: september 19, 2013, 19:22:44 pm »

Det er der problemet ligger.
Ofte er det usikkerhet og da er det lettest å si nei.

Den nevnte mustangen har tidligere i år kun fått positive tilbakemeldinger ang effekt på papiret og ved prøvekjøring. Desverre fikk kontrolløren kalde føtter og nektet å godkjenne. Begrunnelsen var 50 hk for mye, som tidligere var helt greit.
Loggført


Proud member and co-founder of Senkemafia'n.
    Facebook.com/HerbieMemorialRun  
justandy
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 1110
Bosted: moss


stæsj hore og hard barket senkepøbel


Vis profil
« Svar #143 på: september 20, 2013, 01:01:19 am »

brodern hadde på dokaen sin mb 124 skiver og saab 900 kalipere. de på BT så ikke på dette som noe problem selv med turbo motor. da dette var noe de kunne finne delenr. og info om
Loggført


Proud member and co-founder of Senkemafia'n.
Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #144 på: september 20, 2013, 10:06:59 am »

En annen ting, i svaret fra Biltilsynet på søknaden(ene) min(e) står det oppgitt en limit på dreiemoment også. 200nm.  Det er lett å komme over dette selv om du har under 160hk.. Min standard 79 Volvo B21 gasser hadde 210nm.
Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

ghia69
Supermedlem
*****
Innlegg: 635
Bosted: Bodø


Ghian min


Vis profil
« Svar #145 på: september 20, 2013, 20:33:37 pm »

Hva med www.tafel-tuning.de?

Last ned katalog for bremser: http://www.tafel-tuning.de/download/kataloge/TT-B10.pdf
og sjekk side 10.

Disse har TÜv-godkjenning til 200HK. Minner mistenkelig mye om de Kerscher bremsene jeg har foran og bak, men selve bremseskivene er borret på en litt annen måte.

ghia69
http://www.vwnorge.no/index.php/topic,41341.0.html
Loggført

VWdriver
Seniormedlem
****
Innlegg: 350
Bosted: Asker


VW 1303 Cab-78, VW 1302 Roadster-T4 2,0, P-911S-72


Vis profil
« Svar #146 på: september 21, 2013, 08:36:03 am »

God morgen Volks.

Masse god info her. NYTT MOMENT.
Girkasse kontra toppfart og effekt.
ATS Felger med papirer fra Kerscher

Jeg har satt i en Porsche 911/01, 71mod girkasse.
Den har fin utveksling og i kombinasjon med økt motor effekt så vil toppfarten øke masse.

HVA sier BT om dette?  (Papirer fra Kerscher på 136hk)

Jeg har papirer fra Møller om at det har blitt gjort, men at toppfarten ikke skal overskride 165kmt.
Her er det selvfølgelig ikke tatt hensyn til uoriginal oppgradering av bremser med papirer.

Noen erfaringer???

Marius K.
« Siste redigering: september 21, 2013, 09:11:42 am av VWdriver » Loggført
Dewil
Supermedlem
*****
Innlegg: 7541
Bosted: Moss


"Opinions are like assholes...everyone has one"


Vis profil WWW
« Svar #147 på: september 21, 2013, 09:02:20 am »

Hva med www.tafel-tuning.de?

Last ned katalog for bremser: http://www.tafel-tuning.de/download/kataloge/TT-B10.pdf
og sjekk side 10.

Disse har TÜv-godkjenning til 200HK. Minner mistenkelig mye om de Kerscher bremsene jeg har foran og bak, men selve bremseskivene er borret på en litt annen måte.

ghia69
http://www.vwnorge.no/index.php/topic,41341.0.html
DET var en nyttig link for min del. Ønsker meg større bremser og Porsche boltsirkel på ovalen. Dette ser hvertfall lovende ut.
Loggført


Proud member and co-founder of Senkemafia'n.
    Facebook.com/HerbieMemorialRun  
VWdriver
Seniormedlem
****
Innlegg: 350
Bosted: Asker


VW 1303 Cab-78, VW 1302 Roadster-T4 2,0, P-911S-72


Vis profil
« Svar #148 på: september 28, 2013, 22:54:18 pm »

God morgen Volks.

Masse god info her. NYTT MOMENT.
Girkasse kontra toppfart og effekt.
ATS Felger med papirer fra Kerscher

Jeg har satt i en Porsche 911/01, 71mod girkasse.
Den har fin utveksling og i kombinasjon med økt motor effekt så vil toppfarten øke masse.

HVA sier BT om dette?  (Papirer fra Kerscher på 136hk)

Jeg har papirer fra Møller om at det har blitt gjort, men at toppfarten ikke skal overskride 165kmt.
Her er det selvfølgelig ikke tatt hensyn til uoriginal oppgradering av bremser med papirer.

Noen erfaringer???

Marius K.


Noen erfaringer med

 PORSCHE GIRKASSE I BOBLE VED VISNING HOS BT

Marius K.
Loggført
Sider: 1 ... 3 4 [5]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!