mars 28, 2024, 14:45:13 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Debatt - er denne rekonstruert eller restaurert?  (Lest 4235 ganger)
Dr. Ing. Brezelfürsten
Supermedlem
*****
Innlegg: 1358
Bosted: Ski



Vis profil WWW
« på: desember 06, 2011, 14:27:44 pm »

Prototype museet i Hamburg har lagt ned en formidabel innsats i et prosjekt som tilslutt munnet ut i en fantastisk bil som nå har vunnet en flott pris. Ingen er vel uenige om at bilen var prisen verdig.
Og ingen er vel uenige om at det er blitt en formidabelt flott bil. MEN, er den rekostruert eller restaurert? Hva mener dere?

Så vidt jeg har forstått er doningen spekket med en del pinlig korrekte detaljer samtidig som at karosseriet i sin helhet er rekonstruert.
Kom også gjerne med flere opplysninger om bilen som belyser temaet.



« Siste redigering: desember 06, 2011, 14:32:00 pm av Brezelfürsten » Loggført

15A 1951
Det skal være ekte sorg når jeg dauer! Ikke ei krone igjen..
http://www.azurbrezel.blogspot.com
StarBugs Geir
Supermedlem
*****
Innlegg: 1204
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #1 på: desember 06, 2011, 15:12:58 pm »

Hvis hele, eller stort sett hele karrosseriet er rekonstruert så er det vel en gjenoppbygging/rekonstruksjon. Skal det være en restaurering må det jo være noe å restaurere..... Glad

Hvor mye var egentlig igjen av bilen når de begynte? Hadde vært artig å sett bilder av utgangspunktet. Har sett masse bilder av den ferdige bilen, men ikke av byggeprosessen. (Fant ikke det i linken heller.)
« Siste redigering: desember 06, 2011, 15:17:45 pm av StarBugs Geir » Loggført

1974 1303s
2018 Husqvarna Vitpilen 701
SplitMan
VSN
Supermedlem
*****
Innlegg: 3676
Bosted: Trønder i eksil



Vis profil
« Svar #2 på: desember 06, 2011, 18:28:49 pm »

Ojojoj.... Mitt favorittema! Og; Endelig noe lesverdig på VWN! Jeg kommer med en avhandling når det er noe annet enn iphone å taste på...
Loggført

SCREWDRIVER #2
A.Hole
Seniormedlem
****
Innlegg: 274
Bosted: Fredrikstad


Vis profil

« Svar #3 på: desember 06, 2011, 20:08:43 pm »

Minimum bør vel være minst 51% igjen av komplett karosseri f.eks. Samt minst 51% igjen av chassis, motor og drivverk.
Mangler det mer, blir det rekonstruksjon i mine øyne.
 
Flere eksempler på at sjeldne biler har "formert seg" ved å splitte karosseri og chassis til to biler med manglende respektive hoveddeler nyprod...
Loggført
StarBugs Geir
Supermedlem
*****
Innlegg: 1204
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #4 på: desember 06, 2011, 21:12:36 pm »

Veldig mye av det man ser av "restaurerte" biler er gjennoppbygde kopier av det bilen en gang var. I "verste fall" i bedre stand enn ny (forstå meg rett) og HELT uinteressant....for meg bør jeg vel legge til. Blunker

En restaurert bil (i ordets rette forstand), der originaldelene er rettet og lakkert kun der det trengs, eller en urørt originalbil, stiller i en helt annen klasse. Dette gjelder (for meg) uansett om det er biler, båter eller bygninger det er snakk om. For en restaurering MÅ 1. Bud være at ALT som kan bevares skal bevares, selv om sluttresultatet blir (estetisk sett)  "dårligere".

En kopi er en kopi, uansett hvor velgjort den er. Derfor mener jeg det ikke er noe galt i å bygge custom hvis objektet/originaldelene ikke er reddbare. Synes faktisk det er bedre, da kan man iallefall skape noe nytt, spennende og interessant. Glad
« Siste redigering: desember 06, 2011, 21:21:23 pm av StarBugs Geir » Loggført

1974 1303s
2018 Husqvarna Vitpilen 701
Dr. Ing. Brezelfürsten
Supermedlem
*****
Innlegg: 1358
Bosted: Ski



Vis profil WWW
« Svar #5 på: desember 06, 2011, 21:19:40 pm »

Veldig mye av det man ser av "restaurerte" biler er gjennoppbygde kopier av det bilen en gang var. I "verste fall" i bedre stand enn ny (forstå meg rett) og HELT uinteressant.....

En restaurert (i ordets rette forstand) bil, der originaldelene er rettet og lakkert kun der det trengs, eller en urørt originalbil, stiller i en helt annen klasse. Dette gjelder (for meg) uansett om det er biler, båter eller bygninger det er snakk om. For en restaurering MÅ 1. Bud være at ALT som kan bevares skal bevares, selv om sluttresultatet blir (estetisk sett)  "dårligere".

En kopi er en kopi, uansett hvor velgjort den er. Derfor mener jeg det ikke er noe galt i å bygge custom hvis objektet/originaldelene ikke er reddbare. Da kan man iallefall å skape noe nytt, spennende og interessant. Glad

På alle mulige områder der det har vært mulig har de fulgt oppskriften din under byggingen/prosjektet/rekonstruksjonen. Alt som kunne brukes er brukt. Og ikke minst, alt som var mulig å spore opp av gammelt er sporet opp og brukt.

Mao: Så vidt jeg har forstått har de brukt alt av gamle deler de har kommet over fra den originale bilen. I de tilfellene der de manglet deler fra originalbilen har de i svært mange tilfeller brukt noe HELT tidsriktig. MEN, de manglet noe vesentlig - karosseriet...
« Siste redigering: desember 06, 2011, 21:21:22 pm av Brezelfürsten » Loggført

15A 1951
Det skal være ekte sorg når jeg dauer! Ikke ei krone igjen..
http://www.azurbrezel.blogspot.com
A.Hole
Seniormedlem
****
Innlegg: 274
Bosted: Fredrikstad


Vis profil

« Svar #6 på: desember 06, 2011, 21:34:03 pm »

En bil uten karosseri er ingen bil desverre, men kun et chassis.
Min dom blir rekonstruksjon med orginalhistorie-alibi i dette tilfellet.

For all del, enestående prestasjon av karosserimakeren. Hatten av for ham og prosjektplanleggerne.

Men dog, denne bilen kjørte aldri Ferdinand på 30 tallet...
Loggført
StarBugs Geir
Supermedlem
*****
Innlegg: 1204
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #7 på: desember 06, 2011, 21:35:35 pm »

@ Bezelfursten: Dette er fortsatt "bare" en kopi Blunker Ikke misforstå meg, ufattelig imponerende jobb på alle måter. Men det gjør også de som maler perfekte kopier av kunstverk. Blir ikke en original for det.

En replica/kopi bygget i samme kvalitet, men uten papirer, vil for meg være like imponerede. Man kan ikke definere originalitet utfra hva man klarer å dokumentere/få registrert, men utfra om man faktisk har hatt noe å restaurere i utgangspunktet. Historien, eller "sjelen" i bilen og materialene kan ikke kopieres/rekonstrueres. Det er der originaliteten og det ekte finnes. Det burde i mye større grad premieres og settes pris på.

Siste setningen i forrige innlegg er spot on.
« Siste redigering: desember 06, 2011, 21:42:23 pm av StarBugs Geir » Loggført

1974 1303s
2018 Husqvarna Vitpilen 701
Dr. Ing. Brezelfürsten
Supermedlem
*****
Innlegg: 1358
Bosted: Ski



Vis profil WWW
« Svar #8 på: desember 06, 2011, 21:46:31 pm »

Heller selv mot rekonstruksjon, samtidig tenker jeg at å bruke ordet kopi eller replika blir helt feil. Denne bilen er spekket med deler som på ingen måte er kopier, men orignaler fra nøyaktig samme tidsepoke eller som faktisk satt på originalen.
« Siste redigering: desember 06, 2011, 21:51:07 pm av Brezelfürsten » Loggført

15A 1951
Det skal være ekte sorg når jeg dauer! Ikke ei krone igjen..
http://www.azurbrezel.blogspot.com
StarBugs Geir
Supermedlem
*****
Innlegg: 1204
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #9 på: desember 06, 2011, 22:03:03 pm »

Hvis jeg da har en fullstendig ødelagt bunn, klarer å få godkjent bytte/gjenoppbygging av bunn og skaffer de "riktige" delene, får bygget resten og setter alt sammen så har jeg (eller den jeg betaler) bygget en originalbil? Finnes jo ikke en ting igjen fra den opprinnelige bilen. Hvor mye trenger jeg for at det skal være ok  blant "originalfolket"? En skjerm? Mulig det defineres som originalbil, men for meg er det en kopi/replica.

Sikkert delte oppfatninger innenfor den delen av miljøet også, og det er mulig jeg tråkker masse folk på tærne, men i mitt hode skurrer dette.....

Som sagt hadde det vært interessant å vite hvor mye de hadde å gå utfra i dette tilfellet.
« Siste redigering: desember 06, 2011, 22:09:18 pm av StarBugs Geir » Loggført

1974 1303s
2018 Husqvarna Vitpilen 701
Dr. Ing. Brezelfürsten
Supermedlem
*****
Innlegg: 1358
Bosted: Ski



Vis profil WWW
« Svar #10 på: desember 06, 2011, 22:19:35 pm »

Hvis jeg da har en fullstendig ødelagt bunn, klarer å få godkjent bytte/gjenoppbygging av bunn og skaffe "riktige" deler, får bygget resten og setter alt sammen så har jeg (eller den jeg betaler) bygget en originalbil? Finnes jo ikke en ting igjen fra den opprinnelige bilen. Hvor mye trenger jeg for at det skal være ok  blant "originalfolket"? En skjerm? Mulig det defineres som originalbil, men for meg er det en kopi/replica.

Sikkert delte oppfatninger innenfor den delen av miljøet også, og det er mulig jeg tråkker masse folk på tærne, men i mitt hode skurrer dette.....

Tror ikke du tråkker noen på tærne.
Men, for meg er ditt eksempel litt på siden av debatten så lenge ett av premissene er at det ikke er en ting igjen fra den opprinnelige bilen. I denne debatten er det jo noe/endel igjen fra den opprinnelige bilen. 
 
Mitt poeng er vel egentlig bare at jeg mangler et ord for hva denne bilen egentlig er. Heller i retning av å kalle det en rekonstruksjon, men er jaggu ikke helt sikker på om det blir riktig heller. Original blir den vel aldri heller nei.

Så langt er jeg bare sikker på to ting:Jeg synes den er fantastisk og imponerende
Loggført

15A 1951
Det skal være ekte sorg når jeg dauer! Ikke ei krone igjen..
http://www.azurbrezel.blogspot.com
Kjell Roar
Supermedlem
*****
Innlegg: 4182
Bosted: Sandefjord, ved Ekeberg grill & camping...


Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...


Vis profil
« Svar #11 på: desember 06, 2011, 22:32:42 pm »

Det er vel bare å ta av seg hatten for at noen bruker tid og penger på et sånt prosjekt, samme hva vi kaller det etterpå Glad

Moro er det å se, okke som.
Loggført

Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert

Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
StarBugs Geir
Supermedlem
*****
Innlegg: 1204
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #12 på: desember 06, 2011, 22:58:40 pm »

Har noen bilder av hva de startet med i dette tilfellet? Hæ

Selvsagt enig i at det er et utrolig imponerende prosjekt. Er også enig at den er vanskelig å putte i bås. Men  dommen til Norwegian Hammerworks litt lenger opp er vel så presist man kan få det...

Generelt sett mener jeg det er viktig å skille mellom kopi, rekonstruksjon og restaurering.

Kopi:
Er det (nesten) ingenting igjen å ta utgangspunkt i blir det for meg en tidsriktig kopi, selv om man har papirer. Kvaliteten på kopien avgjøres av delene som er brukt, og kvaliteten på det som har blitt bygget nytt. Ser ikke noe negativt i å bygge kopi så lenge den ikke presenteres som org.

Rekonstruksjon:
Større deler av originalbilen benyttes/kan restaureres. Man må minimum ha reddbar bunn/ramme, og deler av det originale karrosseriets hovedkonstruksjon.

Restaurering:
Her er jeg enig med Norwegian Hammerworks. Mer enn halvparten av karrosseri og bunn kan brukes, og deler av bilen bør ideelt sett ha originallakk, men hellakkering kan (ved behov) være ok.

Verdien på objektet bør gjenspeile hvor på "stigen" den er, med urørt originalbil på topp. Det bør også dokumenteres hva som er/ikke er gjort så langt det er mulig, spesielt ved salg.
« Siste redigering: desember 06, 2011, 23:25:30 pm av StarBugs Geir » Loggført

1974 1303s
2018 Husqvarna Vitpilen 701
Löf
Seniormedlem
****
Innlegg: 372
Bosted: Sverige


55Panel, 62DC, 63SC, 70411


Vis profil
« Svar #13 på: desember 06, 2011, 23:42:07 pm »

Uten tvil, rekonstruert!

Fantastiskt bygge och all ära åt dom som står bak det men det här blir som och svetsa in ett chassienummer i en Gerson type2 byggsats...
Loggført
Dr. Ing. Brezelfürsten
Supermedlem
*****
Innlegg: 1358
Bosted: Ski



Vis profil WWW
« Svar #14 på: desember 06, 2011, 23:46:23 pm »

Hvis jeg ikke tar feil er bunnplata den opprinnelige.
Splitman. Hvor er avhandlingen du lovte oss:-)
Loggført

15A 1951
Det skal være ekte sorg når jeg dauer! Ikke ei krone igjen..
http://www.azurbrezel.blogspot.com
SplitMan
VSN
Supermedlem
*****
Innlegg: 3676
Bosted: Trønder i eksil



Vis profil
« Svar #15 på: desember 07, 2011, 09:52:04 am »

Så uendelig deilig med en interessant tråd.....det er så alt for langt imellom dem for tiden...

Først - bittelitt om Typ 64:

Porsche konstruksjonsbyrå bygde totalt 3 stk Type 64-biler, før og rett etter det avlyste "Berlin-Rome"-løpet ....hvor de europeiske stormaktene skulle "battle it out" på tidenes landeveisløp. Porsche bygde disse på egenhånd i stor grad...Mercedes og Auto Union skulle offisielt forsvare de tyske farger, og Volkswagen var opptatt med å komme i produksjon med sin Type 60 (senere "Type 1").

Typ 64 er således en "ren Porsche"....ikke bygget på oppdrag for noen...og egentlig de 3 definitive protoypene for det som senere ble Porsches eget bilmerke.

Bil nr 1 var en testbil, bil nr 2 var den som ble bygget til selve løpet, og en tredje ble senere sammensatt av leftovers. Alle 3 bilene forble i Porsches eie igjennom krigen og ble brukt som "firmabiler" i mangel på annet. Under krigen ble den ene (nr3) dokumentert ødelagt...sannsynligvis slaktet etter et crash -for å gi deler til div Kubel og VW-prototyper som Porsche jobbet med.

I frigjøringsdagene var det en amerikansk tropp som var den første til å nå plankeskurene i fjellandsbyen Gmund, hvor Porsche hadde sitt hovedkvarter. "GI Joes" ble naturlig nok fascinert av disse bilene og nr1 ble tatt i bruk til "bilcross" på jordene rundt Gmund. Etter noen dager hugde de sogar taket av denne ene, for å lage en cabriolet....og etter kort tid var det bare bare skrot igjen av nr1.

Etter krigen ble den siste av de tre (nr2) solgt til Porsches gode venn, legendarisk racerfører og senere viktig VW/Porsche-forhandler; Otto Mathe i Østerrike - som konkurrerte med den og pleide den oppover 50- og 60-tallet.

Et bilde av nr2 - den eneste "ordentlige overlevende" ...en Typ 64 ORIGINAL:


* Type-64-02.jpg (46.96 KB, 480x335 - vist 211 ganger.)
« Siste redigering: desember 07, 2011, 10:03:26 am av SplitMan » Loggført

SCREWDRIVER #2
SplitMan
VSN
Supermedlem
*****
Innlegg: 3676
Bosted: Trønder i eksil



Vis profil
« Svar #16 på: desember 07, 2011, 10:02:42 am »

Otto Mathes Typ64/02 var og er den absolutte, udiskutable "holy grail" for enhver VW- og Porsche-entusiast. Noe mere sjeldent, noe mere vakkert og noe mere eksotisk finnes det rett og slett ikke for oss som har valgt å vende oss mot den Ferdinandske Kirke...

Uendelige tilbud om salg takket den "enarmede" Otto nei til (en arm virket ikke på grunn av en ulykke)...men i 1995 gav han til slutt etter for en "uendelig" rik tysker som fikk kjøpt den..senere har den byttet eier en gang og eies nå av en privat stiftelse som gjemmer den i en privat samling i Tyskland.

I 1995-97 gikk 64/02 igjennom en lettere restaurering, og i den forbindelse fikk Porsche-fabrikken det samme restaureringsverkstedet til å rett og slett lage en kopi av skallet til denne bilen.

En ren kopi altså...som nå er plassert på det offisielle Porsche-museet....men/og slik som alle "gentlemen" i bilhobbyen, så setter man aldri aksler/hjul på en kopi. Man bygger en kopi av skallet for å nyte formen - ikke for å bygge bil.

Så....altså.....en Typ 64 KOPI:



* Type-64-copy.jpg (82.03 KB, 500x375 - vist 214 ganger.)
Loggført

SCREWDRIVER #2
SplitMan
VSN
Supermedlem
*****
Innlegg: 3676
Bosted: Trønder i eksil



Vis profil
« Svar #17 på: desember 07, 2011, 10:10:55 am »

Vår venn Otto Mathe var skikkelig god kamerat med Ferdinand, de hadde nærmest trått sine barnesko sammen i Østerrike, og Otto gjorde en kjempeinnsats i å plassere varianter av Porsches boksefirere høyt på resultatlistene i etterkrigstyskland..

Ved flere anledninger mellom 1945 og 1955, fikk Mathe kjøp ut deler og protoyper fra Porsches konstruksjonsbyrå - spesielt kjøpte han ut et større parti da byrået ble flyttet fra Gmund tilbake til Stuttgart i 1949.

Mye av disse delene og restene ble brukt til nye racingprosjekter hos Otto - blandt annet så bygde han sin egen isracer, sin "Fetzenflieger" - en "resteracer" med 4-cam motor og div... (http://www.thesamba.com/vw/forum/viewtopic.php?t=343507)



* MatheCollection 2.jpg (80.58 KB, 800x600 - vist 212 ganger.)
Loggført

SCREWDRIVER #2
Dr. Ing. Brezelfürsten
Supermedlem
*****
Innlegg: 1358
Bosted: Ski



Vis profil WWW
« Svar #18 på: desember 07, 2011, 10:19:08 am »

Men, men, men Splitman. Så langt har du ikke omtalt bilen i tråden med ett eneste ord. Enig i at kopien som står i Porschemuseet er kopi, men det er vel ikke den som er gjenstand for diskusjon.
Prototype museet sin bil er vel ikke den samme som Porsche museet sitt karosseri???
Eller er jeg virkelig ute å padler nå?

« Siste redigering: desember 07, 2011, 10:27:33 am av Brezelfürsten » Loggført

15A 1951
Det skal være ekte sorg når jeg dauer! Ikke ei krone igjen..
http://www.azurbrezel.blogspot.com
Bugarella
Seniormedlem
****
Innlegg: 449
Bosted: Nere onnja



Vis profil WWW
« Svar #19 på: desember 07, 2011, 10:23:09 am »

I frigjøringsdagene var det en amerikansk tropp som var den første til å nå plankeskurene i fjellandsbyen Gmund, hvor Porsche hadde sitt hovedkvarter. "GI Joes" ble naturlig nok fascinert av disse bilene og nr1 ble tatt i bruk til "bilcross" på jordene rundt Gmund. Etter noen dager hugde de sogar taket av denne ene, for å lage en cabriolet....og etter kort tid var det bare bare skrot igjen av nr1.

(De skulle hatt en smekk på lanken, minst.)

Så det er denne de har rekonstruert? Og som flere har spurt om her, hvor mye var det igjen av den originalt?

Forøvrig en interessant avhandling, SplitMan.
Loggført


Prinsesse Boblepott (1977) med kidsa Jekkpott (2002), Fullpott (2003) og Eksospott (2005), og folkevognbobla Gamle fru B (1963).
Klikk på bildet over for å gå til bloggen min, Bugarella's garage, og besøk meg gjerne og lik siden min på Facebook: Bugarella facer garasjelivet.
SplitMan
VSN
Supermedlem
*****
Innlegg: 3676
Bosted: Trønder i eksil



Vis profil
« Svar #20 på: desember 07, 2011, 10:23:51 am »

Til tross for at Mathe-dødsboet raskt mistet kronjuvelen - Typ64/02 i 1995....så var der fortsatt en mengde deler, papirer, pokaler, racerbiler, busser og bobler.. Sammen med hans smøremiddel-imperium, så drev arvingene dette boet videre i lang tid helt frem til midt på 2000-tallet - da de to grunderne bak PROTOTYP-museet til slutt greide å gjøre en deal på å kjøpe "alt bilrelatert" fra Otto Mathes arvinger..snakk om "låvefunn"...

Primært var PROTOTYP ute etter israceren og firmabussen (Split Combi)...men også mengder med fotografier og pokaler til sitt fantastiske museum.

I blandt arkivene fant de også til sin store forbauselse og glede, forsikrings- og eie-papirene til Typ 64/01...superbilen som de reddende engler ("GI Joe og kompani") "tok hånd om" under frigjøringsdagene... Senere fikk PROTOTYP låne den originale Typ 64/02 til utstillingen sin - og i den forbindelse kunne man endevende delehaug-høystakken som også fulgte med på lasset fra Mathe-handelen....for å sammenlikne og identifisere deler.

Det ble bragt på det rene at Otto Mathe i sin tid hadde kjøpt/fått med alle restene av Typ64/01 fra Porsche, antakelig som reservedeler til sin fungernede 64/02....og at "rester av restene" fortsatt var å finne i dette boet midt på 2000-tallet.

Papirene og eierskapet er det ingen tvil om...i forhold til hvilke originaldeler som beviselig bele funnet...så er det litt to historier...offisielt snakker man om "en halv tunell", eller "deler av chassiset"....men veldig "hands on" og sikre kilder som selv har tatt på dette, sier imidlertid at det begrenset seg til noen braketter og to bremseskjold.

Men....papirene var udiskutable, og de tilhørte PROTOTYP. Og ...siden et karosseriverksted allerede hadde bygget et kopi-skall (ref posten ovenfor)....og The Grundmanns gikk igang med reproduksjonen av mange VW38-chassisdetaljer...så var det "lett match" å rekonstruere Typ 64/01. And - the rest is hisotry, som vi si...

Så...Porsche Typ64/01 - REKONSTRUKSJONEN:


* Type-64-01.jpg (115.08 KB, 800x450 - vist 221 ganger.)
« Siste redigering: desember 07, 2011, 10:27:31 am av SplitMan » Loggført

SCREWDRIVER #2
Bugarella
Seniormedlem
****
Innlegg: 449
Bosted: Nere onnja



Vis profil WWW
« Svar #21 på: desember 07, 2011, 10:27:09 am »

Ah...  Gliser Someone has the answer to everything.
Loggført


Prinsesse Boblepott (1977) med kidsa Jekkpott (2002), Fullpott (2003) og Eksospott (2005), og folkevognbobla Gamle fru B (1963).
Klikk på bildet over for å gå til bloggen min, Bugarella's garage, og besøk meg gjerne og lik siden min på Facebook: Bugarella facer garasjelivet.
Dr. Ing. Brezelfürsten
Supermedlem
*****
Innlegg: 1358
Bosted: Ski



Vis profil WWW
« Svar #22 på: desember 07, 2011, 10:50:26 am »

Så det var såpass lite igjen av den opprinnelige bilen ja. Det forklarer saken. Det er vel halvtunellhistorien jeg fikk servert i BC mest sannsynlig.
« Siste redigering: desember 07, 2011, 10:58:11 am av Brezelfürsten » Loggført

15A 1951
Det skal være ekte sorg når jeg dauer! Ikke ei krone igjen..
http://www.azurbrezel.blogspot.com
StarBugs Geir
Supermedlem
*****
Innlegg: 1204
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #23 på: desember 07, 2011, 10:56:42 am »

Det vil si: Kopi med papirer Blunker

Takk for en utrolig utfyllende og interessant historietime Splitman! Glad
Loggført

1974 1303s
2018 Husqvarna Vitpilen 701
Splitboy
Supermedlem
*****
Innlegg: 527
Bosted: Mysen



Vis profil WWW
« Svar #24 på: desember 07, 2011, 12:07:48 pm »

Takk Austin….dagens lunsjpause ble løftet opp til et nivå langt utenom det vanlige! Glad
Loggført
SplitMan
VSN
Supermedlem
*****
Innlegg: 3676
Bosted: Trønder i eksil



Vis profil
« Svar #25 på: desember 07, 2011, 12:26:24 pm »

For the record: Jeg var litt for slepphendt med nummereringen av disse, og kan ikke la meg selv stå ukorrigert. Bare så det er riktig:

De bygde 3 biler, alle basert på ekstra-chassis (dvs tuneller) fra produksjonen til VW38-serien. Porsche og Reutter bygde som kjent 30 stk prototyper av den første bobla "som ser ut som ei boble" i 1938. Etter sigende lagde de 50 stk chassis/tuneller...og bygde opp 30 stk biler. De resterende 20 stk tuneller/chassis ble brukt av Porsche som basis for mange prototyper - blandt annet VW39 og tidlige Kubelwagens.....og til de 3 stk Typ 60-bilene. Derfor hadde de altså VW38-chassis nummer, sånn rent formelt.

Og nummerne er som følger:

Typ 60 car no.1: VIN: 38/41 engine no. 38/41
Typ 60 car no.2: VIN: 38/42 engine no. 38/43
Typ 60 car no.3: VIN: 38/43 engine no. 38/46

Og i forhold til hvilken skjebne disse tre fikk:

Bil nr 1: Crashet/ødelagt tidlig i krigen...karosseriet skrotet, chassis tatt vare på av Porsche.
Bil nr 2: Bilen som GI Joes ødela, og som PROTOTYP har rekonstruert.
Bil nr 3: Overlevde krigen - men i forb med "oppshining" i 1948 fikk den chassiset fra nr1...og senere solgt til Otto Mathe som en hel bil...og er bilen som er avbildet ovenfor. Chassiset fra nr3 er helt borte.

Og en annen intr info: Alle tre bilene hadde små variasjoner på karosseriet, spes bakenden og luftinntak i fronten. Kopien som står hos Porsche er en kopi av nr1. Således kan vi si at formen/detaljene på alle 3 bilene..kan beskues i dag.

Et bilde av nr1 i forb med crash tildig i krigen:



* Typ-64 crash.jpg (90.07 KB, 700x525 - vist 257 ganger.)
Loggført

SCREWDRIVER #2
Gullik
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 1779
Bosted: Kragerø.....Norway.....


59 T1,64 T1og 65mod 215


Vis profil
« Svar #26 på: desember 11, 2011, 11:34:35 am »

Takk takk for en interessant tråd med god bakgrunnsinformasjon fra Splitman.
Loggført

Seaside VW Klubb
Jee
Supermedlem
*****
Innlegg: 2511
Bosted: Jessheim



Vis profil WWW
« Svar #27 på: desember 11, 2011, 13:40:26 pm »

Skjønner at dette er sjeldne og dyre saker. Men hvorfor mon tro. Dette er jo ikke akkurat noen designpærle. Litt barnslig i takformen. Og hjulbuer man trodde var aerodynamiske. Ligner litt på disse TIV bilene som Stormchaser gutta på Discovery bruker.. Og de gutta tar vi jo seriøst eller  Gliser

Jeg har sagt det før. Og sier det igjen. En gjenstand er ikke sjelden eller unik når ALLE kjenner til dens eksistens. Det er først når ingen vet at den eksisterer, og man kan gjøre som man vil, man sitter på en sjeldenhet.
Men dessverre oppnår slike biler drømmestatus kun når pengefolk viser sin interesse... og for at de skal melde seg må det eksistere nok biler til at det blir status å ha en.

Det er sjeldent prototyp karosserier som aldri blir satt i produksjon blir verdt noe... Blir det lagt f.eks 200stk som i RS200 Blir verdien mangedoblet.

Om det er rekonstruert eller restaurert? 99,5% av alle bilinteresserte gir nok blaffen dessverre  Gliser


Loggført

Pan
Supermedlem
*****
Innlegg: 1444
Bosted: Trondheim


Vis profil

« Svar #28 på: desember 11, 2011, 14:42:50 pm »

Selv synes jeg at denne bilen ser utrolig kul ut, så smaken er som baken. Hva aerodynamikken gjelder, mener jeg å huske at disse bilene hadde temmelig imponerende toppfart i forhold til antall hestekrefter som gjemte seg i hekken.

Hva rekonstruert eller restaurert gjelder, heller nok denne mer mot rekonstruert-enden av skalaen. Men det blir jo fort ei oppussa Boble også, når man etterhvert har bytta samtlige skjermer, stigbrett, gulvplater, tepper og setetrekk, frontplate, bakplate, panseret kanskje, bensintanken, etc etc etc Glad
Loggført
Espen/VW54
Supermedlem
*****
Innlegg: 2625
Bosted: Plankebyen (Fredrikstad)



Vis profil
« Svar #29 på: desember 11, 2011, 15:22:27 pm »

Selv synes jeg at denne bilen ser utrolig kul ut, så smaken er som baken. Hva aerodynamikken gjelder, mener jeg å huske at disse bilene hadde temmelig imponerende toppfart i forhold til antall hestekrefter som gjemte seg i hekken.

Hva rekonstruert eller restaurert gjelder, heller nok denne mer mot rekonstruert-enden av skalaen. Men det blir jo fort ei oppussa Boble også, når man etterhvert har bytta samtlige skjermer, stigbrett, gulvplater, tepper og setetrekk, frontplate, bakplate, panseret kanskje, bensintanken, etc etc etc Glad

Er ikke mange bobler her i landet som er like rekonstruere som denne. Så langt jeg har skjønt var utgangspunktet deler av en kanal, og noen andré små biter. Resten er laget på nytt. 38 modellen fra litauen er jo mer autentisk da. Så jeg vil si at 38n er rekonstruere og denne i denne tråden er en replika med noen få org deler.
Loggført
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!