april 29, 2024, 19:06:42 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: 1 2 [3]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: invitere til seriøs diskusjon .... på chat om du vill  (Lest 17057 ganger)
Gunnar|Rennfahrer2
Supermedlem
*****
Innlegg: 1844
Bosted: Hernes i Elverum


Min Cornerstone


Vis profil WWW
« Svar #60 på: desember 14, 2011, 15:59:54 pm »

Søkefunksjonen på forumer er ikke av den beste sorten, jeg bruker veldig ofte Google og søker bare på domenet www.vwnorge.no
Det fungerer bra. men så kan det godt hende jeg ikke finner det jeg lurer på alikevel. Og da skriver jeg at jeg har søkt men at jeg ikke finner det jeg er ute etter, og da stiller ting seg annerledes, mener jeg da..

Nå er det også UTROLIG mange flere mennesker som er innom på TheSamba, enn her så det bør være flere som er kompetente til å svare der. Og som JFP sier så er det ett mindre tall her i norge som har sett verdien av boblene etter 1968. Og jeg har ett tips til hvorfor, VELDIG mange av disse har rusta bort og blitt brukt opp i bilcross her i landet, mens andre steder kryr det av disse, og ofte i god stand. Dermed er det mye lettere å begynne med en slik bil enn en eldre modell, og derfor større interesse også.
Loggført

Bobler 54-75 x antall
Buss 73
Min Prosjekttråd
Sonic
Supermedlem
*****
Innlegg: 1903
Bosted:


Vis profil

« Svar #61 på: desember 14, 2011, 16:35:26 pm »

Enig med Kalle ... slett ingen dumme spørsmål , gjelder bare å lete litt så finner man svarene her inne ..event i en bok om det
skulle engasjere .
Synes diskusjonen her har vært usedvanlig ryddig og "fin"
I "min" tid fantes ikke slike fora ..vi måtte lese ..og det er utrolig mye du lærer deg da . Ble så forbannet en gang at jeg reiste til JMR i England 5 ganger for å lære å sette sammen en motor !!!!!!!

Skjønner nå at mye skjer og det gjelder bare å være tolmodig til vårsola titter frem så ses vi på treff i Sverige , Norge og Danmark .

PS; Noen hintet om svenskefaen ; kan vel bare si at jeg lærer noe hver dag her , utrolig mye flinke , kyndige og dyktige svensker .

PS; for å provosere litt likevel , to typer vw folk her ; de som liker det Ferdinand en gang tegnet ..og de som gjør alt for å forandre det !!

Mvh
Erich
« Siste redigering: desember 14, 2011, 16:40:20 pm av Sonic » Loggført
JFP
Supermedlem
*****
Innlegg: 967
Bosted: Bærum



Vis profil
« Svar #62 på: desember 14, 2011, 16:55:23 pm »

Søkefunksjonen på forumer er ikke av den beste sorten, jeg bruker veldig ofte Google og søker bare på domenet www.vwnorge.no
Det fungerer bra. men så kan det godt hende jeg ikke finner det jeg lurer på alikevel. Og da skriver jeg at jeg har søkt men at jeg ikke finner det jeg er ute etter, og da stiller ting seg annerledes, mener jeg da..

Må korrigere meg litt på dette med søk. Teknisk sett er det helt i orden, men tidligere saker er veldig vanskelige å finne. Grunnen er at folk bruker forskjellige tekniske begreper.

Eksempel: Du sliter med å montere bensinvarmeren din. Da må du søke på mange begreper: Eberspächer, Eberspracher, Eber, BN2, BN 2, bensinvarmer, bensin varmer, innstallasjon, instalasjon, montere, montering, osv, osv.

Men hovedproblemet synes jeg er at man får veldig få eller ingen skikkelige svar mange ganger. Virker som det er lettere å diskutere snikk snakk her (er nesten dobbelt så mange innlegg der som på tekniske saker).

Det er OK, men med hensyn til nybegynnere og rekruttering hadde det kanskje vært bra om folk hadde vært ivrigere med å komme med gode råd på "dumme" spørsmål.
Loggført
Gunnar|Rennfahrer2
Supermedlem
*****
Innlegg: 1844
Bosted: Hernes i Elverum


Min Cornerstone


Vis profil WWW
« Svar #63 på: desember 14, 2011, 19:36:39 pm »

.

PS; Noen hintet om svenskefaen ; kan vel bare si at jeg lærer noe hver dag her , utrolig mye flinke , kyndige og dyktige svensker .

PS; for å provosere litt likevel , to typer vw folk her ; de som liker det Ferdinand en gang tegnet ..og de som gjør alt for å forandre det !!


Bra vi er forskjellige...
Rart dem liker bobla da siden Ferdinand hadde litt med den å gjøre... eller dem kjører vel type 3 sikkert..
 Gliser Gliser Gliser Gliser
Loggført

Bobler 54-75 x antall
Buss 73
Min Prosjekttråd
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #64 på: desember 14, 2011, 19:43:53 pm »

Hva er problemet? At det ikke er nok prosjekttråder eller at man føler seg lite informert om hva som foregår rundt om? Hvor kjekt er det å gå på treff når man han sett alle bila fra før, på forum? En ting er sikkert, det er langt flere prosjekter nå en tidligere. Ihvertfall på nett. Så da er det rett og slett kvaliteten man klager over og ikke kvantiteten? Bredden er større en noen gang.. så får det heller bli som det blir med dybden.

NEI til flere prosjekt tråder!



formulerte meg muligens litt feil. det eg savnar er fleire prosjekt trådar som i restaurering.. ikkje nødvendig vis setta-fuchs-på-orginalbil-tråd eller motortrådar, for dei er da so mange av Glad

eg synst det er kjekkare å reisa på treff og sjå bilar som du på forhånd veit kor mykje arbeid ligger bak. å sjå ein strøken bil med heftig motor seier ikkje meg stort ved fyrste augnakast, men om eg har feks sett at utgangspunktet eit år og to tidlegare, var eit skogsvrak frå skogen i langtvekkistan so vekker da langt meir glede å entusiasme å sjå bilen live.
størsta savnet her inne er ivertfall splittbusstrådane..kor vert da av dei?? virkar som mesteparten av skandinavias splittbussar har havna i england eller står "på stedet hvwil" i på gjenngrodde stiar tråden..
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
Skaug
Supermedlem
*****
Innlegg: 912
Bosted: Bærum, Akershus



Vis profil WWW
« Svar #65 på: desember 14, 2011, 22:57:51 pm »

Søkefunksjonen på forumer er ikke av den beste sorten, jeg bruker veldig ofte Google og søker bare på domenet www.vwnorge.no

Om du i google søkefeltet:
Site:vwnorge.no søkeord
Får du kun treff på dette domene og ikke treff fra andre sider som f eks snakker om vwnorge
http://www.google.no/search?q=site:vwnorge.no+søkefunksjon
Loggført

Bugster
Medlem
***
Innlegg: 216
Bosted: Gjøvik



Vis profil
« Svar #66 på: desember 18, 2011, 21:41:23 pm »

Kanskje det VW 612 RS skriver på side 1 i Freddys tråd om "911 motor i bay" http://www.vwnorge.no/index.php/topic,40800.0/topicseen.html
...er deler av årsaken til at det blir færre interessante tråder?
Loggført
Gunnar|Rennfahrer2
Supermedlem
*****
Innlegg: 1844
Bosted: Hernes i Elverum


Min Cornerstone


Vis profil WWW
« Svar #67 på: desember 19, 2011, 08:15:54 am »

Kanskje det VW 612 RS skriver på side 1 i Freddys tråd om "911 motor i bay" http://www.vwnorge.no/index.php/topic,40800.0/topicseen.html
...er deler av årsaken til at det blir færre interessante tråder?

Utrolig, det der hadde jeg ikke fått med meg.
Veldig synd for Prosjektet til 612RS er jo ett av de mer spennende syntes jeg.

Vi er helt klart forskjellige her på forumet:
Vi er alt fra VEEEELDIG Orginalpolizei til Knasten/Turbo Haraune
Og vi er alt fra Superstrøken lakk til flere titalls tusen kr, til ikke lakk i det heletatt.

Om noen av de i motsatt ende av skalaen, skulle sende noe oppkast, så hvorfor bry seg noe om det?
Hvis vi skal miste spennende prosjekttråder pga dette, ja da vil jeg at det skal opplyses stort om det!!
Jeg tror IKKE at alle medlemmene her inne støtter utspillene til alle de andre, eller?

OG det er ikke slik at det er noen her inne som er en så stor og hard kjerne at de styrer VWNorge.

Vi er mange som har vært her inne lenge og som har syslet med VW i mange år, og de aller fleste gjør som de vil. Mange liker jo å prøve å få folk til å gjøre akkurat det samme som dem selv, ikke skjønner jeg hvorfor, men det er da ikke noe krav.

Jeg sier det igjen og kanskje litt annerledes Gliser har dere lyst til å skrive om det dere driver med så kom for all del med det, men ikke regn med at alle syntes det er kult, og det sier seg selv, mener jeg.

Og kommer det dritt på PM så legg ut PM'en i tråden din da vel, så får vi andre se hvor idiotiske folk kan være på PM.

Se på Studenten bygger muskler tråden... Der er det super høy selvsikkerthet på 0 erfaring, masse leggsparking, øksehugg, ja alt mulig, men hvilken tråd er mest lest her inne i detsiste? Jeg tror det er den.
Vi er på ett diskusjonsforum, vi må tåle at vi ikke er enige.

VW 612 RS, vær så snill, legg ut bilder og framdrift på 612 prosjektet. Jeg trodde det var dødt siden jeg ikke hadde sett tråden i det siste.

Jeg for min del er en som for tiden bygger VELDIG mye bil i hodet og ganske lite i virkeligheten, fordi jeg har andre ting å ta meg til i tillegg, og dermed har jeg flere uferdige prosjekttråder liggende her og de er for de fleste ganske kjedelige. Og slike er jo ikke akkurat det som holder liv i forumet og gjør det interessant, men det skaper da ett visst volum, og kanskje noen har noen interesse av det.


Loggført

Bobler 54-75 x antall
Buss 73
Min Prosjekttråd
-Marius-
Supermedlem
*****
Innlegg: 1794
Bosted: Dirdal



Vis profil
« Svar #68 på: desember 19, 2011, 11:08:35 am »

Kan ikke annet en si at jeg også kjenner meg igjen i dette. Fikk også noen PM på min variant. Samt noe oppgulp etter salg.
Har også prosjekt gående nå, men av de opplevelsene ser jeg ingen grunn til å legge ut værken bilder eller tekst når det slår tilbake ved senere anledninger.

Noen mennesker har bare ikke de antennene de burde:)

Mvh Marius
Loggført

Mvh

Marius
Trond Dahl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 4526
Bosted: Sandnes


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #69 på: desember 19, 2011, 11:44:21 am »

Vi har en norm her på forumet om at man ikke skal drive personangrep.
Det er ingenting som tilsier at det skulle være mer lov når man gjørt det i det skjulte.
Dersom noen opplever slikt enten det er åpent eller via PM så send meg gjerne dette. Forskjellige meninger kan ytres på mer respektfulle måter.
Periodisk eller permanent utestengelse er et fint virkemiddel.
Loggført

Street car 10.67/206kmt@Kjula 2014
Race car 9.49/236kmt@SCC 2017




"It seems that perfection is reached not when there is nothing left to add, but when there is nothing left to take away"
VW 612 RS
Seniormedlem
****
Innlegg: 483
Bosted: Klæbu


VW 612 RS


Vis profil WWW
« Svar #70 på: desember 19, 2011, 13:33:18 pm »

Ja, jeg skal se om jeg kan få satt i gang en ny tråd.

Da vil jeg også benytte anlednigen til å si litt her også selv om jeg egentlig ikke hadde tenkt å skrive noe i denne tråden.
Det som gjør at jeg er litt lei forumet og ikke bryr meg om å skrive noe særlig (leser opptil flere ganger pr dag så man følger med) er at det er så mye useriøst.

Ta et eksempel på når noen legger ut noe for salg skriver ofte en sum med bud over denne summen.
Et konkret eksempel var når noen forgassere ble lagt ut til 6 eller 8 tusen eller bud over som det sto skrevet.
Da er det noen som skriver: Jeg byr 3000 eller noe sånt. Husker ikke summen, men det var rundt halvparten.
Da kommenterte jeg at når man skriver bud over behøver man ikke bruke opp tråden til slike ting.
Det som skjede var at mitt innlegg ble slettet. Hvorfor ??

Da kan jeg skrive med STORE bokstaver: Hvis folk ikke har råd til å betale det selger ønsker så drit i å skriv noe da.
Selvølgelig er det lov å by, men da fra denne summen og oppover. Eller by på PM da.
Det viser hvor seriøst det er til tider.

En annen ting er bygging av motor. Hvis ikke det er bygget av disse kjente motorbyggerne så er det liksom bare dritten.
Misforstå meg rett. De som holder på med dette til daglig vet hva de driver med og all ære til disse virkelig flotte motorbygg.
Jeg for min del er ingen kjent motorbygger i miljøet, men har satt i sammen mange motorer med forskjellig oppsett og trim uten at de har havarert. Noe går sikkert ennå.
Jeg har aldri før 1990 vært interessert i VW, men har en bror som holder på med rallycross. Han kjørte VW på 90 tallet. Kjører Volvo i dag. Vi bor på hver vår kant av landet så jeg fikk aldri fulgt med på hva han drev men og da ble det ikke vekket noe interesse heller. Vi flyttet en periode i 1990 til stedet der han holdt til og han lurt på om jeg vil være med på trening en dag. Nei, hvorfor det sa jeg. Dette er jo bare noen gamle vrak de herjer rundt med på et jorde tenkte jeg. Men jeg ble med og fikk hakaslepp på hvor fort det gikk. Det var den gangen de kunne trene rallycross på Rudskogen. Han spurt om jeg ville prøve. Jeg ga etter til slutt :-)
Første som skjedde var å kvele motoren. Han så du må ha min 5000 rmp for i hele tatt få flyttet bilen. Jøss, tenkte jeg. Det var da voldsomt.  Men til slutt kom jeg meg avgårde. Litt uvant kan man si men etterhvert fikk man til giring og flyten i kjøringa. For å si det slik ble livet helt annerledes etter denne ettermiddagen.
Det gikk noe helt forferdelig. Tenk med slicks på alle fire hjul og asfalt men 160 HK i en hissig 1600 som varvet nesten 10 tusen på rundt 680 KG. Måtte bytte turtelleren som stoppet på 8000 :-)
Det gikk 14 dagen så hadde jeg kjøpt meg en 1303 som det ble satt i gang å bygge motor til med den gang.
Fikk lest meg opp på motorer som jeg aldri har tatt i før. Dette endte med at jeg jobbet som mekaniker for broren min å skrudde rallycross motor som igjen førte til at flere kom å spurt om de kunne få hjelp til å skru.
Det endte med at vi fikk ut 167 hK på en 1600 med standard innmat. Det ble forsket masse i kammer og topper med fant oppskriften til slutt. Han hadde pallplass i nesten hvert løp.

Grunnen til denne lille historen her er at det kan jo hende det sitter folk med litt kunsskap her inn uten at man må hete det eller det.
Følger man boka med riktig moment og bruker deler som er ment ska passe sammen og ikke tar noen snarveier så er det ikke SÅ vanskeilig å få en holdbar motor.
Derfor har jeg aldri kommentert noe som helst i hverken motorbygg eller andre tekniske diskusjoner pga folk da vil svare arogant tilbake.
Jeg har bare tenkt mitt. Jaja, de for bare holde på.

Det finnes nok av andre motormiljøer som tar folk seriøst
Jeg hadde egnetlig ikke tenkt å dra på noe treff med 412´n når den er ferdig annet enn de lokale her i Trondheim.
Jeg har fått såpass mye positive henvendelser fra utlandet at jeg har mere en nok med å følge på disse.
Men trender kan snu seg også da :-)
Loggført

- Audi S6 -97 avant
- Audi A4 -97 1.8TQ avant
- VW 412/6 -74 (3,0/930)
- VW 1303 -74 (2,9/901)
- Chevy van (Tiara Presidential) - 92 G20 5,7 bensin
Eikstad
Supermedlem
*****
Innlegg: 2584
Bosted: I finere strøk av skien.


Full off stupid ideas since 1978.....


Vis profil
« Svar #71 på: desember 19, 2011, 14:30:32 pm »

Blir litt lesing på forum men ikke stort mere fra den Empiboyiske fløyen av Skien om dagen.
Hvorfor? Finner ikke så mange tråder som engasjerer meg, og kombinert med at min egen boble er "mekanisk død" og jeg ikke har tid til å gjøre noe med den (eller være aktiv på forum for den saks skyld) fører til at motivasjonen synker noe. Det positive er at jeg ikke blir utestengt fra forumet like hyppig;-)

mvh:
Snekker Johan.
Loggført



"Det er greit om du er uenig med meg. Jeg kan ikke tvinge deg til å ha rett." Jeg er ikke en advokat, homofil, lege eller spesielt seriøs person. Eventuelle råd av juridisk, legningsmessig, medisinsk eller seriøs karakter må sees i sammenheng med dette. Derimot så er jeg rakettforsker, ganske fornuftig og av og til morsom. Google er din venn … men den kan dessverre ikke hjelpe deg å tenke.
Kjetil Lima
Supermedlem
*****
Innlegg: 2974
Bosted: Stavanger



Vis profil
« Svar #72 på: desember 19, 2011, 17:51:29 pm »

 Osteaktig
Loggført

1961 T1 - Custom
StarBugs Geir
Supermedlem
*****
Innlegg: 1204
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #73 på: desember 19, 2011, 19:26:50 pm »

Jeg blir sjokkert av å lese noen av innleggene her. At noen slenger fra seg synspunkter i tråder ang. smak og originalt/ikke originalt må vi tåle så lenge det skaper liv i trådene, OG så lenge det ikke er over kanten og blir personangrep. Det er jo bilene vi diskuterer, ikke personen bak.

Å sette seg ned og skriver PMer med angrep av personer/prosjekter er noe helt annet. Forslag/konstruktive innspill er en ting, men direkte drittslenging burde kvalifisere til utestengelse. Hadde jeg fått noe slikt, hadde jeg gitt vedkommende EN sjanse til å beklage, ellers hadde jeg lagt hele dritten på forumet og latt andre se det også.

Jeg hadde nesten ikke trodd dette var mulig........
« Siste redigering: desember 19, 2011, 19:32:36 pm av StarBugs Geir » Loggført

1974 1303s
2018 Husqvarna Vitpilen 701
Gunnar|Rennfahrer2
Supermedlem
*****
Innlegg: 1844
Bosted: Hernes i Elverum


Min Cornerstone


Vis profil WWW
« Svar #74 på: desember 20, 2011, 05:54:43 am »

Bra.
Loggført

Bobler 54-75 x antall
Buss 73
Min Prosjekttråd
Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #75 på: desember 23, 2011, 00:33:21 am »

har det blitt noen seriøs diskusjon på chat da?  Blunker
Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

Gunnar|Rennfahrer2
Supermedlem
*****
Innlegg: 1844
Bosted: Hernes i Elverum


Min Cornerstone


Vis profil WWW
« Svar #76 på: desember 23, 2011, 05:54:43 am »

Bra at ihvertfall Formula er seriøs.... Gliser

Det har uansett kommet noe bra ut av denne tråden.
Loggført

Bobler 54-75 x antall
Buss 73
Min Prosjekttråd
Sider: 1 2 [3]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!