april 26, 2024, 15:12:12 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: 1 [2] 3 4 ... 6
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Cheron lærer å bygge motor - 1200 ccm med litt extra  (Lest 35543 ganger)
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7126
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #30 på: desember 15, 2011, 20:43:09 pm »

jeg har torque-maister. da løsner det som smør...
Loggført
Cheron
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 4993
Bosted: Hijol - Andebu


Luftkjølt? Ja takk!


Vis profil
« Svar #31 på: desember 15, 2011, 22:06:32 pm »

jeg har torque-maister. da løsner det som smør...

Kortere vei ned til verksted en ut på Nøtterøy i dette tilfelle  Gliser Men takk for muligheten!

Også var det kaffebesøk her i kveld av BP73. Takk for besøket! Glad
Loggført

You'll never walk alone


                  Proud member of Senkemafia'n
Cheron
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 4993
Bosted: Hijol - Andebu


Luftkjølt? Ja takk!


Vis profil
« Svar #32 på: desember 16, 2011, 09:02:45 am »

Stakk ned på Solberg Auto rett nedi gata her og fikk dratt av bolten Glad Nå blir det brygga ei kanne med kaffe så tusler jeg ned i kjelleren. Satser på at jeg har noe å vise frem litt senere i dag   Glad

Loggført

You'll never walk alone


                  Proud member of Senkemafia'n
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7126
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #33 på: desember 16, 2011, 09:07:30 am »

 Gliser
Loggført
Cheron
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 4993
Bosted: Hijol - Andebu


Luftkjølt? Ja takk!


Vis profil
« Svar #34 på: desember 16, 2011, 11:01:02 am »

Da gikk det som jeg ønsket Glad

Stempler er av og merket, i den rekkefølgen jeg fikk dem av, som dere ser på lappen  Rekker tunge Merket også blokka for min egen del sånn at jeg venner meg til tanken og husker hvor stempel 1 skal være. Sikkert uødvendig merking? Men men..







Splittet og veiva og kamaksel er tatt ut. Har ikke tatt av råder enda da jeg ønsker å handle inn nye lager osv først. Så bytter jeg en og en. Fornuftig?









Løftere tok jeg ikke ut, da de må være på samme sted mht støtstenger. Lar de stå inntil videre også merker jeg de når blokka skal vaskes.

Neste punkt nå er delebestilling og juleferie i Tyskland. Med litt flaks har jeg fått vasket deler i romjula så er alt fint til å begynne. Må også studere Haynesboka og studere hvor jeg skal måle slitasje etc.

Er det noen som bruker honeverktøyet til Biltema? Funker helt greit til mitt bruk tenker jeg?
Loggført

You'll never walk alone


                  Proud member of Senkemafia'n
Jens-Ole aka 'Dansken'
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 4054
Bosted: Tønsberg



Vis profil
« Svar #35 på: desember 16, 2011, 13:38:46 pm »

Du skal have den her bog hvis du ikke har den allerede! http://www.unneberg-bil.no/product/118379

Loggført

"Cal-look is kind of the punk-rock of the VW world"
Tommy.H
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 938
Bosted: Åsgårdstrand


SCC EVENT


Vis profil
« Svar #36 på: desember 16, 2011, 13:42:47 pm »

Du skal have den her bog hvis du ikke har den allerede! http://www.unneberg-bil.no/product/118379



Hvis du ikke har den skal du få den i julegave av dansken og meg Blunker Kom og hent Glad
Loggført

Make a long story short. Don't tell it.

http://www.sccevent.com/
http://www.telehiv-jumpers.com/
Cheron
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 4993
Bosted: Hijol - Andebu


Luftkjølt? Ja takk!


Vis profil
« Svar #37 på: desember 16, 2011, 13:52:46 pm »

Takk Osteaktig

Henter'n i morra  Kult Hos hvem? Blunker
Loggført

You'll never walk alone


                  Proud member of Senkemafia'n
Tommy.H
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 938
Bosted: Åsgårdstrand


SCC EVENT


Vis profil
« Svar #38 på: desember 16, 2011, 13:53:32 pm »

Takk Osteaktig

Henter'n i morra  Kult Hos hvem? Blunker

det kan du velge.  Osteaktig
Loggført

Make a long story short. Don't tell it.

http://www.sccevent.com/
http://www.telehiv-jumpers.com/
Cheron
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 4993
Bosted: Hijol - Andebu


Luftkjølt? Ja takk!


Vis profil
« Svar #39 på: desember 16, 2011, 14:15:14 pm »

Takk Osteaktig

Henter'n i morra  Kult Hos hvem? Blunker

det kan du velge.  Osteaktig

Tønsberg tur i morra; Dansken får besøk  Kult
Loggført

You'll never walk alone


                  Proud member of Senkemafia'n
janpotet
Supermedlem
*****
Innlegg: 857
Bosted: spikkestad, buskerud


"harry" er ett kompliment!!


Vis profil
« Svar #40 på: desember 16, 2011, 14:20:31 pm »

flott tråd.  lykke til videre.

skal igang selv bare jeg blir ferdig med karosseriet.  er vel 8 år siden sist jeg splitta en motor. 
Loggført

tlf 90 11 98 33.
Cheron
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 4993
Bosted: Hijol - Andebu


Luftkjølt? Ja takk!


Vis profil
« Svar #41 på: desember 16, 2011, 14:35:13 pm »

Etter å ha lest en annen tråd med ett 1300 overhaling og studert bilder og det han skriver, så har jeg gjort det samme og sjekket etter slitasje på samme måte som han. Også fått mye bra input fra medlemmer her inne som har bygd mye motor og ut fra dette har jeg kommet frem til at;

Løfterene er slitt
Kant på alle lagerbaner = linjeboring er visst påkrevd?
Slitt kam

Dette tyder på at denne motoren helt klart har sett bedre dager. Det vil nok koste mye mer å sette denne i stand en det vil smake.

Men alt har ikke bare vært negativt!

Jeg har endelig fått trua på meg selv til å kaste meg over en motoroverhaling.
Jeg har lært og forstå tegn på slitasje
Dette har gitt meg mersmak og jeg skal hente 1500 motoren jeg har stående på verksted og åpne denne også for å se standen der.

Denne kan fort bli ett bedre utgangspunkt til en mye mer morsom motor.

Edit;

Har nå i kveld jobbet litt mer nede i kjelleren og sjekket mer. Kammen ser ut til å ikke være slitt. Det blir handlet inn ny lagere og løftere + pakningsett og jeg setter sammen motoren som planlagt. For læringens del vil jeg fullføre det jeg har begynt med Glad

Takk til SveinT for diskusjonen og lov til å høste av erfaringen dine Glad

Jada, jeg veit, jeg er sta.



« Siste redigering: desember 16, 2011, 21:58:17 pm av Cheron » Loggført

You'll never walk alone


                  Proud member of Senkemafia'n
janpotet
Supermedlem
*****
Innlegg: 857
Bosted: spikkestad, buskerud


"harry" er ett kompliment!!


Vis profil
« Svar #42 på: desember 16, 2011, 17:08:31 pm »

cool!

kjør på!     Gliser
Loggført

tlf 90 11 98 33.
Thoresen
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 4336
Bosted: Horten


Ække laft før du henger igjen på brosteinen


Vis profil
« Svar #43 på: desember 16, 2011, 19:27:21 pm »

Bytte navn på tråden også nå til Blunker
Leif E gjør ting han ikke kan og ikke blir det bra heller Osteaktig Kysser
Loggført

Visse biler kler bare ikke høyde
www.telehiv-jumpers.com




Proud member of Senkemafia'n.
Cheron
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 4993
Bosted: Hijol - Andebu


Luftkjølt? Ja takk!


Vis profil
« Svar #44 på: desember 16, 2011, 22:01:51 pm »

I verkstedboka jeg har står det ikke tydelig hvordan jeg får ut kilen som holder reimhjulet på plass. Noen som har en kjapp forklaring der?

Edit; for sitter dønn og har ikke lyst å ødelegge den ved å prøve å få den av ved feil metode. Glad
« Siste redigering: desember 16, 2011, 22:27:47 pm av Cheron » Loggført

You'll never walk alone


                  Proud member of Senkemafia'n
SveinT
Supermedlem
*****
Innlegg: 1953
Bosted: Vennesla


Agder VW Klubb


Vis profil
« Svar #45 på: desember 17, 2011, 09:02:16 am »

Jeg pleier å ta en dor (eller en gammel ventil) og slå den ut i den vinkelen du ser på bildet.


* HPIM0504 (Medium).JPG (81.84 KB, 800x600 - vist 299 ganger.)
Loggført

Jeg har ikke for mange biler, bare for lite plass.
Hilsen Svein Terje 91647950
Cheron
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 4993
Bosted: Hijol - Andebu


Luftkjølt? Ja takk!


Vis profil
« Svar #46 på: desember 17, 2011, 09:04:02 am »

Takk, har planer om noen timer i kjelleren senere i dag, da skal dette prøves!

Loggført

You'll never walk alone


                  Proud member of Senkemafia'n
Cheron
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 4993
Bosted: Hijol - Andebu


Luftkjølt? Ja takk!


Vis profil
« Svar #47 på: desember 17, 2011, 14:27:28 pm »

Da står det en 1500 motor bak i Caravellen. Flytter den ned i kjelleren i løpet av helga så får vi se om den er i bedre stand en 1200 motoren.


Loggført

You'll never walk alone


                  Proud member of Senkemafia'n
Sonic
Supermedlem
*****
Innlegg: 1903
Bosted:


Vis profil

« Svar #48 på: desember 17, 2011, 16:03:26 pm »

Kjekk tråd ... Ha litt varme tilgjengelig (liten blåselampe...forsiktig , kokeplate ) så løsner ting lettere . Metallurgi ..metall utvider seg ved varme ... Bytter du løftere ..bytter du kam ...helst . Slites mot hverandre og herder ved rett oppstartsprosedyre ..
1500 motor er som regel kjekkere da de er mindre slitt i lagerbaner enn 1600cc.  (de svarte områdene i lagerbanen) 1500 cc med dobbeltporttopper blir veldig kjekt ..
Skriv ned alle utgifter på det du synes har vært "helt nødvendig" til senere prosjekter ..

Stå på
Erich
« Siste redigering: desember 17, 2011, 16:05:36 pm av Sonic » Loggført
Cheron
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 4993
Bosted: Hijol - Andebu


Luftkjølt? Ja takk!


Vis profil
« Svar #49 på: desember 17, 2011, 17:43:23 pm »

Kjekk tråd ... Ha litt varme tilgjengelig (liten blåselampe...forsiktig , kokeplate ) så løsner ting lettere . Metallurgi ..metall utvider seg ved varme ... Bytter du løftere ..bytter du kam ...helst . Slites mot hverandre og herder ved rett oppstartsprosedyre ..
1500 motor er som regel kjekkere da de er mindre slitt i lagerbaner enn 1600cc.  (de svarte områdene i lagerbanen) 1500 cc med dobbeltporttopper blir veldig kjekt ..
Skriv ned alle utgifter på det du synes har vært "helt nødvendig" til senere prosjekter ..

Stå på
Erich


Takk skal prøve å gjøre mitt beste Glad

"Alle" sier at 1500 motor er en mye bedre motor en andre ( originalmotorer ) så det vil vise seg om denne ikke er helt utslitt. Har vært i en automatbil. Dessverre er dette bare singelport, men blokka kan uansett brukes til noe friskere motorer eller funke fint med dobbelport topper?

Uansett vil dette spørsmålet komme litt senere da tilstanden på motoren må først undersøkes. Har enda ikke gått ned i kjelleren og begynt, da pils og fotball står foran i køen en så lenge  Kult
Loggført

You'll never walk alone


                  Proud member of Senkemafia'n
Cheron
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 4993
Bosted: Hijol - Andebu


Luftkjølt? Ja takk!


Vis profil
« Svar #50 på: desember 17, 2011, 19:38:33 pm »

Da er 1500 blokka ribbet for diverse og koden på denne er; H1370333

Er ikke helt sikker på hva slags årsmodell denne er, men kan det stemme at det er en 1969 modell? Finner den ikke på Samba, men det nærmeste jeg kommer er desember 1969.

Noen som er godt inne på disse motorkodene? Glad
Loggført

You'll never walk alone


                  Proud member of Senkemafia'n
Cheron
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 4993
Bosted: Hijol - Andebu


Luftkjølt? Ja takk!


Vis profil
« Svar #51 på: desember 18, 2011, 13:53:31 pm »

Da er vi tilbake der jeg avsluttet med 1200 motoren Glad







1500 blokka er splittet og sjekket for slitasje. Denne hadde ikke sånne slite kanter på lagerene som 1200 motoren hadde. Det var positivt. Løfterene var litt slitt, men ikke så mye som på den andre motoren. Regner med de uansett skal byttes Blunker Kammen skal også byttes. I sylinderhusene var det sånne "slitekanter på skrå/kryss" dette er slitasje eller sunn slitasje?

Alt i alt ei lærerik uke mht demontering, sortering og sjekking Glad

Fortsetter i januar da vi drar avgårde i morgen tidlig.

En stykk 1200 blokk Glad

Loggført

You'll never walk alone


                  Proud member of Senkemafia'n
Dewil
Supermedlem
*****
Innlegg: 7541
Bosted: Moss


"Opinions are like assholes...everyone has one"


Vis profil WWW
« Svar #52 på: desember 18, 2011, 14:31:33 pm »

En lur måte å sjekke løfterene på er å holde to løftere mot hverandre med den enden som møter kammen og se om senteret på løfterene møter hverandre, siden løfteren er høyere i senter. Hvis løfterene ligger flatt på hverandre er de utslitte.

Men skifter du kam så skifter du også løftere.

De skrå ripene i sylinderveggene er honingen. Skal være der. Noe man må se etter er riper i stemplene på skjørtet og rette riper i sylinderveggen som følger slaget. Hvis det finnes riper der så har motoren skjørtebank og man bør i det minste skifte stempler.

Dette er noe som oppstår pga høy temperatur, da skjørtet på stempelet prøver å utvide seg mer en sylinderen tillater. Når stemplet blir kaldt vil skjørtet ha større avstand til veggen og stempelet vil vri seg i borret for så å lage bankelyd, slitasje på sylinderveggen og stempelringene skaper oljeforbruk.
Loggført


Proud member and co-founder of Senkemafia'n.
    Facebook.com/HerbieMemorialRun  
LocoLars
Seniormedlem
****
Innlegg: 408
Bosted: Nesjestranda


tlf: 91887588


Vis profil
« Svar #53 på: desember 18, 2011, 17:13:14 pm »

Meget bra tråd!
har fint lite peiling på motor, så detta kommer godt med! Glad
Loggført

Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #54 på: desember 18, 2011, 18:45:50 pm »

Dra neglen over lagerbukkene til veiva, om du merker noe med den der hvor det er fargeforskjeller må den linjeborres.
Loggført

Speed is no substitute for direction
Cheron
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 4993
Bosted: Hijol - Andebu


Luftkjølt? Ja takk!


Vis profil
« Svar #55 på: desember 18, 2011, 19:12:11 pm »

Dra neglen over lagerbukkene til veiva, om du merker noe med den der hvor det er fargeforskjeller må den linjeborres.

Gjorde det, kjente ikke noe kant der.
Loggført

You'll never walk alone


                  Proud member of Senkemafia'n
Cheron
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 4993
Bosted: Hijol - Andebu


Luftkjølt? Ja takk!


Vis profil
« Svar #56 på: desember 18, 2011, 19:29:16 pm »

Er det forresten fornuftig at den linjeborres uansett? Glad
Loggført

You'll never walk alone


                  Proud member of Senkemafia'n
Jee
Supermedlem
*****
Innlegg: 2511
Bosted: Jessheim



Vis profil WWW
« Svar #57 på: desember 18, 2011, 23:30:18 pm »

Negl trikset er fint nok det. Er det kant. Så må den linjeborres.
Men om det ikke er kant, er det ikke dermed sagt at blokka er OK. Da må det måles med innvendig micrometer.

Jeg liker å linjeborre uansett for å garantere at alle lagerbukker står på linje. Men så har jeg utstyret til dette selv så det faller meg enkelt å fikse det.

Like viktig er det å sjekke anlegget under sylinderne. På blokker med 10mm pinnebolter til toppene har sylinderne en tendens til å bli banket ned i magnesiumen. Og sylinderne vil derfor aldri stå rett.
Loggført

Cheron
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 4993
Bosted: Hijol - Andebu


Luftkjølt? Ja takk!


Vis profil
« Svar #58 på: desember 21, 2011, 15:44:54 pm »

Skjer ikke annet en at verktøy er handlet inn Glad



Kjenner jeg gleder meg å komme hjem for å fortsette!
Loggført

You'll never walk alone


                  Proud member of Senkemafia'n
Cheron
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 4993
Bosted: Hijol - Andebu


Luftkjølt? Ja takk!


Vis profil
« Svar #59 på: desember 28, 2011, 18:58:50 pm »

Nyvasket blokk og klar til å begynne å måle etter slitasjer og fortsette med bygginga  Glad





Takk for hjelpa rl! Glad
Loggført

You'll never walk alone


                  Proud member of Senkemafia'n
Sider: 1 [2] 3 4 ... 6
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!